Suzanne, 22 maart 2009
Spanje Valencia
Las Fallas!
Hola!
Deze week was het Fallas, het feest in Valencia en eigenlijk ook voor de mensen van buiten Valencia, mensen uit heel Spanje waren namelijk hierheen gekomen om dit te beleven. Het was een ongelooflijk spektakel en echt een bijzondere ervaring om mee te maken en tevens een van de grootste feesten in Europa.
Ik heb gelezen dat het ontstaan van de fallas oorspronkelijk voortkomt uit het eren van de beschermheilige van de timmerlieden. Ze verbrandden dan alle houtresten verzameld in dat jaar. Met de jaren zijn de houtresten veranderd in grote sculpturen, gemonteerd op een houten frame, verfraaid met papier-maché, kunststof, was en verf. Deze beelden worden gemaakt door professionele artiesten, en het doel is om de meest dure, spectaculaire falla te bouwen. Deze week stond er op elke hoek van de straat, op elk plein een falla, sommigen echt heel groot. Het schijnt dat er in totaal 700 fallas in Valencia waren, de ‘kinderfallas’ meegerekend. De mooiste fallas heeft bijna 1 miljoen Euro gekost en de fallas vertonen satirische scènes, waarmee de draak met bepaalde bekende personen wordt gestoken of bijvoorbeeld wordt geprotesteerd, al was voor mij niet altijd even goed duidelijk wat er nu bedoeld werd. De meeste fallas hadden een kleine falla naast zich, de ‘Ninots’ en die maakten het geheel compleet. Tevens hoorde je de hele dag en nacht alleen maar knallen, overal was er vuurwerk, werden er rotjes afgestoken, echt ongelooflijk. Dagelijks om twee uur klonk de ‘Mascleta’, een ongelooflijk vuurwerk op een groot plein in het centrum, het laat de aarde echt beven, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Je moest je mond wagenwijd opendoen, zodat de druk van je oren afging, wat een geknal. Ook was er steeds rond middennacht ongelooflijk mooi vuurwerk, ik heb eigenlijk nog nooit zulk mooi vuurwerk gezien, met echt mooie figuren en explosies in allerlei kleuren door elkaar heen. Ik probeer een filmpje van de Mascleta te uploaden.
Ook een erg belangrijk onderdeel van het feest waren de prachtig traditioneel verklede vrouwen, die elke namiddag in een kleurrijke parade door de straten gingen. Zij offeren prachtige boeketten bloemen aan de beschermheilige van de stad, ‘de vrouwe van de verlatenen’. Het is erg mooi om te zien hoe eerst een kaal groot houten frame in de vorm van een grote beschermheilige verandert in een kleurrijk beeld met bloemen. Elke dag worden er namelijk bloemen geofferd aan deze ‘beschermheilige’ door er steeds weer een bloem in te steken. Het hele plein waar de beschermvrouwe staat verandert vervolgens ook in een geweldig bloemenplein, heel mooi om te zien en als je aan kwam lopen rook je al van af een afstand de geur van al die bloemen.
’s Avonds was er elke avond feest, gewoon op straat, overal stonden ook partytenten en er werd gewoon midden op de straten gebarbecued of paella gemaakt in grote pannen. Het leuke is ook echt dat iedereen vrij was deze week en het een feest was voor jong en oud, hele families waren dus ook elke dag weer op pad. Je neemt gewoon je eigen bier mee en t feest kan beginnen, dat is overigens bijna altijd hier, je gaat nooit de deur uit zonder drinken! Oh ja en ik heb gewoon bier op, kan niet zeggen dat ik t super lekker vind, maar je moet het leren drinken hè! Donderdag was de laatste dag, de meest feestelijke dag, maar ook wel een beetje triest omdat het de dag was van het afscheid. Het hoogtepunt van deze dag was namelijk ‘la crema’ alle fallas werden verbrand, alleen de eerste prijs winnaar komt in een museum. Het was zo indrukwekkend om dat te zien, echt de tranen sprongen in m’n ogen, en ik was niet de enige! Rond de fallas was allemaal vuurwerk, het is me nog steeds niet duidelijk of dat er nu in gedaan werd of niet, maar het werd er in ieder geval ook omheen afgestoken, en niet zo’n klein beetje ook! Het was echt heel apart om te zien hoe zo’n kunstwerk in vlammen opgaat en hoe alles waar je de hele week langs hebt gelopen ineens in as verdwijnt. De avond eindigde met de verbranding van de fallas op het Plaza de Ayuntamiento. Het was een ongelooflijke drukte en ook erg warm, iedereen probeert natuurlijk om hier iets van te kunnen zien. De brandweer was overal aanwezig en heel apart om te zien hoe met twee grote waterstralen het vuur aan weerszijden in goede banen werd geleid, zodat je ook echt een heel hoog vuur kreeg. Daarnaast werd er weer allemaal vuurwerk afgestoken, echt prachtig! En dat was dan het einde van een spectaculaire week, voor je het weet zie je de schoonmaakdiensten in de weer en is alles ineens anders, heel gek. Het was ook zo stil de afgelopen dagen, je went zo aan de hele dag en nacht door geluid.
We zijn die avond nog naar een bar geweest wat normaal een flamencobar is, maar nu gewoon leuke muziek draaide. Ik heb nu een leuke groep ontmoet, waarin ik steeds weer andere nationaliteiten tegenkom, heel leuke mensen gelukkig! Het is ook zo leuk om meer van andere tradities te weten te komen. Ik heb bijvoorbeeld Turks gegeten, Sucuk en ook Hongaars, het heette geloof ik ‘paprikas de chicken’ en daarbij 'Palinka' gedronken. Ook wel leuk en fijn dat ik steeds meer leer eten, al houd ik nog steeds niet echt van vis, maar heb wel wat geproefd, goed hè (vind t zelf een hele overwinning!) Gister had ik een clownsfeestje, wel heel leuk die themafeestjes allemaal, het was een gezellige avond. We hebben geleerd om speciale ballonnen te maken, de rest kunnen jullie op de foto’s zien, die zeggen genoeg
Wat een week, helaas begint morgen de uni weer, maar ja dat hoort er ook bij. Ondanks het vele feest en de leuke mensen merk ik dat ik toch af en toe ook best wel een beetje heimwee heb, die momenten moet je echt wel even sterk zijn, maar gelukkig kom je daar steeds ook weer overheen. Ondanks alles ben ik nog steeds superdankbaar dat ik deze kans krijg! En… nog maar een klein weekje, dan kan ik m’n familie weer in de armen sluiten, ik kijk er echt naar uit om jullie weer te zien! Hen en Boor, heb met m’n huisgenootje al afgesproken dat we naar een mooie discotheek gaan!! Pap en mam, vind het superleuk om jullie te laten zien waar ik nu al een tijdje zit en weet gelukkig inmiddels genoeg leuke plekjes om jullie mee naar toe te nemen!
Om af te sluiten…
Wist je dat…
…planning hier over het algemeen als een beperking wordt ervaren?
…de mensen hier echt chaotisch zijn en daarmee bedoel ik vooral het verkeer?
…er onder een rood stoplicht niet altijd wordt verstaan wat wij er onder verstaan, namelijk stoppen?
…rijden met een bakkie op ook zeker geen uitzondering is maar 's avonds onderhand meer een gewoonte?
…ik vandaag bijna een klein kindje aanreed omdat er een hele familie weer eens gewoon midden op het fietspad liep?
…auto’s hier soms drie dubbel geparkeerd staan?
…ze dan gewoon de handrem er niet opzetten, zodat de auto die voor een andere auto staat mocht het nodig zijn weggeduwd kan worden?
…ik me ook maar aanpas aan deze chaotische cultuur?
…en me daar ook aardig in thuisvoel?
…je hier gewoon overal nog mag roken?
…je hier geen Nederlands café hebt? Sorry Henri, we zullen toch echt voor het Spaanse leven moeten gaan! (haha ik moest zo lachen om je vraag!)
…het nu bijna de tijd is dat je in je bikini naar het strand kunt gaan?
Ik heb ook foto’s geplaatst en probeer er vanavond nog meer op te zetten, zodat jullie ook een beeld hebben bij het leven hier en de mooie fallas waar ik over vertelde, omdat het me niet lukt er meer op deze site te krijgen, heb ik ze via de volgende link geplaatst:
http://picasaweb.google.com/suusglind/Valencia?feat=directlink
Besos, Suus
http://suusvalencia.waarbenjij.nu/B...svalencia&module=site&page=message&id=2919118