Fallas blogs

moontan

VWC lid
Op het internet kom ik regelmatig leuke verhalen tegen van Hollanders die in Valencia zijn en die hun ervaring met anderen delen in een weblog.
Het lijkt mij leuk om een verzameling van deze blogs on line te plaatsen.

Feest

Feest

Feest

Sinds de eerste van deze maand davert de stad weer dagelijks op haar grondvesten. Iedere middag om twee uur worden de Valencianen, of ze dat nu willen of niet, getrakteerd op een minuut of acht oorverdovend, ritmisch en opzwepend lawaai van de mascletà. (zie ook mijn blogs van maart 2008). Die eerste mascletà is het officiële startsein van de Fallas-feesten die zoals elk jaar van 14 tot en met 19 maart groots gevierd worden, als een soort welkomscomité voor de lente. De 2 weken voorafgaand aan de Fallas hoor je iedere dag meer en meer knalvuurwerk in de straten. Het begint vrij voorzichtig op die eerste maart, maar hoe dichterbij we bij 14 maart komen, hoe meer Valencia op oorlogsgebied begint te lijken.

Knalvuurwerk is hier familie-entertainment bij uitstek en wordt met de paplepel ingegeven. Baby´s en peuters vinden de mascletà fantastisch en vertrekken geen spier bij al dat hels geweld, laat staan dat ze zouden gaan huilen. Kleuters staan haast bovenop de knallers die ze zelf aansteken en lachen bij iedere knal. Vaders en moeders staan goedkeurend langs de kant van de weg te kijken hoe hun kindjes zich vermaken. Ik heb me al vaak afgevraagd of de vuurwerk-devotie in Valencia een reden kan zijn waarom de Valencianen altijd zo "schreeuwen", terwijl ze voor hun eigen gevoel "gewoon praten". Volgens mij zijn ze gewoon van kinds af aan langzaam doof gemaakt door al dat knalvuurwerk. We hebben het hier namelijk niet over kleine "rotjes" of "petards". Nee, hier houden zelfs de kinderen van het betere werk: de Valenciaanse petardos bezorgen je echt pijnlijke, suizende oren, vooral ook omdat je tijdens Fallas geen 3 stappen kunt zetten zonder links en rechts explosies te horen of een petardo voor je voeten geworpen te krijgen. Enige remedie is oren bedekken en verder lopen. Van dat constante op je hoede zijn worden veel mensen wel een beetje zenuwachtig en dus hoor je behalve knallen ook constant gevloek in de straten van mensen die bij elke knal kort schrikken: ¡Joder! of ¡Hostia! Erger dan de petardos zijn het type knallers die ze hier borrachos noemen. Letterlijk betekent dit dronkaard. Net zoals een zatlap zwalpt een borracho-bommetje wild in het rond, stuurloos. Hij verandert plots van richting als hij tegen een stoeprand, boom, voet of een ander obstakel botst. Sommige jongeren kunnen niets leukers bedenken dan borrachos tussen de menigte te gooien. Met veel joders en hostias tot gevolg.

Deze laatste week voor de vakantie praten mijn leerlingen alleen maar over de Fallas. Ongeacht hun leeftijd zijn ze allemaal even enthousiast, ieder op zijn eigen manier. De jongetjes willen alleen maar petardos afsteken, de meisjes dromen met enige jaloezie van de sprookjesachtige falleras (zie ook mijn blog van maart 2008) in hun mooie jurken, de tieners kijken uit naar een week waarin ze (bijna) alle vrijheid van hun ouders krijgen om te gaan en staan waar ze willen, en de volwassenen willen vooral de Fallas-standbeelden bezoeken en buñuelos con chocolate eten, oliebollen die je in een dikke, warme chocoladedrank doopt.

Ook ik kijk uit naar de Fallas, op mijn eigen manier. Want voor mij is 14 maart niet alleen de eerste dag van de festiviteiten, een week vakantie en het begin van die zalige Spaanse lente. Het valt ook samen met de start van alweer een nieuwe episode in mijn leven: mijn verhuizing naar een mooie nieuwe woning, die ik hopelijk snel en voor langere tijd als mijn thuis kan beschouwen. Redenen genoeg om te feesten!

http://suzannevollenbronck.blogspot.com/2009/03/feest.html

Groots spektakel in Valencia

Het is één van Spanje's bekendste tradities en staat garant voor groots spektakel: Las Fallas in Valencia worden deze week gevierd en dat betekent dagenlang feest voor de Valencianen en de vele bezoekers van de stad rond deze tijd van het jaar. Het wordt met recht het meest explosieve feest ter wereld genoemd, want Valencia staat letterlijk in vuur en vlam. Als je toch gaat, ga dan op woensdag, want het hoogtepunt vindt plaats op 19 maart, de dag van St. Jozef. Het hele jaar zijn de Valencianen bezig geweest met de voorbereidingen van Las Fallas. Elke buurt heeft geld ingezameld met maaltijden en activiteiten om zo genoeg te kunnen uitgeven aan de trots van de stad: de beroemde fallas, levensgrote poppen, gemaakt van papiermaché. Maar om het uiterlijk gaat het nog niet eens, want stiekem vinden veel deelnemers en toeristen het innerlijk het grootste feest: de met vuurwerk volgepropte poppen komen na een spectaculaire parade tot ontlading: ze worden allemaal in lichterlaaie gezet. Hou je niet van knallen, hou dan je oordopjes binnen handbereik, want het lawaai is oorverdovend.

http://spanje.blog.nl/tradities/2008/03/14/groots-spektakel-in-valencia

De “Nit del Foc” zal 4.280 kilo vuurwerk de lucht in schieten

18 Maart, 2009 | Categorie: Valencia
VALENCIA - Op de feestdag San José donderdag 19 maart zal door het vuurwerk bedrijf Ricardo Caballer, verantwoordelijk voor de afsluiting van de Fallas feesten in Valencia, zo’n 4.280 kilo vuurwerk de lucht in worden geschoten. Het vuurwerk spektakel zal precies 20 minuten duren en door 10 verschillende computers bestuurd worden. Een waar spektakel dus.

Volgens Caballer zal het vuurwerk spektakel dit jaar anders zijn dan andere jaren dankzij het gebruik van een nieuwe techniek om de vuurwerkbommen tot ontploffing te laten komen. Met deze nieuwe techniek, die compleet bestuurd wordt door 10 computers, is het mogelijk andere effecten te creëren dan voorheen. Wat het allemaal precies inhoudt zullen de inwoners en toeristen donderdagavond zelf mogen bekijken op de Plaza de Ayuntamiento in Valencia.

Ongetwijfeld zal het weer een spektakel worden waar veel Valencianen een traantje bij weg zullen vegen aangezien het vuurwerk spektakel ook het einde van de feesten betekend. Het programma van de laatste dag van de Fallas ziet er als volgt uit:

19.00 uur - Cabalgate del Foc - Een optocht met veel vuur

22.00 uur - Crema de las Fallas infantiles - Het verbranden van de kinder Fallas

00.00 uur - Crema de todas las Fallas - Het verbranden van alle Fallas waaronder de eerste prijs winnaar

01.00 uur - Ramillete de fuegos artificiales - Het grote vuurwerk spektakel.

http://www.spanjevandaag.com/de-“nit-del-foc”-zal-4280-kilo-vuurwerk-de-lucht-in-schieten/

Fallas!

Gekkenhuis, hier met de fallas is het echt een gekkenhuis. Iedere ochtend heb ik een hartverzakking want ze steken in mijn straat de hele dag door vuurwerk af.. En zoals al eerder verteld geen siervuurwerk maar knallen. Soms heb ik het gevoel alsof ik mij in een oorlog bevind. Mijn ritme is nu ook als volgt, om 7 uur ’s ochtends ga ik slapen, om 9 uur ben ik 2 uur lang wakker door het vuurwerk en daarna slaap ik weer tot een uurtje of 1. Daarna ga ik naar het strand of naar de stad en dan naar iemands huis om te eten en rum cola te drinken! Ik ben heel veel met Daniel, Benjamin en Niek, dezelfde kerels met wie ik naar Granada ben geweest. Iedere avond gaan we daar indrinken en dan naar de stad. Iedere avond is er vuurwerk in de Turia, dan zit iedereen op een brug en is er geen verkeer. Het vuurwerk daar is wel echt supermooi! De eerste keer dat ik het zag moest ik bijna huilen zo mooi was het, het duurde ook 15 minuten. Echt adembenemend. Dat moet ik de Spanjaarden wel nageven dat ze alles echt tot bijna ‘too much’ doen. Maar het resultaat mag er zeker zijn.
Het is wel een bizar feest, overal staan de grote fallas. De papier-maché poppen. Ook in mijn straat staan er een aantal en in de binnenstad zijn er ook hele grote mooie poppen te zien. Het feest is ontstaan doordat vroeger de timmermannen hun oude troep verbrandden om Sant blabla te eren, maar tegenwoordig is het bijna een prestigieus feest. Iedere wijk probeert de mooiste pop te maken. De grootste staat aan de rand van de stad en heeft 900.000 euro gekost. Hoe komen ze aan het geld? Dat vroeg ik me ook af, een Spanjaard heeft me verteld dat de buurt geld inzamelt maar waar de rest vandaan komt wist hij ook niet. Verder is heel de stad verlicht, een aantal straten zijn echt adembenemend, op iedere straathoek kun je koude biertjes kopen, churros en warme chocolademelk. Nuja eigenlijk is het geen melk maar eerder een soort pap. In de binnenstad stikt het iedere nacht van de mensen, maakt niet uit hoe laat je komt, om 1 uur of om 7 uur, het is altijd druk! Schitterend feest toch? Ik wou echt dat jullie het met eigen ogen konden zien want het is echt onbeschrijfelijk. Over een paar dagen gaan ze alles verbranden, bizar hè? Zoveel werk, en dan hatseflats (word vraagt of het halteplaats moet zijn) in de fik! Soms zie ik de mensen om 4 uur ’s ochtends nog doorwerken. Maar vandaag niet meer want gisterenochtend moesten ze af zijn.
Ik ben zondag bij Walter geweest, een kerel van school die had een bbq georganiseerd of zijn zeer riante terras. Daarna zijn we naar de stad geweest en hebben we een rondleiding gehad van een Spaanse meneer, een vriend van Walter. Was echt heel leuk want nu weet ik ook iets meer van het feest en de poppen af. Hij vertelde dat ze vaak politieke figuren of sportmensen belachelijk maken en met een beetje uitleg kun je dat ook zien. Hij heeft ook een paar hele grote laten zien, die staat midden op een plein met allemaal grote huizen rondom. Echt bizar, zo groot en zo mooi! Ik had gevraagd hoe ze die dan verbranden, want het lijkt me best gevaarlijk met de huizen zo dichtbij. Maar dat maakt hier allemaal niets uit! Ze zetten gewoon een paar brandweermannen overal neer en dan moet het maar goed komen. En blijkbaar lukt dat ook want ze herhalen dit ritueel ieder jaar weer.
Deze week is echt geweldig, mijn vorige weken waren ook zo tof, maar dit is wel heel bijzonder. Zeker nu het weer ook zo goed is, is het goed vertoeven buiten. Af en toe een concert in de Turia, feestje hier, feestje daar. Gewoon lopen op straat is al een groot feest. Ik kan dus ook niet wachten tot donderdag, de slotdag.
Verder lopen er heel veel falleras op straat rond, dit zijn mensen met traditionele kleding. Een grote fanfare loopt voorop en daarna komen alle kleine kindjes, mooi opgemaakt, opgestoken haar en supermooie jurken. Wat meer naar achteren komen de wat oudere en langere dames. Waarom ze precies rondjes lopen weet ik niet, het lijkt een beetje doelloos maar een plezier om naar te kijken!Verder, wat ook echt bizar is, iemand heeft mijn tas opengesneden met een mes!!! O mijn god! Wat nu als ie mij had geraakt? Ik had het niet door totdat ik iets hij mijn tas wilde pakken en opeens mijn hand naar buiten kon steken. Gelukkig zat alles er nog in.

http://geitje3.waarbenjij.nu/Berich...n=geitje3&module=site&page=message&id=2914087

Ik wil graag een stukje citeren uit bovenstaande tekst:

Iedere avond is er vuurwerk in de Turia, dan zit iedereen op een brug en is er geen verkeer. Het vuurwerk daar is wel echt supermooi! De eerste keer dat ik het zag moest ik bijna huilen zo mooi was het, het duurde ook 15 minuten. Echt adembenemend. Dat moet ik de Spanjaarden wel nageven dat ze alles echt tot bijna ‘too much’ doen. Maar het resultaat mag er zeker zijn.

Twee jaar geleden, de eerste keer dat ik naar Fallas ging, maakte ik hetzelfde mee. Zo indrukwekkend veel,hard en mooi vuurwerk dat ik er tranen van in mijn ogen kreeg.

Dagboek: Fallas/Mascleta

Hallo beste lezers, gisteren zijn we met een hele groep uitwisselingsstudenten naar Valencia geweest. In Valencia was er een speciaal feest Fallas.

Fallas is zoiets als carnaval bij ons, mensen verkleden zich (allemaal de zelfde outfit) in traditionele kledij en brengen hulde aan de maagd Maria.
Op een plein in Valencia staat een houten Maria en deze wordt versierd met allemaal bloemen (foto`s volgen nog). Verder is er de hele dag van 2 u in de namiddag tot 1 u snachts een optocht waarin de mensen met bloemen rond lopen, die bloemen brengen ze naar de houten Maria. Het is echt imposant want het maakt niet uit welk uur van de dag het is, je blijft mensen zien in de speciale kleren.
Om 1.30 werd de woensdag afgesloten met een groot vuurwerk, dit was natuurlijk ook vrij indrukwekkend.
Wij waren in valencia al om 12 u `s middags omdat we de Mascleta`s wouden bewonderen. Mascleta`s kun je vergelijken met het geluid van kanonsschoten en dat in een bepaald ritme, of je kan het omschrijven als vuurwerk zonder vuur maar met veel geluid.
Als de mascleta`s bezig zijn is het juist of de oorlog uitbreekt, zo een ontploffingen zijn het.

Vandaag is Dominique naar Valencia om de verbranding mee te maken van de houtenconstructies. Ik ben in Gandia gebleven want ook hier is er vuurwerk en een verbranding, zo kunnen we vergelijken waar het schoner was of gezeligger.

Dit is nu echt eens wat Spaanse cultuur, heel de streek spreekt over niks anders en ook de winkels en alles zijn hier gesloten.

Foto`s plaats ik ook nog vandaag of morgen.
Alvast weer bedankt om langs te komen
en tot de volgende
enjoy

http://kristof-in-gandia.reisdagboek.net/dagboek/fallasmascleta

Fallas !
Geplaatst op 22-03-2009 in Spanje
Hola !

Intussen hebben we weer al enkele weken achter de rug, onder andere de week van de Fallas! Het was hier een groot evenement in Valencia. Valencia stond helemaal in rep en roer! Men kon er moeilijk nog door met een auto, aangezien er hier wel miljoenen mensen rondliepen vorige week. Vorige week vrijdag- en zaterdagavond was er in het park Turia al een groot concert vooraleer de echte Fallas begonnen. Daar waren er alleen al zo'n 6000 mensen aanwezig. Vele jongeren, ouderen, gezinnen, kinderen, etc. waren van de partij. Zij "speelden" met Petardo's, boratcho's en andere soort bommetjes en vuurwerk. Het lijkt wel oorlog, als je constant gedurende de dag van overal bommetjes en vuurwerk hoort en ziet. Wel moeten we een beetje opletten van de borratcho's die de mensen kunnen achtervolgen, dat men zich niet verbrand!

De zondagnacht begon de echte Fallas met het vuurwerk ter hoogte van de Alameda brug bij het Turia park. Elke avond om 1h30 was er vuurwerk tot en met woensdagavond! Zoveel vuurwerk in een week hebben we nog nooit gezien. En ze maken er wel hun werk van hier in Valencia om te kunnen feesten! Elke morgen om 8h30 wordt heel Valencia gewekt met de zeer luide Mascletta's! Lang slapen lukt hier dus niet tijdens de Fallas. Maar voor ons was dit eigenlijk geen last, want we zijn geen enkele keer wakker gekomen op één dag na. Dus we konden toch nog goed uitrusten. Die week was er ook elke middag om 14h de Mascletta's, die nog beter waren dan vorige week! De más ruido heeft je toch wel een kick ! Spectaculair om te zien, en je komt die nie beu na 3 dagen. Elke keer komen er daar enorm veel mensen naartoe. Men moet al om 12h vertrekken naar Plaza Ayuntamiento om toch ergens een goede plaats in het volk te hebben. Als men nu vanachter of vanvoor staat, men kan het even goed zien als horen! Dat die Spanjaarden hier nog niet doof geworden zijn na zoveel jaren Fallas! Overal in Valencia en vooral in het centrum zijn er enorm mooie Falleren te zien. Verenigingen zijn daar een heel jaar mee bezig om zo'n prachtige figuren te kunnen maken! Tijdens de Fallas kan je er ook overal souvenirtjes vinden en vooral veel Churros, buñeolos en andere typische Valenciaanse en Spaanse gerechten en snacks eten. Verrukkelijk dus!

's Avonds zijn er vooral concertjes te zien in de verschillende buurten in het centrum, alsook het vuurwerk, de mooie verlichtingen bij calle la luz, etc.! Er zijn ook parades van de falleren en op plaza de la Virgen staat "hun moeder" van alle Valencianen. De Falleren offeren dan bloemen voor haar en zij staan er zelfs voor te wenen, omdat dit voor hen een moeder is die over hun waakt. Zij geloven hier sterk in.

De laatste dag, donderdag, was la noche de la créma. Vanaf 22h hebben ze hier alle children-falleras beginnen verbranden en daarna rond 0h begonnen ze de grote falleren te verbranden. Eigenlijk wel een zonde om zo'n prachtige figuren te verbranden! Maar zo is het niet elk jaar hetzelfde, en kunnen ze al terug beginnen nadenken wat ze volgend jaar zullen showen op de Fallas hier in Valencia. Bij de verbranding van al deze falleren schieten ze eerst vuurwerk af, en daarna steken ze Petardo's aan die zich verplaatsen naar de Fallera die verbrand moet worden. De brandweer is ook constant aanwezig, omdat vele Falleren tussen gebouwen en bomen staan, zodat deze niet in brand schieten. Bij de laatste Fallera heeft de brandweer iedereen natgespoten met hun water! Wij maakten al vlug dat we weg waren :-). Het was een geslaagde week! Bijna toch... Enkele vreemdelingen hebben wel onze gsm's proberen te stelen in de grote massa. Gelukkig had Elien het al vlug door dat hij haar gsm in zijn handen had, en pakte haar gsm vlug terug! En heeft hem nog eens verweten in het Nederlands ook. Muy bien! Bij Kirsten probeerde hij hetzelfde, maar ze voelde ook onmiddellijk dat hij in haar broekzak zat. Uiteindelijk hebben ze niets kunnen stelen en zijn we gerust!

Straks komt Maaike met een vriendin om hier samen Valenciaanse Paella con Pollo proberen te maken! Laten we hopen dat dit lekker wordt.

Buenas noches y besitos

Elien y Kirsten

http://elienxkirsteninvalencia.reismee.nl/reisverhaal/19639/fallas-/

Las Fallas!

Hola a todo!!

Hier weer even een berichtje van mij waarschijnlijk de laatste keer vanuit Valencia..! Want als het goed is zitten we volgende week rond deze tijd in lovely barcelona! We hebben twee prima kamers kunnen regelen in het centrum van Barcelona met het strand, een enorm park en niet te vergeten de Zara's en de Mango's op loopafstand! Wat wil je nog meer?

Verder gaat hier het leventje in Valencia zo z'n gangetje.. Ik ben er al weer dik twee weken, wat gaat dat snel! Vorige week een enorm bizzare, leuke en uitputtende week gehad met de Fallas! Moeilijk uit te leggen wat de Fallas precies zijn maar het komt er op neer dat er enorm grote poppen worden gemaakt van papiermarché en piepschuim die op elke straathoek staan zo'n beetje. Er zitten echt hele mooie bij! In deze poppen zit ook vuurwerk en op de laatste nacht wordt dit afgestoken en staan die enorme dingen in de fik! Voor de rest lopen er heel veel mensen bij als echt Fallera's met prachtige jurken en raar haar! En het vuurwerk.. wordt je stapel gek van, maar de spanjaarden vinden het geweldig! Elke dag werd er om 2 uur s'middags midden in de stad KEIHARD vuurwerk afgestoken, de Mascletá's.. wat een kabaal! En elke nacht om half twee super mooi siervuurwerk, dat was wel heel mooi!

Verder ook nog bad news.. jawel. Dondedagavond was de laatste avond van de Fallas, het begon allemaal super leuk want we waren met een hele groep mensen uit ondere andere Australie, Frankrijk, Noorwegen en nog een paar andere landen, in een bar. Super gezellig allemaal, tot ik opeens wat voel in m'n tasje terwijl ik naar het toilet aan het lopen ben. Ik voel direct in m'n tasje en merk: CAMERA WEG. Ik kijk direct in de menigte.. maar vind die idioot nog maar eens terug! Echt zo *****.. Hele avond verpest natuurlijk. Ik weet niet wat dat is met mij en camera's.. maar niet echt een goede combi! Maar goed.. ik heb aangifte gedaan, ik ga bij de verzekering aankloppen, ik koop direct een nieuwe camera en dan wis ik dit uit mijn geheugen.. Shit happends.. maar mij wel heel vaak!

Voor de rest gaat alles hier prima hoor! Ik moet zeggen dat ik wel heel veel zin heb in om naar barcelona te gaan, een baantje te zoeken en wat ritme te krijgen, want ik doe hier niet heel veel nuttigs! Elke dag uitslapen.. afspreken met mensen.. beetje in de zon liggen in een park, uitgaan, winkelen.. Heel leuk allemaal maar heb ook wel zin om wat te gaan doen!

Nou dit was het weer.. ik ga eens even opzoek naar hardlopen-schoenen hier in de buurt! We hebben een prachtig park om te gaan hardlopen hier dicht bij ons huis maar nog niet 1x bezocht, schandalig!

Tot spreeks! xxx

http://edithinspain.waarbenjij.nu/B...thinspain&module=site&page=message&id=2921443

Margriet, 23 maart 2009
Spanje, Valencia

Valencia en Las Fallas

Hola iedereen!

Hier weer een berichtje uit Spain. Het gaat lekker hier, het weer is top en heb weer leuke nieuwe mensen ontmoet. Heb al 2 weken geen regen gezien, alleen maar een strakke blauwe hemel! Vorige week zaterdag heb ik wederom lekker op het strand gelegen.

Las Fallas
Zo als ik al in mijn vorige berichtje heb vertelt was vorige week Valencia in het teken van Las Fallas. Wat een feest. Elke dag om 2 uur was er een Mascaleta, dan wordt er op het stadshuisplein gigantisch harde knallen afgevuurd. Heel Valencia loopt dan uit hier naar komen te kijken. Alsof we dan niet genoeg vuurwerk hebben gezien was er nachts om half 2 een siervuurwerk show van een half uur. Wat een mooi vuurwerk was dat, heb met mijn mond opengestaan! Uiteraard ben ik elke dag gaan kijken. Op school heb ik een super leuke meid ontmoet waarmee ik Las Fallas heb gevierd. Haar naam is Mandy en ze komt uit Rotterdam. Zij volgt ook een cursus Spaans maar gaat helaas al over twee weken weg. Afgelopen maandag was zij jarig, eerst hebben we bij haar thuis een klein feestje gehad. Daarna zijn we naar het vuurwerk gaan kijken en vervolgens de stad ingegaan. Dat was super gezellig, in elke straat was er een band en een groot feest. Op haar verjaardag heb ik nog meer Nederlanders ontmoet die ook super gezellig zijn. Woensdag zijn we met zijn allen uitgeweest om de laatste nacht van Las Fallas mee te maken. Donderdag was de laatste dag van Las Fallas en waren we vrij van school. Eerst ben ik samen met Mandy naar het strand gegaan, daarna heerlijk wat gegeten op een terras. Avonds hebben we gekeken naar het verbranden van de Fallas (zijn carneval achtige beelden die zowat op elke hoek van een straat staan) . Nou dat was indrukwekkend zeg! Je moet je voorstellen dat een papieren/ kartonnen beeld zo hoog als een huis in de fik wordt gestoken. Wat een brand was dat zeg en dan te bedenken dat het tussen twee flat gebouwen stond! Ongelooflijk!!

http://margrietinvalencia.waarbenjij.nu/

Joyce, 23 maart 2009
Spanje, Valencia

Nr. 4

Buenas!

De Fallas zijn officeel afgelopen sinds vorige week donderdag. Op de laatste dag van het feest ben ik 's ochtends gewitched naar een ander appartement. Ik woon nu niet meer bij een familie maar samen met 3 andere gozerchicks van school. Despues ben ik met een aantal klasgenoten naar een stierengevecht geweest. Deze worden maar een aantal keer per jaar gehouden en alhoewel ik geen voorstander ben van martelingen vond ik dit wel een ultieme kans om de cultuur van Spanje te bekijken.
Om 5 uur 's middags begon het spectakel; de metadors werden met een luid applaus ontvangen waarna de eerste stier de arena in werd gejaagd. Op dat moment had het nog niets geleden en leek het wat verbaasd rond te dolen. Er is steeds 1 hoofd metador per stier maar 3 andere 'help' matadoren beginnen met het beest op te jutten, met roze(!) doeken wordt hij dol gemaakt. daarna komen de paarden de arena in, deze zijn geblindoekt(zodat ze niet in paniek raken denk ik) en ze hebben een bescherming om zich heen. De ruiters hebben speren waarmee ze de stier 2 keer diep in zijn rug verwonden. De stier beukt hierop op het paard in en na enkele seconden wordt de speer eruit gehaald en wordt hij van het paard afgeleid door de matadors. Daarna worden door weer een andere hulp-matador 4 tot 6 andere speren in zijn rug gezet welke bloed uit zijn lichaam zuigen, dit alles om hem te verzwakken en hem boos te maken denk ik. Daarna komt de hoofd matador het veld op, na een grandioos applaus gaat hij op de stier af. Hij heeft de bekende rode doek en maakt de stier dol en boos. Na een kwartier komt er een groot zwaard tevoorschijn welke hij geheel in de rug van de stier zet. Deze gaat door zijn hart waardoor hij nog wat na wankelt, omvalt en sterft. Deze routine wordt zo'n 6 keer herhaald, 2 stieren per matador. Er is een jury die de gevechten bekijkt en beoordeeld; ze delen hierbij oren uit. Deze worden na het gevecht van de stier zijn kop afgesneden en de matador gooide ze het publiek in. Het publiek laat zien wat ze van de wedstrijd vinden door met bepaalde kleuren sjaals te zwaaien, elk heeft zijn eigen betekenis. 1 van de 3 matadoren was Valenciaans waardoor hij heel het stadion al op zijn hand had. Na het gevecht ontving hij ook nog eens 2 oren; heel de arena ging compleet uit zijn dak en iedereen stond met witte sjaals te zwaaien.
Ik ben blij dat ik ben geweest omdat ik heb gezien wat het is maar niet nog een keer.
's Avonds was het afsluiting van de Fallas met vuurwerk natuurlijk. Alle fallas(gigantische papieren sculpturen) door de gehele stad gingen de fik in. Om 10 uur waren we naar de grootste falla gegaan welke pas om 1 uur de hens in ging. Na 2,5 gewacht te hebben bleek dat er meer ruimte nodig was en dus moest iedereen 50 meter naar achter. Met een menigte van 1000en mensen gaat dat nogal lastig en uiteindelijk besloten ze de eerste rijen eruit te halen en weg te sturen, de mensen die dus het langst hadden gewacht. Ik werd er als enige van onze groep uit gepikt en stond na 3 uur wachten dus nog achteraan. Het enige voordeel is dat de rest nog goeie foto's heeft kunnen maken.
Zaterdagochtend vertrok ik samen met een paar klasgenoten voor een roadtrip richting het zuiden. we bezochten typisch Spaanse stadjes en kwamen uiteindelijk uit in Alicante waar we het kasteel hebben bezocht de discotecas onveilig hebben gemaakt en hebben geslapen. De volgende dag een markt, nog veel meer mooie views en andere kleine stadjes. Een prima tochtje dus!

Deze week zijn alle feesten voorbij en moeten we gewoon weer aan de bak.

http://noycejabuurs.waarbenjij.nu/B...cejabuurs&module=site&page=message&id=2920306

Ingrid Bielderman, 23 maart 2009
Spanje, Valencia

Laatste dag fallas

Geschreven op zaterdag:

Laatste dag fallas,
De verbrandingen van alle fallas waren geweldig! De cremas, in het Spaans. Was echt zo tof! Hoge vlammen, vuurwerk en superveel mensen! Ik heb geloof ik gedurende de hele Fallas met 100 mensen gesproken die ik niet ken. Midden in de nacht op en rotonde zitten met onbekenden, of van de metro naar huis lopen met onbekenden. Of iemand Belgisch horen praten en zeggen hee ik versta je en vervolgens samen een biertje gaan drinken. Schitterend toch?

Helaas is het nu over maar de laatste dag was zeker ook geweldig! Ik heb ook nog wat rare dingen gezien. Zoals een fanfare die in de bus aan het spelen was. Ik liep met Gulcin op straat en we hoorden muziek maar zagen nergens mensen spelen.. kwam het dus uit de bus! Ook zagen we een andere dag een heleboel mensen op een rijtje in de bank zitten. Die had een hele grote hal en was per ongeluk open. Dus ik naar binnen en vragen, jongens wat zijn jullie aan het doen? Ze moesten bijna allemaal wachten op de bus terug naar Madrid, Barcelona of Alicante. Echt het zag er zo grappig uit! Daarna heb ik nog even met Gulcin in een winkelwagentje door de stad geracet. Mooi dat dat tijdens Fallas allemaal kan en iedereen het leuk vind in plaats van boos word.

Knuffel Ingrid.

http://geitje3.waarbenjij.nu/Berich...n=geitje3&module=site&page=message&id=2920134

Suzanne, 22 maart 2009
Spanje Valencia

Las Fallas!

Hola!

Deze week was het Fallas, het feest in Valencia en eigenlijk ook voor de mensen van buiten Valencia, mensen uit heel Spanje waren namelijk hierheen gekomen om dit te beleven. Het was een ongelooflijk spektakel en echt een bijzondere ervaring om mee te maken en tevens een van de grootste feesten in Europa.

Ik heb gelezen dat het ontstaan van de fallas oorspronkelijk voortkomt uit het eren van de beschermheilige van de timmerlieden. Ze verbrandden dan alle houtresten verzameld in dat jaar. Met de jaren zijn de houtresten veranderd in grote sculpturen, gemonteerd op een houten frame, verfraaid met papier-maché, kunststof, was en verf. Deze beelden worden gemaakt door professionele artiesten, en het doel is om de meest dure, spectaculaire falla te bouwen. Deze week stond er op elke hoek van de straat, op elk plein een falla, sommigen echt heel groot. Het schijnt dat er in totaal 700 fallas in Valencia waren, de ‘kinderfallas’ meegerekend. De mooiste fallas heeft bijna 1 miljoen Euro gekost en de fallas vertonen satirische scènes, waarmee de draak met bepaalde bekende personen wordt gestoken of bijvoorbeeld wordt geprotesteerd, al was voor mij niet altijd even goed duidelijk wat er nu bedoeld werd. De meeste fallas hadden een kleine falla naast zich, de ‘Ninots’ en die maakten het geheel compleet. Tevens hoorde je de hele dag en nacht alleen maar knallen, overal was er vuurwerk, werden er rotjes afgestoken, echt ongelooflijk. Dagelijks om twee uur klonk de ‘Mascleta’, een ongelooflijk vuurwerk op een groot plein in het centrum, het laat de aarde echt beven, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Je moest je mond wagenwijd opendoen, zodat de druk van je oren afging, wat een geknal. Ook was er steeds rond middennacht ongelooflijk mooi vuurwerk, ik heb eigenlijk nog nooit zulk mooi vuurwerk gezien, met echt mooie figuren en explosies in allerlei kleuren door elkaar heen. Ik probeer een filmpje van de Mascleta te uploaden.
Ook een erg belangrijk onderdeel van het feest waren de prachtig traditioneel verklede vrouwen, die elke namiddag in een kleurrijke parade door de straten gingen. Zij offeren prachtige boeketten bloemen aan de beschermheilige van de stad, ‘de vrouwe van de verlatenen’. Het is erg mooi om te zien hoe eerst een kaal groot houten frame in de vorm van een grote beschermheilige verandert in een kleurrijk beeld met bloemen. Elke dag worden er namelijk bloemen geofferd aan deze ‘beschermheilige’ door er steeds weer een bloem in te steken. Het hele plein waar de beschermvrouwe staat verandert vervolgens ook in een geweldig bloemenplein, heel mooi om te zien en als je aan kwam lopen rook je al van af een afstand de geur van al die bloemen.
’s Avonds was er elke avond feest, gewoon op straat, overal stonden ook partytenten en er werd gewoon midden op de straten gebarbecued of paella gemaakt in grote pannen. Het leuke is ook echt dat iedereen vrij was deze week en het een feest was voor jong en oud, hele families waren dus ook elke dag weer op pad. Je neemt gewoon je eigen bier mee en t feest kan beginnen, dat is overigens bijna altijd hier, je gaat nooit de deur uit zonder drinken! Oh ja en ik heb gewoon bier op, kan niet zeggen dat ik t super lekker vind, maar je moet het leren drinken hè! Donderdag was de laatste dag, de meest feestelijke dag, maar ook wel een beetje triest omdat het de dag was van het afscheid. Het hoogtepunt van deze dag was namelijk ‘la crema’ alle fallas werden verbrand, alleen de eerste prijs winnaar komt in een museum. Het was zo indrukwekkend om dat te zien, echt de tranen sprongen in m’n ogen, en ik was niet de enige! Rond de fallas was allemaal vuurwerk, het is me nog steeds niet duidelijk of dat er nu in gedaan werd of niet, maar het werd er in ieder geval ook omheen afgestoken, en niet zo’n klein beetje ook! Het was echt heel apart om te zien hoe zo’n kunstwerk in vlammen opgaat en hoe alles waar je de hele week langs hebt gelopen ineens in as verdwijnt. De avond eindigde met de verbranding van de fallas op het Plaza de Ayuntamiento. Het was een ongelooflijke drukte en ook erg warm, iedereen probeert natuurlijk om hier iets van te kunnen zien. De brandweer was overal aanwezig en heel apart om te zien hoe met twee grote waterstralen het vuur aan weerszijden in goede banen werd geleid, zodat je ook echt een heel hoog vuur kreeg. Daarnaast werd er weer allemaal vuurwerk afgestoken, echt prachtig! En dat was dan het einde van een spectaculaire week, voor je het weet zie je de schoonmaakdiensten in de weer en is alles ineens anders, heel gek. Het was ook zo stil de afgelopen dagen, je went zo aan de hele dag en nacht door geluid.

We zijn die avond nog naar een bar geweest wat normaal een flamencobar is, maar nu gewoon leuke muziek draaide. Ik heb nu een leuke groep ontmoet, waarin ik steeds weer andere nationaliteiten tegenkom, heel leuke mensen gelukkig! Het is ook zo leuk om meer van andere tradities te weten te komen. Ik heb bijvoorbeeld Turks gegeten, Sucuk en ook Hongaars, het heette geloof ik ‘paprikas de chicken’ en daarbij 'Palinka' gedronken. Ook wel leuk en fijn dat ik steeds meer leer eten, al houd ik nog steeds niet echt van vis, maar heb wel wat geproefd, goed hè (vind t zelf een hele overwinning!) Gister had ik een clownsfeestje, wel heel leuk die themafeestjes allemaal, het was een gezellige avond. We hebben geleerd om speciale ballonnen te maken, de rest kunnen jullie op de foto’s zien, die zeggen genoeg

Wat een week, helaas begint morgen de uni weer, maar ja dat hoort er ook bij. Ondanks het vele feest en de leuke mensen merk ik dat ik toch af en toe ook best wel een beetje heimwee heb, die momenten moet je echt wel even sterk zijn, maar gelukkig kom je daar steeds ook weer overheen. Ondanks alles ben ik nog steeds superdankbaar dat ik deze kans krijg! En… nog maar een klein weekje, dan kan ik m’n familie weer in de armen sluiten, ik kijk er echt naar uit om jullie weer te zien! Hen en Boor, heb met m’n huisgenootje al afgesproken dat we naar een mooie discotheek gaan!! Pap en mam, vind het superleuk om jullie te laten zien waar ik nu al een tijdje zit en weet gelukkig inmiddels genoeg leuke plekjes om jullie mee naar toe te nemen!

Om af te sluiten…

Wist je dat…
…planning hier over het algemeen als een beperking wordt ervaren?
…de mensen hier echt chaotisch zijn en daarmee bedoel ik vooral het verkeer?
…er onder een rood stoplicht niet altijd wordt verstaan wat wij er onder verstaan, namelijk stoppen?
…rijden met een bakkie op ook zeker geen uitzondering is maar 's avonds onderhand meer een gewoonte?
…ik vandaag bijna een klein kindje aanreed omdat er een hele familie weer eens gewoon midden op het fietspad liep?
…auto’s hier soms drie dubbel geparkeerd staan?
…ze dan gewoon de handrem er niet opzetten, zodat de auto die voor een andere auto staat mocht het nodig zijn weggeduwd kan worden?
…ik me ook maar aanpas aan deze chaotische cultuur?
…en me daar ook aardig in thuisvoel?
…je hier gewoon overal nog mag roken?
…je hier geen Nederlands café hebt? Sorry Henri, we zullen toch echt voor het Spaanse leven moeten gaan! (haha ik moest zo lachen om je vraag!)
…het nu bijna de tijd is dat je in je bikini naar het strand kunt gaan?

Ik heb ook foto’s geplaatst en probeer er vanavond nog meer op te zetten, zodat jullie ook een beeld hebben bij het leven hier en de mooie fallas waar ik over vertelde, omdat het me niet lukt er meer op deze site te krijgen, heb ik ze via de volgende link geplaatst: http://picasaweb.google.com/suusglind/Valencia?feat=directlink

Besos, Suus

http://suusvalencia.waarbenjij.nu/B...svalencia&module=site&page=message&id=2919118

Ruud, 22 maart 2009
Spanje Valencia

Las Fallas

Wat is Las Fallas?

Kort gezegd een week feesten in Valencia om de lente welkom te heten. Het begon vroeger met het verbranden van een olielamp, die was immers niet meer nodig, en oude spulletjes. Dit is uitgegroeid tot het ritueel verbranden van 700 soort praalwagens die over de hele stad verspreid staan. Dit betekent dat je de laatste dag van het feest denkt dat de stad zojuist is aangevallen door aliens. Er zijn nog andere tradities met mensen in klederdracht die bloemen leggen bij de kathedraal. Erg mooi allemaal!

Voor de rest kwam Sjoerd een weekje langs om dit met mij te vieren. Ik heb hem in 5 dagen "Spanje" laten zien. Te veel om op te noemen, dus dat ga ik ook niet doen. Als je het zo graag wilt weten, dan moet je het maar komen vieren. Volgend jaar weer!

Het enige dat wel noemenswaardig is, zijn de mascletás. We hebben het meerdere malen in het echt gehoord, maar ook één keer op de lokale tv gezien en laat ik het zo zeggen: boom boom boom van 122 decibel; aldus de zender. Dus koop voortaan geen strijkers meer in België, maar granaten in Spanje. Daar heb je veel meer aan en zelfs kinderen van 6 jaar steken die dingen af, waarna je als Hollander meteen achter de eerste de beste vuilniskist gaat schuilen met je handen op je oren.

We hebben ook een middagje stierenvechten gekeken en dat was een rare ervaring. Een of andere hooligan, waarvan het IQ niet hoger reikt dan de gemiddelde Ajacied-supporter (60), ging helemaal door het dolle heen en ik zat me ontzettend kapot te ergeren aan die gast. Na 5 stieren hadden we het wel gezien en besloten we weg te gaan. Toen kwamen we de slager tegen en hulde! We zijn 2 stierenhoorns rijker. De mijne staat nu lekker in de yoghurt op mijn balkon. Volgende week kan ik eruit drinken.

Nou laat vooral de foto's spreken, want veel meer heb ik eigenlijk niet te melden dan dat je het gewoon eens mee moet maken!

http://ruudheshof.waarbenjij.nu/Ber...uudheshof&module=site&page=message&id=2918582

webmaster, 21 maart 2009
Spanje, Valencia

Fallas!

Hoi!

Hèhè.. eindelijk rust hier.. Fallas is voorbij! Maar het was echt leuk! Heel bijzonder. Nu weet ik echt wat Fallas is!

Ok, eerst een stukje geschiedenis.. Bij Fallas vieren ze de komst van de lente.. Vroeger was het zo dat dan de timmermannen hun oude meubels die ze niet meer konden gebruiken buiten op een hoop gooiden en in de fik staken.. Ook andere mensen staken spullen die ze niet meer wilden gebruiken in brand, om zo fris de nieuwe lente in te gaan, waarin alles beter zou worden.

Dit is nu een beetje uit de hand gelopen, want nu is het geen oude troep meer, maar zijn het supermooie poppen, en de mooiste kost maarliefst 900.000 euries. Iedere straat maakt zijn eigen kunstwerk, vaak zowel een grote als een kleine.. en allemaal hebben ze een onderwerp wat kritiek heeft op de wereld, bijvoorbeeld dat alle modellen steeds dunner worden, dat exotische dieren als huisdieren gehouden worden, de steeds meer seksistische wereld, enz enz. Zondag zijn al deze kunstwerken in de straten geplaatst (midden op de straten, dus bijna alle straten zijn afgesloten) en zijn er ook veel grote tenten met muziek, paëllawedstrijden (wie maakt de beste paëlla van de straat) en veel gezelligheid. Het is niet alleen een feest voor jongeren ofzo, maar echt de hele stad viert feest, van jong tot oud.
Gisteren zijn al deze kunstwerken in de brand gestoken, eerst de kleintjes, en toen de grote, gepaard met veel vuurwerk. Erg indrukwekkend, er zijn zelfs mensen die huilen als ze het zien. Dat branden staat dan symbool voor het wegbranden van deze problemen in de wereld en opnieuw beginnen, de lente komt er aan, alles zal beter worden nu (zoiets, haha).

Verder wordt er ontzettend veel vuurwerk enzo afgestoken, waar je ’s ochtends om 8uur al van wakker wordt, net zoals de parades met fanfare langs je huis lopen om 8uur ‘s ochtends.. pff en als je dan niet zo vroeg op bed ligt (ahum) dan wordt het nogal een zwaar weekje!
Overal op straat hoor je steeds knallen en de ergsten zijn de ‘borrachos’ (borracho = dronken), als je dat rotje afsteekt vliegt hij alle kanten op, en als je hem op je krijgt brandt het dwars door je broek heen, en hij knalt ook nog eens, echt irritant!
Verder was er sinds vorige week al elke dag om 14.00 uur Mesclatá, gisteren stond ik heel dichtbij, helemaal op het plein waar het afgestoken wordt (best knap want het is zó ontzettend druk!) en echt het ging zó hard! Dat alle Valencianen niet dover zijn dan de gemiddelde mens snap ik ook niet! Echt op het eind dacht ik echt dat ik in mn broek ging plassen, het drukte zelfs op je blaas! En als dat afgelopen is gaan alle Spanjaarden helemaal uit hun dak, haha, mooi om te zien.. En elke avond om 01.30 was er een heel vet vuurwerk, echt supermooi, voor mn gevoel ging er echt wel voor honderdduizenden euros de lucht in! Echt suuupermooi, sorry Terbroek maar daar kunnen wij niet helemaal aan tippen!

Daarnaast lopen hier heel veel Falleras, Valencianen in klederdracht, en hier geldt ook mannen en vrouwen en jong en oud.. Echt mooie jurken dragen de vrouwen, en ik hoorde dat die minstens 1000 euro kosten, en als je een beetje een mooiere wil 3000, en wil je een echt mooie kost het zo 5000 of 6000 euro.. en ze hebben er niet een, maar wel meerdere in de kast hangen.. Degene die Fallera Mayor was, (dé Fallera van Valencia dit jaar) had maarliefst 21 van die jurken.. wow..
Wel heel leuk om te zien, vooral die hele kleine jongetjes en meisjes! En dan zijn er verschillende parades waar ze in meelopen, en eentje is voor de virgin Maria (maagd Maria).. Hebben ze een hele hoge Maria van hout gemaakt op Plaza de la Virgen, (plein van de maagd) en die heeft allemaal gleuven, alle Falleras lopen dan langs dat ding met een bosje bloemen in de hand, die geven ze dan af aan mannen, die in de maagd zijn geklommen, die gooien ze dan naar boven en steken ze die maagd helemaal vol met bloemen.. Ook dit is weer heel emotioneel, want verschillende Falleras beginnen te huilen als ze dat bosje bloemen afgeven.
Daar doen ze dan 2 dagen (!!) over en dan is hij helemaal vol, echt mooi om te zien!

Verder waren er ’s nachts na het vuurwerk heel veel mensen in de straten te vinden, waar het feest was met muziek en DJ’s.
Ik zal weer foto’s en video’s op mn hyves zetten van Fallas vandaag of morgen.. dan kunnen jullie het ook een beetje meemaken.

xxxx

ps: foto's staan nu online op:

http://x-annneke.hyves.net/fotos/

http://annekeberkhof.waarbenjij.nu/...keberkhof&module=site&page=message&id=2917535

Jorinda, 19 maart 2009
Spanje, Valencia

Las Fallas!

¡Hola!

Het is echt al weer een heeeele tijd geleden dat ik een bericht heb geplaatst, dus bij deze plaats ik even weer een nieuw berichtje.
Het weer is hier echt super mooi, waardoor ik niet meer zo heel veel achter internet zit. Ik ben nu veel buiten, genieten van de zon
Ik zal de afgelopen weken even samenvatten..
Als eerste wil ik het hebben over Las Fallas. HET feest van Valencia. Dat is nu al een paar weken aan de gang. De hele dag door is er vuurwerk, maar speciaal om 14u is er vuurwerk op Plaza del Ayuntamiento. Wendy en ik besloten daar begin maart op zaterdag naar toe te gaan. Echt, ik heb nog nooit zoveel mensen bij elkaar gezien! Het hele plein en de straten eromheen stonden vol met mensen! Volgens mij is het het feest waar alles mag. Mensen drinken echt veel en blowen als een gek. Overal om je heen zag je dat wel.
De eerste dagen begon het vuurwerk al heel vroeg. Om 6 u 's ochtends werd ik mijn bed uit geknald door het vuurwerk. Nu ben ik er al wel aan gewend. Vandaag is de laatste dag van Las Fallas. Ze zijn de hele dag vuurwerk aan het afsteken en niet zo'n klein beetje ook. Wat een lawaai zeg! Ik hoor nu al een half uur achter elkaar geknal.Als ik vanavond eerder klaar ben ga ik naar Plaza del Ayuntamiento. Want vanavond wordt het echt waanzinnig! Elke buurt heeft een Ninot gemaakt (een pop). Het lijkt een beetje op 's carnaval. Ik heb ook foto's gemaakt en die zal ik gauw op mijn hyves zetten. Maar vanavond worden al die poppen in de brand gestoken! De laatste brand tussen 12 en 1 ofzo, en ik moet tot 1 uur werken. Maar gisteren mocht ik ook al om 12u gaan. Hopelijk vandaag ook, want dan wil ik daar zeker heen! Morgen ben ik vrij, na 7 dagen achter elkaar gewerkt te hebben. Ik ben mijn batterijen van mijn camera aan het opladen, dus dan kan ik weer foto's maken

¡Besos!

Jorinda

http://jorindavdberg.waarbenjij.nu/...ndavdberg&module=site&page=message&id=2915051

Elske en Jeroen, 18 maart 2009
Spanje, Barcelona

Weekendje Valencia

Beste allemaal,

Hoe gaat het met jullie?

Met ons gaat het goed! De laatste week van Jeroen zijn verblijf in Zweden heeft hij veel afgesproken met Alex (een Zweedse fietsvriend van Jeroen die nu in Hawaii woont, maar toevallig ook terug was in Zweden) en zijn vrouw Anneli. Het was erg leuk om hen na een hele tijd weer te zien. Els had ondertussen een paar dagen Mirjam en Elise op bezoek, twee vriendinnen uit Nederland, wat erg gezellig was en dus jammer toen Els op Maandag wel weer gewoon moest werken. In de weken daarna hebben we vooral hard gewerkt, maar deze week hebben we vakantie!

De vakantie begon met een bezoek aan Valencia (de stad waar de sinaasappels vandaan komen), een erg relaxte stad, hij heeft wel wat weg van Barcelona alleen is hij kleiner en iets gemoedelijker. We vielen met onze neus in de boter want toevallig was daar 1 van de grootste feesten van Spanje aan de gang: Las Fallas! De Valencianen vieren daarmee het begin van de lente. Elke straat bouwt een grote (soort Carnavals) wagen van papier-maché en na een week, als de mooiste wagen een prijs heeft gekregen worden alle wagens in brand gestoken. Ondertussen zijn er op straat allerlei standjes met bier en ‘churros’ (een soort oliebollen) en mag iedereen de hele week zoveel vuurwerk afsteken als ie wil. Overdag om 14.00 is er een ’Mascleta’ (vuurwerk van harde knallen) op het stadhuisplein en ’s nachts om 01.00 veel siervuurwerk. Wat erg gaaf is in Valencia is dat ze de rivier die door het centrum liep verlegt hebben en in de oude bedding een groot park gemaakt hebben, waar je nu heerlijk kan luieren. Natuurlijk hebben we ondertussen ook alle highlights bezocht: oude gebouwen, het grootste aquarium van Europa, het strand en het formule 1 circuit.

De rest van deze week genieten we vooral van het mooie weer en zijn we of naar het terras of naar het strand geweest. Morgen komen de broer van Els en zijn dochtertje waar we natuurlijk erg naar uitkijken.

We hopen dat met jullie ook alles goed gaat en worden natuurlijk graag op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen bij jullie.

Groetjes Elske en Jeroen

http://jeroenenelske.waarbenjij.nu/...enenelske&module=site&page=message&id=2914193

Fallas: la fiesta con dos caras y mucho Cara (het feest met twee gezichten en veel Cara)
Na een maand inlooptijd (met stoeten, daagse Mascletá en al veel petardos=bommekes) begonnen de Fallas eindelijk op 14 maart. De Fallas (grote tot gigantische kartonnen poppen in iedere buurt - die op het einde worden verbrand! zie foto's) werden ingewijd door de Falleras (afgevaardigde van iedere werkgroep, in traditionele kledij) en het was 6 dagen feest in alle buurttenten. Het is een feest met veel traditie en cultuur en is de laatste jaren enorm groot geworden. Zo groot zelfs dat de bevolking van Valencia vervier(!)voudigt, ondanks dat zowat de helft van de Valencianen de stad uitvlucht.
Voor mij zeer te begrijpen, want dit wereldwijd gekende feest was er één met positieve en negatieve kanten en achteraf was ik opgelucht dat het gedaan was. 'Oef, goed voor ene keer'.
*Ruido (lawaai): hetgeen mij zonder twijfel het meeste stoorde was het immense lawaai dat door de stad raasde. Elke dag waren er meer en meer Mascletás - het ontploffen van duimgrote bommekes met een immens lawaai; de bedoeling is dat dit ritmisch gebeurt, maar dat lijkt mij nooit gelukt te zijn - en het leek alsof echt iedereen met bommekes (beter: bommen!) aan het smijten was. Bompas, volwassenen, kinderen, zelfs peuters vanuit hun buggy heb ik met petardos zien smijten (spijtig dat ik toen m'n fototoestel niet bijhad!)! Als je door de straten liep moest je constant uitkijken of er niet net iets ging ontploffen en of je dus je oren moest toeknijpen. Vanaf m'n dakterras leek Valencia net een stad in oorlog: overal geknal, om ter meest en om ter hardst. Mijn oren voelden soms aan alsof er water in zat, piepen en doen..
*Fuegos arteficiales (vuurwerk): was zonder twijfel het spectaculairste vuurwerk dat ik ooit gezien heb. Iedere show duurde 20 minuten en ze leken iedere keer iets nieuws uit hun hoed te toveren. Hartjes, vierkanten, gigapalmbomen, ... de hoeveelheid kan je inschatten aan de hand van één vd foto's via de link.
*Botellón: in het Spaans hebben ze een woord voor 'de straat op gaan en zich bezatten: botellón'. Wel, tijdens de Fallas was heel het centrum van Valencia één grote botellón. Dit jaar was dat extra het geval omdat sinds deze editie straatmuziekanten verboden zijn (ze zouden te veel overlast veroorzaken... en de petardos dan??: cultuur. Ahja) en waar velen de voorbije jaren van groepje tot groepje ging dansen was er nu in het centrum bijna niks te doen. In veel feesttenten kon je zonder kennis niet binnen en dus hebben we veel te veel rondgedoold op zoek naar iets dansbaars/feestbaars.
*voor meer: zie foto's
Na de Fallas ben ik twee dagen de rust van de bergen gaan opzoeken en die waren heerlijk. Zalige rust, zuivere lucht en nog eens wat lichaamsbeweging: het waren de beste dagen van de Fallas-vakantie.

http://valencianton.blogspot.com/2009/03/disfrutando-el-sol.html

Hahaha, toch nog een soort negatieveling, iemand die niet tegen de herrie kan. Die knakker had lekker de hele maand op de berg moeten zitten...

Back
Bovenaan