Fallas 2025 wie gaan er?

Heerlijk dat er zo opgetreden wordt. Vanavond voor de castillo ook weer zo'n voorbeeld: er komen vier 50-ers aangelopen waarvan je op 300 meter afstand al ziet dat het Hollanders zijn. Gaan op hun gemak nummertjes 4 staan stoken op avenida Alameda terwijl er al duizenden mensen staan . Ja. De afstand was veilig maar dit doe je gewoon niet als je een iq hoger dan 43 hebt. Binnen 5 minuten politie erbij, alles inleveren, foto van je ID en bedankt! Wat die simpelen niet doorhebben is dat als je in een hotel ingeschreven staat je gewoon bezoek kan verwachten op je kamer. 🤣 Palau is gewoon klaar en ik vind het heerlijk rustig in de stad. Hoop dat ze die idioten stuk voor stuk oppakken en pas na betaling van 2500 euro de man weer laten gaan!

Dat is nog niet bekend. Slechts enkele onderdelen van Fallas in Torrent zijn reeds bekend. Ik raad je aan om deze site in de gaten te houden:
Het programma in die plaats lijkt elk jaar anders te zijn. In 2023 was het zeer de moeite waard, maar in 2024 viel het mij dan weer wat tegen.
Ik heb de site in de gaten gehouden en er is een mascleta op 18 maart daar, maar er staat niks over een tijd. Weet jij meer qua tijd en zo nee, weet je wellicht nog hoelaat het toen in 2024 was?

Palau is echt doodstil. Zeer begrijpelijk. Toch jammer dat zo’n plek voor gezamenlijk stoken zo aan z’n einde komt. Maar nogmaals: begrijpelijk.

Gisteren tijdens de castillo werd er flink, normaal, vuurwerk gestookt. Dat geeft toch wel weer extra sfeer.

Ik denk dat het best kan zijn dat dat zware werk zich verplaatst heeft maar ik merk er in de stad helemaal niks van.

Show van vanavond.
Het was opmerkelijk stiller qua vuurwerk buiten de show om. Veel motormuizen. Tassencontroles en fouilleeracties in de bedding. En nu om half 3 lig ik klaarwakker, omdat de plaatselijke jeugd hier de wijk loopt wakker loopt te houden met harde klappers. Wel een tof buurtje dat Benimaclet 😅

Vanavond naar de sponsor Mascleta Nocturna geweest van Pyro Freaks Katwijk, geen woorden voor hoe mooi en vooral hoe hard hij was. Complimenten aan iedereen die eraan heeft meegewerkt! Hij was echt top!

Super mooi begin waarbij de vereniging een Mascleta manual deed en overal zo'n kleine rode vlam te zien was van de aansteek fakkel. Ook erg mooi om te zien met hoeveel passie de vereniging aan het stoken was, zelfs tot tranen aan toe van vreugde. En daarna de Mascleta Nocturna zelf, wat een opbouw en wat een geweld.

Maar 1 woord voor nodig eigenlijk, prachtig! Hopelijk volgend jaar weer!

De politie treedt wel een stuk harder op, vandaag bijvoorbeeld tijdens de Fallasfestival.nl mascleta was de politie ook aan het rondlopen tussen het publiek en kon een jongen zijn vuurpijlen inleveren die hij in zijn tas had zitten. Hij moest ook meekomen met de politie, maar geen idee hoe dat afgelopen is. Wat nu exact de regels zijn wat betreft het hebben van vuurwerk weet ik niet, maar vuurpijlen worden in ieder geval ingenomen door de politie. Ook als je niet aan het afsteken bent, dit vandaag nu 2x meegemaakt.

Wat betreft Palau, die is afgezet. Zowel in de bedding zelf als het pad naar beneden bij Palau is afgezet met hekken. Ook rijdt er (op het moment dat ik daar vanavond in de buurt was) continu een politie auto. Er stond een man bovenaan en uit zijn tas staken de stokken van de vuurpijlen, maar ze kwamen wel naar hem toe en hij kon zijn tas laten zien. Naast de vuurpijlen moest hij ook nog andere spullen inleveren, wat exact kon ik niet zien. De persoon in kwestie was niet aan het afsteken, bevond zich niet binnen de bedding en stond bij het muurtje te kijken waar je naar beneden kan.

Mijn ervaring is dat ze in ieder geval erg hard aan het optreden zijn. Wellicht wel iets te hard, maar aan de andere kant snap ik ze ook wel dat na wat er vorig jaar allemaal gebeurd is ze er helemaal klaar mee zijn.

Bij Palau stond de afgelopen jaren al een paal met camera's, maar daar staan er nu wel meerdere van. En het aantal camera's op een paal en wat voor soort camera's is ook flink geupgrade.

Of de knallen nu verplaatst zijn? Geen idee, maar ik verwacht eigenlijk van wel. Het zal nu waarschijnlijk meer in "prive" groepjes ergens worden afgestoken. Wel heb ik het idee dat tijdens het wachten op een straat mascleta wat meer vuurwerk wordt afgestoken door het wachtende publiek dan voorheen. Wat naar mijn mening geen issue hoeft te zijn zolang het maar veilig gebeurd en niet te dicht bij de show zelf.

Edit, even een voorbeeld met wat ik hierboven bedoel. Vanavond was er een kleine Mascleta Nocturna dat werd geschoten tussen een parkje en parkeerplaats. In het parkje was iemand o.a. wat vuurpijlen aan het afsteken. Gewoon netjes de lucht in, weinig verkeerds aan in mijn ogen. Maar aan de andere kant op de parkeerplaats was iemand borrachos aan het afsteken. Tussen de auto's en dicht bij de schiet locatie. En dit soort mensen verpesten het wat mij betreft voor de rest die gewoon op een normale manier wat vuurwerk in Valencia willen afsteken...

De jongeman in kwestie bij de Fallasfestival.nl; Mascleta moest zijn vuurpijlen en een tas met ander vuurwerk erin erin inleveren. Verder moest hij zich identificeren en werd er een foto van zijn ID gemaakt. Vervolgens kon hij zijn weg weer vervolgen.

Fallas blijft uniek. De sfeer in de stad, het eten, vuurwerk, falleras etc. Het blijft prachtig. Weer genoten en t weer zat niet mee maar mocht de pret niet drukken.

Bij de sponsormascleta van Fallasfestival zijn er meerdere gefouilleerd en foto's van ID genomen. Vlak voor mij was er ook iemand aan de beurt die stak wat kleins af en gelijk een undercover agent erop af en moest alles inleveren. Daar zaten volgens mij geen vuurpijlen bij.

Her en der in de stad ook enkele gezien die apart genomen zijn en foto van ID.

Ook bij de Pyrofreaks Katwijk Show zijn er diverse apart genomen. Het ging een half uur na afloop ook ff goed fout bij de Metro al was dat snel verholpen door de politie.

Zelf heb ik niets afgestoken en heb echt genoten van alles! Goed dat ze er nu extra streng op zijn. Af en toe was het niet normaal hoe het er op sommige plekken aan toe ging. Ook bij de eerste correfoc waarbij gasten met zwaar spul in de perkjes naast het publiek liepen te kloten.

Kwa regen was het soms ff niet leuk maar heb er zelf niet veel last van gehad. Het was veel erger voorspeld.

Op naar de volgende editie.

Wat hebben we weer een ontzettend gave editie gehad zeg. Echt enorm van ieder moment genoten. De voorspellingen waren niet best en we hebben ook zeker best wat regen gehad, maar het heeft ons nergens van weerhouden. We hebben er echt het beste van gemaakt, dan dat is perfect gelukt. Dikke shows, geweldige poppen, de bandjes en de optochten, het heerlijke eten en de geweldige sfeer. Het was weer ouderwets genieten.

Het blijft ook tof dat er sponsor showtjes zijn. Zelf hebben wij met onze groep mee betaald aan 3 shows. Blijven tog bijzondere shows, mooi dat de mensen zich hier zo voor inzetten.

IMG_1239.jpeg

dff0c895-0aca-41a7-9a82-54d8954f22c6.jpeg

838a1647-2f9b-449f-b514-82425214382e.jpeg
Geweldig hoe ze Palau onder controle hadden 99% van de tijd. Goed en fijn om te zien dat ze zo goed optreden en hopelijk trekken ze dat door naar de komende jaren.

Vond het zelf ook een geslaagde editie. Enige puntje van kritiek is toch wel de regels omtrent het stoken wat wel en niet mag. Wij als liefhebber stoken toch graag zelf ook een pijltje, potje & traca (niet perse op Palau). Dan zou het toch fijn zijn dat daar is een keer een eenduidig beleid in komt. Nu is helaas een deel in beslag genomen omdat je zogezegd nergens mocht stoken (was niks van te merken).

Tip voor volgend jaar eigenlijk, maar mocht je een leuk souvenirtje willen hebben uit Valencia wat makkelijk mee terug kan. Ga dan eens langs bij Socks&Co, dit is een Valenciaans familiebedrijf dat een sokken winkel heeft. Zelf heb ik daar van de week o.a. sokken gehaald met een Mascleta erop. Wel per toeval hoor, liep toevallig langs de winkel en zag ze in de etalage liggen.

Online bestellen kan ook, de prijs van de sokken is dan wel hoger. In de winkel was het 3 paar voor €20.

Vond het zelf ook een geslaagde editie. Enige puntje van kritiek is toch wel de regels omtrent het stoken wat wel en niet mag. Wij als liefhebber stoken toch graag zelf ook een pijltje, potje & traca (niet perse op Palau). Dan zou het toch fijn zijn dat daar is een keer een eenduidig beleid in komt. Nu is helaas een deel in beslag genomen omdat je zogezegd nergens mocht stoken (was niks van te merken).
Ik was er een week eerder en overal gewoon kunnen stoken, politie deed helemaal niks. Opdracht was simpel dit jaar tijdens het main event, 0 tolerance om herhaling te voorkomen en dat is gelukt.

Ieder die hier over zeurt heeft het niet begrepen, wat ze nu doen is de fallas feesten beschermen voor gezeur en uiteindelijk radicale veranderingen wat ten koste gaat van het feest.

Het effect is dat de mensen die naar fallas gaan voor Palau straks niet meer gaan, heb er nu al verschillende over gehoord, top dus👍

Ga er dus maar vanuit dat deze aanpak blijft en het stoken tijdens fallas voorgoed voorbij is, mede mogelijk gemaakt door de toeristen.

Back
Bovenaan