Fallas 2008

Top om allemaal te horen man :) ben er zelf volgend jaar weer bij hoop ik :p hangt even van school/stage af want dan heb ik stage :cry:

O mijn god wat een geweldige week was dit. Ik had dit echt voor geen goud willen missen! Ik heb echt een super gezellige week gehad. Mede dankzij de mensen van vuurwerkcrew alle nederlanders en natuurlijk mijn reisgenoot!;)

Wat wilt een man nog meer?? Vuurwerk,gezelligheid,bier,vrouwen,feesten,zelf stoken,(lekker eten). Werkelijk helemaal geweldig! En o o o wat gaan die maseleta,s hard in het echt zeg! Het is niet voor te stellen hoe hard het gaat als je de filmpjes ziet. Het is ook echt te gek om overal zo dicht bij te komen zoals bij de opbouw kijken en met een beetje geluk mag je nog het veld in ook! Je hoort wel eens dat mensen verlieft worden op een land maar ik ben echt verlieft geworden op valencia! Ik wist niet dat je zo veel voor een bepaalde plek kon voelen. En nu ik terug ben in nederland mis ik valencia echt gigantisch!
Normaal zie je altijd de filmpjes van het vuurwerk maar niet van de dingen die eromheen gebeuren. Zonder het vuurwerk zou dit al een geweldig festival zijn. DUS LAAT STAAN MET VUURWERK!!

Bedankt allemaal jongens! Volgend jaar weer! En in November naar italie:)!

Ik ben verslaaft!

ps dit filmpje was eigenlijk bedoeld voor mijn vriendin maar ik vond het wel even lachen om het hier te plaatsen.
Dus speciaal voor de thuisblijvers: http://www.youtube.com/watch?v=y909MA8FcnU
:D:devil:

Laatst bewerkt:
Jongens, wat een fantastische week Fallas was het weer in het zonnige Valencia. Ik heb even wat persoonlijke hoogtepunten op een rij gezet.
Het, na aankomst, rennen met de koffers door de straten van Valencia, om de Mascleta van Europla mee te maken en natuurlijk de show zelf.
Het brute geweld van de Mascleta Napolitana op het strand. ( met dank aan de ETA)
Het moment dat Valenciana het laatste stukje zwart aan de hemel vond, om nog een bommetje met goud kwijt te kunnen en de heerlijke timing van de studata, in de finale van dezelfde Castillo.
De show van Ollie bij het Palau, waar ik zelf lekker mee mocht stoken (lekker hoor)
De kubusbommen van Zamorano, die ik voor het eerst live zag.
De geweldige kwaliteit van de bommen van Vicente en de geweldadige finale van zijn Mascleta de volgende dag (wie zei ook weer, dat oordopjes op het plein niet nodig waren)
De desperta, waarmee ik elke ochtend gewekt werd door Fred ( hoewel, dat is meer een dieptepunt:D)
3.42 uur, in de nacht van maandag naar dinsdag, toen we in het appartement even ontspannen naar de tv keken en ons gezamenlijk afvroegen, wat die spanjaard nu eigenlijk in die doos zocht:wink: en uiteindelijk tot dezelfde conclusie kwamen: TIJD VOOR EEN BLOKJE.
Het gezellig eten, drinken en ouwehoeren met medefreaks.
De glimlach van de strenge, edoch, zeer fraaie agente, die ons 4 dagen lang strak had aangekeken en vlak voor de crema eindelijk smolt.
En, hoewel ik best nog wat vergeten zal zijn, als laatste, de Crema op de Plaza, waar aan het einde duizenden mensen het prachtige volkslied van Valencia meezongen.:cry:

Iedereen die daar was, bedankt voor alles

Nou ik vond er niet veel aan! :D

Man man wat een week. De beste fallas voor mij in 4 jaar.

Wat hoogtepunten:

- oog in oog met 12 triggerhappy policia met stok in aanslag en gewoon weglopen! Jammer van de blokken maar liever geen klappen!
- de gezellige avonden/nachten bij blacksheep (let's do some shots) en de ochtenden bij RACHIEEEDDDDD!
- de leuke gesprekken onder het wachten, het eten, het terrasjepakken of onder het lopen door de stad
- lekkere eten aan het strand (moeten we vaker doen en reserveren)
- valenciana!!!!!
- showtje de 16de. BEDANKT AAN DE MENSEN DIE MEDEDEN
- het wakker geschoten worden om 05.00 uur met een saluteblok voor je balkon

Wat dieptepunten:

- vertrekken
- weer een jaar wachten

Hier alvast mijn verslag van de eerste 2 dagen fallas voor ons, de andere dagen volgen vanavond:) ook fotos komen zo snel mogelijk.

15maart:

De mascleta van Europla was toch wel één van de hoogte punten kwa mascletas dit jaar. Hij begon heel sterk met veel mines en salutes, gevolgt door telkens een digitaal stuk met knallers langs het hek.. heerlijk! Deze mascleta werd ook heerlijk afgesloten met een sloot salutes,mines en wederom weer een digitaal stuk langs het hek. Fallas 2008 was voor ons begonnen, en hoe.

Na deze heerlijke mascleta naar het appartement gegaan om ons daar in te laten checken, toen dit alles gedaan was zijn we snel 2 taxis gaan zoeken om naar het strand te gaan waar een ‘’mascleta napolitana’’ geschoten zou worden door Parente uit Italie.

De mascleta napolitana was heerlijk hard met erg mooie stukken zo hier en daar, zo werden er een sloot mines en steppers weg geschoten en kwamen de spaanse vlaggen en italiaanse ‘’san trifones’’ aan parachutes naar beneden zweven. Ook prachtige stukken met gekleurde rook zoals gele en zwarte rook bij de salutes en gekleurde tails met gekleurde willows.
En natuurlijk werden er weer de nodige grote meerslagen bommen geschoten gedurende de hele show. De show werd afgesloten door een snoeiharde finale dit bomvol met meerslagen bommen zat.

Eenmaal weer aangekomen bij het appartement even gezeten en nagepraat over de eerste mascleta en de geweldige mascleta napolitana op het strand.
Voordat het donker werd wouden we toch even een kijkje nemen bij de setup van de castillo die geschoten zou worden door Turis, zo gezecht zo gedaan.
De eerste show de 15e is nooit echt een hele grote maar Turis had toch een heel lekkere setup, met de nodige single shots op onderandere 4 hoogwerkers en een lekkere salute finale.

Na wat gegeten te hebben zijn we vuurwerk gaan kopen bij El Fallero, hier werd het nodige knalwerk en siervuurwerk ingeslagen om het in de avond af te steken in de rivier bedding met de nodige mede liefhebbers. Na een uurtje gestookt te hebben zijn we een mooi plekje gaan zoeken om de avondshow van Turis te gaan bekijken.

De show begon met een flinke hoeveelheid single shots en salutes met daarna een prachtige meerslagen bom die al fluitend open brak. Deze meerslagen werd natuurlijk afgesloten met een prachtige bom van Turis. De show zat verder bomvol met single shots, salutes en effecten die je alleen bij Turis ziet zoals de prachtige fluitbommen.
De show werd afgesloten met een lekkere salute finale en als slot een groene muur van mines met salutes er boven, het enigste wat ik miste was de paarse muur van mines met nog meer salutes er boven wat Turis in 2007 wel prachtig deed.
Direct toen we weg mochten bij de dranghekken zijn we gaan rennen naar de plek des onheils om de pirotecnicus van de avond te feliciteren met deze super show. Hij zelf vond het ook een geslaagde show en had het telkens maar over de kleuren in de finale... ‘’Muchos colores’’
De finale had namelijk zeer mooie kleuren dit jaar.

Na de show al knallend terug naar het appartement gegaan om daar op het gemak alle beelden terug te kijken op de tv en om terug te kijken op een geweldige eerste dag in Valencia.

16 maart:

Na een korte nacht en een goed ontbijt zijn we naar het plein gelopen om daar een goede plek te vinden voor de mascleta die geschoten zou worden door Turis.

De mascleta begon goed met veel mines die rondom het plein omhoog gingen, dit ging samen met de nodige salutes. Hierna vond ik de mascleta wat minder worden omdat er in mijn ogen veel teveel crossettes geschoten werden (constant). Gelukkig werd dit goed gemaakt door een harde terremoto en een lekker einde met veel salutes.

Na de mascleta zijn we naar de setup van de show van Pirotecnia Valenciana gegaan, er stond aardig wat opgesteld maar wij hadden meer verwacht van deze setup. Er stonden bijvoorbeeld geen singleshots, wel stond er een lekkere salute finale opgesteld.
Na de setup zijn we direct door gelopen naar het centrum van Valencia om daar de nodige falla beelden te bekijken, en om weer eens vuurwerk in te kopen. Dit keer een hele vracht aan Borrachos/voetzoekers.

Na wat gegeten te hebben was het tijd om ons klaar te gaan maken voor de avond, de avond dat het showtje wat Ollie had georganiseerd geschoten zou worden.
Rond een uurtje of half 9 kwam al het vuurwerk binnen voor het showtje en hebben we het op een veilige plek gezet en zijn Firespree,Mantronix,Shinji en Ollie begonnen met de dingen voor te berijden. De juiste lonten bij de blokken vrij maken en de nodige dingen doorlonten.
Rond een uurtje of half 10 zijn we (Firespree,Ollie,Mantronix,Roel,Tukker1978 ik en vast nog een paar freaks) begonnen met alles op te stellen zoals we het weg zouden schieten.

Na een ruim half uur stond alles zoals we wouden en ging iedereen plek zoeken om het te bekijken en te filmen. Toen hebben we (Ollie,Roel,Firespree,Shinji en ik) voor de laatste keer doorgenomen wat ongeveer de bedoeling was en hebben we voor het laatst de aanstekers gecheckt. Alles deed het, lets go it’s showtime!!

We begonnen met de wat kleine cakes om een beetje een opbouwende show te hebben, al snel werden de blokken groter en gingen er meer en meer tegelijk. Op het schietveld liep alles gesmeerd door de goede communicatie onder elkaar, Ollie hield precies in de gaten hoelang de blokken nog duurde en gaf dan aan waneer de volgende serie blokken de fik in konden.
Op één hele korte pauze na ging dit perfect en kwamen we steeds dichter bij de finale. 3 maal las vegas (Enorme gouden willows) ging de lucht in samen met wat lekkere salutes uit een paar blokken en zodra het goud en de andere blokken zo goed als leeg waren stak Ollie de finale aan. Wat ging die snoeihard zeg, wat een spektakel.
We zaten helemaal onder de troep van de leeg schietende blokken maar dat maakte niets uit, er klonk een heerlijk applaus uit de bedding en van allemaal andere kanten.

Na deze hollandse infasie in de bedding was het tijd om een plek te zoeken voor de castillo van Pirotecnia Valenciana. Ik had nog niet veel van hun gezien dus wist niet echt wat we er van konden verwachten, iedereen was razend benieuwd wat het zou worden.

Precies om 01.00 begon de show met 2 snoeiharde salute blokken die in Z en Fan shape leeg schoten. Hierna gingen de bommen de lucht in met flashers als effect gevolgt door colour salutes... heerlijk! Verder werden er prachtige ring bommen geschoten die uiteindelijk een grote peony werden, en vlak erna gingen er een stuk of 10 grote italiaanse cilinders de lucht in.. puur genieten dus. Een prachtig gouden thema die maar door bleef gaan liet ons weten dat de finale waarschijnlijk heel erg groot zou worden, en dat werd hij ook.
Een finale waar je als vuurwerkliefhebber alleen maar van kan dromen sloot de show af.
Een ruime minuut was het een propvolle lucht met alle mogelijke gekleurde effecten, hierna kwam de salute finale die snoeihard ging gevolgt door een perfect getimede silver polyp. Als klap op de vuurpijl kwam er een oorverdovend screamer salvo omhoog met een nog hardere salute salvo. Iedereen ging helemaal uit hun dak...iedereen begon te juichen,schreeuwen,klappen en elkaar te omhelsen. Iedereen stond nog net niet te janken haha. Wat een show, echt de topper van fallas 2008.

Na de show al stokend en napratend over de show van Valenciana terug gekeerd naar het appartement waar we de finale nog wel 10x terug hebben gekeken en elke keer weer begonnen te juichen en te lachen.

Ontgroening............

Ontgroening............

Jonge jonge wat een week..............:bonk::bonk::bonk:

Het was echt helemaal TOPPIE.......... knalle, zuipen, tapas, shows en dat 6 dagen lang.......
Ik wil iedereen bedanken voor deze week.
zeker Ollie en zijn maten voor het regelen van de Hollandse avond.

Wij zijn er zeker weer bij in 2009:handsup:

Greetz from HARM & PETER...... GAS DER OP.............!!!!

Kruitsnuiver plaatst onze dagen al tot op detail dus ik zal alleen even mijn persoonlijke hoogtepunten van de week noemen.
Maar eerst even: HET WAS TOP!!!!!!!!!!!!!!
Okee nu hebben we dat gehad...

Eerste dag gelijk de metro meemaken waar je met plus minus 8man op 1 vierkante meter staat, dieptepunt :p
Mijn fallas ontmaagding op het plein... Kriebels over mijn rug werkelijk
De ongelooflijk harde salutes in de mascleta napolitana
Mijn eerste avondshow puur genieten zo groots zo goed ongelooflijk!
Eerste mascleta bij het hek... Auch
De show van Ollie waarbij ik mee kon stoken WAT EEN SHOW geweldig!!!
Valenciana.... KWIJL KWIJL KWIJL KWIJL KWIJL
Alle Paddestoelen.... WHOOOOOOOOOOOOOOOP momenten waren ook heerlijk :p
Ondanks dat de Castillios naar mijn mening in de schaduw van Valenciana vielen waren ze ook TOP!!!!
Mascleta van vincente... Oordopjes?? Nehhh :p Kerel wat ging dat hard!!!!

Alle TIJD VOOR EEN BLOKJE momenten waren werkelijk genieten!!!

En bovenal de gezelligheid met alle medefreaks die ik daarvoor ook wil bedanken!
De lijst zal in de komende dagen als alle beelden online komen wel langer worden maar dit zijn zo even de hoogtepunten.

Oja vergeet me mooie moment met me borracho xD
Daag hoodie xD

Ik ga geen directe links plaatsen omdat dat niet fair is, maar op het forum van Amigos de la Pirotecnia zijn beelden in goede kwaliteit van de castillos te vinden! HEERLIJK :cool:

mooi stukje kruitsnuiver!!!Heerlijk al die herinderingen! was namelijk alweer het 1 en ander vergeten! toppertje.

Jaja het zit er helaas weer op, maar we kunnen weer terug kijken op een top weekje!

Veel leuke nieuwe mensen ontmoet, en een hoop gekke shows gezien!

Alle shows die we gezien hebben waren natuurlijk gaaf de ene beter dan de andere uiteraard;

Vooral de Mascleta Napolitana op het strand de 15e heeft grote indruk gemaakt, het was ook de reden dat we dit jaar naar Italie gaan:wink: Dit zijn zeker de hardste luchtknallen die ik ooit gehoord heb:p

De avond shows waren ook weer om te smullen en dan was er 1 bij die we denk ik niet snel zullen vergeten: Valenciana!

Wat hebben en die mensen een heerlijke show neergezet:bonk:, voor mij persoonlijk de beste van de week, gewoon lekker doorbeuken, veel italiaanse cilinders en ronde bommen van 300mm of misschien 350mm(?) geen lange pauzes er in , en dan die finale met flash salutes die maar bleven komen,topper!!

Van Turis ook weer een mooie avondshow gezien, mooie bommen, weinig fouten en een mooie finale altijd een goede show om mee te openen!

Van Zamorano Caballer hadden we hoge verwachtingen, nadat ze vorig jaar een top show hadden neergezet, helaas viel deze show toch tegen, er werden veel fouten gemaakt en niemand had na afloop echt een kick van de show, ondanks de mooie finale met veel goude bommen, volgend jaar beter!

Nit del Foc, geschoten dit jaar door Vincente Caballer, dan weet je al dat word kicken. En dat was het ook de mooiste bommen kwamen voorbij, en de steppers waren weer als van ouds, blink bommen die zo vel waren dat de hele stad verlicht was, en waar je bijna een laskap voor nodig had:wink: veel grote spaanse cilinder bommen en daar tussen door de grote ronde bommen echt een top show met een finale die maar niet op hield ene na de andere salvo salutes met daar onder mines met tailes waar je niet goed van werd, heerlijke show!!

Desondanks voor mij toch niet beter dan Valenciana, hun agressieve stijl van schieten spreekt mij meer aan, maar het zijn 2 shows die je niet echt met elkaar kan vergelijken denk ik, ze zijn allebij op een andere manier geschoten.

Het showtje bij Palau geschoten door Ollie was ook weer top! veel mooie blokken en dan die 50 schots salute bakjes die het in 1 seconde wegschoten als finale topper, geld weer dubbel en dwars waard!

De Mascletas.

We hebben er weer zoveel gezien dat ik niet echt meer weet wie welke schoot die me zijn bij gebleven, wel die van Vincente en van Valenciana allebij bizar harde mascletas, waar bij het publiek ontplofte na afloop, schitterend om dat weer te zien, hoe dat leeft in Valencia.

Vooral de mascleta van Vincente Caballer hebben sommige nederlandse freak als hardste ervaren denk ik, degene die als eerste bij het hek stonden haha, en toen gingen er nog even een paar bommen op de grond af, zo dat was wel even schrikken, maargoed dat heeft ook wel weer wat gelukkig geen gewonden.

Ook valenciana heeft zich met hun mascleta weer bewezen, bizar harde bommen in de kooi, en een finale waar je U tegen zegt. En niet te vergeten de lekkere dikke candles die ze gebuikten!

En dan de straatmascletas, ook dit jaar kwam ik er weer achter dat ik toch eens aan mijn conditie moet werken met al dat rennen, wat overens altijd leuk is met alle nederlanders.

Weer een hoop gezien, de 18e al 4 stuks en natuurlijk de 19e ook weer genoten van het geweld van Falla 99 en de kleinere mascletas die er in de buurt werden afgestoken.

De 19e zijn we s'avonds naar Nou Campanar gegaan, waar helaas toch geen avond show was zoals het gerucht ging, maar om toch maar eens het grootse falla beeld van valencia te zien, niet normaal hoe veel werk daar in zit, zo zonde dat het in vlammen op gaat maarja traditie is traditie.

We hebben het beeld niet zien verbranden omdat we om 0:15 snel een taxi hebben gepakt richting het centrum, waar we werden afgezet voor een naderende straat mascleta, toen als een gek naar het mascleta plein om de crema en mascleta daar nog te kunnen zien , 1 minuut voor dat het begon kwamen we aan en hadden nog een mooi plekje om alles goed te zien.

Zo ik heb mijn zegje wel weer gedaan, ik wil iedereen bedanken die deze week weer tot een mooie ervaring hebben gemaakt!

gr.

Derk

Deel 2 van mijn verslag

17 maart:

Na een korte nacht even spullen gekocht voor het ontbijt, natuurlijk meteen kijken of er mascletas in de straten hingen. Ja ja bingo, er hingen er zowiezo 2 dicht bij elkaar in de buurt die rond 14.00 / 14.30 ontstoken zouden worden. Een goede reden dus om na de mascleta van 14.00 hier heen te vluchten.

Na de nodige humor tijdens het wachten op de mascleta was het eindelijk tijd dat de zin klonk.... ‘’Senyor pirotecnic, pot comencar la maslceta!!!!’’ De mascleta kon dus beginnen.
De mascleta begon met crackling en de nodige salutes, een lekker begin van een goede mascleta. Kort hierop kwamen de colour salutes die we de vorige avond ook hadden gezien tijdens de castillo van Valenciana, deze salutes gaven een leuk tintje aan de mascleta.
De terremoto was lekker hard en meteen erna vlogen de salutes de lucht in, heerlijk.
Maar de mascleta was nog niet klaar, na de salutes kwam er een rode muur van mines tevoorschijn en werd de mascleta afgesloten met een salvo salutes.
Net als hun castillo was dit echt een super mascleta van pirotecnia valenciana.

Zoals al in de planning stond zijn we meteen na deze mascleta naar de 2 straat mascletas gegaan, we waren gelukkig precies optijd. Het was een lekker harde maar korte mascleta, meteen na de salute finale hoorde we de eerste salute van de anders mascleta de lucht in gaan. Rennen dus met z’n allen, maar we stonden wel zo goed als vooraan bij de tweede straatmascleta deze dag. Ook deze mascleta was weer lekker hard met een leuke salute finale.

Na wat gegeten te hebben zijn we naar de setup van Zamorano Caballer gegaan, wat stond ons daar te wachten? Eigelijk niet zo gek veel vergeleken met de andere castillos, meer als de helft van het veld was niet gebruikt. Wel stonden er aardig wat single shots en candles, en ook wel een grote salute finale. Puur afwachten dus wat het zou worden.

Rond een uurtje of half 10 richting de bedding gegaan om daar weer even met z’n allen vuurwerk af te steken, het was er niet zo druk als alle andere dagen maar dat was ook wel een keertje lekker opzich. Lekker met een klein groepje freaks ruim een uur wezen stoken.
Na het stoken meteen een mooi plekje opgezocht voor de castillo van Zamorano, wederom weer helemaal vooraan.

De show begon met een paar mooie spaanse meerslagen bommen met sier en 2 grote peonys met een stutata er onder, hierna kwamen de spaanse meerslagen bommen met enkel salutes. Een lekkere binnenkomer dus. Hierna kwamen de prachtige figuur bommen met figuren als een kubus en apenstaartjes. Hierna werd het een beetje een standaard show die mij teveel deed denken aan hun show in 2007, niet echt vernieuwend dus. Wel zat er nog een prachtig tourbillion thema in. Na een mooie bonte en gouden finale kwam de salute finale die hard was maar duidelijk een stuk minder als die van Valenciana de avond ervoor.
Korton een leuke show maar zeker geen topper.

Net als alle avonden zijn we al stokend terug gekeerd naar het hotel waar we de beelden nog eens terug hebben gekeken en na een tijd kwam de voor ons inmiddels legandarische zin ‘’hoelaat is het nou? ... uuhm 3.42 aah tijd voor een blokje’’
Zo gezecht zo gedaan, firespree en mattenfreak gingen naar buiten met een 50sh blokje (50 salutes tegelijk) en Shinji en ik stonden op het balkon van het appartement toe te kijken en te wachten tot de 50 salutes recht voor onze snuffert kwamen (wij zaten 8 hoog), en dat kwamen ze ook haha wat een gekkenhuis! Een goede afsluiter van een goede dag lijkt me.

18 maart:

Vandaag vroeg eruit want we wouden een keer vroeg bij de setup zijn om wat leuke fotos te maken terwijl ze druk aan het sjouwen zijn etc, helaas waren ze al zo goed als klaar toen wij aankwamen. Er stond een setup waar je bang van werd, een enorm aantal mortieren met oa 6x 12’’ en een enorme hoeveelheid singleshots zoals we gewent zijn van Vicente Caballer.
Na de setup zijn we meteen door gegaan naar de mascleta van 14.00.

De mascleta van 14.00 door Zamorano Caballer was net als zijn avond show niet overtuigend, het begon goed met veel rode mines en groene knalmines. Maar daarna ging de mascleta te traag door voor mijn gevoel, dit was ook wel te zien aan de mensen om ons heen.. die begonnen nee te knikken en dat soort dingen. Vlak voor de terremoto zat ook een soort van pauze, dat deed de mascleta ook zeker niet goed. En een heel harde salute finale was er helaas ook niet. Een deel van de salute finale hebben ze los moeten kopellen omdat er meer als 120kilo kruit op het plein stond, erg zonde maar waar.

Na deze mascleta meteen naar de buurt van de pyroshopping gegaan om daar de nodige straatmascletas mee te maken. 2 van de 3 mascletas gingen helemaal goed en waren lekker hard maar bij de 3e mascleta bleven er 2 lijnen van de terremoto hangen. Hij was nog wel hard maar je mist die 2 lijnen toch wel helaas. Na deze 3 mascletas hebben we nog een stukje van een mascleta manual gezien met een heerlijke finale van 4 100sh blokken die in één keer leeg schoten, dit gaf de nodige rotzooi die behoorlijk langdurig naar beneden kwam zweven. Hadden we toch nog regen in het zonnige Valencia.

Na wat hangen in het appartement zijn we richting de bedding gegaan om de laatste avond vuurwerk af te steken met alle medefreaks. De 18e is altijd een gekkenhuis in de bedding want iedereen moet zijn vuurwerk op maken en iedereen heeft ook altijd teveel vuurwerk gekocht.

Mantronix,Moontan en Shinji hadden de nodige blokken gekocht om weg te schieten als een showtje. Ik zelf had ook nog de nodige blokken over en heb die er ook bij gezet, in totaal stonden er ook zo’n 15 blokken te wachten om de lucht in te gaan.
Het was een bruut showtje waar ik zelf niet zoveel van heb mee gekregen omdat ik er onder stond omdat ik het samen met Shinji,Mantronix en Firespree afstak, maar de reacties van het publiek zeiden genoeg. Het was een succes.

Verder waren er die avond nog een paar medenfreaks die ook een showtje weg schoten, dit keer enkel met salute cakes. Dit ging ook heerlijk tekeer en inmiddels wist half Valencia dat wij met z’n allen bezig waren in de bedding. Elke minuut kwamen er meer toeschouwers kijken hoe wij met z’n allen bruut aan het stoken waren.
Bergen borrachos tegelijk, met vele tegelijk zware knallers stoken, grote blokken leeg schieten,tracas en de nodige shell kitjes gingen de lucht in. Het was echt een compleet gekkenhuis.

Na de nodige uren stoken zijn we voor de laatste keer een mooi plekje gaan zoeken voor de castillo (dit keer dus de nit del foc). Ik begon inmiddels flink misselijk te worden omdat ik waarschijnlijk iets verkeerds gegeten had ofzo. Ik heb dus ruim 2uur lang tegen het hek gezeten en gewacht op de castillo, 2min voordat de show begon ben ik maar een gaan staan. Dat had ik beter niet kunnen doen, want alles wat ik in me had kwam er net zo hard weer uit.
Maarja, de nit del foc kon beginnen.

De castillo begon met de nodige salutes en een prachtig stukje gouden singleshots, hierna werd er telkens een grote meerslagen bom (tot 12/13 trappen) geschoten met als afsluiter van elke grote meerslagen shell een groote single effect sier shell.
Mooie girandolas gingen er de lucht in, alleen snap ik de single shots tijdens de girandolas niet helemaal.. had voor mij niet echt gehoeven zegmaar. Maar vicente maakte het weer goed met een prachtig blinker thema die van boven in de lucht tot aan de grond gevuld was en de hele stad deed verlichten. De bonte finale werd afgesloten met veel salutes,screamers en silveren polypen. Het was een prachtige show ookal maakte Vicente niet altijd z’n themas af en duurde de show wel erg kort voor een Nit del foc. Het was een prachtige laatste castillo in de bedding.

Na de show snel naar het appartement gegaan om zoveel mogelijk slaap te pakken zodat ik de laatste dag fallas niet ziek op bed zou liggen.

19 maart:

De laatste dag fallas is helaas aangebroken, maar dit zou wel één van de beste dagen worden van dit jaar.

Ruim van te voren naar het plein gegaan om daar de ultime mascleta mee te gaan maken, van te voren even wezen kijken wat er allemaal stond en hing. Zeer zware klappen (no6) hingen er langs het hek voor een digitaal stuk samen met 10tallen minder zware klappen. En er stond echt een vracht aan mortieren en mines, genoeg dus voor een perfecte mascleta.

De mascleta ging van start met een muur van rode mines met salutes er boven, meteen erna gingen er knallers met rode flash af langs het hek met tegelijkertijd knalmines er boven. Het tempo hiervan werd steeds sneller en sneller en werd afgesloten door een paar zware dreunen langs het hek. Als of ze wisten dat we er de hele week naar uit hebben gekeken gingen direct daarna de gigantisch lange screamers de fik in.. dit kan natuurlijk niet zonder een bak salutes er boven, kippenvel!! Na een tijdje werd het grond stuk ingezet die bomvol zal met zware dreunen, wapperende broekspijpen dus. De terremoto was hard en meteen erna was de lucht gevuld met salutes,mines, en knalmines. Als of dat nog niet goed genoeg was werd het digitaal stuk met zware knallers langs het hek ingezet waarna iedereen uit hun plaat ging. Klaar? Nee de mascleta is pas klaar als de laatste salute geklonken heefd. Er volgde een lucht vol groene en rode mines met thunders en opnieuw een digitaal stuk langs het hek met dit keer de echte zware klappen (no6). Iedereen dacht dat het klaar was en overal gingen de hekken open om naar de kooi te rennen om te juichen en te klappen voor de helden van die middag. Maar toen we eenmaal bij het hek waren ging er nog een salvo salutes de lucht in samen met nog een paar zware dreunen op de grond (no6). Dat was even schrikken maar gelukkig heeft niemand er iets aan overgehouden, wel kwam de EHBO meteen even kijken of alles in orde was haha.

Hierna meteen verder gegaan naar falla 99 waar altijd een goede mascleta hangt, dit jaar bleek hij kleiner te zijn als voorgaande jaren maar we zijn er toch heen gegaan. Onderweg nog een redelijk grote mascleta gezien die een snoeiharde terremoto had maar een zeer slechte salute finale. Hierna was het dan tijd voor de mascleta van falla 99, de eerste keer dat ik hem zou mee maken trouwens. Het was een lekker lange mascleta met een heerlijk lange en harde terremoto met een goede salute finale. Direct hierna werd nog een kleine mascleta in de buurt geschoten die we ook hebben gezien, Deze ging ook lekker hard maar was niet te vergelijken met de mascletas die we eerder deze dag gezien hadden.

Na wat gegeten te hebben zijn Mantronix,Shinji,Firespree,Cass en Moontan naar Nou Campanar gegaan om te kijken of daar een setup stond van een avond show. Er ging namelijk een gerucht de ronde dat er een castillo geschoten zou worden bij de crema van Nou Campanar. Hierna zijn hun naar de cabalgata del fuego gegaan, dit is een optocht van mensen in pakken en grote rijdende draken,stieren enz die vol zitten met screamers en borrachos. Als afsluiter hiervan werd een showtje geschoten met de nodige salvos aan shells, ook werden er wat single shots weg geschoten. Een leuk tussendoortje dus.

Hierna zijn Mattenfreak en ik de straat op gegaan om de overgebleven blokken weg te stoken terwijl de rest van de groep vanaf het balkon toekeek. Binnen 2min hadden we genoeg spaanse fans en is de rest er bij gekomen en hebben we nog even klein vuurwerk weg gestookt in de straat om daarna naar de cremas te kijken van de kinder fallas.
We hebben er een stuk of 3 gezien, en elke crema gaat gepaart met het nodige sier vuurwerk.. erg mooi. Maar tegelijkertijd voel je toch dat fallas 2008 ten einde loopt.

Nog even snel wat churros gegeten en daarna naar het plein gegaan om daar de mascleta colores te zien en daarna de crema van de falla op het plein. De mascleta colores was zeker goed, lekker veel mines rondom het plein en de mascleta zelf was ook goed. Zeker niet zo hard als de mascleta van 14.00 maar de sier bommen en mines maakte het dubbel en dwars goed. Weer een totaal andere belevenis als een mascleta overdag. Meteen hierna ging de grote falla op het plein in vlammen op, altijd een triest moment.

Fallas zat er voor iedereen op, voor de spanjaarden maar ook voor alle nederlanders die er aanwezig waren. Wij gingen dus ook opweg naar ons appartement, waar we vlakbij nog een falla zagen staan die op het punt stond in vlammen op te gaan, we hebben het slapen dus nog even uitgesteld en hebben deze crema nog even meegemaakt.

Nu zat het er echt op, terug naar het appartement en daar terug gekeken op een paar fantastische dagen die we volgend jaar zeker weer gaan beleven

Mooi werk, jij bent er snel bij.
Kan ik de show eens goed terug zien, heb van 't eerste gedeelte niet veel meegekregen doordat ik er zelf tussen stond.

Prima film Zone bedankt.
Zelf heb ik de show moeten missen omdat ik die dag ziek was.
De show is erg goed hoor, vind hem persoonlijk beter dan de show van 2007.
De opbouw van deze show alsmede de variatie van de blokken op weg naar een niet te evenaren finale maken deze show voor mij beter dan die van 2007.
Nu weet ik even niet meer hoe hoog de budgetten in beide jaren waren.

Nogmaals bedankt Zone

:bye:

Volgens mij ontliepen de budgetten elkaar niet veel,maar was er vorig jaar ergens anders wat opgehaald:wink:
Ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft.

Volgens mij ontliepen de budgetten elkaar niet veel,maar was er vorig jaar ergens anders wat opgehaald:wink:
Ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft.

Het budget van dit jaar was inderdaad vergelijkbaar met dat van vorig jaar, maar dit jaar is het budget beter besteed als je het mij vraagt.

Op naar Hollands feestje 2009, dan is de minimale inbreng per persoon 100euro?:wink::p

De eerste fotos van fallas 2008 staan trouwens online, de rest zal spoedig volgen:
http://fotoalbum.vuurwerkcrew.nl/browseimages.php?c=117

Ik heb hier de finale van de Mascletá napolitana helaas heb ik de rest er niet op staan omdat ik toen ergens in de bossen stond ;). Sorry voor de irritante letters door het beeld, maar moest hem ff snel omzetten.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Het budget van dit jaar was inderdaad vergelijkbaar met dat van vorig jaar, maar dit jaar is het budget beter besteed als je het mij vraagt.

Op naar Hollands feestje 2009, dan is de minimale inbreng per persoon 100euro?:wink::p

De eerste fotos van fallas 2008 staan trouwens online, de rest zal spoedig volgen:
http://fotoalbum.vuurwerkcrew.nl/browseimages.php?c=117

Vorig jaar waren er 3 inch blokken, 2 inch blokken, 2 inch candles, 3 inch shells en bij behorende buizen die veel geld in beslag namen. Zo zie je maar weer dat je met normaal vuurwerk net zo'n mooie, zoniet nog mooiere show kunt neerzetten als met dikke blokken en shells!

Ik vond het showtje van dit jaar ook perfect en liep gesmeerd dus zeker weer voor herhaling vatbaar:D
wat heb ik weer genoten van dit mega feest,heb mooie shows gezien gezelligheid en super weer,dus wat wil een mens nog meer.
ga deze week mijn filmpjes maar eens ff bewerken,heb ook aardig veel beeldmateriaal.

Back
Bovenaan