EU past vuurwerkregels niet aan

Volgensmij doelt het OM op het categorie 4- knalvuurwerk als supervlinders, Cobra's, Big Boys, Delova raña's en salutes.
Enerzijds wel begrijpelijk dat daar zorgen om wordt gemaakt; het is het vuurwerk waar de meeste overlast en vernielingen mee worden gepleegd in Nederland. Anderzijds natuurlijk volstrekt belachelijk om dat soort profi-vuurwerk te verbieden op EU-niveau. Dat betekent gewoon geen vrije markt, en dat heeft de EU al geantwoord naar Nederland toe.
Volgensmij is Nederland ook het enige land van de hele EU welke niet goed meedoet met de CE-regelgevving en er tegenaan loopt te schoppen. Dat is wel veelzeggend...

Vorig jaar zei men bij een groot zwitsers bedrijf dat shells tm 3 inch 1 dag cursus was.

dat zijn er dus 5 geworden?!

Zwitserland is nog steeds een relaxed land op vuurwerkgebied (en op vrijwel alle andere gebieden waar men in zijn leven gebruik van maakt).
De categorieën 1 t/m 4 die ze daar hanteren zijn vele malen ruimer ingedeeld dan de EU-eisen. Dat komt omdat Zwitserland alsnog geen EU-land is en een eigen interne vuurwerkmarkt heeft. De 500-grams vuurpijlen en 30-grams salutepijlen bijvoorbeeld, uit categorie 3 (particulieren vanaf 18), blijven gewoon.
De enige verandering is dat er sinds dit jaar wat strengere cursussen komen voor categorie 4-vuurwerk met officieel certificaat. Voor blokken t/m 3", premounted singleshots, fonteinen en bomberohrs t/m 3" is dit een eendaagse cursus. Voor shells een 5-daagse cursus. Concreet betekent dit dat men alleen ervoor hoeft te dokken, in plaats van het gratis Verkaufsprotokol en uitleg die voorheen voldoende waren.

Moesten ze hier ook maar invoeren zo'n eendaagse curses, en die "profs" hier maar zeggen dat het gevaarlijk is maar in Zwitserland leer je het binnen een dag :)

Cat. 4 vuurwerk met papieren dat je dan een show kan organiseren in je straat(tenminste een veldje of waar je afstand kan nemen) zo heeft elke wijk zijn eigen vuurwerk en er zijn altijd wel liefhebbers voor te vinden. Krijgje van die vuurwerkclubs. Toch mooi?

Vorig jaar zei men bij een groot zwitsers bedrijf dat shells tm 3 inch 1 dag cursus was.

dat zijn er dus 5 geworden?!

Voorgemonteerde shells ("Bomberohrs"), fonteinen vanaf 1kg, romeinse kaarsen en potten vanaf kaliber 3/4" tot en met 3" is 1 dag. Dat is de FWA cursus.
Losse shells t/m oneindig, verdere ontstekingstechnieken en ADR- training vanaf 50kg is de 5-daagse cursus (de FWB cursus).
De ééndaagse cursus (FWA) kost totaal 500CHF / €418,-.
De 5-daagse cursus (FWB) kost totaal 3000CHF / €2441,- exclusief overnachtingen die je zelf moet regelen.
Die cursussen zijn vanaf 1 januari dit jaar verplicht als je categorie 4 wilt kopen en afsteken in Zwitserland. Het oude "Verkaufsprotokol" is helaas verleden tijd.
Iedereen vanaf 18 (ook buitenlanders) kan in Zwitserland deze cursussen volgen. Verdere verzekering, opslagbunkers en dergelijke zijn daar niet nodig.

Handige verdere feiten over deze cursussen:
- Om de 5 jaar moet er een herhalingscursus worden afgenomen, de prijs ligt een stuk lager dan de oorspronkelijke cursuskosten (voor zover bekend)
- Er is nog geen jurisprudentie bekend voor het niet in bezit hebben van een cursusbewijs (dus nog geen concrete vervolging anders dan een administratieve boete)
- De cursusbewijzen zijn alleen in Zwitserland geldig, behalve de ADR-aantekening.

- De bepalingen voor categorie 4-vuurwerk zijn in Zwitserland anders (lees: soepeler) dan in de EU. Naast CE-gekeurd categorie 4-vuurwerk mag er ook vuurwerk worden geïmporteerd wat in de Zwitserse goedkeuringstabel is opgenomen. Dit geldt ook voor categorie 1, 2 en 3 - vuurwerk.

Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat het niet om het verbieden van cat 4, het gaat erom dat particulieren dit zo makkelijk
in sommige landen kunnen krijgen.
Daar gaat het inderdaad om. Niet een verbod op cat.4 vuurwerk, maar men wil (niet geheel onlogisch ook) dat dit zware spul niet langer eenvoudig in de handen van particulieren komt, maar enkel bij de daartoe bestemde professionals blijft. Dat dit via de EU echter niet gaat werken is een tweede :wink:

Voorgemonteerde shells ("Bomberohrs"), fonteinen vanaf 1kg, romeinse kaarsen en potten vanaf kaliber 3/4" tot en met 3" is 1 dag. Dat is de FWA cursus.
Losse shells t/m oneindig, verdere ontstekingstechnieken en ADR- training vanaf 50kg is de 5-daagse cursus (de FWB cursus).
De ééndaagse cursus (FWA) kost totaal 500CHF / €418,-.
De 5-daagse cursus (FWB) kost totaal 3000CHF / €2441,- exclusief overnachtingen die je zelf moet regelen.
Die cursussen zijn vanaf 1 januari dit jaar verplicht als je categorie 4 wilt kopen en afsteken in Zwitserland. Het oude "Verkaufsprotokol" is helaas verleden tijd.
Iedereen vanaf 18 (ook buitenlanders) kan in Zwitserland deze cursussen volgen. Verdere verzekering, opslagbunkers en dergelijke zijn daar niet nodig. De cursusbewijzen zijn alleen in Zwitserland geldig, behalve de ADR-aantekening.
Klinkt mij als best een goed systeem afgezien van dat de cursus nogal prijzig is... Zoiets zouden ze hier ook moeten doen.

Als men gewoon al die zware knallers die in de landen om ons heen nu gaat legaliseren, dan is de lol van het niet mogen eraf.
Juist omdat je geen vlinders of cobra's mag hebben, juist daarom is het zo spannend en wordt er rottigheid mee uitgehaald.
Alles wat bij de wet verboden is is spannend en zolang dat zo blijft blijf je dit houden.
In andere landen waar dit spul gewoon legaal is hoor je niet over vernielingen, want je mag het daar gewoon hebben.
Vergelijk het met hard rijden. In nederland is de max. snelheid sinds sept 2012 130km/u, maar er zijn er zat die gerust 180km/u rijden. In Duitsland daarentegen is geen snelheidslimiet, ze rijden daar welliswaar harder dan in Nederland maar lang niet iedereen rijdt er 180km/u.

Ik denk dat het niet verandert als je het legaliseert, denk dat men er dan juist makkelijker aan kan komen en nog meer gaat doen. Charme ervan zit niet alleen in de illegaliteit, maar minstens zoveel in de dikke dreun die mensen zo'n lekkere kick geeft.

Zo worden we dus gebruikt door Europa. Als wij wat willen kunnen we doodvallen. Maar owe als wij een keer niet doen wat zij willen, dan breekt de hel los. We hadden ons NOOIT moeten aansluiten bij Europa, grootste faal ooit voor Nederland. Maar goed krijg je met politiek met n iq van 0.0:S

Goed, ik ben niet voor scherpere regels, maar voor t voorkomen dat Nederland nog te maken krijgt met die veel te harde knallers.

Ben het over het algemeen compleet met je eens Herdervriend.
Europa heerst over ons , en als wij iets willen lachen ze dat gewoonweg weg.
Niet alleen op vuurwerkgebied maar op alles, je moet gewoon europa uit als land.

Maar kwa vuurwerk hoeft dat van mij niet zo persee, die hardere knallen kan je nooit helemaal weren uit Nederland. Je kan ze beter toestaan zodat mensen er op een legale manier mee om gaan. Alles wat niet mag is aantrekkelijk voor vele en daar komen ongelukken van. Ik bedoel maar alleen al de regel van flash en buskruid. In sier mag het wel zitten waardoor mensen sier zoals shocks op zn kop of over de weg gaan schieten om toch nog een hardere ''flash'' knal te krijgen.
Klopt niks van hier , als je het versoepelt weet ik zeker dat de ongelukken terugnemen. :)

Ik ben zeker voor een verbod op dit hele zware knalvuurwerk. Zou het op een "normale" manier gebruikt worden, (en dat is eigenlijk al moeilijk genoeg) kun je er nog vrede mee hebben. De filmpjes die ik weer voorbij zie komen op youtube i.c.m. benzine en dat soort grappen is vreselijk. Je kunt het onwetend noemen, maar dit staat voor mensen (tegenstanders) gelijk aan consumentenvuurwerk, en brengt een verbod van onze leuke hobby steeds dichterbij. Dit is de stok waarmee ze willen slaan.

Ik ben zeker voor een verbod op dit hele zware knalvuurwerk. Zou het op een "normale" manier gebruikt worden, (en dat is eigenlijk al moeilijk genoeg) kun je er nog vrede mee hebben. De filmpjes die ik weer voorbij zie komen op youtube i.c.m. benzine en dat soort grappen is vreselijk. Je kunt het onwetend noemen, maar dit staat voor mensen (tegenstanders) gelijk aan consumentenvuurwerk, en brengt een verbod van onze leuke hobby steeds dichterbij. Dit is de stok waarmee ze willen slaan.

Maar dan zijn de mensen toch dom en dan mag je van de beleidmakers toch wel verwachten dat zij beter weten zo dus ook een burgemeester weet toch dat je geen brandbom kunt kopen bij een erkende vuurwerk winkel?

Maar dan zijn de mensen toch dom en dan mag je van de beleidmakers toch wel verwachten dat zij beter weten zo dus ook een burgemeester weet toch dat je geen brandbom kunt kopen bij een erkende vuurwerk winkel?

Dat zal hij zeker weten, maar zoals heho zegt "dit is de stok die ze zoeken om mee te slaan" De media en politiek staan negatief tegenover vuurwerk, dus als ze maar een hele kleine reden zien om vuurwerk in een kwaad daglicht te zetten zullen ze het niet laten. En daarom is het dus van zeer groot belang dat WIJ er voor zorgen dat vuurwerk niet meer negatief in het nieuws komt.

Mensen zijn wat dit betreft dom ja ... De gemiddelde kennis hier op het forum is vele malen hoger dan van een leek. Daarbij aangetekend dat een cobra 6 in je hand = weg hand. Dat had je eerder met strijkers niet ...

ik heb net het rapport van vorig jaar (2012/2013) zitten lezen maar het merendeel van de slachtoffers valt na 0.00 en door legaal vuurwerk...er zal waarschijnlijk wel meer schade mee worden aangericht

Back
Bovenaan