EU: Categorie F1 vuurwerk kan niet worden verboden of beperkt

:

Kortom. Een lidstaat mag het bezit, gebruik en de verkoop van dergelijk vuurwerk NIET verbieden of limiteren.

Hieronder de letterlijke tekst (artikel 4.2. van de genoemde Richtlijn)

2. Deze richtlijn laat onverlet dat een lidstaat omwille van de openbare orde of gezondheid en veiligheid, of omwille van milieubescherming maatregelen neemt om het bezit, gebruik en/of de verkoop aan het grote publiek van vuurwerk van de categorieën F2 en F3, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en andere pyrotechnische artikelen te verbieden of te beperken.

Wat hier boven staat is dat een lidstaat wel F2 en F3 zou mogen verbieden, maar F1 wordt hierin niet genoemd. In de Richtlijn wordt verder NERGENS meer gesproken over een verbod. Dit maakt dus dat F1 NIET verboden MAG en KAN worden.

Waarom F1 in 4.2 niet genoemd is, kan ik helaas nergens in een richtlijn of andere Europese wetgeving vinden.

Deze richtlijn laat onverlet dat een lidstaat omwille van de openbare orde of gezondheid en veiligheid, of omwille van milieubescherming maatregelen neemt om het bezit, gebruik en/of de verkoop aan het grote publiek van vuurwerk van de categorieën F2 en F3, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en andere pyrotechnische artikelen te verbieden of te beperken.

lijkt me duidelijk dat het een lidstaat dan vrij staat om te verbieden.

edit ben geen advocaat, dus wie weet. Zou niet de eerste keer zijn dat de wet anders is dan dat hij leest :bonk:

edit ben geen advocaat, dus wie weet. Zou niet de eerste keer zijn dat de wet anders is dan dat hij leest :bonk:

Je interpreteert het inderdaad verkeerd, maar dat is omdat het eerste punt uit artikel 4 niet gequote is door de gebruiker hierboven. Dat punt is als volgt:

1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen, niet verbieden, beperken of belemmeren.

Pas daarna volgt het tweede punt, dat leest als:

2. Deze richtlijn laat onverlet dat een lidstaat omwille van de openbare orde of gezondheid en veiligheid, of omwille van milieubescherming maatregelen neemt om het bezit, gebruik en/of de verkoop aan het grote publiek van vuurwerk van de categorieën F2 en F3, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en andere pyrotechnische artikelen te verbieden of te beperken.

Vuurwerk uit de categorie F1 mag dus inderdaad Europa-breed niet verboden worden door individuele lidstaten. Sterker, op basis van deze Europese richtlijn vuurwerk kan F2 en F3 zelfs enkel verboden worden mits een overheid overduidelijk kan beargumenteren waarom men meent dat deze categorie verboden dient te worden omwille van de openbare orde, gezondheid en veiligheid of omwille van milieubescherming. Kan zij dit niet duidelijk beargumenteren, dan kunnen importeurs en winkeliers deze maatregelen tot in Brussel aanvechten en dus wellicht terug laten draaien.

'Andere pyrotechnische artikelen' slaat niet op de letterlijke betekenis maar is een term die gedefinieerd is in artikel 6(1)(c). Het gaat om P1- en P2-artikelen, m.a.w., alle pyrotechnische artikelen die geen vuurwerk of artikelen voor theatergebruik zijn en in de relevante EN-norm passen (dingen als flares, sommige auto-onderdelen, geluidsgeneratoren, simulatie-apparaten zoals airsoftgranaten, plofkoffers, etc.)
Die artikelen mogen ingeperkt of verboden worden, F1-artikelen voor zover ik kan zien niet.

'Andere pyrotechnische artikelen' slaat niet op de letterlijke betekenis maar is een term die gedefinieerd is in artikel 6(1)(c). Het gaat om P1- en P2-artikelen, m.a.w., alle pyrotechnische artikelen die geen vuurwerk of artikelen voor theatergebruik zijn en in de relevante EN-norm passen (dingen als flares, sommige auto-onderdelen, geluidsgeneratoren, simulatie-apparaten zoals airsoftgranaten, plofkoffers, etc.)
Die artikelen mogen ingeperkt of verboden worden, F1-artikelen voor zover ik kan zien niet.

Klopt helemaal. Daarnaast is de Engelse quote in het eerste bericht van het topic een antwoord van de Europese Unie zelf: dus klip en klaar het MAG en KAN niet worden verboden. Punt.

Back
Bovenaan