EOD: vuurwerkvondst Zierikzee gevaarlijk

kwintos

VWC lid
RIJSWIJK -
In een huis in Zierikzee is 170 kilo vuurwerk gevonden, waaronder dertig zelfgemaakte mortierbommen. De EOD (Explosieven Opruimingsdienst Defensie) heeft de partij onderzocht voordat die is afgevoerd. De bewoner had zijn omgeving ernstig in gevaar kunnen brengen. Met het vuurwerk was bijvoorbeeld een auto op te blazen. Dat heeft de politie donderdag laten weten.

De 53-jarige bewoner is aangehouden en zit vast. De politie nam het fabrieksvuurwerk in beslag. De EOD onderzocht het deel dat zelfgemaakt was.

bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/22168311/__Vuurwerkbom_Zierikzee__.html

Oh wat zonde zeg. Het maken van shells is moeilijk en veel werk. Dat moet een groot verlies zijn, om kunstwerken waar je zo je best op hebt gedaan, te verliezen aan die amateurs van de EOD. Dadelijk maken ze weer "een fout", kunnen er nog gewonden vallen ook.

Het is elke keer wat anders...

Eerder kon je met een nitraat of lawinepijl je huis opblazen...

En nu met 170kg waaronder shells, een auto...:bonk:
GAsten weten echt niet waar ze over praten..

Valt mij op dat er dit jaar relatief veel eigen fabrikaat wordt gepakt.

Komt volgensmij omdat de politie het klantenbestand af gaat van een website waar de grondstoffen konden worden gekocht. Net zoals 2 jaar terug iedereen een bezoekje kreeg die bij dutch-pyro had besteld.

Kan er geen medelijden mee hebben. Door dit soort lui krijgen mensen als de bonte voedingbodem voor hun geleuter.

Ik vind dat proffesioneel vuurwerk niet bij particulieren in een woonhuis hoort. En doe je het toch ,weet je dat alle grenzen die er zijn gezet overschrijd. Ik heb niet over een nitraatje of chinese rol laat dat wel zijn. Dit is die man zijn eigen rot schuld en heel eerlijk gezegd hoef ik zo' n knutselaar ook niet naast mijn eigen huis.Waarom denk je dat er geproduceerd word in bunkers? Heel simpel, ik vind deze vent net zo'n gote klungel als de bonte . Ze zijn allebei het uiterste in deze discussie.

Ja mensen zelfbouw gaat het helemaal worden in 2014, weg met die troep uit Polen het kan nog veel harder!
Nog even zo doorgaan en we kunnen afscheid gaan nemen van onze zo geliefde hobby door dit soort uitwassen. Ik snap dat het een hele mooie hobby kan zijn maar niet op deze illegale manier.

Ik vind dat proffesioneel vuurwerk niet bij particulieren in een woonhuis hoort. En doe je het toch ,weet je dat alle grenzen die er zijn gezet overschrijd. Ik heb niet over een nitraatje of chinese rol laat dat wel zijn. Dit is die man zijn eigen rot schuld en heel eerlijk gezegd hoef ik zo' n knutselaar ook niet naast mijn eigen huis.Waarom denk je dat er geproduceerd word in bunkers? Heel simpel, ik vind deze vent net zo'n gote klungel als de bonte . Ze zijn allebei het uiterste in deze discussie.

Bullshit! In China, Italie, Malta en vele andere landen wordt het vuurwerk juist in erg luchtige ruimtes gemaakt. Vaak bestaande uit wat simpele muurtjes en een dakje erop. Juist hier in Nederland zijn we extreem doorgeschoten qua veiligheid. Kijk nou naar die metalen kooien om de kartonnen en mega bunkers voor een paar (honderd) kilo consumenten vuurwerk. (Want prof ligt er bijna niet meer aangezien men dat bijna nergens meer jan/mag opslaan)

Ja mensen zelfbouw gaat het helemaal worden in 2014, weg met die troep uit Polen het kan nog veel harder!
Nog even zo doorgaan en we kunnen afscheid gaan nemen van onze zo geliefde hobby door dit soort uitwassen. Ik snap dat het een hele mooie hobby kan zijn maar niet op deze illegale manier.

Vertel mij eens een manier waarop het in Nederland wel kan/mag dan?! Naar mijn weten is het verboden om op welke manier dan ook je eigen vuurwerk te maken. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk zitten er risicos aan en zal het niet voor iedereen weggelegd (moeten) zijn, maar risicos hebben we in de normale industrie ook meer dan voldoende en nog veel groter ook ...

Hoezo harder?
Er zijn zelf gemaakte shells in beslag genomen.
Neem aan dat het sier betreft..
Dus hoexo harder?

Zierikzee - De politie heeft afgelopen maandag in een woning aan de Lange Groendal een flinke hoeveelheid illegaal vuurwerk gevonden. De 53-jarige bewoner is aangehouden.

Volgens informatie zou in de woning van de verdachte illegaal vuurwerk aanwezig zijn. Tijdens een nadere inspectie blijkt dit inderdaad te kloppen. Op diverse plekken vinden agenten dozen met in totaal 170 kilo fabrieks- en zelfgemaakt vuurwerk (waaronder 126 Cobras en 30 zelfgemaakte mortierbommen).

Gevaarlijke toestand

Het fabrieksvuurwerk is direct in beslag genomen. Medewerkers van de EOD hebben het zelfgemaakte vuurwerk en het losse kruit onderzocht voordat het is afgevoerd. Uit de bevindingen van deze experts komt naar voren dat de verdachte zijn omgeving ernstig in gevaar heeft gebracht met zijn liefhebberij. Volgens hen zou met het zelfgemaakte vuurwerk een auto opgeblazen kunnen worden. De man is na verhoor in verzekering gesteld
bron

Back
Bovenaan