Enschede laat inwoners meepraten over vuurwerkvrije zones •Facebook •Twitter

moontan

VWC lid
Enschede laat inwoners meepraten over vuurwerkvrije zones •Facebook •Twitter

Enschede laat inwoners meepraten over vuurwerkvrije zones

ENSCHEDE - Een centrale vuurwerkshow in Stokhorst. Een verbod op het afsteken van vuurwerk in de hele binnenstad. Of gewoon de hele dag onbeperkt (maar natuurlijk binnen de kaders van de wet) knallen in Velve-Lindenhof.
Het is volgend jaar allemaal mogelijk. De gemeente wil bij wijze van experiment inwoners laten meepraten over het vuurwerkbeleid in hun buurt tijdens de jaarwisseling 2017/2018. Wijken of stadsdelen mogen zelf zeggen of en waar er vuurwerkvrije zones komen.

Campagne
Kortgezegd: na de komende jaarwisseling worden alle Enschedeërs uitgenodigd om mee te denken over of en, zo ja, welke maatregelen tegen vuurwerkoverlast er nodig zijn in de stad. Ook via sociale media wordt een campagne gestart, vooral om ook jongeren te bereiken.

Per wijk of stadsdeel worden er een aantal gesprekspartners geselecteerd. De wijk moet goed vertegenwoordigd zijn. Het kan bijvoorbeeld niet zo zijn dat alleen de Dahliastraat massaal reageert en zo het hele beleid van Stokhorst bepaalt.

Meepraten
Het idee is ontstaan vanuit de gedachte dat Enschede haar inwoners vaker wil laten meepraten over het gemeentebeleid. Een speciale commissie van raadsleden zocht het uit. Inwoners hebben steeds vaker het idee dat er toch niet naar hun wordt geluisterd. En dat is een ongewenste ontwikkeling.

Nu volgt een eerste experiment om Enschedeërs ook echt te laten meepraten. Met vuurwerk denkt de stad een goed thema te hebben gevonden. Enschede staat al jaren hoog op de lijstjes van het nationale Vuurwerkmeldpunt als het gaat om ervaren overlast. Soms al ver voor de jaarwisseling.

http://www.tubantia.nl/regio/ensche...-meepraten-over-vuurwerkvrije-zones-1.6720685

Ik als oud Enschedeer en heb zelf voor SE gestaan tot de 2e afzetting vind dat het gewoon moet blijven zoals het nu is en eigenlijk weer terug moet naar de oude regels van 16 jaar geleden.
Als de rotjes weer zo knallen als vroeger dan is er ook minder illegaal vuurwerk.
Het is erg tragisch wat er is gebeurd maar zoiets zal niet zo snel weer gebeuren en tevens had het ook erg weinig met consumenten vuurwerk te maken.
Mochten er mensen toch last van de knallen hebben dan kunnen ze misschien die dag dan ergens anders verblijven waar er niet gestookt word.
Wel vind ik dat het stoken buiten 31 December goed aangepakt moet worden en dat het illegale vuurwerk en zeker de harde knallers ook moet verdwijnen want die veroorzaken de overlast.
Mijn ouders wonen nog in Enschede en daar zijn ze al maanden aan het knallen en soms schrik ik nog van die knallen en ben best wat gewend.
Alles wat onze traditie kan verpesten mag van mij hard worden aangepakt!

Ben zeer benieuwd of ik en de vele andere freaks die Enschede telt hier wat van mee gaan krijgen. Ondanks de ramp is het een feit dat er in Enschede ontzettend veel gestookt wordt, dus ben dan ook wel zeer benieuwd naar een resultaat van zo'n onderzoek.

Ik ben ook zeer benieuwd Wesley, het is triest dat wij hier zo,n burgemeester hebben gekregen.
Deze meneer denkt nog steeds dat die in Hoorn zit, nee dit is Enschede en hier gaat genoeg vuurwerk de lucht in.Een 2de burgemeester Broertjes gaat dit worden met zijn verbod.
Ik steek gewoon vuurwerk af in mijn straat ook volgendjaar dat is zeker.

Grappig dat iedereen het aangeeft, maar ik heb bijgehouden dat er sinds half oktober ElKE DAG minimaal 1 knal is geweest hier in Enschede.

Ik ben dan ook van mening dat deze vroege stokers veel harder aangepakt moeten worden, alleen dan zal het gevoel van overlast voor velen afnemen. Maarja, hoe wil je iemand pakken die 1 knaller aansteekt en daarna weer binnen zit....

De papieren versie van de Tubantia maakt het nog wat spannender.
De krantenkop luidt hier: "Enschede laat inwoners meepraten over vuurwerkverbod".

Ik kom zelf uit enschede en wat wesley ook al zegt het gaat mij zeker benieuwen of wij daar maar ook iets van mee ga krijgen. Hier hoor je ook vaak genoeg knallen voor oud en nieuw en dat begint soms in oktober al, Die mensen moet je zo hard aanpakken want die gene wat dat doet, die maken het kapot voor ons allen . Als we daar nou iets konden tegen doen . Dan was 80 procent al opgelost.

Back
Bovenaan