Emmerich Im Lichterglanz 26-07-2014

Wat mij al een tijdje bij mijzelf opviel, was dat de prikkel om op pad te gaan voor een show minder werd. Zelf merkte ik dat de 'wow'-factor als gevoelsaspect na het zien van een show steeds minder werd of soms gereduceerd werd tot een flauwtjes: wat leuk.

Daarnaast heb ik de indruk gekregen dat sinds de crisis de shows minder zijn geworden vanwege toename aan regels en afname aan budget. Of budget dat door inflatie minder waarde kreeg. In Nederland ervoer ik dat al tijden zo. Nu lees ik dat de afgelopen twee jaren (2013&2014) deze ontwikkeling ook voor shows in België in Duitsland in opkomst is. Evenzo stukken gelezen dat het in Spanje drastisch achteruit is gegaan.

Kijk, dat ik het minder vind geworden, dat heeft met mijn beleving te maken. Maar dat ik nu lees dat anderen ook ervaren dat de shows minder worden of dat ze minder plezier beleven aan het bezoeken van een show, moet ik toch wel reageren. Ik vind het vervelend om te lezen dat ik niet de enige ben voor wie de beleving van vuurwerk minder lijkt te worden.

De vraag is nu of anderen zich herkennen in deze ontwikkeling. Naast externe factoren als budgetten, weer of regelgeving zal er aandacht besteed moeten worden aan interne factoren om te achterhalen waardoor de belevenis rondom shows minder wordt. Zijn wij als liefhebbers te verwend? Of is er een overkill ontstaan aan audiovisuele stimuli? Te snelle ontwikkelingen die niet meer bij te houden zijn? Te grote invloed van commercie? Kosten om een show te bezoeken te hoog geworden? Gebrek aan tijd?

Dit zijn zaken waar je als liefhebber eens kritisch over na zou moeten denken. Zeker als je merkt dat je belevenis rondom vuurwerk minder is geworden.

Back
Bovenaan