Eis van drie jaar cel voor Almeloër om illegaal vuurwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

ylke

VWC lid
Eis van drie jaar cel voor Almeloër om illegaal vuurwerk

De rechtbank in Almelo. © Lars Smook DTCT

ALMELO/Wierden - Een enorme partij illegaal vuurwerk trof de politie in een schuur in Wierden aan, verstopt door de 40-jarige Almeloër Rodey E. Er is anderhalf jaar cel geeïst.

Redactie 11-10-17, 11:25

Op 18 november 2014 is het vuurwerk bij een huiszoeking gevonden. Daarbij werd een inval gedaan in de woning van Van E., zijn winkel en het huis van zijn vader in Wierden. Op het laatste adres bevond zich in een schuur 2.730 stuks illegaal vuurwerk. De partij bestond onder meer uit bangers en cilinders, professioneel vuurwerk. Maar ook uit 'levensgevaarlijk spul', volgens deskundigen. Ook werd een gasalarmrevolver met munitie aangetroffen. Bijna drie jaar later moet E. zich verantwoorden voor de meervoudige kamer van de Almelose rechtbank. De Almeloër heeft bekend dat hij het illegale vuurwerk in zijn bezit had.*

Gevolgen
Van E. sprak zijn boosheid uit over de huiszoekingen. Hij zou voor de ogen van zijn zoon zijn gearresteerd. Zijn winkel zou hij later hebben moeten sluiten, omdat iedereen de inval kon zien. Klanten zijn daardoor weggebleven, volgens de 40-jarige Almeloër.
Officier van justitie E. van Ieperen gaf aan dat er in deze zaak sprake is van een zeer ernstig delict waarop stevige gevangenisstraffen staan. Voor 200 stuks illegaal vuurwerk, van dit zware kaliber, moet hij al negen maanden eisen, aldus de officier van justitie aan. Hij eist nu een onvoorwaardelijke celstraf van anderhalf jaar.
De uitspraak is over twee weken.

Bron

wat vind jij er buitenproportioneel aan ?
Het was een aardige vracht aan illegaal vuurwerk.

Eens. Duidelijk niet voor eigen gebeuik. En ik vermoed dat de tip ook uit de handelshoek is gekomen. Neemt niet weg dat het rechtssysteem inderdaad een grap is, maar dan doel ik op het nieuws van de afgelopen dagen.

3 jaar, gaat echt helemaal nergens over. Het is en blijft maar vuurwerk!

wel gevaarlijker vuurwerk, we halen hier vaak als argument aan dat het meeste letsel en schade wordt veroorzaakt door illegaal vuurwerk en niet door legaal vuurwerk.

iets met als je A zegt moet je ook B zeggen.

Dus als verkoper van vuurwerk wat veel ernstig letsel en schade veroorzaakt vind ik best dat daar ook ernstige straffen aan uitgedeeld moet worden.

Euhm, het legale baby pijltje is jaren lang het meest gevaarlijke stukje vuurwerk geweest.

Vergeet niet dat als hij 4 karton nitraatjes had je zo aan 2000 zoveel stuks zit. Klinkt natuurlijk als een enorme partij op deze manier. In een ander nieuws bericht staat te lezen dat deze voormalig kleding handelaar dit partijtje vuurwerk heeft geruild tegen tien jassen. Daarnaast is het vuurwerk gevonden omdat hij een inval kreeg ivm onderzoek naar heling. Iets wat nooit bewezen is en zelfs nooit voor is gekomen omdat zelfs de ovj zag dat er geen zaak was. Pure pech dus dat zn vuurwerk gevonden is en geen handel zoals jij verzint.

Nl rechtssysteem is gewoon doorgeslagen op gebied van vuurwerk. Begrijp je dat niet dan, begrijp me goed ik wens dit niemand: word je gepakt met je 150 kg consu spul dan begrijp je me wel.

Euhm, het legale baby pijltje is jaren lang het meest gevaarlijke stukje vuurwerk geweest.

Vergeet niet dat als hij 4 karton nitraatjes had je zo aan 2000 zoveel stuks zit. Klinkt natuurlijk als een enorme partij op deze manier. In een ander nieuws bericht staat te lezen dat deze voormalig kleding handelaar dit partijtje vuurwerk heeft geruild tegen tien jassen. Daarnaast is het vuurwerk gevonden omdat hij een inval kreeg ivm onderzoek naar heling. Iets wat nooit bewezen is en zelfs nooit voor is gekomen omdat zelfs de ovj zag dat er geen zaak was. Pure pech dus dat zn vuurwerk gevonden is en geen handel zoals jij verzint.

Nl rechtssysteem is gewoon doorgeslagen op gebied van vuurwerk. Begrijp je dat niet dan, begrijp me goed ik wens dit niemand: word je gepakt met je 150 kg consu spul dan begrijp je me wel.

zoals te lezen valt ging het hier niet om nitraatjes.

Dus hij ruilt 10 jassen voor ruim 2000 stuks illegaal vuurwerk
is dat niet de definitie van handel bedrijven ?

Nee, dat heet betalen in natura.

Te lezen valt bangers, dat zullen nitraat achtige knallers zijn misschien nog wel kleiner anders had men nitraatbommen of cobrabommen gebruikt.

Nee, dat heet betalen in natura.

Te lezen valt bangers, dat zullen nitraat achtige knallers zijn misschien nog wel kleiner anders had men nitraatbommen of cobrabommen gebruikt.

Je kan speculeren wat je wil maar je was er niet bij.

Misschien moet je ook even de definitie van "handel" opzoeken ;)

Ik was er niet bij, jullie toch ook niet? Handel in dit vuurwerk heeft nooit plaats gevonden. 4 dagen geleden was er ook al een bericht over deze zaak. Hij heeft dit vuurwerk gekocht en betaald in natura. Als hij met geld had betaald was het zeker geen handel?

Wat een niveau weer hier.

Ik was er niet bij, jullie toch ook niet? Handel in dit vuurwerk heeft nooit plaats gevonden. 4 dagen geleden was er ook al een bericht over deze zaak. Hij heeft dit vuurwerk gekocht en betaald in natura. Als hij met geld had betaald was het zeker geen handel?

Wat een niveau weer hier.

Nee wij ook niet maar wij speculeren dan ook niet over waar die 2800 stuks vuurwerk uit bestond.
Voor hetzelfde geld zijn het 200 nitraten en 2500 shell maargoed dat is speculatie van mij kant.

Ik zal even de definitie van handel voor je hier plaatsen aangezien je moeite hebt met de Nederlandse begrippen.

"handel"
Het ruilen van producten voor andere producten of voor geld.

Dus er is gewoon sprake van handel in vuurwerk.

Ik vermoed ook dat deze persoon deze 2700 stukken vuurwerk niet zelf ging afsteken op O&N.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan