Eigenaar Rijswijkse vuurwerkhal : ‘Minister Opstelten komt echt uit een ei’

tristen

VWC lid
Eigenaar Rijswijkse vuurwerkhal : ‘Minister Opstelten komt echt uit een ei’

RIJSWIJK – Het uitgelekte plan van het kabinet om de vuurwerkverkoop met een dag in te korten, valt bij Frits Broks, eigenaar van de Rijswijkse Vuurwerkhal, niet in goede aarde. Volgens Broks werkt deze maatregel illegale handel juist in de hand.
Het kabinet heeft plannen om de verkoop met één dag in te korten waardoor het vuurwerk alleen op 30 en 31 december verkocht mag worden.

'Ik denk dat minister Opstelten echt uit een ei komt, dat hij echt niet weet hoe het werkt. De illegale handel heeft al 362 dagen vrij spel en daar krijgen ze nu een dag bij', zegt Broks.

Verstoppertje spelen

Broks heeft veel geïnvesteerd in zijn bedrijf om de verkoop van vuurwerk mogelijk te maken. Bovendien werken hij en zijn mensen al 24 uur per dag tijdens de drie dagen dat er vuurwerk verkocht mag worden. 'Nu moeten we al keihard werken om alle klanten van vuurwerk te voorzien. Dat gaat niet veranderen. Mensen willen toch hun vuurwerk.'
Broks kan in zijn speciaal geprepareerde loods 50.000 kilo bergen, maar hij voorziet dat vooral de kleine handelaren, die tot 1000 kilo kunnen opslaan, last zullen hebben van de maatregel. 'Duizend kilo ben je binnen een uur kwijt en die mensen moeten toch verkopen dus dat wordt weer verstoppertje spelen', aldus Broks, doelend op de illegale bevoorrading die dan zal plaatsvinden.

Vuurwerkbeperkende maatregelen

Behalve deze maatregel heeft het kabinet volgens RTL Nieuws nog meer vuurwerkbeperkende maatregelen in petto. Voor de importeurs komt er een vergunningsstelsel en ook mag het vuurwerk op 31 december voortaan pas vanaf 18.00 uur ’s avonds worden afgestoken. Nu mag het spul al vanaf 10.00 uur de lucht in.
Het kabinet hoopt met deze maatregelen de overlast van vuurwerk te beperken. Volgens RTL Nieuws zal het kabinet vrijdag een besluit nemen over de vuurwerkmaatregelen.

Geluidsfragment van Frits en bron: http://www.omroepwest.nl/nieuws/15-...hal-‘minister-opstelten-komt-echt-uit-een-ei’

De manier van bewoording met "hij komt uit een ei" is wellicht niet de juiste, maar het haalt wel het duidelijke punt naar voren; geen idee waar ie het over heeft, maar zich wel zo voordoen.

Frits slaat de spijker op zijn kop, je moet nu 3 dagen werk in 2 dagen gaan proppen.. Dat gaat gewoon niet werken. Voor de winkeliers niet en voor de leveranciers niet. Hoe moet je die winkels allemaal gaan bevoorraden? Kost een hoop extra personeel en vervoersmiddelen.

Frits

Frits

Frits moet natuurlijk wel reël blijven hij had het de laatste jaarwisseling ook al een stuk stiller wat de verkoop betreft en dit jaar zal hij verder in elkaar zakken. Dus Frits kan het best af met 2 verkoopdagen. De 30ste december is voor iedereen een stille dag.
Dat verhaal van de z.g. illegale handel begint zolangzamerhand op een grammofoonplaat te lijken. Alles wat fout en verkeerd is wordt door de illegale handel veroorzaakt. Echter vlg de oogartsen, b.v. Faber uit Rotterdam, krijgt hij vooral oorletsels binnen die veroorzaakt worden door het wat kleinere vuurwerk zoals de babypijltjes, romeinse kaarsen 10 sterren (kan je goed mee mikken op je vriendje), de éénschots mortiertjes enz. Dus uitscheiden met de illegale handel de schuld te geven van alle ellende. Zelfs Leo van Lesli is nu EINDELIJK bereidt om het kleinere vuurwerk uit de handel te halen wat voor letsels zorgt.

Kom op Frits geef het goede voorbeeld en schei uit met het verkopen van rommel waar je eigenlijk niet of niet veel aan verdient en wel voor veel overlast en letsels zorgt. Denk niet alleen aan jouw eigen portemonnee maar ook aan het ongemak wat jouw handel veroorzaakt

Laatst bewerkt:
Het was inderdaad afgelopen jaar iets stiller, dat neemt echter niet weg dat het niet in 2 dagen gedaan kan worden. Denk hierbij aan de logistieke problemen, maar ook problemen met personeel dat zich niet kan splitsen. En verkoopdag minder gaat er niet voor zorgen dat er problemen vervallen, er komen alleen maar problemen bij. Mensen gaan toch op zoek naar vuurwerk en vertier.

Illegale handel. Het grootste gedeelte wordt hierdoor veroorzaakt. Inderdaad ook legaal vuurwerk kan voor letsel zorgen. Echter valt veel te beperken door juist gebruik, vuurwerkbrillen en voorzichtigheid. Het niet verkopen van klein vuurwerk kan een oplossing zijn. Echter zijn er genoeg mensen die er dan op inspelen in Den Haag en omstreken. Het is één vijfer met tientallen vissers. Als de ene de vis niet vangt, dan vangt de ander hem wel. Maar waarom moeten die mensen die wel het vuurwerk goed gebruiken lijden onder het foute gebruik van anderen? En wanneer anderen door doelbewust verkeerd gebruik gewond raken, moeten wij het dan gaan verbieden? Volgens mij is het een geval van natuurlijke selectie wanneer iemand overduidelijk verkeerd vuurwerk gebruikt.

Hij is een van de weinige die het opneemt, en dan is het niet goed. Dat Frits het kleine vuurwerk uit het assortiment kon halen, ja dat is mogelijk, maar kijk naar de branche. Wanneer Frits het niet verkoopt is er wel iemand anders.

Als het aan mij ligt worden babypijltjes verboden en worden vuurwerkbrillen verplicht. De mortiertjes en Romeinse kaarsen kunnen wanneer zij goed gebruikt worden weinig kwaad doen.

Frits moet natuurlijk wel reël blijven hij had het de laatste jaarwisseling ook al een stuk stiller wat de verkoop betreft en dit jaar zal hij verder in elkaar zakken. Dus Frits kan het best af met 2 verkoopdagen. De 30ste december is voor iedereen een stille dag.
Dat verhaal van de z.g. illegale handel begint zolangzamerhand op een grammofoonplaat te lijken. Alles wat fout en verkeerd is wordt door de illegale handel veroorzaakt. Echter vlg de oogartsen, b.v. Faber uit Rotterdam, krijgt hij vooral oorletsels binnen die veroorzaakt worden door het wat kleinere vuurwerk zoals de babypijltjes, romeinse kaarsen 10 sterren (kan je goed mee mikken op je vriendje), de éénschots mortiertjes enz. Dus uitscheiden met de illegale handel de schuld te geven van alle ellende. Zelfs Leo van Lesli is nu EINDELIJK bereidt om het kleinere vuurwerk uit de handel te halen wat voor letsels zorgt.

Kom op Frits geef het goede voorbeeld en schei uit met het verkopen van rommel waar je eigenlijk niet of niet veel aan verdient en wel voor veel overlast en letsels zorgt. Denk niet alleen aan jouw eigen portemonnee maar ook aan het ongemak wat jouw handel veroorzaakt

Je weet het mooi te vertellen maar 2 dagen is echt te weinig om normaal te kunnen werken.
Het was landelijk in 2013 een stukje minder daar hebben wij ook last van gehad maar de 30e was mijn beste dag in jaren dus qua losse verkoop dus ik weet niet hoe je daar bij komt.

Waarschijnlijk heb je een schrijffout gemaakt maar een oogarts die vooral oorletsels binnen krijgt lijkt mij een beetje sterk.

Het laatste punt wat je maakt vind ik mooi.

2 jaar geleden werd ik aan mijn oog geopereerd en toen ze daar aan het snijden waren dacht ik bij mezelf, je zou hier toch liggen omdat je zo'n ***** babypijltje in je oog heb gehad.
Ik bedacht toen om deze pijltjes niet meer te gaan verkopen.
Na overleg in het bedrijf hebben wij besloten dat niet de pijljes de oorzaak van de eventuele ongelukken zijn maar de mensen die het afsteken.
Gebruik je verstand bij het afsteken van vuurwerk, daar gaat het om.

Als er landelijk wordt besloten om dit soort altikelen uit de handel te halen heb ik er absoluut geen problemen mee.

Je weet het mooi te vertellen maar 2 dagen is echt te weinig om normaal te kunnen werken.
Het was landelijk in 2013 een stukje minder daar hebben wij ook last van gehad maar de 30e was mijn beste dag in jaren dus qua losse verkoop dus ik weet niet hoe je daar bij komt.

Waarschijnlijk heb je een schrijffout gemaakt maar een oogarts die vooral oorletsels binnen krijgt lijkt mij een beetje sterk.

Het laatste punt wat je maakt vind ik mooi.

2 jaar geleden werd ik aan mijn oog geopereerd en toen ze daar aan het snijden waren dacht ik bij mezelf, je zou hier toch liggen omdat je zo'n ***** babypijltje in je oog heb gehad.
Ik bedacht toen om deze pijltjes niet meer te gaan verkopen.
Na overleg in het bedrijf hebben wij besloten dat niet de pijljes de oorzaak van de eventuele ongelukken zijn maar de mensen die het afsteken.
Gebruik je verstand bij het afsteken van vuurwerk, daar gaat het om.

Als er landelijk wordt besloten om dit soort altikelen uit de handel te halen heb ik er absoluut geen problemen mee.

Ik vind anders dat jij nog genoeg pijltjes in jouw assortiment hebt zitten. Goed misschien dat jij het woord babypijl laat vallen maar ik weet nog genoeg namen van ongeveer dezelfde pijltjes te verzinnen. Wat denk je van lilliput pijltjes, fluitpijltjes en ga zo maar door.

Als jij echt de ongelukken wilt terugdringen moet je al die soorten kleine pijltjes weg laten en tevens de romeinse kaarsen waarmee ze op elkaar schieten en letsel bij een ander veroorzaken. Trouwens wat te denken van die grote verpakkingen groundbloom flowers die jij en ook de rest verkoopt?
Daar wordt volop mee gegooid en komt o.a. in rubberen kaplaarzen terecht. Ja ik weet het je moet er niet meegooien en ook niet op elkaar schieten maar het gebeurt volop Fritsje.

Trouwens jullie vuurwerkhandelaren hebben altijd je mond vol over die gevaarlijke nitraat knallers uit Belgi"e. Maar wat zijn dan eigenlijk die z.g. 'e'enschots mortiertjes???? Dat zijn toch ook gewoon nitraat schieters? Die dingen vallen zelf bij normaal gebruik regelmatig om en dan is het Leiden in last. Ga jij die ook uit jouw assortiment halen Frits? Nee toch he............

Nee ik kan goed leven met de nieuwe regels als die er gaan komen. Dat rookverbod in de horeca stuitte ook op bezwaren maar ik ben er blij mee. Als je wilt roken dan ga je maar buiten staan. En als je vuurwerk wilt afsteken dan kan ik leven met een tijdsspanne van 18:00 tot 02:00 uur.

Niet te persoonlijk opvatten Frits maar ja hij bent zelf met deze post begonnen door de minister een ei te noemen.

De vuurwerkliefhebbers moeten voor jullie handelaren de barricaden op dat moeten jullie handelaren zelf maar doen het is jullie zak met geld niet die van ons.

Joh waarom horen we nu in eens die branche wel uit alle hoeken? Vuurwerkhal nog nooit van gehoord...

dan weet ik niet onder welke steen jij hebt gezeten....want elk jaar is frits in het nieuws hoor. En ook elke jaar in beeld bij RTL als de verkoopdagen zijn begonnen :p

Ik vind anders dat jij nog genoeg pijltjes in jouw assortiment hebt zitten. Goed misschien dat jij het woord babypijl laat vallen maar ik weet nog genoeg namen van ongeveer dezelfde pijltjes te verzinnen. Wat denk je van lilliput pijltjes, fluitpijltjes en ga zo maar door.

Als jij echt de ongelukken wilt terugdringen moet je al die soorten kleine pijltjes weg laten en tevens de romeinse kaarsen waarmee ze op elkaar schieten en letsel bij een ander veroorzaken. Trouwens wat te denken van die grote verpakkingen groundbloom flowers die jij en ook de rest verkoopt?
Daar wordt volop mee gegooid en komt o.a. in rubberen kaplaarzen terecht. Ja ik weet het je moet er niet meegooien en ook niet op elkaar schieten maar het gebeurt volop Fritsje.

Trouwens jullie vuurwerkhandelaren hebben altijd je mond vol over die gevaarlijke nitraat knallers uit Belgi"e. Maar wat zijn dan eigenlijk die z.g. 'e'enschots mortiertjes???? Dat zijn toch ook gewoon nitraat schieters? Die dingen vallen zelf bij normaal gebruik regelmatig om en dan is het Leiden in last. Ga jij die ook uit jouw assortiment halen Frits? Nee toch he............

Nee ik kan goed leven met de nieuwe regels als die er gaan komen. Dat rookverbod in de horeca stuitte ook op bezwaren maar ik ben er blij mee. Als je wilt roken dan ga je maar buiten staan. En als je vuurwerk wilt afsteken dan kan ik leven met een tijdsspanne van 18:00 tot 02:00 uur.

Niet te persoonlijk opvatten Frits maar ja hij bent zelf met deze post begonnen door de minister een ei te noemen.

De vuurwerkliefhebbers moeten voor jullie handelaren de barricaden op dat moeten jullie handelaren zelf maar doen het is jullie zak met geld niet die van ons.

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat jou probleem is, als je zo bezig bent kunnen we wel alles gaan verbieden omdat het mogelijk is om letsel mee te veroorzaken. Volgens mij heeft(bijna) iedereen nog steeds een gezond verstand en als je die gebruikt dan voorkom je een hele hoop ongelukken en dat geldt niet niet alleen voor vuurwerk.

Vuurwerkhal

Vuurwerkhal

dan weet ik niet onder welke steen jij hebt gezeten....want elk jaar is frits in het nieuws hoor. En ook elke jaar in beeld bij RTL als de verkoopdagen zijn begonnen :p

Het kan best zijn dat hij niet uit het Westen des lands komt en dan is die hal hem onbekend maar hij probeert te zeggen nu plots is de handel bezig om ons vuurwerkliefhebbers te mobiliseren voor hun portemonnee.

Ik zeg het nogmaals er is bijna niets veranderd.

Kijk eens naar Belgie waar je in geheel Antwerpen geen vuurwerk mag afsteken. Dan valt het mee dat in Hilversum er alleen in het centrum niet afgestoken mag worden.

Iets wat mij altijd irriteert is dat voortdurend de illegale genoemd wordt als boosdoener van alle kwaad. De Aldi, de Lidl, Original enz dat is geen illegale handel dat zijn jullie concurrenten.

Gewoon jullie zaken beter organiseren en wellicht blijf je hetzelfde verkopen als voorheen. Dat laatste is natuurlijk niet waar want gemiddeld daalt de vuurwerk verkoop in Nederland sinds het TOPJAAR 2009 ieder jaar met 15 a 20% en Frits heeft ietsie pietsie meer dan die 20% moeten inleveren het vorige jaar maar hij komt nog niet in aanmerking voor de voedselbank.

Trouwens dit jaar rekenen de importeurs toch weer opnieuw met een verkoopdaling van 20% want het is nog volop crisis en vuurwerk is en blijft voor het gros van de mensen een overbodige luxe waarop bezuinigd gaat worden.

Laatst bewerkt:
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat jou probleem is, als je zo bezig bent kunnen we wel alles gaan verbieden omdat het mogelijk is om letsel mee te veroorzaken. Volgens mij heeft(bijna) iedereen nog steeds een gezond verstand en als je die gebruikt dan voorkom je een hele hoop ongelukken en dat geldt niet niet alleen voor vuurwerk.

Idd ik kan ook bij de doe het zelf zaak een hakbijl kopen en mee in de ronde zwaaien en als iemand dan gewoon raakt ligt het natuurlijk aan de hakbijl.

Ik ben het met je eens wat betreft het standpunt dat veel Nederlands vuurwerk vaak gevaarlijk is. Vaak gevaarlijker dan een nitraat etc.

Maar dat dit spul gevaarlijk is ligt totaal aan de eindgebruiker van het vuurwerk. Kinderen kunnen ook een mooie cake kopen en deze op de kant leggen voor de lol. Dan kan je ieder stukje vuurwerk wel uit de handel halen ofniet? Dat vind ik nogal Arno Bonte achtig gedrag.

Wat betreft de verkorte verkoop en afsteek tijden ben ik het gewoon met Fritz eens. Ik ken ook een paar plaatselijk dealers bij mij in de regio die dat echt niet gaan trekken. Deze maatregel maakt de branche en de traditie kapot. Ook de afsteek tijden zijn erg kwalijk. Behalve dat dit de omzetten terugdringt zijn er ook er veel liefhebbers van vuurwerk overdag. Ik voorzie niet minder overlast en denk eerder dat dit gevaarlijkere situaties oplevert. Iedereen gaat dan in een kortere tijdspanne dezelfde hoeveelheid vuurwerk er doorheen proberen te knallen.

De eindgebruiker moet worden aangepakt. Tegen de jochies en andere malloten die niet met vuurwerk om kunnen gaan moet wat aan gedaan worden en niet tegen ons liefhebbers en de handelaren...

Ik denk dat het wel degelijk letsel zal voorkomen.

De verkorting van tijden maakt dat er waarschijnlijk veel minder klein grut als de genoemde pijltjes, knalwerk, grondbloemen en singleshots zullen worden verkocht omdat in tegenstelling tot sommigen stokers hier, die overwegen om toch overdag te gaan stoken, de meeste ouders hun kids wel strak zullen houden.

S avonds heeft dit kleine grut minder aantrekkingskracht omdat het overstemt word door cakes e.d.

Tuurlijk kan een cake misbruikt worden, echter dit is 1 blok en niet honderden potentiele ongelukken met pijltjes, singleshots etc die ze voor hetzelfde geld hadden kunnen krijgen.

niks is goed he? kan je net zo goed geen vuurwerk meer verkopen. er zijn ook potten die omvallen of waar bombette in pot knalt, er zijn ook fontijnen die door druk ontploffen enz.
inderdaad een vuurwerkbril kopen, en je bent van al je problemen af

ben je trouwens boos op Frits ofso? je bent hem behoorlijk aan het afzeiken.....

O Brother.:bonk: Weet je wat? Je moet het eind van het jaar maar helemaal geen vuurwerk gaan kopen.
Als ik zo kijk wat je schrijft kunnen we beter alles gaan verbieden.:shocked:

Back
Bovenaan