Eenzame jacht op illegaal vuurwerk

Mattenfreak

Administrator
Forumleiding
Eenzame jacht op illegaal vuurwerk
30-11-2012 10:35 | gewijzigd 30-11-2012 12:28

3409869793.jpg

Foto ANP

RIJSWIJK (ANP) – Oud en nieuw is nog ver weg, maar nu al is in Nederland vele duizenden kilo’s aan illegaal (knal)vuurwerk onderschept. Bestrijding blijft lastig, omdat in de landen van herkomst niet wordt meegewerkt.

Op de website vuurwerkcrew.nl staat een filmpje over de nieuwe Cobra 7, gezegend met 50 gram flashkruit. Ergens in de bergen wordt deze nieuwe knaller op een rotsblok afgestoken. De ontploffing echoot flink na en er blijft een grote rookwolk hangen. Maar er is nog zwaarder vuurwerk op de illegale markt. Vooral uit Italië, Polen en Rusland wordt veel via internet aangeboden, zoals nitraatbommen en zogeheten Big Boys. Dat gebeurt door criminele organisaties, zegt Cees Meijer van de taskforce Opsporing Vuurwerk Bommenmakers. „Dit vuurwerk wordt echt voor de illegale handel geproduceerd. Het knalt zo hard dat je trommelvliezen eraan gaan. Professionals gebruiken het niet eens.”

Het zijn deze soorten die het draagvlak voor vuurwerk in Nederland verkleinen. In april was er in de Tweede Kamer een hoorzitting over vuurwerkoverlast. Daarbij kwamen tegenstanders nadrukkelijk aan het woord, zoals het comité Staakt het Vuren.

Veel liefhebbers balen dan ook van het illegale vuurwerk dat ons land binnenkomt. Zoals oprichter Toon Gemmink van Freakpyromaniacs.com, naar eigen zeggen ’s werelds grootste vuurwerk community. „Als je in de straat een Cobra afsteekt, moet je uitkijken dat je ramen er niet uitvliegen. Dat is de reden dat steeds meer mensen tegen vuurwerk zijn. Jammer, want eigenlijk is de kwaliteit van het legale vuurwerk de afgelopen tien jaar enorm verbeterd. De variatie en de effecten zijn supergoed. Dat komt vooral doordat het aantal importeurs flink is gegroeid. Zij brengen dingen op de markt die er eerder nog niet waren.”

Gemmink heeft het dan vooral over siervuurwerk. De illegale handel daarin is dan ook beperkt, zegt Meijer. „Tot twee jaar geleden werd er nog veel in België gekocht. Maar om daar vuurwerk aan te schaffen, moet je tegenwoordig aantonen dat het voor professionele doeleinden is. Er is bijna geen land dat een vuurwerktraditie heeft zoals wij, waarbij iedereen met oud en nieuw zelf mag afsteken. Die traditie willen we graag behouden, maar daar passen wel regels bij.”

Dat is de belangrijkste reden dat de regelgeving in Nederland behoorlijk afwijkt van de Europese richtlijnen. „Deze geven per vuurwerksoort het plafond aan”, zegt woordvoerder Sjirk Kuijper van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. „Daarbij wordt er echter van uitgegaan dat professionals het vuurwerk afsteken. Daarom hanteren we in Nederland een lagere grens voor consumentenvuurwerk.”

Maar het is lastig om het probleem in de landen van herkomst op de kaart te krijgen, zegt Meijer. „Juist gezien onze vuurwerktraditie, wordt het zware knalvuurwerk specifiek voor onze markt geproduceerd. In Polen zelf hebben ze er bijvoorbeeld geen last van. De overheid ziet het daardoor als een Nederlands probleem, zodat er geen enkele reden is om een fijnmazig controlenetwerk op te zetten. Voor bestrijding zijn we op onszelf aangewezen.”

Bron: refdag.nl

Op zich geen verkeerd artikel, het geeft weer dat het illegale spul nadelig is voor het beeld van vuurwerk terwijl het legale juist beter is geworden.

Wat wel vrij jammer is, is dat VWC wordt genoemd betreffende de cobra 7 en verder niet meer genoemd wordt. Had leuk geweest als die pannenkoek van een journalist dan ook ons even het woord had gegeven, maar goed, de media voldoet daarin wel aan mijn verwachting.

Eerder dit jaar zei ik iets beledigends over de verslaglegging in de media en dat leverde mij een waarschuwing op. Ga je die nu weer weghalen dan? :wink:

Dat is de belangrijkste reden dat de regelgeving in Nederland behoorlijk afwijkt van de Europese richtlijnen. „Deze geven per vuurwerksoort het plafond aan”, zegt woordvoerder Sjirk Kuijper van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. „Daarbij wordt er echter van uitgegaan dat professionals het vuurwerk afsteken. Daarom hanteren we in Nederland een lagere grens voor consumentenvuurwerk.”
T/m categorie 3 is in principe gewoon voor consumenten bedoeld, dus deze persoon kwatst maar wat onzin. Als we geen categorie 3 mogen, dan toch zeker categorie 2? Dat is helemaal geen zwaar spul, maar zelfs daar zit Nederland nog onder. De overheid heeft gekozen voor Europese wetgeving dus dan moet categorie 2 gewoon worden toegestaan, niet zo moeilijk doen.

De illegale handel in zware knallers is natuurlijk ook gestimuleerd door het flutspul wat hier is toegestaan. Hetzelfde effect zie je ook in Duitsland. Je mag daar niks, dus daar is zwaar knalvuurwerk facking populair geworden. In Polen waar veel mag maar waar geen een winkel iets om regels geeft en waar je Italiaanse bommen en delova rana's kunt kopen en waar je altijd vuurwerk mag afsteken is er niks aan de hand. Die irritante regels en dat het maar heel kort mag in een jaar zorgt ervoor dat het zo populair is.

Op zich geen verkeerd artikel, het geeft weer dat het illegale spul nadelig is voor het beeld van vuurwerk terwijl het legale juist beter is geworden.

Wat wel vrij jammer is, is dat VWC wordt genoemd betreffende de cobra 7 en verder niet meer genoemd wordt. Had leuk geweest als die pannenkoek van een journalist dan ook ons even het woord had gegeven, maar goed, de media voldoet daarin wel aan mijn verwachting.

het is niet in het belang van de nederlandse staat de schatkist en de legale handel om eerlijke info te verstrekken of om aan hoor en wederhoor toe te passen.tis trouwens ook niet in het belang van de pers

"Op de website vuurwerkcrew.nl staat een filmpje over de nieuwe Cobra 7, gezegend met 50 gram flashkruit. Ergens in de bergen wordt deze nieuwe knaller op een rotsblok afgestoken. De ontploffing echoot flink na en er blijft een grote rookwolk hangen. Maar er is nog zwaarder vuurwerk op de illegale markt"

Ik vind het toch apart dat er een paar dagen geleden een discussie was over een bepaalde Youtube kanaal die vuurwerk in een kwaad daglicht zou stellen. Vuurwerkcrew doet nu precies hetzelfde. :rolleyes:

"Op de website vuurwerkcrew.nl staat een filmpje over de nieuwe Cobra 7, gezegend met 50 gram flashkruit. Ergens in de bergen wordt deze nieuwe knaller op een rotsblok afgestoken. De ontploffing echoot flink na en er blijft een grote rookwolk hangen. Maar er is nog zwaarder vuurwerk op de illegale markt"

Ik vind het toch apart dat er een paar dagen geleden een discussie was over een bepaalde Youtube kanaal die vuurwerk in een kwaad daglicht zou stellen. Vuurwerkcrew doet nu precies hetzelfde. :rolleyes:

Verklaar u nader?

Mee eens dat de grote illegale hoeveelheid vuurwerk niet bijdraagt aan draagvlak onder de burgers wat betreft onze oud&nieuw traditie. Een leek zal ook niet de verschillen zien helaas.
Jammer wel dat VCW in mijn ogen wat verkeerd wordt belicht en FPM juist de credits krijgt.

Wat een onzin weer zeg, totaal geen overeenkomst met dit artikel.

Ik vind dat Vuurwerkcrew inderdaad op gebied van illigale vuurwerk topics wel veel te veel toelaat ja. Maar ben het ook met degene eens die hier zegt. Dat in landen waar het wel mag de overlast minder is. Omdat dan opeens de jongeren er niks omgeven. En sorry voor degene die het volgende woord wat minder vinden me opa is er ook aan overleden. Maar Nederland Ver******t zich zelf gewoon op elk gebied. Is het niet Qua vuurwerk dan wel op gebied van verhogingen op bijv: drank wat is het effect. Nederlanders kopen voor 500-600 mil bij de Duitsers aan drank. Siggareten willen ze verboden gaan maken. Maar hoeveel miljoenen verdienen ze wel niet aan de taxen. En waar moet dat dan vandaan komen. Bij de consument die tich jaren verwend is. En nu geheel uitgeknepen word. Als je net in de midden klasse zit en met 1700-2250 thuis komt.

Verklaar u nader?
Ik denk dat het grappig bedoeld is. Allemaal discussie hier op VWC over dat Xtremerides vuurwerk in een slecht daglicht zou stellen (en dat we het hier dus allemaal wel goed doen), en dan gebruiken ze precies VWC als voorbeeld van een kwade site xD

Ik denk dat het grappig bedoeld is. Allemaal discussie hier op VWC over dat Xtremerides vuurwerk in een slecht daglicht zou stellen (en dat we het hier dus allemaal wel goed doen), en dan gebruiken ze precies VWC als voorbeeld van een kwade site xD

Juist Dinkydau,

Alleen Mattenfreak was geloof ik niet bij die discussie aanwezig. Maar het is jammer dat de media de boel verdraait. Het lijkt nu net of het alleen over illegaal vuurwerk gaat hier maar er staat meer. Heel veel legaal en FPM lijkt hier de brave jongen.

Snap niet wat je hier dan nog doet als je problemen met vwc hebt :wink:

Snap niet wat je hier dan nog doet als je problemen met vwc hebt :wink:

Daar gaat het toch ook niet om. Jij was ook een van diegene die het hardste riep dat zwaar vuurwerk het vuurwerk in een kwaad daglicht stelde. En nu wordt de club waar jij lid van bent aangehaald met zwaar vuurwerk terwijl FPM een keurige site is. As je dit artikel moet geloven. Dan zou de vraag die jij stelde beter aan jouw gevraagd moeten worden want FPM past dan beter bij jouw.

Komt er dus op neer dat je nooit over illegaal vuurwerk kan hebben als je vuurwerk een warm hart toedraagt volgens sommige. Ik ben het met die stelling oneens. Misschien leuk om er een poll van te maken en kijken hoeveel leden het er mee eens of oneens zijn

Daar gaat het toch ook niet om. Jij was ook een van diegene die het hardste riep dat zwaar vuurwerk het vuurwerk in een kwaad daglicht stelde. En nu wordt de club waar jij lid van bent aangehaald met zwaar vuurwerk terwijl FPM een keurige site is. As je dit artikel moet geloven. Dan zou de vraag die jij stelde beter aan jouw gevraagd moeten worden want FPM past dan beter bij jouw.

Komt er dus op neer dat je nooit over illegaal vuurwerk kan hebben als je vuurwerk een warm hart toedraagt volgens sommige. Ik ben het met die stelling oneens. Misschien leuk om er een poll van te maken en kijken hoeveel leden het er mee eens of oneens zijn

Dat de journalistiek binnen Nederland zo lek is als een vergiet kan ik ook niks aan doen. Dat FPM in een goed daglicht staat komt doordat Tony is geïnterviewd. Dan is het makkelijk om je eigen site de hemel in te prijzen.

Zoals oprichter Toon Gemmink van Freakpyromaniacs.com, naar eigen zeggen ’s werelds grootste vuurwerk community. „Als je in de straat een Cobra afsteekt, moet je uitkijken dat je ramen er niet uitvliegen.

Bullshit. Beste meneer heeft zo te horen net zo min verstand van het betreffende product.

Inderdaad MiniV daar stond ik ook van te kijken. Pure onzin dat een Cobra (welk nummer?) in je straat bij ontploffing je ruiten eruit kan blazen. Daar gaat je professionaliteit.
Verder ook triest dat men VWC niet de kans geeft om input te leveren voor dit artikel. Niet dat VWC zich zou mengen in een interview dat is gebaseerd op sensatie en overdrijven :wink:.

Ik heb dit artikel eens rustig door gelezen en vind het artikel raar overkomen. Nu wordt VWC als site neergezet waar illegaal vuurwerk op te vinden is. Dat hier illegaal vuurwerk te vinden is dat klopt, maar puur informatief, iets wat door de leden in de loop der jaren om werdt gevraagd. Wij promoten het niet, maar willen juist alle info verstrekken wat er op vuurwerkgebied is.

De vraag naar handel op vwc of het opblazen van dingen in films is bij ons verboden en zal ook leiden tot een ban van het forum.

Wat mij tegenstaat, is dat als media info van onze site haalt, dat dan ook geen ene medewerker ( Moderator) van VWC hiervan op de hoogte wordt gesteld en gevraagd wordt om nadere uitleg.

Conclusie zal zijn, dat mocht dit meer voorkomen dat de topics over illegaal vuurwerk gesloten zullen worden en dat we geen komplete info meer kunnen verstrekken.

Dit wil ik niet en jullie ook niet, dus met elkaar de zorg dragen dat het keurig op het forum staat vermeld en geen dingen posten wat niet door de wet kan.

Ik heb dit artikel eens rustig door gelezen en vind het artikel raar overkomen. Nu wordt VWC als site neergezet waar illegaal vuurwerk op te vinden is. Dat hier illegaal vuurwerk te vinden is dat klopt, maar puur informatief, iets wat door de leden in de loop der jaren om werdt gevraagd. Wij promoten het niet, maar willen juist alle info verstrekken wat er op vuurwerkgebied is.

De vraag naar handel op vwc of het opblazen van dingen in films is bij ons verboden en zal ook leiden tot een ban van het forum.

Wat mij tegenstaat, is dat als media info van onze site haalt, dat dan ook geen ene medewerker ( Moderator) van VWC hiervan op de hoogte wordt gesteld en gevraagd wordt om nadere uitleg.

Conclusie zal zijn, dat mocht dit meer voorkomen dat de topics over illegaal vuurwerk gesloten zullen worden en dat we geen komplete info meer kunnen verstrekken.

Dit wil ik niet en jullie ook niet, dus met elkaar de zorg dragen dat het keurig op het forum staat vermeld en geen dingen posten wat niet door de wet kan.

Wat heet promoten? youtubbers met zwaar illegaal vuurwerk zoals een Big Boy is ook geen promoten maar slechts informatie om te laten zien wat het is. Het is een moeilijk kwestie. Slopen van spullen is ook geen promotie maar informatief. Mensen die een cobra in de straat afsteken en laten zien dat de ramen er nog inzitten is informatief. Ik heb een video gezien dat een Cobra 6 in een auto afgestoken werd en gebeurde niets.

De een zegt het is waanzin en de ander zegt. Goh, dat is informatief.

Kleine kanttekening:
illegaal vuurwerk wordt hier wel gepromoot via de banners van bijvoorbeeld een Pyroshop.BE

Ik heb het wel eens eerder gezegd. En denk dat daar voor volgend jaar echt serieus naar gekeken moet worden. Is boycotten van illegaal vuurwerk niet beter en al het illegale laten voor wat het is. Dat soort informatie moet je misschien over laten aan de youtubbers en andere fora. Want dit krijg je natuurlijk vaker. Wij verschaffen de informatie van zware knallers. Hoe duur ze zijn, Hoe zwaar ze zijn, Met hoeveel verpakt echt alles. Of je zegt wij verschaffen de informatie maar dan "geef je vuurwerk ook een slechte naam" Tenslotte heeft VWC het eerder gedaan om het illegale te sluiten waarom is dat ooit eens terug gedraaid omdat het teveel members kosten? Zijn dan de members aantallen belangrijker dan de goede naam van het vuurwerk? Of wordt ik nu te kritisch want dan houdt ik met vragen

Wat heet promoten? youtubbers met zwaar illegaal vuurwerk zoals een Big Boy is ook geen promoten maar slechts informatie om te laten zien wat het is. Het is een moeilijk kwestie. Slopen van spullen is ook geen promotie maar informatief. Mensen die een cobra in de straat afsteken en laten zien dat de ramen er nog inzitten is informatief. Ik heb een video gezien dat een Cobra 6 in een auto afgestoken werd en gebeurde niets.

De een zegt het is waanzin en de ander zegt. Goh, dat is informatief.

Kleine kanttekening:
illegaal vuurwerk wordt hier wel gepromoot via de banners van bijvoorbeeld een Pyroshop.BE

Ik heb het wel eens eerder gezegd. En denk dat daar voor volgend jaar echt serieus naar gekeken moet worden. Is boycotten van illegaal vuurwerk niet beter en al het illegale laten voor wat het is. Dat soort informatie moet je misschien over laten aan de youtubbers en andere fora. Want dit krijg je natuurlijk vaker. Wij verschaffen de informatie van zware knallers. Hoe duur ze zijn, Hoe zwaar ze zijn, Met hoeveel verpakt echt alles. Of je zegt wij verschaffen de informatie maar dan "geef je vuurwerk ook een slechte naam" Tenslotte heeft VWC het eerder gedaan om het illegale te sluiten waarom is dat ooit eens terug gedraaid omdat het teveel members kosten? Zijn dan de members aantallen belangrijker dan de goede naam van het vuurwerk? Of wordt ik nu te kritisch want dan houdt ik met vragen

Een forum is puur informatief,

Op wikipedia kan je ook dingen over drugs vinden. Dit is ook illegaal, door op vuurwerkcrew geen illegaal vuurwerk meer te bespreken laat je het niet compleet verdwijnen.

Vuurwerkcrew heeft geld nodig om te kunnen draaien. Dat hierbij ook een winkel uit België bij zit tja. Maak jij elk jaar €500 over bijvoorbeeld?

Naar maar mijn schiet je daar niks mee op. Dus ja ik vindt je te kritisch.

Een forum is puur informatief,

Op wikipedia kan je ook dingen over drugs vinden. Dit is ook illegaal, door op vuurwerkcrew geen illegaal vuurwerk meer te bespreken laat je het niet compleet verdwijnen.

Vuurwerkcrew heeft geld nodig om te kunnen draaien. Dat hierbij ook een winkel uit België bij zit tja. Maak jij elk jaar €500 over bijvoorbeeld?

Naar maar mijn schiet je daar niks mee op. Dus ja ik vindt je te kritisch.

Kijk ook naar tv zenders,
sommige reclame die ze uitzenden zullen ze het ook zeker niet mee eens zijn.
Het gaat om het geld dat het oplevert.

Back
Bovenaan