Een stukje hand verknald

ghoost

VWC lid
Verhalen over vuurwerkslachtoffers brengen op dit forum veel teweeg. Hoewel wij als liefhebbers hoofdzakelijk genieten van dit stukje kunst, kunnen we dit onderwerp helaas niet links laten liggen. Er zijn natuurlijk potentiele risico's verbonden aan onze liefhebberij. Hier een slachtoffer van (illegaal) vuurwerk aan het woord.
Pas allemaal goed op mannen, het zal je maar gebeuren... :sad:

Bron (plus foto): http://www.puntuit.nl/yord_article/638642

STAVENISSE - Een grote knal en Dankwart Roozemond (18) uit Stavenisse was drieënhalve vinger en een stukje van zijn hand kwijt. „Toen ik dertien was, stak ik illegaal vuurwerk af. Ik dacht dat het niet brandde en pakte mijn aansteker weer. Toen ging het fout.”

Dankwart raakte een deel van zijn hand kwijt.

Rustig vertelt de Zeeuwse jongen zijn verhaal. „Het gebeurde op 7 december 2002. Samen met mijn broertje en een vriendje stak ik een Chinese vlinder af. Ik hield een vuurtje bij het lontje. De aansteker stopte ik weer in mijn jaszak. Toen zag ik het lontje van het vuurwerk niet meer. Daarom dacht ik dat het niet brandde. Ik wilde mijn aansteker weer pakken, maar dat was niet meer nodig.”

Na de ontploffing had Dankwart meteen door dat het niet goed zat. Snel ging hij naar het huis van een vriendje dat daar in de buurt woonde. „Een ambulance bracht mij naar het ziekenhuis. Ik had niet veel pijn. Mijn hand bloedde ook niet erg. Ik had een dof gevoel, net alsof ik sliep. Mijn vingers zagen eruit als frikadellen die te lang in de frituurpan hebben gezeten en open zijn gebarsten. Ik had al snel door dat m’n vingers eraf zouden gaan. Het zag er super goor uit. M’n duim lag hier”, zegt hij terwijl hij naar het middelste gedeelte van zijn onderarm wijst. „Die hebben ze met schroeven weer terug gezet.”

Hij houdt z’n verminkte linkerhand voor zijn rechterhand. „Kijk, ik mis de middelste drie vingers, een stukje van mijn duim en een gedeelte van mijn hand.”

Toen Dankwart in het ziekenhuis lag, spookten er allerlei gedachten door zijn hoofd. Hij was bang dat hij veel bezigheden niet meer kon doen. In het begin kon hij ook niet veel. „Kleine piepschuim balletjes kon ik niet eens optillen.” Uiteindelijk vallen de gevolgen mee. Dankwart kan eigenlijk alles nog. „De zware dingen zullen lastig blijven. Wereldkampioen turnen zal ik bijvoorbeeld nooit worden”, lacht hij.

Een week bleef Dankwart in het ziekenhuis. Tijdens Kerst en Oud en Nieuw mocht hij naar huis. Z’n moeder verzorgde de wond. Daarna moest hij nog vaak naar het ziekenhuis. „Ik heb veel pijn gehad. Mijn hand maakten ze vast onder aan mijn buik. Ze verbonden de huid en een ader daarvan aan mijn hand. Zo kon mijn bloed circuleren. De grote wond van mijn hand zat tegen mijn buik, die toen ook open was. Dat was niet lekker. Ik verbaas me dat m’n huid niet is gaan rotten.”

Af en toe heeft hij flink gehuild in het ziekenhuis. „Soms zag ik het allemaal niet meer zitten. Iedereen zei dat het wel goed zou komen, maar ik was degene die steeds weer alle oefeningen moest doen.”

Hij haalt een fotoboekje waarop een kleine jongen in een groot ziekenhuisbed te zien is. Op een van de plaatjes staat de jas die hij droeg. Helemaal aan flarden. Op een andere foto wordt de wond schoongemaakt. Dankwarts mond is vertrokken van pijn.

Na het ongeluk had het vuurwerkslachtoffer ook pijn in de vingers die eraf waren. „Dat heet fantoompijn. Je kunt er niets aan doen, dat is akelig.”

Zijn beroepskeuze komt min of meer voort uit het ongeluk. Van jongs af aan wilde de jongen graag in het leger. Die droom ging in rook op. Nu studeert hij voor verpleegkundige.

Rond Oud en Nieuw denkt hij vaak terug aan de gebeurtenissen. „Als ik harde knallen hoor, denk ik: Als dat maar goed gaat.” Vuurwerk zal hij niet meer aanraken. „Ik weet nu welke ellende het kan veroorzaken. Vuurwerk is duur, dus als het niet afgaat is het jammer. Toch moet je het nooit meer aanraken. Als er iets fout gaat, kost het veel meer.”

"Verhalen over vuurwerkslachtoffers brengen op dit forum veel teweeg"

Dit komt omdat de "slachtoffers" VRIJWEL allemaal domme acties uitgehaald hebben waardoor zij "slachtoffer" geworden zijn.

„Het gebeurde op 7 december 2002. Samen met mijn broertje en een vriendje stak ik een Chinese vlinder af. Ik hield een vuurtje bij het lontje. De aansteker stopte ik weer in mijn jaszak. Toen zag ik het lontje van het vuurwerk niet meer. Daarom dacht ik dat het niet brandde. Ik wilde mijn aansteker weer pakken, maar dat was niet meer nodig.”

Vaag hoe het beschreven staat maar blijkbaar had die een vlinder in zijn hand. Fout nummer 1, houdt vuurwerk nooit in de hand. Staat ook op de verpakking. Daarbij 2002! Ik zou verhalen erbij halen van voor de oorlog....

Dan vind ik dat het net zo iets is als iemand die 120 kmph op een brommer door een woonwijk rijd en er een ongeluk krijgt. Vervolgens in de krant een artikel krijgt: "Dit kan gebeuren als je brommer rijd" Dat de brommer opgevoerd was staat er dan niet bij en dat hij veel te snel reed is dan ook niet aan de orde?

Dit was illegaal vuurwerk en hij gebruikte het verkeerd. Ja, dan vraag je om ongelukken en zo is het eigenlijk met al die zielige vuurwerkverhaaltjes die elk jaar weer voorbij komen. Vandaar de weerstand

Fout nummer 1, houdt vuurwerk nooit in de hand. Staat ook op de verpakking. Daarbij 2002! Ik zou verhalen erbij halen van voor de oorlog...

Dit was illegaal vuurwerk en hij gebruikte het verkeerd. Ja, dan vraag je om ongelukken en zo is het eigenlijk met al die zielige vuurwerkverhaaltjes die elk jaar weer voorbij komen. Vandaar de weerstand

Kom op zeg,dus jij wil zeggen dat jij elk stukje vuurwerk,waarbij "niet in de hand houden" op de verpakking staat,ook echt niet in je hand houd?

Ook geen romeinse kaars??

Vind je reactie een beetje kort door de bocht eerlijk gezegd.

Kom op zeg,dus jij wil zeggen dat jij elk stukje vuurwerk,waarbij "niet in de hand houden" op de verpakking staat,ook echt niet in je hand houd?

Ook geen romeinse kaars??

Vind je reactie een beetje kort door de bocht eerlijk gezegd.

Dus het komt volgens jouw door vuurwerk dat die jongen zijn hand kwijt geraakt is. Ja, levensgevaarlijk spul dan begrijp ik niet dat het nog legaal is.

Of ik het doe, dat doet er niet toe maar mensen gaan bewust onjuist om met vuurwerk en achteraf huilen dat dit ons allemaal kan overkomen. Als je vuurwerk verkeerd gebruikt wel. Dit zijn de berichten wat vuurwerk een slechte naam geeft terwijl als mensen zich aan de regels houdt niets gebeurd geweest was.

Misschien wat kort maar zo moeilijk zijn de regels nu ook niet op de verpakking voor veilig gebruik

"Verhalen over vuurwerkslachtoffers brengen op dit forum veel teweeg"

Dit komt omdat de "slachtoffers" VRIJWEL allemaal domme acties uitgehaald hebben waardoor zij "slachtoffer" geworden zijn.

„Het gebeurde op 7 december 2002. Samen met mijn broertje en een vriendje stak ik een Chinese vlinder af. Ik hield een vuurtje bij het lontje. De aansteker stopte ik weer in mijn jaszak. Toen zag ik het lontje van het vuurwerk niet meer. Daarom dacht ik dat het niet brandde. Ik wilde mijn aansteker weer pakken, maar dat was niet meer nodig.”

Vaag hoe het beschreven staat maar blijkbaar had die een vlinder in zijn hand. Fout nummer 1, houdt vuurwerk nooit in de hand. Staat ook op de verpakking. Daarbij 2002! Ik zou verhalen erbij halen van voor de oorlog....

Dan vind ik dat het net zo iets is als iemand die 120 kmph op een brommer door een woonwijk rijd en er een ongeluk krijgt. Vervolgens in de krant een artikel krijgt: "Dit kan gebeuren als je brommer rijd" Dat de brommer opgevoerd was staat er dan niet bij en dat hij veel te snel reed is dan ook niet aan de orde?

Mensen schamen zich voor zo iets dus het is niet zo gek dat hij nu pas naar buiten komt met dit.
Je reactie van je moet doen wat er op de verpakking staat,95% van de gene die knallers afsteekt legaal of illegaal doet dat niet,en steekt het aan vanuit de hand.
Opzich vind ik het goed dat er mensen zijn die hun verhaal doen,zouden alleen van mij wel wat foto's bij gemogen hoe het er uit zag toen het verkeert ging,dat zet je gelijk weer even in de werkelijke wereld van dat kan mij ook overkomen.
Ik heb zelf ook z'n filmpje van mij zelf (toen het verkeerd ging)kijk daar regelmatig naar dat houd je scherp en komt de herinnering terug en weet je dat nooit meer.

Spotjes van vroeger waren ook zo in elkaar gezet,dat waren spotjes waar je over ging nadenken.
Heb ze nog allemaal op youtube staan zal de link wel plaatsen.

http://www.youtube.com/watch?v=A0NAWX3Mz6E

De andere filmpjes kan je dan zelf wel vinden,staan er 36 st van vroeger.

Heftig. Persoonlijk ken ik een jongen die een verbrijzelde hand heeft overgehouden na het ontploffen van een vuurwerkbom. Zelfde soort verhaal, was illegaal vuurwerk en hij hield het in zijn hand. Tevens gebruik makend van een niet veilige aansteker, die gelijktijdig ontplofte schijnbaar. Aan de die aansteker hield ie echter maar een brandwond over, de vuurwerkbom 2 vingers. Het geeft je wel stof tot nadenken.

Back
Bovenaan