Duitsers verwachten dubbele omzet door Nederlands vuurwerkverbod

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De Vuurwerkstunthal in het grensdorpje Wyler verwacht voor oudjaar een dubbele omzet nu er in Nederland een vuurwerkverbod (verkoop en afsteken) is ingesteld. In Duitsland is de verkoop van vuurwerk (nog) niet verboden.

Volgens eigenaar André Bax van de Vuurwerkstunthal mag je vuurwerk ook nog gewoon vervoeren. Particulieren mogen tot 25 kilo vuurwerk in de auto hebben liggen.

Dat wordt bevestigd door zegslieden van de gemeente Berg en Dal én de Veiligheidsregio Gelderland-zuid. ,,Je mag maximaal 25 kilo vuurwerk in de auto hebben. Je mag het alleen niet afsteken. Als mensen in Duitsland vuurwerk gaan halen, kunnen we er weinig tegen doen.”

De Hauptstrasse in Wyler geldt sinds jaar en dag als de 'vuurwerkhoofdstraat’ van de regio. Tot in Nijmegen staan er files op de paar dagen voor oudjaar dat er vuurwerk verkocht mag worden. Half Nijmegen rijdt naar Wyler om er - er zijn een paar verkooppunten - goedkoper vuurwerk in te slaan: menigeen rijdt ook door naar de Aldi in Kranenburg om er een gezinspakket vuurwerk te kopen.

Berlijn
André Bax verkoopt online vuurwerk - nu dus niet, want verboden in Nederland - in Elst. Bovendien huurt hij tegen de jaarwisseling altijd een hal in Wyler (de Vuurwerkstunthal) waar zo'n 20.000 kilo vuurwerk over de toonbank gaat, voornamelijk aan Nederlanders.

Dat mag dus, ofschoon Bax nauwgezet de ontwikkelingen in Duitsland in de gaten houdt. Ook daar woedt een discussie over het instellen van een vuurwerkverbod, maar nog zonder besluit tot nog toe. Berlijn zal zo'n besluit in ieder geval niet nemen: nu wordt er op deelstaatniveau gesproken, maar veel enthousiasme voor een verbod is daar evenmin te bespeuren.

Wat als veel Nederlan*ders op oudjaar de grens overkomen om hier vuurwerk af te steken?

Ferdi Böhmer , Burgemeester Kranenburg
Ferdinand Böhmer, de burgemeester van Kranenburg houdt die discussie ook in de gaten. ,,Ik heb eind vorige week al een brief geschreven aan 'Düsseldorf’ om aandacht voor dit probleem te vragen. Het heeft weinig zin dat we het alleen in Kranenburg gaan verbieden. Dan rijden de mensen door naar de Aldi in Kleef of Goch om daar vuurwerk te halen. Bovendien kan Kranenburg de vuurwerkverkopers geen compensatie bieden.”

Braaf
,,We verwachten straks in Wyler een invasie vanuit Nederland", zegt Bax. ,,Ik zal eens kijken of ik een weiland kan huren om de verkeersdruk aan te kunnen. Misschien valt het mee. Misschien houden Nederlanders zich braaf aan het vuurwerkverbod. Maar ik hoor dat de onlineverkopen vanuit China - mensen bestellen rechtstreeks - met 200 procent zijn toegenomen.”

Burgemeester Böhmer van Kranenburg heeft nog een zorg: ,,Wat als op oudjaar veel Nederlanders naar Kranenburg komen om hier vuurwerk af te steken?”

https://www.gelderlander.nl/berg-en...mzet-door-nederlands-vuurwerkverbod~aff9f412/

Back
Bovenaan