Duits vuurwerk naar Nederland?

Dat het een economisch delict is snap ik, er worden namelijk geen invoerrechten en btw over het product betaald. En dat een handleiding er niks aan kan veranderen snap ik ook. Maar ik doelde er meer op dat ze het dan "door de vingers zien" als er een Nederlandse handleiding op staat.

Sowieso is het voor mij niet interessant om naar Duitsland of België te gaan voor het bedrag wat ik zou kunnen besparen ten opzichte van Nederlands vuurwerk aangezien ik dan duurder uit ben omdat er dan benzinekosten bovenop komen. Maar ik was gewoon benieuwd.

Ik snap het dan toch nog niet helemaal, want ik dacht dat alleen ondernemers btw afdracht behoeven te doen in het betreffende land waarnaar wordt geïmporteerd (het eigen land). Particulieren betalen toch belasting (btw) in het land waar zij goederen kopen? Tenminste zo lees ik dat hier: http://europa.eu/travel/shop/index_nl.htm . Nederland en Duitsland hebben zelfs dezelfde BTW tarieven. Dus daar kan het dan ook al niet op stuk lopen. En invoerrechten, daar spreken ze daar op die pagina dan nog net niet over, omdat het binnen Europa is...?

Kijk dat er dan weer wetten zijn die andere verplichtingen stellen (o.a. het NL etiket/gebruiksaanwijzing) is dan weer erg jammer in deze. Dus ja, daar kan men dan op terug vallen om het toch als strafbaar feit te zien. Best vreemd dat men alleen bij vuurwerk over de etiketten valt en bij andere producten niet. Tenminste, niet dat ik ooit gehoord heb. Mocht dat wel zo zijn dan zou ik wel eens wat voorbeelden willen weten. Feit blijft dus dat het niet legaal is, en je dus bij een controle altijd een agent kan treffen die het niet door de vingers ziet.

Het is gewoon één pot nat! Ik woon in een grensgebied en kan goed Duits lezen en spreken en toch moet er een NL stickertje op. En ooh ooh, ook al zou deze er toch op zitten, dan pakken ze je het toch af want vuurwerk valt namelijk niet onder de vrij te vervoeren producten vanuit de EU naar NL.

Ik snap het dan toch nog niet helemaal, want ik dacht dat alleen ondernemers btw afdracht behoeven te doen in het betreffende land waarnaar wordt geïmporteerd (het eigen land). Particulieren betalen toch belasting (btw) in het land waar zij goederen kopen? Tenminste zo lees ik dat hier: http://europa.eu/travel/shop/index_nl.htm . Nederland en Duitsland hebben zelfs dezelfde BTW tarieven. Dus daar kan het dan ook al niet op stuk lopen. En invoerrechten, daar spreken ze daar op die pagina dan nog net niet over, omdat het binnen Europa is...?
Binnen de EU geldt o.a. de "vrijheid van goederenvervoer". Dat is er exact voor wat jij beschrijft, dat je over artikelen niet nogmaals (invoer)belasting hoeft te betalen als je ze in het buitenland koopt (en dus al BTW betaald hebt). Maar zoals altijd zijn hiervoor ook weer allerlei uitzonderingen. Zo mag je niet teveel invoeren, het moet voor eigen gebruik zijn, dus niet voor de handel. En voorlopig valt vuurwerk onder de categorie "gevaarlijke stoffen / explosieven" waardoor hiervoor dus ook uitzonderingen zijn en het niet vrij vervoerbaar binnen de EU is. Bovendien stelt ieder land zijn eigen veiligheidseisen (keuringen) aan consumentenvuurwerk waardoor het evenmin zomaar het land in geïmporteerd mag worden. Wellicht dat dit met de aanstaande CE veranderingen anders/beter wordt..

Duits vuurwerk mag je hier gewoon hebben.
beter was belgies geweest maar te gevaarlijk.
romeinse kaars in Duitsland 7 euro 210 schot.
nederland zo ding 30 schot 6 euro pfff
ik ga toch maar weer naar kleve

Wij Nederlanders zijn natuurlijk weer de hopeloze zielen die geen Duitse gebruiksaanwijzing begrijpen, geen lontje aansteken en ook geen afstand kunnen nemen.

Ik heb zelf sterk het gevoel dat er nu nauwelijks meer gecontroleerd wordt (lees: aandacht aan besteedt wordt door politie en grensinstanties) in vergelijking met 5 jaar geleden.

Back
Bovenaan