Drone in strijd tegen vuurwerk

moontan

VWC lid
Drone in strijd tegen vuurwerk

Woerden - Woerden test samen met de politie een revolutionaire manier om vuurwerkcriminaliteit bestrijden. Vuurwerkvrije zones blijken namelijk in de praktijk bijna onmogelijk om te handhaven. Dat blijkt uit onderzoek van AD en NOS.

Burgemeester Victor Molkenboer legt uit waarom nieuwe manieren broodnodig zijn. "We gaan ook dit jaar geen vuurwerkvrije zones instellen in Woerden. Het probleem is dat je mensen niet kunt oppakken als ze alleen maar met vuurwerk rondlopen. Dat kan pas als je erbij bent tijdens het afsteken. De politie heeft daar simpelweg niet genoeg capaciteit voor
Je hoort een klap en er rennen mensen weg. Het is niet te doen om er dan op je fiets achteraan te gaan."

Daarom onderzoekt de gemeente Woerden samen met de politie een experimentele oplossing: de inzet van een drone met infraroodsensor. "Via bestaande buurt-Whatsappgroepen kunnen burgers direct overlast door vuurwerk melden. Deze meldingen gaan naar de bestuurder, die de drone naar de plaats des onheils vliegt. Daar kan het apparaat de situatie bekijken en zien of er een groep jongeren aanwezig is. Ook kan de drone doorgeven hoe nabije politie-eenheden zo snel mogelijk ter plekke kunnen zijn, zodat de kans veel groter wordt om de daders op heterdaad te betrappen. We zijn nog aan het overleggen met Defensie en het O.M. of het mogelijk is de drone in te zetten."

Het zijn niet de enige maatregelen tegen vuurwerkcriminaliteit. "We zetten buitengewone opsporingsambtenaren in. We laten zo zien dat er extra toezicht is. Ook hebben we een brief gestuurd naar alle jongeren die dit jaar elf jaar oud worden, met daarin de vuurwerkregels en een vriendelijk verzoek zich eraan te houden. Maar ja, of bepaalde jongens daar naar luisteren, blijft natuurlijk de vraag."

Molkenboer stelt dat vooral jongeren van twaalf tot vijfentwintig jaar oud de overlastgroep zijn. "Ouderen steken voor oud en nieuw 's avonds geen vuurwerk af. Jongeren kicken daar juist op. Illegaal vuurwerk is ook zo makkelijk te krijgen. Je bestelt het bijvoorbeeld in China, waarna het gewoon bij je wordt thuisbezorgd. We proberen samen met de politie wel illegaal vuurwerk te onderscheppen en we zijn actief op Facebook, waar soms een verkooplocatie vinden is. Op die manier worden regelmatig grote hoeveelheden illegaal vuurwerk in beslag genomen. Maar veel vuurwerk wordt niet opgemerkt en komt dus gewoon aan."

Persoonlijk vindt hij dat al het vuurwerk afgeschaft moet worden. "Ik steek al jaren niks meer af. Het is een ramp voor dieren. Ik heb zelf een hond, en die kruipt vanaf de kerstdagen tot na oud en nieuw bijna in de grond van ellende bij al het vuurwerkgeweld. Ook voor ouderen is het vervelend. Voor iedereen trouwens. Voor je het weet krijg je een Cobra (zwaar, illegaal vuurwerk, red.) achter je fiets aan."

Molkenboer kan vuurwerk en carbidschieten echter niet volledig afschaffen. "Zolang je volgens het landelijke beleid van zes tot twee mag afsteken, kan ik daar niks aan veranderen. Bovendien heb ik niet het idee dat de Woerdenaren er wat voor voelen om te stoppen met vuurwerk."

http://www.woerdensecourant.nl/nieuws/algemeen/59528/drone-in-strijd-tegen-vuurwerk-

Die cobra achter je fiets aan.. die is al illegaal en wordt niet minder makkelijk verkrijgbaar wanneer je al het vuurwerk afschaft.

Serieus tienduizenden euro's spenderen aan het kopen van drones en apparatuur om puur de overlast dus mensen hebben last van een knap aan te pakken dat is echt diep en diep triest.

Nu een drone, volgend jaar F16,s. Het lijkt wel of het om de 3e wereldoorlog gaat.
Wat wordt het onderwerp vuurwerk weer opgehitst in de media.

En voor de "normale" criminaliteit is geen tijd en geld om het op te lossen. Gekke mensen die "Nederlanders":bonk:

Wel grappig, voor Drones zijn ook regels. Zo mogen deze niet boven bewoonde gebieden vliegen ivm de veiligheid (heeft de overheid zelf beslist) Maar om een kwa jongen met vuurwerk te pakken mag het weer wel!! En innderdaad, er wordt meer jacht gemaakt op iemand met illegaal vuurwerk, dan op de echte crimineel, dief, verkrachter etc

:bonk:

Bestellen in China? Koekoek.

Kan wel hoor , erg simpel zelfs alleen niemand doet het...

Wat betreft de drones , de politiek in nederland moet eens wakker worden en werken aan de problemen die echt spelen . Problemen die het hele jaar door spelen en dan doel ik niet op vuurwerk ga daar aub geld aan uit geven

Omdat hij al jaren niet meer afsteekt en een bange hond heeft vind hij dat het afgeschaft moet worden.
Ben je dan een hypocriet mannetje of niet.
Ik heb ook een hond en die is en juist opgevoed, juiste wijze mee omgaan en hij is niet bang wellicht wat meer aandacht aan je hond bieden.

Wel leuk dat die dronebestuurder afgaat op de plekken die opgegeven worden door whatsappklachten. Kun je lekker mee kloten door die drone van hot naar her te laten vliegen naar gebieden waar niks afgestoken wordt.

hahaha ik blijf me verbazen, wat denken ze nou de halen. Ze horen een kanl en dan laten ze een drone de lucht in gaan... of vliegt dat ding al in de lucht... maar goed dat is 15min en dan is de accu leeg.

Kortom iemand die teveel james bond gekeken heeft.

En besteed die centen ergens anders aan, doe ff normaal.

Nu een drone, volgend jaar F16,s. Het lijkt wel of het om de 3e wereldoorlog gaat.
Wat wordt het onderwerp vuurwerk weer opgehitst in de media.

Het drone verhaal is al een paar jaren oud.
De gemeente Ede wou het 3/4 jaar geleden ook doen.

Het klinkt mij in de oren als gemalen poppenstront.
Het gaat gewoon niet werken.

Maar wat wil je hé, als je alles bedenkt achter een bureau.

"Vuurwerk in strijd tegen drones" vind ik interessanter onderwerp. Denk dat een Final Fate wel tegen drones kan werken en anders een goede luchtbuks wel.

Deze middeleeuwse vuurwerkliefhebbers weten 'm ook goed te raken:

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan