Drie jaar geëist voor vuurwerkhandel

moontan

VWC lid

DEN BOSCH - Tegen twee Eindhovense broers is maandag drie jaar celstraf geëist voor de handel in illegaal vuurwerk.

In drie jaar tijd zou het tweetal voor 400.000 euro aan illegaal vuurwerk ons land hebben binnengesmokkeld en verhandeld.

Justitie vermoedt dat de broers (28 en 25 jaar) de grootste handelaren waren van illegaal vuurwerk in Zuidoost-Brabant.

De broers bestelden het vuurwerk, waaronder vuurpijlen en mortierbommen, in Polen en Duitsland en transporteerden het via een vuurwerkhandelaar in Luik naar Nederland. In ons land werd het verkocht aan verschillende afnemers die het bewaarden in schuurtjes en woonhuizen.

http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/8151807/Drie-geëist-voor-vuurwerkhandel.ece

Van het Openbaar Ministerie:

Eis: drie jaar gevangenisstraf voor illegale handel in vuurwerk
14 februari 2011 - Functioneel Parket

Het Functioneel Parket heeft vandaag voor de rechtbank in Den Bosch drie jaar gevangenisstraf geëist tegen twee mannen, die worden verdacht van deelname aan een criminele organisatie die illegaal zwaar en gevaarlijk vuurwerk hebben ingevoerd en verhandeld in Nederland.

Het onderzoek door het Regionale Milieu Team (RMT) Brabant Zuid-Oost startte in januari 2009. De twee broers van 25 en 27 jaar uit Eindhoven worden gezien als de twee hoofdverdachten. Het vermoeden is dat zij het vuurwerk in Duitsland en Polen bestelden. Ze maakten daarbij gebruik van de papieren en de opslagruimte van een 48-jarige vuurwerkgroothandelaar uit België. De broers haalden het vuurwerk vervolgens naar Nederland en verkochten het via email en MSN door naar particulieren en tussenhandelaren zonder vergunning. Het vuurwerk waarin gehandeld werd bestond uit o.a. cobra’s, lawinepijlen, Napolitaanse bommen, flowerbeds en mortierbommen. Een deel van het vuurwerk is van de zwaarste gevaarcategorie en is massa-explosief. Dat wil zeggen dat als één stuk vuurwerk ontbrandt, de hele partij meegenomen wordt en in één keer kan ontploffen.

Gevangenisstraffen
De officier van justitie benadrukte dat de mannen door hun handel het leven van anderen in gevaar hebben gebracht. Het vuurwerk werd op onveilige wijze vervoerd in busjes over de weg en het werd opgeslagen in schuurtjes en woonhuizen. Ze verdienden er aanzienlijke bedragen mee. “Deze criminele organisatie is de laatste drie jaar verantwoordelijk voor een groot deel van het illegale vuurwerk dat de afgelopen jaren in Zuid Nederland op de markt is gebracht”. De officier van justitie vindt daarom gevangenisstraffen op zijn plaats.

Tegen een 23-jarige man uit Bavel eiste de officier van justitie een werkstraf van 240 uur en 3 maanden voorwaardelijk (met een proeftijd van 2 jaar). Hij is vermoedelijk een van de tussenhandelaren die het illegale vuurwerk van de broers kocht en het vervolgens weer aan particulieren doorverkocht.

Ontneming
Naast de strafzaak zal er een ontnemingsvordering volgen tegen de verdachten om het wederrechtelijk verkregen voordeel te ontnemen.

http://www.om.nl/actueel/nieuws-_en/@154986/eis_drie_jaar/

"transporteerden het via een vuurwerkhandelaar in Luik naar Nederland"
Dus naar mijn mening de boos doender!! ik lees nergens wat hiervoor de straf is/was?
of mag ik maar alles importeren en verkopen als ik Belg, Duitser of Pool ben zonder dat er iets op mijn qonto komt?? Hiermee worden Nederlandse importeurs weer in een kwaad daglicht gesteld!!!
Gr Wim

Laatst bewerkt:
Omdat het een belg is zal deze daarvoor in belgie misschien wel berecht worden. Of zie ik dat verkeerd.

3 jaar is niet niks...
Ben inderdaad ook wel benieuwd wie dan wel niet die 48 jarige belg is, en wat zijn straf is?
Maar de Nederandse politie kan waarschijnlijk weinig doen tegen zo'n belg?

Die straf slaat helemaal nergens op!!!
Dit is het zelfde wat er nu aan het hand is met snelheids boetes.
Bellen in de auto als je op een achteraf weggetje rijd is duurder dan een horloge stelen uit een juwelierszaak.
Het word echt een tijd dat er een nieuw systeem komt.

Er zit geen fout in de overheid. DE OVERHEID IS DE FOUT.

Die straf slaat helemaal nergens op!!!
Dit is het zelfde wat er nu aan het hand is met snelheids boetes.
Bellen in de auto als je op een achteraf weggetje rijd is duurder dan een horloge stelen uit een juwelierszaak.
Het word echt een tijd dat er een nieuw systeem komt.

Er zit geen fout in de overheid. DE OVERHEID IS DE FOUT.

Ik wil hier totaal niet de overheid gaan verdedigen, maar ik weet om wat voor hoeveelheden het hier ging, die 400k is nog veel te laag geschat. Het gaat er gewoon om dat de Nederlandse overheid hier geen belasting over heeft gekregen. Dat is dus omgerekend 2 á 3 ton, plus een gigantische boete. Dat kunnen maar weinig mensen betalen, dus verdwijn je daarna in de gevangenis.

Laatst bewerkt:
Inderdaad. Dat de rechter benadrukt dat het vooral onveilig is geweest is onzin. Al had hij voor die hoeveelheid aan iets anders de grens over gebracht zonder invoerrechten te betalen of BTW over te dragen van de winst... Want als je de overheid je niet laat beroven heet dat 'smokkelen', en als je dat wat groter doet is dat gelijk een criminele organisatie (waar ERG zwaar aan wordt getild, ongeacht wat ze doen).

Als ze in Nederland de regels omtrent vuurwerk nou eens wat versoepelen (qua decibellen en opslag, etc.) zouden diezelfde mensen het even goed legaal kunnen doen, want dat is dan veel rendabeler. Amerika is ook gek van vuurwerk maar daar zie je een veel minder overheersende zwarte markt als het gaat om vuurwerk (vele malen kleiner).

In Nederland hebben wij het probleem met vuurwerk dat Amerika met drugs heeft, en andersom heeft Amerika het probleem met drugs dat wij met vuurwerk hebben... In beide gevallen is een overeenkomstige oplossing duidelijk, maar zijn we te verbitterd om die stap te wagen.

Dat hoeft niet. Zoals bij een ander nieuwsbericht hier blijkt, kan de straf ook een stuk hoger uitvallen.

De uitspraak ligt niet vaak ver onder de eis. Ook al zouden ze een jaar en een jaar voorwaardelijk krijgen, dan vind ik het nog erg veel!

Zullen we deze informatie gewoon lekker voor ons zelf houden. In plaats van hier in het openbaar van alles bekend te maken. De mensen die deze broers kennen weten precies hoe het zit.
Dus het heeft geen enkel zin om hier van alles te lopen verkondigen.
Ik denk ook niet dat ze het erg op prijs zullen stellen.

Laatst bewerkt:
idd, laat ze eissen wat ze willen. ik neem aan dat de jongens een advocaat hebben, aan hen de taak om de daadwerkelijke straf naar beneden te krijgen.
Aangezien het in Nederland is, zal de uitspraak nog wel effe op zich laten wachten..

edit: 2 posts te laat, ben wat traag door de beerenburg..

Zullen we deze informatie gewoon lekker voor ons zelf houden. In plaats van hier in het openbaar van alles bekend te maken. De mensen die deze broers kennen weten precies hoe het zit.
Dus het heeft geen enkel zin om hier van alles te lopen verkondigen.
Ik denk ook niet dat ze het erg op prijs zullen stellen.

Het bericht is al verwijderd, maar nu staat hij nog in je quote :bonk:

Eigelijk is dit land zo krom als maar zijn kan. voor vuurwerkhandel krijg je tegenwoordig zo 3 jaar gevangenisstraf. En voor kindermisbruik?
Enkele voorbeelden staan hier onder

DEN BOSCH - Een 48-jarige man uit Rosmalen is maandag veroordeeld tot driehonderd dagen celstraf en tbs met voorwaarden omdat hij samen met zijn vriendin haar vijf weken oude kleinzoontje misbruikte en daarvan opnamen maakte. Dat gebeurde in 2009 in Den Bosch

Een 48-jarige pianoleraar uit Helmond is tot vier maanden cel veroordeeld voor het aanranden van een minderjarig meisje dat bij hem thuis logeerde

Een 51-jarige man is veroordeeld tot een jaar van de aanranding van twee jongetjes in het zwembad van Zomergem. De feiten dateren uit 2006 en 2007

De Bestenaar werd in 1990 veroordeeld voor het misbruik van drie 14-jarige jongens in een parochie in Zoetermeer. Hij kreeg in dat jaar drie maanden voorwaardelijk.

Hoe krom is dit land???:mad:

Eigelijk is dit land zo krom als maar zijn kan. voor vuurwerkhandel krijg je tegenwoordig zo 3 jaar gevangenisstraf. En voor kindermisbruik?
Enkele voorbeelden staan hier onder

Hoe krom is dit land???:mad:

Ja het gaat inderdaad nergens over joh!

De overheid redeneert heel anders dan wij denken:
Overheid: door handel in vuurwerk missen wij een groot bedrag aan inkomsten door het mislopen van belastingen > hoge straf
Mensenleven wordt door de overheid op niet meer dan ongeveer 100.000 euro geschat! (slaat werkelijk nergens op). Ik kom zelf uit de geneeskunde (daar mag een levensreddende behandeling eigenlijk niet meer dan 20.000 euro kosten). Dus als je iemand misbruikt, dan dood je hem simpelweg niet, natuurlijk je 'verneukt' (it's in the name) het leven van iemand anders die er zijn hele leven meezit, maar het kost de overheid... vrij weinig.

Voor de goede orde, ik redeneer zo totaal niet, ik vind dat vooral kindermisbruikers niet in deze samenleving thuis horen. Maar ik probeer te beredeneren hoe de overheid denkt.

Back
Bovenaan