Drie jaar cel voor handel in vuurwerk

En jij denkt dat de leek zomaar plots denkt, ohw, laat ik mijn lont eens verlengen. Nee, daar gaat het JUIST fout! (lees maar eens de nieuwsberichten, "er zit een lont aan van een meter, ik dacht dat ik alle tijd had, maar hij was binnen 1 seconde weg") Laat staan dat mensen een schietkist kopen, deze zijn ook maar beperkt verkrijgbaar en de meeste mensen zullen hier geeneens weet van hebben.

Ik weet niet of jij ooit wel contact gehad hebt met een handelaar, zo ja, dan weet je denk ik wel dat een handelaar van te voren uitlegt hoe je dat spul moet afschieten.
Oh en een leek krijgt niet zomaar wat spul van een handelaar, vaak weten handelaren heel goed aan wie ze het verkopen, dat diegene aan wie ze het verkopen, weer gaat verkopen en niet zegt hoe dat spul werkt, tja dan doet diegene iets fout.
Weet je nog die undercover in Nederland reportages, daar leggen handelaren goed uit dat het gevaarlijk spul is en dat het lont heel snel wegschiet.

@Omepje,

Excuses, ik dacht dat je Dennis post had aangepast.

Laatst bewerkt:
Wil ik bij deze melden dat er wel degelijk gecertificeerd schieters zijn die met oud en nieuw prof spul gebruiken. Wie dat is, hoeft natuurlijk niet hier op het forum te staan..

PS: Lekker doorgaan want het is heerlijk leesvoer! :D

Oh en @ Lev-He, dat je je kan vinden in de post van Dennis snap ik ook niet helemaal. Een tijd geleden was er iemand in de chat die beweerde Signaalpijlen van jou gekocht te hebben. Er werd meteen ingegrepen door een mod en die persoon heb ik nooit meer terug te zijn. Dus dat stukje van schijnheilig snap ik niet helemaal, want er wordt ook altijd braaf verteld dat de crew geen illegaal vuurwerk heeft, terwijl er altijd heel toevallig de leukste blokken in de straat daar verschijnen.. (Trouwens niets tegen de crew, want het zijn stuk voor stuk mannen van goud, het is alleen een voorbeeld)

Laatst bewerkt:
@Sunseeker, Dat moet dan voor de tijd zijn geweest dat ik hier crewlid ben geworden. Dat zou kunnen maar is al weer een flinke tijd geleden.
Ik heb sindsdien nooit in signaalpijlen gehandeld.

Volgens mij wordt er niet braaf verteld dat de crew geen illegaal vuurwerk heeft, ik denk eerder dat de leden denken dat ze daar niet aan doen, omdat ze een voorbeeld zijn voor velen op dit forum.
Ruben en Morris geven allebei aan dat ze geen illegaal vuurwerk doen.
Als je dan de video's checkt van de overige crewleden, dan zie je wel degelijk dat ze illegaal vuurwerk hebben.
Zo heb ik ooit een filmpje gezien, waar een crewlid zo'n 60 bsc's stond te strooien, ik meen rond 0:00 nieuwjaarsdag.
Ook andere leden kunnen er niet onderuit dat ze geen illegaal vuurwerk hebben, check alleen al die films met die tientallen illegale matten en blokken die er gestookt worden. En ga me niet vertellen dat die allemaal door de buurman ontstoken zijn, want dat is echt niet zo.
Dat ze geen foto maken van hun collectie kan ik begrijpen.
Maar volgens mij zijn ze alles behalve braaf betreft illegaal vuurwerk.

Volgens mij wordt er niet braaf verteld dat de crew geen illegaal vuurwerk heeft, ik denk eerder dat de leden denken dat ze daar niet aan doen, omdat ze een voorbeeld zijn voor velen op dit forum.
Ruben en Morris geven allebei aan dat ze geen illegaal vuurwerk doen.
Als je dan de video's checkt van de overige crewleden, dan zie je wel degelijk dat ze illegaal vuurwerk hebben.
Zo heb ik ooit een filmpje gezien, waar een crewlid zo'n 60 bsc's stond te strooien, ik meen rond 0:00 nieuwjaarsdag.
Ook andere leden kunnen er niet onderuit dat ze geen illegaal vuurwerk hebben, check alleen al die films met die tientallen illegale matten en blokken die er gestookt worden. En ga me niet vertellen dat die allemaal door de buurman ontstoken zijn, want dat is echt niet zo.
Dat ze geen foto maken van hun collectie kan ik begrijpen.
Maar volgens mij zijn ze alles behalve braaf betreft illegaal vuurwerk.

Ruben heeft aangegeven dat ie sinds dit jaar stopt met buitenlands vuurwerk. Volgensmij is het dan duidelijk dat dit in het verleden niet het geval was. :wink:

Dat is inderdaad duidelijk, ik wilde enkel jou ondersteunen betreft het illegale vuurwerk van de crewleden.
Ik weet idd ook wel dat Ruben vroeger illegaal vuurwerk gedaan heeft.
Toen nog als Vuurwerkland haalde hij zijn nitraten in Baarle..
Wahahah, wat offtopic dit xD

Ik weet niet of jij ooit wel contact gehad hebt met een handelaar, zo ja, dan weet je denk ik wel dat een handelaar van te voren uitlegt hoe je dat spul moet afschieten.
1. Oh en een leek krijgt niet zomaar wat spul van een handelaar, vaak weten handelaren heel goed aan wie ze het verkopen, dat diegene aan wie ze het verkopen, weer gaat verkopen en niet zegt hoe dat spul werkt, tja dan doet diegene iets fout.
2. Weet je nog die undercover in Nederland reportages, daar leggen handelaren goed uit dat het gevaarlijk spul is en dat het lont heel snel wegschiet.

1. Hoe noem je iemand die vuurwerk doorverkoopt(?), in mijn ogen is dat nog altijd een handelaar. En daarbij neemt niet elke handelaar zijn verantwoordelijkheid.

2. Ik hoor hem niets over afstanden zeggen, alleen soms effect breedte en het maakt de ruiten kapot. Daarbij komt nog dat hij een mortier erbij levert, maar niet verteld hoe je deze moet gebruiken (stevig vastzetten/ingraven etc.). volgens mij is dat ook een essentieel deel.

dus in Nederland ga jij na een winkel en besteld vuurwerk.
Wanneer je het vuurwerk mee krijgt word alles aan jou uitgelegt???
NEE dus omdat men ervan uit gaat dat er word gelezen op de gebruiks aanwijzing!

Oke de gebruiks aanwijzing van illegaal vuurwerk is vaak buitenlands..
dan neem ik aan als je geen Engels,Pools of Duits enzv kent dat men vast en zeker een vertaal machine op zoekt op internet!

Ik vind zeer zeker dat deze twee mannen Straf verdienen.
maar ik vind 3 jaar erg veel!
Ik weet niet of ze al eerder in aanraking zijn gekomen met justitie.
maar ik persoonlijk vind 1,5 tot 2 jaar waarvan 0,5 jaar voorwaardenlijk een betere straf die dan wel in proportie is met andere delicten!

1. Hoe noem je iemand die vuurwerk doorverkoopt(?), in mijn ogen is dat nog altijd een handelaar. En daarbij neemt niet elke handelaar zijn verantwoordelijkheid.

2. Ik hoor hem niets over afstanden zeggen, alleen soms effect breedte en het maakt de ruiten kapot. Daarbij komt nog dat hij een mortier erbij levert, maar niet verteld hoe je deze moet gebruiken (stevig vastzetten/ingraven etc.). volgens mij is dat ook een essentieel deel.

Dat kan je inderdaad een handelaar noemen, maar ik heb heb het over de grote vissen.

Als je op de shell kijkt, dan zie je dat je de buis 3/4 moet ingraven, weet niet of dat je ooit shells in je handen hebt gehad, maar zo ja dan weet je dat dat erop staat.

dus in Nederland ga jij na een winkel en besteld vuurwerk.
Wanneer je het vuurwerk mee krijgt word alles aan jou uitgelegt???
NEE dus omdat men ervan uit gaat dat er word gelezen op de gebruiks aanwijzing!

Ze gaan niets uitleggen, omdat het tijd kost en tijd is geld.
Mensen weten onderhand wel na het zien op demo's hoe een pot moet worden afgestoken en hoeveel afstand er nodig is.
De gebruiksaanwijzing is inderdaad een goede, op bijna elk vuurwerk, behalve de signaal pijlen, zit wel een gebruiksaanwijzing.
Handig he!

Oke de gebruiks aanwijzing van illegaal vuurwerk is vaak buitenlands..
dan neem ik aan als je geen Engels,Pools of Duits enzv kent dat men vast en zeker een vertaal machine op zoekt op internet!

Ik weet niet of dat je ooit Pools spul in handen hebt gehad, of Italiaans, maar je kunt toch wel eruit halen dat 25m de afstand is die je nodig hebt voor de ontploffing?
Zo niet, dan behoor je tot de zwakkere in onze samenleving.

haha Ik weet wat je bedoeld!
Dat wilde ik juist duidenlijk maken met mijn textje.
een gebruiks aanwijzing is niet voor niets!
en met een beetje eigen denkwerk kom je er echt wel uit.

Sommige mensen die het terecht vinden die nemen anders wel zelf af van dergelijke figuren...

Of ze aan leken hebben geleverd dat weet je natuurlijk niet. Het enige wat je weet is wat de kranten erover te zeggen hebben. Wat ik wel weet is dat de straf wel opvallend hoog is. Of ik het terecht vind... Ik weet niet wat die mannen PRECIES hebben uitgespookt dus eigenlijk hou ik dat maar even voor me.

En ik moet wel zeggen dat op veel vuurwerk wat voor de zwarte markt is bestemd ook illegaal is geproduceerd en dus niets met bepaalde normen heeft te maken (dus ook niet voor gebruiksaanwijzingen). Veel vuurwerk mist dat dan ook. Ben ook shells tegengekomen waar het even goed niet op stond, en veel ander zwaar vuurwerk wat consumenten in handen krijgen daar staat hooguit een doodskop op. Of iemand dat risico wil nemen (leveren of afnemen) is natuurlijk aan de persoon zelf, maar bij dergelijk vuurwerk vind ik in ieder geval dat de handelaar moet weten aan wie hij levert (wat sowieso voor zijn eigen veiligheid een goed idee is) en dat die afnemer genoeg verstand heeft om zo'n ding normaal af te steken.

Laatst bewerkt:
Dat kan je inderdaad een handelaar noemen, maar ik heb heb het over de grote vissen.

Als je op de shell kijkt, dan zie je dat je de buis 3/4 moet ingraven, weet niet of dat je ooit shells in je handen hebt gehad, maar zo ja dan weet je dat dat erop staat.

Niet op elke shell staat een gebruiksaanwijzing hoor, zo zijn dr ook voldoende die enkel het effect erop hebben staan.

Misschien voor mij wel? En hoezo zou ik ze niet kunnen kennen? Omdat ik zogenaamd het anders had kunnen weten? Beetje nutteloze reactie dennis. En daarbij is het voor vele mensen die op dit forum misschien ook wel handig om te weten onder welke 'Nickname' ze vielen. Niemand wilt bijv. zomaar politie op de stoep hebben.

Als je ze zou kennen zou je wel geweten hebben wie het zijn toch? Daarbij lijkt het me sterk dat leden nog politie aan de deur krijgen aangezien dit proces al meer als een jaar loopt :wink:
Je moet mijn post niet als een aanval naar jou zien.Maar vind het gewoon niet netjes om hier in het openbaar over deze jongens te praten. Aangezien ze het al moeilijk genoeg hebben.

Vandaag in mijn levensbeschouwing boek geloof ik gelezen dat iemand voor aanzet tot zelfdoding (en het geven van de juiste middelen daarbij) hoogstens drie jaar celstraf kan krijgen, of een geldboete tot maximaal categorie 4. (Enkele tientallen duizenden euro's geloof ik.)
Ik kan dit verkeerd gelezen hebben, maar dit toont eens te meer aan dat straffen voor andere zaken, in een slechte verhouding staan tot dit. Wilde dit toch graag nog even kwijt :)

Vandaag in mijn levensbeschouwing boek geloof ik gelezen dat iemand voor aanzet tot zelfdoding (en het geven van de juiste middelen daarbij) hoogstens drie jaar celstraf kan krijgen, of een geldboete tot maximaal categorie 4. (Enkele tientallen duizenden euro's geloof ik.)
Ik kan dit verkeerd gelezen hebben, maar dit toont eens te meer aan dat straffen voor andere zaken, in een slechte verhouding staan tot dit. Wilde dit toch graag nog even kwijt :)

Heb dat verhaal in dat boek niet gelezen maar met zelfdoding word zelfmoord bedoeld dus dat is een ander verhaal. De hoogte van de straf heeft hier vast meer te maken met belasting ontduiken, smokkel en de handel in- en het voor handen hebben van illegale producten dan met de gevaren voor letsel en de kans op dodelijke afloop door gebruik er van.

Heb dat verhaal in dat boek niet gelezen maar met zelfdoding word zelfmoord bedoeld dus dat is een ander verhaal. De hoogte van de straf heeft hier vast meer te maken met belasting ontduiken, smokkel en de handel in- en het voor handen hebben van illegale producten dan met de gevaren voor letsel en de kans op dodelijke afloop door gebruik er van.

Ben het eens met je, maar zelfmoord kan ik *persoonlijk* het niet meer echt noemen, als er staat: "aanzet tot zelfdoding (m.a.w. er wordt dus iemand aangezet hiertoe..)" en "de nodige middelen hiervoor worden gegeven." (kortom je helpt iemand zijn eigen dood in..)
Oké, min of meer, is het wel zelfmoord, maar een ander helpt je er mee.. Dat je daar dan volgens dat boek maximaal drie jaar voor kan krijgen, en hiervoor ook, vind ik erg krom. Een moord is immers heel wat anders dan handel in vuurwerk. Maar dat is mijn mening. :)

Maar voor we uitwijden over straffen bij zelfdoding etc.
Laten we weer ontopic gaan en het over de betreffende straf hebben.

Back
Bovenaan