Drie jaar cel voor handel in vuurwerk

Ben het eens met je, maar zelfmoord kan ik *persoonlijk* het niet meer echt noemen, als er staat: "aanzet tot zelfdoding (m.a.w. er wordt dus iemand aangezet hiertoe..)" en "de nodige middelen hiervoor worden gegeven." (kortom je helpt iemand zijn eigen dood in..)
Oké, min of meer, is het wel zelfmoord, maar een ander helpt je er mee.. Dat je daar dan volgens dat boek maximaal drie jaar voor kan krijgen, en hiervoor ook, vind ik erg krom. Een moord is immers heel wat anders dan handel in vuurwerk. Maar dat is mijn mening. :)

Dat zelfmoord totaal iets anders is, is duidelijk. Als je strafeisen en vonnissen bekijkt in afzonderlijke zaken met een ander soort delict werkt het Nederlandse rechtssysteem zeker krom.

Maar als jij iemand kent die ernstig ziek en er over twijfelt euthanasie te plegen en jij zegt; daar wil ik je best bij helpen en je regelt op de zwarte markt een spuit en geeft die aan "het slachtoffer" is dat aanzetten tot zelfdoding en geen moord, want de persoon in kwestie wilde immers dood. Toch is het volgens de wet verboden, want je mag niet mee bepalen of iemand sterft of leeft. Daarvoor kan je dus maximaal 3 jaar cel krijgen.

Verkoop jij iemand vuurwerk en die gene gaat er aan dood, denk ik dat je een veel groter probleem hebt. Celstraf, schadevergoeding, schuldgevoelens en ga zo maar door.

Maar voor we uitwijden over straffen bij zelfdoding etc.
Laten we weer ontopic gaan en het over de betreffende straf hebben.

We hebben het hier over een vergelijking met betrekking tot de straf die de heren krijgen en wat wij daar van vinden, niet over zelfdoding of euthanasie.

We hebben het hier over een vergelijking met betrekking tot de straf die de heren krijgen en wat wij daar van vinden, niet over zelfdoding of euthanasie.

Dat snap ik .. maar er dreigde een 2e discussie te ontstaan die ging over of de straf van max 3 jaar bij zelfdoding of aanzetten tot, wel klopte. Deze discussie wil ik voorkomen;)

Dus zoals nu.. ontopic graag:)

Niet op elke shell staat een gebruiksaanwijzing hoor, zo zijn dr ook voldoende die enkel het effect erop hebben staan.

Weet ik.

Ivm dat mijn vader in het ziekenhuis ligt, laat ik deze discussie even rusten..
Maar ik kom terug om te discussiëren, want was dit topic leuk hehe

Back
Bovenaan