Draag een vuurwerkbril (voorlichtingsfilmpje)

Vroeger deed ik ook alles zonder bril, in de categorie, mij overkomt het toch niet. Pas op latere leeftijd kwam ik tot het besef dat het een aantal keer best mis had kunnen lopen. Van omgevallen potten, of pijlen die niet van de grond af kwamen tot geklier met babyfluit pijltjes of de bekende 'heksenkring' met een hoop vuurwerk. Er had best iets in mijn oog, of een andere omstander zijn oog terecht kunnen komen. Daarom heb ik dan ook tegenwoordig een riedeltje brillen klaar liggen. Voor mijn ogen en voor familie en vrienden.

Tegenwoordig krijg je bij je bestelling een gratis aansteek lont, maar eigenlijk zou er ook minimaal een bril per klant gratis meegegeven worden. Oogletsel is helaas vuurwerk verwonding nummer 1, maar is zo gemakkelijk te voorkomen. Ik vind juist dat de verkooppunten daar op in moeten springen en niet op de verkoopdagen 4-5 euro voor een bril moeten vragen (die dus niemand koopt). Zij hebben er immers ook baat bij dat er zo weinig mogelijk ongelukken gebeuren.

Dus bij deze bepleit ik aan alle verkooppunten én importeurs; zorg dat de vuurwerkbril een standaard wordt door ze gratis mee te leveren. Dan nog is iedereen vrij om deze te gebruiken of niet, maar normaliseer je het gebruik er van.

Back
Bovenaan