Dordtse Vogelbuurt ontsnapt aan vuurwerkramp: Man slaapt met 176 cobra’s onder zijn b

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Dordtse Vogelbuurt ontsnapt aan vuurwerkramp: Man slaapt met 176 cobra’s onder zijn b

De Vogelbuurt in Dordrecht is ontsnapt aan een ‘ongelooflijke explosie’ met daarbij mogelijk meerdere doden. In aanloop naar Oud en Nieuw vond de politie in de slaapkamer van de 20-jarige D. de W. het immense aantal van 176 cobra’s. ,,De gevolgen waren niet te overzien geweest als dat spul was ontbrand’’, concludeerde de economische politierechter tijdens het proces tegen de Dordtse verdachte.

De politie ontdekte het zware illegale vuurwerk op 8 november na een anonieme melding. Het vuurwerkteam van Drechtsteden-Binnen trok na die tip naar de Reigerstraat en doorzocht met toestemming van zijn vader de ouderlijke woning van de jongeman.

Onder het bed en in de kledingkast op zijn slaapkamer troffen agenten de cobra's aan. Na telling bleek het te gaan om 176 stuks. Stuk voor stuk kleine bommetjes, zoals deskundigen het noemen. Vergelijkbaar met de kracht van vijftig handgranaten, sprak de rechter de verdachte streng toe.

‘Ik ben genezen van vuurwerk’

,,Wat denk je dat er gebeurd was als dat ontploft was’’, klonk het uit de mond van de rechter. ,,Ik zal het u zeggen. Dan was er van de woning niks overgebleven. En als u op dat moment op bed had gelegen, van u ook niet. Dan hadden we hier vandaag niet gezeten. En als uw ouders thuis waren geweest, waren zij er misschien ook niet meer geweest. En het huis van de buren was wellicht ook vernietigd bij zo’n ongelooflijke explosie.’’

De nog studerende De W. knikte gedwee. ,,Ik ben er echt van genezen en heb spijt; ik raak geen vuurwerk meer aan’’, zei de jongeman, die bij de rechtszaak werd gesteund door zijn vader en moeder en vrienden.

Tot de ontdekking van de cobra's op 8 november was vuurwerk, samen met voetbal, één van de grootste fascinaties van de jonge Dordtenaar. ,,Ik ben sinds mijn twaalfde of dertiende dol op vuurwerk’’, zei hij op de vraag van de rechter waarom hij ‘die rommel’ in bezit had.

Negen maanden cel is de richtlijn

Na zijn arrestatie kreeg de Dordtenaar van zijn advocaat te horen dat hij met zo'n grote hoeveelheid zwaar illegaal vuurwerk negen maanden celstraf riskeerde. Het spul is immers alleen toegestaan voor professionele handelaren, die het onder strenge eisen mogen opslaan.

,,Ik ben heel erg geschrokken’’, aldus de 20-jarige. ,,Ik wist niet dat de straffen zo heftig waren, dacht dat ik een boete zou krijgen.’’

Zo makkelijk wilde het Openbaar Ministerie (OM) de verdachte er niet vanaf laten komen, hoewel hij nooit eerder met justitie in aanraking kwam, nog betrekkelijk jong is en het vuurwerk niet wilde verhandelen. Wel vond de officier van justitie dat er daarmee genoeg redenen waren om de strafeis te matigen.

Ze vroeg de rechter om De W. de maximale werkstraf van 240 uur te geven en vijf maanden voorwaardelijke celstraf, met een proeftijd van drie jaar. Gezien de enorme liefde voor het vuurwerk in het verleden vond de aanklager zo'n stok achter de deur noodzakelijk.

Na het pleidooi van de advocaat van De W. om de straf iets te matigen, besloot de rechter evenwel de strafeis in zijn geheel over te nemen. Een onvoorwaardelijke celstraf vond hij ook niet op zijn plaats. ,,Al mag je in je handjes knijpen dat je niet de gevangenis in gaat’', zei hij tegen De W. ,,Je hebt groot gevaar veroorzaakt. Bij een explosie waren de gevolgen niet te overzien geweest. Dan hadden heel wat mensen met Oud en Nieuw in tranen gezeten.’’

De proeftijd vond de rechter noodzakelijk. ,,Ik heb er wel vertrouwen in dat het niet meer gebeurt, maar er is wel een stok achter de deur nodig tegen deze gekkigheid.’’

https://www.bndestem.nl/dordrecht/d...aapt-met-176-cobra-s-onder-zijn-bed~ab51f6d8/

zou zelf niet zo fijn slapen met 176 cobra's onder mijn bed laat staan dat ik ze eten moet geven daar heb je gewoon een dagtaak aan.

120 dagen hechtenis als hij de taakstraf niet uitvoerd en 5 maanden hechtenis als hij bij een opstootje tijdens de voetbal betrokken raakt. Volgens mij missen we iets in het artikel, rechterhand van Taghi? Heeft hij iemand omgelegt?

Back
Bovenaan