Dooft jouw kaarsje langzaam?

Ook ik merk een ander gevoel bij het struinen langs het forum. Ik probeer er nog wat van te maken en eigenlijk vind ik het ook wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben.
Het verbod en het gebrek aan de logica erachter raken me harder dan ik had verwacht… maar of mijn vuurtje dan dooft? Nee.
Noem me sentimenteel maar dat was de reden om het even te delen 😊 ik ben dus ook niet de enige..

Tnkx allen!

Tja, mijn kaarsje was al wat minder hard gaan branden. Afgelopen jaarwisseling (ondanks griep) wel een mooie jaarwisseling gehad.

Ik zie het allemaal wel. Jammer dat het forum (extreem) rustig is. Maarja, alles wat normaal in deze tijd gangbaar was, is dit jaar afwezig.

Ik merk wel aan mezelf, door dit debacle wat men vuurwerkverbod noemt, ik het eigenlijk wel geheel voor gezien houdt qua 'druk maken om de wereld'.

Ik vond mezelf altijd behoren tot de waakzame middenmoot: geinteresseerd in sociale dingen, de maatschappij, politiek etc.
Maar de laatste jaren is dat wel weg. Het boeit me allemaal niet meer. De wereld is compleet gestoord en niet alleen wat betreft vuurwerk.

Alleen nog druk maken om de kleine dingen waarop ik invloed heb. Vrienden, familie, de rest bekijkt het maar.

Of mijn kaars langzaam dooft, mijn antwoord daarop is nee. Ondanks de roep om een vuurwerkverbod of wat nog komen gaat, tijd zou het leren wat de toekomst brengt. Is mijn kaars nog feller gaan branden. In maart rustig shoppen in België om te kijken naar wat spulletjes.

Heb inmiddels een gehele lijst kunnen maken met diverse spulletjes erop om een mooi 2026/27 te maken. Heb er ook erg veel zin in.

Natuurlijk is het verbod niet logisch en heeft een bittere nasmaak, maar wil vuurwerk zien en besloten toch iets moois neer te zetten. Cat 1 is niet de oplossing maar ook daarvoor ga ik op pad naast F2 en in december rij ik naar Duitsland. En als Nederland nog mag verkopen is dat een leuk bonusdingetje.

Nee mijn kaars is nog lang niet gedoofd maar de toekomst zou het leren word wel ouder en merk dat ik minder uitgeef dan vroeger(los van het verbod)heb ik de laatste jaren kleinschalig gevierd en beviel me best op gebied van vuurwerk.

Mijn kaars brand nog even hard als normaal. Voor mezelf heb ik de gekke jaren wel gehad en draait het steeds meer om de sfeer. Twee jaar geleden hadden we echt veel en veel te veel vuurwerk, was daar toen zo klaar mee dat afgelopen jaar flink minder was qua hoeveelheid en dat is me donders goed bevallen. Dus met of zonder verbod, het zal dit jaar sowieso nog weer minder worden qua hoeveelheid. Ik hoef die gekke hoeveelheden niet meer, het voegt voor mij echt niets meer toe. Ik wil gewoon wat te stoken hebben in goed gezelschap, de sfeer is waar het om moet draaien. En daar veranderd voor mij niets in dus ik heb ook niet zon naar gevoel als velen hier.

Verder ging de focus op de buitenlandse tripjes de laatste jaren sowieso al omhoog, en met het vrijgekomen budget wordt dat alleen maar meer. Ik vind sowieso de tripjes ook mooier dan oudjaarsdag zelf, je haalt er qua vuurwerk beleving zoveel meer uit. Ik geef liever 400 uit aan een tripje Adelfia bv waar de dikste bommen je om de oren vliegen tm 16'' dan dat ik 300 uit moet geven voor een Great Wall. Maar dat is heel persoonlijk uiteraard, maar ik vind een tripje met je vrienden naar het buitenland veel meer bijdragen aan mijn hobby. En die hobby zal nooit overgaan, hij wordt juist sterker:yes:

Ik denk dat we allemaal droevig zijn. Normaal gesproken ken je nu van verschillende webshops de acties, de prijzen en soms zelfs de totale voorraad. Momenteel voelt het vrij nutteloos om mijn tijd daar in te steken.

Zit te kijken om de 4th mee te pakken in Amerika dit jaar. Beetje afhankelijk van hoe en wat er gebeurd met de oorlogen en alle andere bullshit die er nu speelt in de wereld.
Ik heb het al meerdere keren in Florida en Texas gevierd. Als ik dit jaar ga zal het Missouri worden. Daar woont een oud collega van me en als ik hem moet geloven is Missouri vrij soepel als het om vuurwerk gaat.

Kaarsje gaat gelijk weer aan hoor als ik ff op de site van Winterswijk,fleringen of Almere haven kijk👌en als outlet joure weer open gaat,volgas bestellen💯lekker hoor..

Nee, ik stook af en toe cat. 1 vuurwerk midden in de weilanden.
Gewoon je eigen gang gaan, zit iets tegen dan zullen ze het merken. Met andere woorden, ik vloek de plinten van mijn koekoeksklokken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijzelf drukker maak omdat er weer gekort wordt op de zorg. En de chronisch zieken moeten weer extra eigen risico betalen, mijn eigen risico van de zorgverlening is in januari er al doorheen.
Een chronische ziekte/aandoening, dat doe ik niet expres om de overheid te pesten. Datzelfde geldt ook voor de WIA. Maar dat is wel het gene wat mij frustreert.

En daarom... genieten mensen.
Steek lekker wat af in het buitengebied, drink een lekker slokje, ga lekker een nachtje hakkûh (Want dat lukt mij helaas ook niet vanwege de chronische vermoeidheid in combinatie met...).
Kortom we zeiken te veel en we genieten te weinig.

Mijn kaarsje is nog steeds aan en ik vind het ook wel wat om creatief te zijn in deze tijd. Dat wil zeggen, kijken wat er ondanks een mogelijk verbod straks wel kan. Ook al is dat buiten de regeltjes om. Het is wat het is. Aanvaarden van de mogelijke consequenties dan maar tzt.

Maar zo ver is het nog niet. Ik heb wel een enorme terughoudendheid voor NL vuurwerk op dit moment. Daar wacht ik mee en is ook uit historie gebleken niet noodzakelijk om heel vroeg (voor de zomer) te bestellen. We zien het tzt medio augustus / september dan wel hoe de vlag er bij hangt. En op basis daarvan maak ik nieuwe plannen.

Het is voor mij niet alleen het afnemen van mijn hobby die ik al sinds een klein mannetje heb, maar tegelijkertijd ook de machteloosheid en onbegrip wat recalcitrantie in mij op roept. Zolang mijn kaarsje brand blijf ik hier het forum en de webshops bezoeken. Als de Nederlandse kaars op is, dan hoop ik zoals ik gewend ben, een nieuwe kaars in BE en DE te vinden.

Laatst bewerkt:
Tja, mijn kaarsje was al wat minder hard gaan branden. Afgelopen jaarwisseling (ondanks griep) wel een mooie jaarwisseling gehad.

Ik zie het allemaal wel. Jammer dat het forum (extreem) rustig is. Maarja, alles wat normaal in deze tijd gangbaar was, is dit jaar afwezig.

Ik merk wel aan mezelf, door dit debacle wat men vuurwerkverbod noemt, ik het eigenlijk wel geheel voor gezien houdt qua 'druk maken om de wereld'.

Ik vond mezelf altijd behoren tot de waakzame middenmoot: geinteresseerd in sociale dingen, de maatschappij, politiek etc.
Maar de laatste jaren is dat wel weg. Het boeit me allemaal niet meer. De wereld is compleet gestoord en niet alleen wat betreft vuurwerk.

Alleen nog druk maken om de kleine dingen waarop ik invloed heb. Vrienden, familie, de rest bekijkt het maar.
Heel herkenbaar dit. Echt ongelofelijk dat dit in Nederland aan het gebeuren is ... :cry:

Nee, zeker niet, al veranderen de dingen wel door de jaren heen. Mijn hobby is al lang niet meer het afsteken van vuurwerk, maar met name bezig zijn met de voorbereidingen naar het seizoen en het seizoen zelf. De importeursbezoeken, de demo's, alles online zetten en speculeren hoe goed iets is, of juist niet.
Het kopen is voor mij vooral ook een verslaving en omepje zei het al, dit was twee jaar geleden gewoon een keer echt te gek geworden, dan is het bijna geen toevoeging meer. Het toeleven naar die prachtige afhaaldagen, op het forum de prijsvragen plaatsen, countdown en alle topics die ontploffen na demo's, dat vind ik echt fantastisch. Alles er omheen ben ik meer gaan waarderen en het daadwerkelijk afsteken is een kers op de taart, maar hoeft niet meer in grote hoeveelheden. De kosten die je bespaart kun je ontzettend veel andere leuke dingen mee doen, zoals tripjes Fallas en andere festivals, maar ook gewoon sfeer tripjes naar de kerstmarkt in Duitsland enzo, dat vind ik ook allemaal te vet voor de sfeer.

Helaas is sinds corona al langer een verandering gaande, qua demo's is het nooit meer geworden als voorheen en dat vond ik echt een fantastische periode altijd. Ook waren bezoeken vaak wat later in het jaar i.p.v. door het hele jaar heen.
Maar wat zijn we intussen ook verwend met kwalitatief vuurwerk, mooi om dit in de markt te zien veranderen. Kost wat, heb je wat, maar het maakt wel dat ik door die kosten echt er anders naar ben gaan kijken, ik weeg toch af om andere dingen met het geld te doen dan.

Maar het vlammetje blijft, ik heb er net zoveel lol van om straatvideo's van anderen te zien en de tripjes naar een festival zijn wellicht net even makkelijker te nemen ook. Zie je zoveel meer voor het geld en je hebt geen stress van het zelf sjouwen en afsteken hehe.

Verwacht dit jaar ook gewoon weer een prachtig seizoen, ik blijf het positief insteken en hoop van harte dat we weer helemaal los kunnen gaan in de Countdown met elkaar, aftellen naar die magische dagen!

Kaarsje is zeker nog niet uit, eigenlijk best wel actief nog sinds de jaarwisseling. Bestelling geplaatst in DE om wat Funke, Argento en SR Pyro alvast veilig te stellen. En als er een verbod in NL komt, dan wordt de bestelling in DE gewoon verder uitgebreid en gaan we nog wel een keertje naar BE… voor hoelang dat ook nog kan.

Kaarsje is wel een keer zo goed als uit bij mij geweest tijdens corona, dat de verkoop hier ook niet door ging. Zeker 2 jaar nauwelijks met vuurwerk bezig geweest.

Ik kom al best wel heel wat jaren op het forum, maar sinds 2 jaartjes pas echt actief. Moet wel zeggen dat het forum mij een enorme boost heeft gegeven wat betreft de hobby. We gaan gewoon lekker door en zien wel wat de toekomst brengt.

Heb in iedergeval een leuke groep gasten bij elkaar die ook van vuurwerk houden en zo maken we er met zijn alle wat moois van.

Back
Bovenaan