Dooft jou kaarsje langzaam?

Nee dit kaarsje gaat niet doven. Ook al komt er een verbod al dan niet plaatselijk er komt gewoon vuurwerk.

Had gisteren de tijd van mn leven met 6 zaken over 250km.
Enige 'stress' die ik heb is het uitladen en naar de opslag brengen.

Voor mij is het niet alleen maar oliebollen en vuurwerk. Het koopjesjagen, wikken en wegen? Effecten op elkaar afstemmen etc etc hoort er allemaal bij. Dit is mn leukste en goedkoopste hobby ooit.
Ben dr bekant elke dag een beetje mee bezig voor 1500 per jaar.

En natuurlijk nog dat andere. Hoe meer haters, hoe meer budget.

We hebben al genoeg tradities ingeleverd hier.

Laatst bewerkt:
Het is niet voor te stellen want we zitten op dit moment een paar dagen voor oud en nieuw. Adrenaline in ons bloed , en vol spanning wachten op de dag der dagen.

Maar toch merk ik dat mijn liefhebbers kaarsje aan het doven is.
Door alle regels en veranderingen is bij mij het plezier drastisch aan het afnemen.
Vuurwerk ophalen geeft stress, want ja 25kg.
Vuurwerk in huis hebben geeft stress want ja 25kg,
De afsteek tijdens zijn verkort, en uitgerekend is die paar uur wordt het bagger weer! Nou ja dat kan toeval zijn maar dit wordt het 3e jaar op een rij.
Dan hebben we nog het cat1 waar je overdag mee kon vermaken maar dat is ook verminderd.
En aankomende jaar het kooiloze.
En laten we eerlijk zijn het vuurwerk aanzicht is flink aan de prijs op dit moment! En ja een Compound en een leuk potje ben je al reëel aardig geld voor kwijt. En wat heb je daar dan werkelijk voor?
Dit zijn natuurlijk geen leuke vooruitzichten.

Natuurlijk beleef ik plezier over een paar dagen.
Maar alles er omheen heeft me plezier in de aanloop we naartoe flink verminderd.
Hoe zit dat bij jou?.

Merk jij dat jou vuurwerk kaarsje ook aan het doven is?
Zat hier toevallig gisteren nog mee,
Het blijft kriebelen, maar voel me soms een crimineel als je met 3 compounds de winkel uit loopt.
De lol gaat er niet van af, maar de nare bijsmaak met alle regeltjes is niet fijn.

Denk dat het 3e jaar op rij storm ook behoorlijk mee speelt in dit verhaal, de helft blijft weer in de schuur, bakken waar je lang naar uit kijkt Staan weer een jaar in de weg 😅

Vuurwerk is een luxe product, en dat het duurder wordt ziet iedereen aankomen natuurlijk, maar merk wel dat ik langer denk over keuzes, waar ik voorheen dacht, dan maar beide.

Maak me persoonlijk meer zorgen over Fallas, dat is voor mij een groter ding dan oud en nieuw.
Maar nu met het bericht dat na volgend jaar waarschijnlijk de plein mascleta's verdwijnen, vind ik toch iets minder leuk.

Je kan het zo negatief maken als je zelf wil, maar dat is met alles in het leven, we zien wel hoe het allemaal loopt.
Maar 1 ding is zeker, pyro bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Juist nu. Ik heb uiteindelijk veel plezier op de dag der dagen, maar merk dus wel dat de verkoop dagen voor mij minder sfeer en meer stress opleveren. Vandaar juist dit topic op dit moment
Ik snap je gevoel wel, voor mij persoonlijk wordt het ook minder door de manier van berichtgeving in de media.
Er worden alleen bij vuurwerk al zoveel leugens verteld, plus het mooie vuurwerk zo negatief mogelijk bij veel mensen weg te zetten.

Dat de traditie van binnenuit psychologisch kappot gemaakt wordt.

En helaas is dit met veel zo, maar zal daar nu maar over ophouden, want heb ontzettend veel zin om prachtige stukjes kunst te gaan zien op de dag die ik zo lang mogelijk blijft vieren!!

Samples

Tegenvallende kwaliteit.

Alles is bijna hetzelfde. We hebben allerlei cakeboxen maar alles gaat op ramtempo met weinig verschillende effecten. We hebben fonteinen maar in alles zit crackling. En dat is dan het hele assortiment voor volwassenen.

Oplichting met de "van"-voor prijzen.

De troep die vuurwerk geeft omdat mensen het niet opruimen.

25 KG regel

Alles 50% duurder maar 50% minder krachtig dan 5-10 jaar geleden.

De vraag of je daadwerkelijk krijgt wat je besteld.

Professioneel vuurwerk dat gevaarlijk misbruikt wordt in een drukke woonwijk.

Grond/Cat1 vuurwerk is niks meer waard.

Slecht weer.

Vrouw en kind die het allemaal niet zoveel boeit op een sterretje na.

Mijn kaarsje is helaas bijna uit.

Sorry voor mijn pessimisme.
Ik wens jullie wel een geweldige jaarwisseling zoals ik er velen heb gehad.

Mijn kaarsje qua vuurwerk dooft wel een beetje qua zelf afsteken.
Desondanks geniet ik enorm van 1 of 2 bezoekjes om te kopen en de algehele oud en nieuw sfeer.
Verreweg de leukste feestdag en het forum draagt hier enorm aan bij!

Wij staan tesaam voor het gericht
voor goed of kwaad te kiezen,
een volk dat voor tirannen zwicht,
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.

Ofwel. Laat je niet beïnvloeden door slinkse media en of mensen die ongeïnformeerd zijn en zich hier door laten leiden.

Gewoon knallen en genieten en niet zo aanstellen 😜

Kaarsje gaat nooit doven. Helemaal niet nu m'n dochter van 3.5 er helemaal dol van is. Een inmiddels een 3 maanden oude zoon die over enkele jaren waarschijnlijk ook staat te stuiteren voor knalerwten en cat 1. Alleen maar meer genieten en juist van kleiner spul dan groot en veel.

Ik ben dan gelukkig zo koppig dat als the going gets tough, I want to be tough and just get going. Ergens flink tegenwind op m'n kaarsje gehad dit jaar, en me bijna laten uitwaaien, maar zoals ene J. Bond eens antwoordde toen hem werd gevraagd wat zijn specialiteit was; "Resurrection". I'll always be igniting back, bitches 😈

Ergens snap ik wel wat jij bedoelt hoor, maar sinds de laatste paar jaar heb ik er een andere draai aan kunnen geven! Die 6 uurtjes afsteken is voor mij slechts een positieve bijeenkomstigheid geworden en een afsluiter van de climax van het seizoen! Ik ben de hele maand december bezig met O&N, winkels bezoeken in de voorverkoop, folders halen, producten bekijken, hier op het forum, druk bezig zijn met winkelbezoek je bestelde vuurwerk tijdens de verkoopdagen! Het is gewoon die hele sfeer! Ik vermaak mij kostelijk in december en daar haal ik veel vreugd uit!

Ook ik schrik ontzettend van die verkoopprijzen! Vooral wat een 100sh 25mm moet kosten! Daar ik voorheen wat extra boxen inkocht tijdens de verkoopdagen, ik nu alleen 1 Riakeo box erbij heb! Die zijn al duur zat! Maar ik heb er vrede mee dat ik de hand op de knip kan houden!

Ik vermaak mij op een andere manier die voor mij positief en bevredigend werkt! Dat het baggerweer wordt, daar heb ik me alweer bij neergelegd! Wat kan je er in godensnaam aan doen?! Het afsteken ervan is voor mij niet het allerheiligste doel! Voor mij geldt dat ik geruime tijd lekker met de hobby bezig kan zijn! Elk jaar op 1 januari zeg ik altijd tegen mijzelf, het was weer een top seizoen!

Ik kijk alweer uit naar de eerste freakacties!

Bij mij is de echt vlam al jaaaaren er niet meer. Toen ik stopte als medeoprichter van vwc heb ik ook nooit meer met oud en nieuw een grote collectie gehad. Mischien ook wel omdat ik het meeste wel had gezien en meegemaakt.

Ik had mijn schiet papieren, ik ontwierp en schoot shows in binnen en buitenland, heb tot 16 inch shells legaal in mijn handen gehad, ben tot in China geweest voor het vuurwerk. Runde samen/van mij vrouw en schoonfamilie een grote vuurwerk winkel. Maar gegeven moment was het voor mij wel klaar. Was 24/7 er mee bezig, had met oud en nieuw 5K of meer aan het mooiste spul in huis, was elke feestdag en zaterdagen weg om show te kijken of zelf op te bouwen en te schieten.

Nee gegeven moment was het gewoon klaar, ik stookte voor het leven maar had er geen gevoel meer bij. Tegenwoordig kijk ik een paar dagen voor verkoop wat ik wil hebben en koop dan voor 200 euro. En de kids krijgen elk 50 euro en kunnen er weken mee zoet zijn om filmpjes te kijken wat ze willen (zo begon het bij mij ook ooit 😅).

Mijn kaarsje dooft niet langzaam.
Maar steeds vaker gaat bij mij m'n "licht" wel uit.
Alsmaar horende en lezende van mensen die totaal geen enkele inhoudelijke kennis hebben,over dat vuurwerk slecht is,gevaarlijk is,overlast geeft,verboden zou moeten worden,zo hard als een granaat klapt of een bom is. :bonk:
Als je nou geen weet hebt van dingen,zeg er dan ook niks over,of wees eerlijk en zeg dat je een zuurpruim bent die een ander z'n lol niet gunt.

Overlast het zelfde verhaal,je buurman vind t overlast,maar als zijn hond of kat op jouw stoep schijt en jij trapt r vaak in omdat je t niet ziet,of je kind speelt op een veld waar mensen hun hond laten schijten zonder het op te ruimen, en komt terug onder de schijt.
Katten ook,die halen heel je tuin ondersteboven om r dan ook nog in te gaan schijten,doe dat lekker bij je baasje in de tuin ipv bij mij.
Dan moeten we dat ook maar verbieden,want t geeft overlast en wel t hele jaar door.
(ik ben voor trouwens)

En zo zijn er voor mij meer dingen waar m'n licht van uit gaat.
Steeds meer vuurwerk wat men verbied,vaak met een kut smoes als reden.
Telkens het zelfde liedje als t gaat om het weer,is t weer kut of niet en wat je dan b.v. hier in zulke topics voorbij ziet komen aan reactie's :frusty:
En zo kan ik nog wel wat opnoemen,maaarrrrr dat ga ik dus niet doen,want dat kunnen we allemaal zelf wel verder bedenken,gok ik ;)

Toch vind ik het nog steeds te leuk om ermee te stoppen,ik heb er lang lol in/van.
Dus zolang dat dat de boventoon blijft houden,blijft bij mij dat kaarsje lekker branden,en wat een ander daar van vind,daar veeg ik m'n r**t mee af,iedereen heeft recht op leuke dingen.👍:bye:

Nah, ik denk dat het een halfleeg of halfvol glas verhaal is. Tis nou eenmaal je perceptie. Genoeg dingen die mij optmistisch maken, bijvoorbeeld alleen al door wat Riakeo Nederland dit jaar heeft voortgebracht zonder kooi krijg ik toch weer dopamine en hoop van voor de komende jaren. Spul dat tegen verfijnde kunst aan zit. Daarnaast, het hogere prijssegment wat betreft nlse compounds bevat echt wel parels momenteel. Zie het niet somber in.

Beter had ik het niet kunnen verwoorden.

Ik had echt mijn bedenkingen over het kooiloze, vooral na de ervaringen van vorig jaar, maar nu ik de producten van Riakeo zie, stijgt mijn hoop enorm. Oorspronkelijk was ik behoorlijk sceptisch over Riakeo: "Het zou nooit zo in de straat komen, de burst zou te slap zijn en de effecten zouden in de uiteindelijke productie niet realistisch genoeg zijn voor de Nederlandse markt." Maar ze hebben mijn mening compleet weten te veranderden. Het is werkelijk topkwaliteit! Niet al het kooiloze is van hetzelfde niveau; veel importeurs hebben moeite een betrouwbare fabriek in China te vinden. Toch zorgt Riakeo wel voor concurrentie, het is oprecht spul dat tegen verfijnde kunst aan zit. Zo kijk ik er ook naar. Pyrotechnisch gezien is alles (in productie) dik in orde. Ik hoop dat we meer van dit soort kwaliteitsproducten zullen zien, zowel van Riakeo als van andere importeurs. En wat het kooiloze betreft… het blijkt beter uit te pakken dan verwacht. Kijk maar naar de Blitzbomber van Rubro, bijvoorbeeld. Geweldig spul. Er is genoeg hoop, maar er moet wel een goede fabrikant in China tegenover staan. En daar ben ik best bereid een prijs voor te betalen. Als de collectie daardoor 25% kleiner is, maar we voor die prijs dit soort kwaliteit terugkrijgen hoor je mij niet klagen. Ik geniet hier veel meer van dan van een standaard 100-shots 1.2" box voor een goede prijs van €100/€115.

Ik hoop dat Riakeo de nieuwe Evolution gaat worden van vroeger. De goeie ouwe tijd, en ook daar zat toen een prijskaartje tegenover ;-)

En ja, die 25kg regel gaat nergens over... daar trek ik mij ook persoonlijk niets van aan. Dat is voor niemand niet realistisch, zelfs niet de de "papa's en mama's die met hun zoontje en/of dochter even 2 compounds gaan halen". Laat staan voor ons liefhebbers... Ik denk dat het belangrijkste is dat je legaal bezig bent, met legaal Nederlands consumenten vuurwerk en daarin het goede voorbeeld geeft. En zeker als vuurwerk liefhebber. Ik raad ook iedereen altijd aan een vuurwerkbril te dragen want die dingen worden echt onderschat!

Laatst bewerkt:
Helemaal eens met topic starter. Al jaren wordt 'het gevoel' minder.

Ik beleef er nog plezier aan gelukkig, maar in de nabije toekomst zal het gewoon op 31 december ff naar de winkel gaan en paar kleine potjes ophalen zijn.

-Heb geen behoefte meer om stad en land af te reizen
- heb geen behoefte om iedere keer toppers te bestellen (verwachting) welke dan of niet geleverd kunnen worden of gewoon tegenvallen
- de hoge prijzen voor grote bakken zijn het me niet waard, zeker niet als slecht weer de uitwerkingen totaal om zeep helpen.

In ieder geval dinsdag er nog een mooie dag/avond/nacht van maken.

Back
Bovenaan