Doe jij ook zo stoer je illegale vuurwerk afsteken? Dit zijn de consequenties

Status
Niet open voor verdere reacties.
Weten jullie wat we doen.

we richten een fonds op en openen een nieuwe politieke party.:idea:
Dat wij voor ergere vergrijpen in ons land hogere staffen willen en
waar de vuuwerk wet aangepast mag worden in bepaalde opzichten.:p
zelf maken van een bom is ilegaal. ilegaal mag legaal.:D

GENIETEN DOE JE MET VUURWERK.

Er zitten twee kanten aan dit verhaal. Mijn eerste reactie is ook dat het volslagen buitenproportioneel is; inderdaad voor mishandeling krijg je minder. Maar.... dankzij die idioten die Youtube volgooien met videos waar ze vrolijk midden in een woonwijk met Cobra 6 en 3" salutes lopen te smijten, (het liefst nog 's morgens om tien uur) vraag je natuurlijk om een reactie van de overheid, want die reageert gewoon op de maatschappelijke onrust die daardoor ontstaat.
Weer een voorbeeld dat de goeden onder een kleine groep kwaden moet lijden. Ook is het koren op de molen van bepaalde politieke partijen om vuurwerk dan maar helemaal te verbieden.

Op www.rechtspraak.nl kun je zien wat er in de praktijk voor straffen worden gegeven voor het in bezit hebben en afsteken van illegaal vuurwerk.

Schijnbaar zijn de straffen te laag, want ook in Nieuwegein schrik je af en toe het lazerus van de enorme dreunen. Het komt nog veeeel te vaak voor. Ik snap niet dat mensen er een kick van krijgen van die enorme dreunen. Maar dat blijft natuurlijk een mening.

Er worden ook genoeg mensen vermoord ondanks de hoge straffen. Hoge straffen helpen niet.

Weten jullie wat we doen.

we richten een fonds op en openen een nieuwe politieke party.:idea:
Dat wij voor ergere vergrijpen in ons land hogere staffen willen en
waar de vuuwerk wet aangepast mag worden in bepaalde opzichten.:p
zelf maken van een bom is ilegaal. ilegaal mag legaal.:D

GENIETEN DOE JE MET VUURWERK.
zelf bom maken? zelf heb je veiligheid voor alles!!

Geloof het zelf! Een moord plegen en je krijgt nog minder, en dan zal door 'vuurwerk' deze straffen krijgen. Laat me niet lachen, hooguit maand voorwaardelijk en paar uur schoefelen!

Onderschat het in bezit hebben niet..

Alleen al het in bezit hebben van shells wordt tegenwoordig zwaar aangerekend. Je kan een paar maanden gaan zitten. 1tje afsteken = 6 maanden zitten. Dit kun je niet geloven Dupske, maar het is zo. Kijk maar eens naar de nieuwsberichten, hoeveel er in de maand december zijn opgepakt met eod aan huis. En of je nu 5 kilo teveel had of honderden, al die gasten zitten tot op heden vast.

Shells (mortierbommen), lawinepijlen, zwaar knalvuurwerk

Voorhanden hebben
1 tot 6 stuks 1 tot 3 mnd
6 tot 11 stuks 3 tot 6 mnd
11 tot 16 stuks 6 tot 9 mnd
16 tot 21 stuks 9 tot 12 mnd
21 stuks of meer 12 mnd of meer
Tot ontbranding brengen; per stuk Tot 6 mnd

oke dat moet dan wel ff integreren .
want in mijn hoofd staat het bezit/ontsteken van nog als overtreding te boek .
ik kan me heel goed voorstellen, na alles wat er gebeurt is, men dit geregd vaart noemt .
maar diep van binnen vind ik het zwaar belachelijke strafmaten .
maar goed je moet wat :rolleyes:

"Het OM eist sinds november 2011 hogere straffen voor het vervaardigen en laten ontploffen van vuurwerkbommen.**

Omdat delicten met een zelfgemaakte vuurwerkbom niet langer als overtreding maar als misdrijf gekwalificeerd worden, zullen vuurwerkbommenmakers voortaan na veroordeling worden opgenomen in het Justitieel Documentatie Register. Dit betekent dat zij vanaf dat moment in bezit zijn van een strafblad. Bovendien kunnen zij, afhankelijk van de aard van het misdrijf, een gevangenisstraf opgelegd krijgen."

The return of the taskforce flapoor.
Ik dacht dat flappie ging over vuurwerkbommen en niet gewoon (illegaal) vuurwerk.
Maarja wie bepaalt wat een bom is en wat vuurwerk.
Alles wat zelf geprutst is, is in mijn ogen een bom.

Die straffen zijn lachwekkend. Geeft maar eens aan in wat voor krom land wij eigenlijk wonen? anderhalf jaar cel voor het afsteken van een vuurwerkbom, of zoals ze beweren illegaal vuurwerk.

Klein verhaal:

Pietje is 19 jaar steekt een nitraat af zonder dat hij iemand daarmee kwaad doet of vernielingen aanricht krijgt anderhalf jaar celstraf.

Jantje is 17 jaar en pleegt een gewapende overval en schiet daarbij een onschuldig persoon neer, krijgt hooguit een jaar celstraf.

Als je het goed nagaat leven we in een omgekeerde wereld hier in Nederland. Politie en media overdrijven en hebben totaal géén enkele kennis betreft vuurwerk. Nitraten vergelijken met handgranaten is het meest idiote wat je maar kunt bedenken. En dan al die wijsneuzen op tv die ons zogenaamd angst moeten inboezemen met hun leugens dat je bij het vasthouden van illegaal vuurwerk al je poten verliest. Heb geen goed woord of respect over voor media/journalisten en politieagenten die vuurwerk negatief neer zetten tegenover ons.

Zoals al eerder vermeld, factoren spelen natuurlijk mee voor het bepalen van de uiteindelijke straf. Opzettelijke vernieling, omstanders zeer ernstig verwonden etc. Je moet het zien als dat er tegewoordig in het strafrecht vermeld staat dat je 365 euro boete krijgt als je als automobilist geen voorrang verleend aan een overstekend persoon op een zebra pad. Geen agent die daar zo'n torenhoge boete voor uitschrijft. Maar rijdt je deze persoon aan, dan is de situatie natuurlijk totaal anders!

Het is nu eenmaal zo voorgeschreven in het wetboek van strafrecht. Ook om een kanttekening te maken, een soort afschrik reactie. Ik heb in de jaren 90 ooit eens een boete gehad voor het in bezit hebben van 3 lawinepijlen zonder stok. De boete was 110 gulden exc. adminkosten. Toen een rib uit mijn lijf. Nu een lachertje natuurlijk. De straffen zijn in theorie 25 maal verhoogd. Moreel gezien vind ik de straffen ook belachelijk. Waar ik het wel mee eens ben is dat opzettelijke orde verstoringen en kwaadaardige bedoelingen wel hard bestraft moeten worden!

Er word iedere keer gezegd dat de straffen buitensporig zijn maar dat word gezien vanuit het oogpunt van een vuurwerk liefhebber.Deze straffen worden gemaakt door mensen die kijken wat er KAN gebeuren met een shell of cobra.
Als we nou eens de zaak omdraaien, er is iemand die met oud op nieuw een 3 inch shell afsteekt,deze ontbrand niet in de lucht en komt weer naar beneden,waar mensen staan te kijken en de shell ontploft tussen de mensen gewonden of erger. wat zou dan een gepaste straf zijn voor zo iemand.
En kom nu niet met ja een shell steek je niet binnen de bebouwde kom af of een ander excuus om het verhaal om te draaien.(Want er worden er meer in de bebouwde kom afgestoken dan er buiten)
Zo kijken ze naar een gepaste straf voor het voor handen hebben van bv een shell,ze gaan altijd van het ergste uit,heb je je huis vol liggen met vuurwerk,wat als het verkeert gaat. ontploffing,buren,mensen,gevaar,enz enz

Want als ze de straffen lager maken kunnen ze er ook niet overheen mocht dit van toepassing zijn bij iemand,stel dat ze voor een shell afsteken 60 uur werken hebben staan,redelijk voor het afsteken van een shell.
Maar nu gebeurt met die shell wat ik hier boven beschrijf,is die 60 uur dan nog voldoende ???

Er word iedere keer gezegd dat de straffen buitensporig zijn maar dat word gezien vanuit het oogpunt van een vuurwerk liefhebber.Deze straffen worden gemaakt door mensen die kijken wat er KAN gebeuren met een shell of cobra.
Als we nou eens de zaak omdraaien, er is iemand die met oud op nieuw een 3 inch shell afsteekt,deze ontbrand niet in de lucht en komt weer naar beneden,waar mensen staan te kijken en de shell ontploft tussen de mensen gewonden of erger. wat zou dan een gepaste straf zijn voor zo iemand.
En kom nu niet met ja een shell steek je niet binnen de bebouwde kom af of een ander excuus om het verhaal om te draaien.(Want er worden er meer in de bebouwde kom afgestoken dan er buiten)
Zo kijken ze naar een gepaste straf voor het voor handen hebben van bv een shell,ze gaan altijd van het ergste uit,heb je je huis vol liggen met vuurwerk,wat als het verkeert gaat. ontploffing,buren,mensen,gevaar,enz enz

Want als ze de straffen lager maken kunnen ze er ook niet overheen mocht dit van toepassing zijn bij iemand,stel dat ze voor een shell afsteken 60 uur werken hebben staan,redelijk voor het afsteken van een shell.
Maar nu gebeurt met die shell wat ik hier boven beschrijf,is die 60 uur dan nog voldoende ???

Uiteraard is die 60 uur dan aan de korte kant.

De straffen zijn in mijn inziens prima. Natuurlijk worden de maximumstraffen lang niet gehaald. Als ze wel worden gehaald, is dat omdat er veel bijkomende omstandigheden, strafverzwarende omstandigheden, zijn die ervoor zorgen dat je een hoge gevangenisstraf krijgt opgelegd (recidive, economisch gewin, gevaarzetting, etc).

We zitten in Nederland met een probleem waarin we willen dat er geen vuurwerkverbod komt, maar tegelijkertijd vinden we de straffen op illegaal vuurwerk wel erg hoog. Ik heb liever dat er hogere straffen komen op illegaal vuurwerk dan dat er een totaal vuurwerkverbod komt. Het is kiezen tussen twee kwaden.

Wij juist als "liefhebbers" hier op het forum horen ons uit te spreken tegen illegaal vuurwerk. Wij moeten het goede voorbeeld nemen en laten zien dat je als liefhebbers kunt genieten van legaal vuurwerk. Natuurlijk is illegaal vuurwerk, neem shells, in mijn optiek het mooiste stuk vuurwerk wat er is. Ik denk ook dat menig gebruiker van het forum die mening met mij deelt. Als liefhebber zou je juist moeten zeggen dat de straffen op illegaal vuurwerk er niet toe doen omdat je als liefhebber toch legaal vuurwerk afsteekt. Een liefhebber houdt van vuurwerk maar steekt tegelijkertijd wel illegaal vuurwerk af die ervoor kan zorgen dat het vuurwerk wederom in een kwaad daglicht wordt gesteld. Ga dan maar eens bij jezelf na of je wel echt een liefhebber bent.

En dat is dus de reden waarom ik alleen nog consumenten vuurwerk koop. Beetje hypocriet om te roepen dat iedereen normaal moet doen en dan alsnog zelf de illegale markt in stand houden.

En dat is dus de reden waarom ik alleen nog consumenten vuurwerk koop. Beetje hypocriet om te roepen dat iedereen normaal moet doen en dan alsnog zelf de illegale markt in stand houden.

Waarom zou je hypocriet zijn als je prof stookt en roept dat anderen normaal moeten doen?

Waarom zou je hypocriet zijn als je prof stookt en roept dat anderen normaal moeten doen?

Ga niet met hem in discussie joh. Hij zal zich zelf vast wel aan de regels houden (25 kg)
Dit forum zit vol scheinheilige die elk topic verneuken met hun ge******.

En dat is dus de reden waarom ik alleen nog consumenten vuurwerk koop.

Die nog duid er op dat je in het verleden wel zwaar spul hebt gestookt. En jij hebt het over hypocriet:bonk:

Anders laten jullie elkaar gewoon lekker even in waarde? Dat iedereen een andere mening heeft weten we. Iemand proberen te overtuigen is even leuk, maar als iemand zich niet wil laten overtuigen dan houdt het op. Zou tof zijn als dit mogelijk is.
greetzz

Ik ben het gedeeltelijk met jullie eens, op de eerste plaat vind ik nog steeds dat niet het vuurwerk het probleem is maar de mensen die er mee om gaat.
Als je met groot vuurwerk goed om gaat is er niets aan de hand,dat wil zeggen niet in de straat neer zetten maar op een plek waar een goede afstand genomen kan worden mocht het fout gaan (het blijft vuurwerk)en met groot vuurwerk bedoel ik dan ook sier geen knal.

Wat ik een beetje er uit haal is de stelling als er geen illegaal vuurwerk is kan het ook niet gebruikt worden, dit zal nooit haalbaar zijn,en wederom de omgedraaide wereld.

Ik hoorde gisteren dat de ANWB door middel van de file strepen op de weg konden zien hoe hard er gereden werd, op een gegeven moment waren er een paar die harder dan 250 km per uur reden en als ze keken naar 160+ dan waren er wel meer dan 1000 op een dag.
Wat ik daarmee wil zeggen,moeten we dan de auto verbeiden of ombouwen dat ze niet harder kunnen dan 130 of ligt het aan de bestuurder en kan je ook normaal rijden.
Denk het laatsten,en zo is het ook met vuurwerk.

Ga niet met hem in discussie joh. Hij zal zich zelf vast wel aan de regels houden (25 kg)
Dit forum zit vol scheinheilige die elk topic verneuken met hun ge******.

Die nog duid er op dat je in het verleden wel zwaar spul hebt gestookt. En jij hebt het over hypocriet:bonk:

Je kan ook gewoon lezen.... zie het dayafter topic.... opgefokt standje:D

Post # 52

Anders laten jullie elkaar gewoon lekker even in waarde? Dat iedereen een andere mening heeft weten we. Iemand proberen te overtuigen is even leuk, maar als iemand zich niet wil laten overtuigen dan houdt het op. Zou tof zijn als dit mogelijk is.

Jullie? Ik heb over niemand wat gezegd of aangesproken. Ik kan er niks aan doen als een ander zich aangesproken voelt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan