Doe jij ook zo stoer je illegale vuurwerk afsteken? Dit zijn de consequenties

Status
Niet open voor verdere reacties.

ylke

VWC lid
Hoorn – Ben jij zo iemand die stoer illegaal vuurwerk afsteekt? Dit zijn de consequenties: Het OM eist sinds november 2011 hogere straffen voor het vervaardigen en laten ontploffen van vuurwerkbommen.

Omdat delicten met een zelfgemaakte vuurwerkbom niet langer als overtreding maar als misdrijf gekwalificeerd worden, zullen vuurwerkbommenmakers voortaan na veroordeling worden opgenomen in het Justitieel Documentatie Register. Dit betekent dat zij vanaf dat moment in bezit zijn van een strafblad. Bovendien kunnen zij, afhankelijk van de aard van het misdrijf, een gevangenisstraf opgelegd krijgen.

De straffen voor het hebben, maken of afsteken van vuurwerkbommen zijn opgenomen in de richtlijn vuurwerkdelicten.

Meerderjarigen krijgen:

◦6 tot 9 maanden gevangenisstraf voor het maken van een vuurwerkbom.
◦6 tot 9 maanden gevangenisstraf voor het in bezit hebben van een vuurwerkbom.
◦7 tot 9 maanden gevangenisstraf voor geven van een vuurwerkbom aan iemand anders.
◦Tenminste 15 maanden gevangenisstraf voor het afsteken van een vuurwerkbom. Omstandigheden en veroorzaakte gevolgen kunnen leiden tot een hogere eis.

Minderjarigen krijgen taakstraffen:
◦Vanaf 60 uur voor het maken van een vuurwerkbom.
◦Vanaf 60 uur voor het in bezit hebben van een vuurwerkbom.
◦Vanaf 65 uur voor geven van een vuurwerkbom aan iemand anders.
◦Vanaf 70 uur voor het afsteken van een vuurwerkbom.

Omstandigheden en veroorzaakte gevolgen kunnen leiden tot een hogere eis en bij aanzienlijke schade of gevaar voor personen is het uitgangspunt onvoorwaardelijke jeugddetentie en wordt de dader voorgeleid.

Bron

Moet je dan ook zelf het onderzoek betalen waarmee ze moeten gaan achterhalen en bewijzen dat het een zelfgemaakt explosief was? Of is een harde knal al voldoende "bewijs" voor ze. Ze mogen wat mij betreft het knutselen met kruit en met vuurwerk maken van grotere 'bommen' goed zwaar en hard bestraffen. De meeste en gruwelijkste ongelukken gebeuren ermee en het geeft het hele vuurwerk een slecht imago.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn er al zaken bekend van mensen die gepakt zijn door het maken of vervaardigen van een vuurwerkbom en wat vond de rechter ervan? 9 maanden voor een cobra 6 met een deobusje gaat wat ver

70 uur taakstraf voor een cobra 7 met haarlak.

Ik vind dit allemaal buitensporig. Ik vind het goed dat ze het willen aanpakken maar voor een straatroof krijgen ze minder. Ze schieten met een bazooka op een mug. Ik denk dat 50 uur taakstraf voor een volwassene al voldoende is net zo min als 16 uur voor een minderjarige

Schijnbaar zijn de straffen te laag, want ook in Nieuwegein schrik je af en toe het lazerus van de enorme dreunen. Het komt nog veeeel te vaak voor. Ik snap niet dat mensen er een kick van krijgen van die enorme dreunen. Maar dat blijft natuurlijk een mening.

Maar wat zien ze als een vuurwerkbom?

Is dat knutsellen met 80 strijkers in een stalen pijp? Of vinden ze een cobra 6 ook een vuurwerkbom? (Niet dat ik een van beide zal doen, want ik heb mijn handen hard nodig met mijn werk)

En alleen een dreun vond ik leuk toen ik 16 was ;)

Ik kreeg 80 uur voor het hebben van super vlinders
Nu ik dit lees snap ik pas waarom ik zo achterlijk bestraft ben.

Buitensporige strafmaat natuurlijk, staat een in geen verhouding tot de straffen van echte criminaliteit. Nederland weer eens op zijn smalst.

Je kunt beter een pistol op zak hebben dan krijg je meestal een geld boete of taakstraf.
Was een keertje op rtl nieuws.

Illegaal vuurwerk is geen vuurwerkbom, Maar juist eerder veiliger dan legaal vuurwerk omdat illegaal vuurwerk meestal een veel langere lont heeft dan legaal vuurwerk....

Illegaal vuurwerk is geen vuurwerkbom, Maar juist eerder veiliger dan legaal vuurwerk omdat illegaal vuurwerk meestal een veel langere lont heeft dan legaal vuurwerk....

Ik heb in een ander topic al gezegd dat het idee van een langere lont niet een verschrikkelijk goede reden is om illegaal vuurwerk veiliger te noemen. Er zijn meer factoren die meespelen. Misschien is het goed om die ook te noemen zodat mensen die meekijken en zelf misschien illegaal vuurwerk willen halen alle voors en tegens zien.
Greetzz

illegaal vuurwerk is geen vuurwerkbom Maar juist eerder veiliger dan legaal vuurwerk omdat illegaal vuurwerk meestal een veel langere lont heeft dan legaal vuurwerk....

Welkom op het forum!

Ik snap even niet wat je bedoeld met 'langere lont'. Meestal is die langere lont schietlont. Dus sneller dan het kortste lontje op legaal vuurwerk.

Mensen het zijn richtlijnen, geen directe straffen die opgelegd worden. Het is niet voor niets opgenomen in de RICHTLIJN.
Uiteindelijk legt de Officieer van Justitie de daadwerkelijke straf op, afhankelijk van de omstandigheden.

Enkele jaren geleden was de maximaal te eisen straf voor 1 enkele cobra 6: 3 maanden gevangenis.
Kennen jullie iemand die dat heeft gekregen?

Voor de mensen die roepen "dit staat niet in verhouding tot de andere straffen":
Jullie vergelijken het waarschijnlijk met de straffen die iemand uiteindelijk in een rechtszaak heeft gekregen. Voor de eerlijkheid moet je het vergelijken met de RICHTLIJN qua straffen voor die misdrijven danwel overtredingen.

Nederland heeft 1 van de zwaardere strafmaatstaven van Europa. Door de media LIJKT het echter alsof je met veel misdrijven 'relatief makkelijk' weg komt. Mensen vergeten echter dat er sprake kan zijn van 'gebrek aan bewijsmateriaal' of verzachtende omstandigheden bijvoorbeeld.

Jij hebt duidelijk naar extremerides gekeken, maar denk maar is na met betonstoppen die in illegaal vuurwerk zitten. Je kan jezelf maar ook andere hier mee verminken! De lange lont lost niks op.

Met deze straffen kan je beter een wietplantage neer zetten,en van de omzet iemand uit polen laten rijden met mooi spul, want als je gepakt word met plantjes krijg je 40 uur.
Daarbij komt dat 85% van de vuurwerk liefhebbers hier in overtreding zijn, en dat deze richtlijnen voor hem van toepassing zijn, want een nitraat word ook al een bom genoemd.
En bij de vraag of illegaal vuurwerk gevaarlijker is, elk vuurwerk is gevaarlijk als het verkeerd gaat,als het goed gaat is illegaal vuurwerk net zo gevaarlijk als legaal.
Alleen als het verkeert gaat met illegaal vuurwerk is de schaden meestal groter.

Dit is het maken of fabriceren van een bom
Dit gaat niet over nitraat(bommmen)
Toch aangezien ze dit ook als bom beschouwen.
Anders zal het wel heel vaag zijn dat je 6 maanden kan zitten voor een nitraat

Dit is het maken of fabriceren van een bom
Dit gaat niet over nitraat(bommmen)
Toch aangezien ze dit ook als bom beschouwen.
Anders zal het wel heel vaag zijn dat je 6 maanden kan zitten voor een nitraat

Dhhuuu dat snap ik het was maar een grapje,omdat ze overal het woord bom voor gebruiken.
En het is niet alleen maar voor bommen maken hoor,alles wat je zelf maakt word beschouwd als een bom
zodra je met chem, of vuurwerk open maakt en met het kruit er uit haalt bezig bent,kunnen ze deze maatstaven erbij pakken.

Laat ze maar eerst een cursus: Wat is een vuurwerkbom! volgen.

Goed, de straffen zijn redelijk. Maar er zijn dingen die erger zijn en minder worden bestraft. Rechtssysteem Nederland anno 2013 slaat serieus nergens meer op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan