Dit zou ik eens maar even aandachtig lezen als ik jou was !!!

Giron

VWC lid
Wat ik nu ga schrijven heeft te maken met het volgende.
Vanaf 1 januari 2008 tot nu zijn er al een hoop topics die gaan over het verscherpen van de vuurwerkregels in nederland.
en dat zijn er al een hoop kan ik je vertellen.

Veel punten en overwegingen vanuit de regering zijn tot stand gekomen omdat hulp verleners met ILLEGAAL vuurwerk worden bekogeld en omdat er zo nodig mensen zijn die lawinepijlen zonder stok ergens in moeten steken met alle gevolgen van dien.
Hele flessen purschuim worden er aan vast gebonden, en waarom:angry:
Heel veel Auto's werden er in brand gestoken enz enz.
Prullenbakken en telefooncellen worden opgeblazen en bushokjes moeten het ontgelden.

Geef me nu eens EEN goede reden waar dit voor nodig is.
En vertel nou ook eens een keer hoe jij bent opgevoed en of jij wel normen en waarden heb mee gekregen van je ouders.

Wedden dat deze topic nog geen 50 reacties op leverd.Ondanks dat we meer dan 4500 leden hebben !!!
Als je dan een echte liefhebber bent van vuurwerk, mag ik aan nemen dat je weet hoe je er mee om moet gaan.
Ik zou dan ook willen vragen of je zou willen reageren in deze topic (geen discusies graag)

Ik zal aftrappen dan maar.
Gelukkig kan ik dat heel kort houden.
Vuurwerk is NIET GEVAARLIJK !!! mids je het gebruikt waar het voor gemaakt is.
Vuurwerk wordt pas gevaarlijk als je de verkeerde mensen met dat vuurwerk om laat gaan.
Gelukkig heb ik van mijn ouders normen en waarden mee gekregen waardoor ik respect heb voor mijn omwoonende, en zo ook voor de dieren.
Ik zelf heb dus ook mee gekregen dat vuurwerk gevaarlijk kan zijn als je het niet gebruikt waar het voor gemaakt is.
Er is dan ook in de afgelopen jaren (20 jaar) nog nooit wat gebeurd hier, bij mij nog bij mijn omwoonende.
Zo, nu mogen jullie.

Gooien jullie ook vlinders naar hulp verleners. :frusty:
Een hele boze Giron :angry:

HIER een bijdrage van Red Barron.
Let vooral op de openings zinnen.
Thanx Jack

Laatst bewerkt:
Helaas zijn het 99 van de 100 keer geen mensen van de forums, de echte vuurwerk liefhebbers weten wel beter dan dingen slopen met vuurwerk.

Het is te belachelijk dat dit allemaal gebeurt, en natuurlijk reageerd het cabinet daar op.

Helaas zijn het 99 van de 100 keer geen mensen van de forums, de echte vuurwerk liefhebbers weten wel beter dan dingen slopen met vuurwerk.

Het is te belachelijk dat dit allemaal gebeurt, en natuurlijk reageerd het cabinet daar op.
Giron, ik draag mijn steentje bij, mensen verwonden met illegaal vuurwerk gaat echt te ver!

Het is gewoon dom van die mensen
iedereen die wat sloopt is dom bezig
je hoeft de kracht van knalvuurwerk niet te testen door er een prullebak mee op te blazen, ze zijn krachtig
hier bij mij zijn ongeveer 4/5 van alle bakken opgeblazen en zitten niet eens meer aan de stangen
Dit slaat nergens op
al dat soort mensen verpesten het voor de mensen die er wel goed mee om gaan door dat slopen en geweld worden de regels aangescherpt en word de dag waar wij van genieten van ons afgepakt
het is gwoon te gek voor woorden
als dit word doorgezet is het vuurwerk op oudjaar verboden en word het een hele depressieve dag voor ons
je denkt dan aan hoe het was en je wilt weer knallen maar het kan niet
we moeten er gewoon wat aandoen

Mwoah, ik vind vuurwerk wél gevaarlijk.
Maar dat het gevaarlijk is hoeft niet te zeggen dat er iets mis moet gaan, het gaat pas Mís dus als je er verkeerd mee omgaat

Ik heb nooit iets gesloopt maar wel, zoals velen denk ik, 'geinige' dingetjes met vuurwerk uitgehaald; in een pot stoppen, strijker onder een potje. Ik ga me op basis van mijn ervaring en wat ik zie even een beeld schetsen:

Bij mijzelf is het geval dat mijn vader me als klein jongetje al meenam om vuurwerk uit te kiezen. Hij zorgde dat ik er veilig mee om ging, maar was ook weer niet te streng en beperkend. Een prettige kennismaking.
Toen ik ouder werd, een puber, had ik vrienden die strijkers konden krijgen etc. Ik wilde autonomie tov mijn ouders en de maatschappij, dus ging me afzetten op alle mogelijke manieren. Ook met vuurwerk. Slopen zat niet in mijn aard, experimenteren wel. Altijd onschuldig, maar wel gevaarlijk. Toch ging ik daar ook veilig mee om, er is maar 1x een ongeluk gebeurd; toen ik een 'Viking'(zo'n centerknaller van een rol) los afstak, en dat lontje dus wel erg snel op was. Even doof en blind, dat was alles gelukkig.
Op den duur was mijn behoefte voor baldadigheid weg. Bij mij kwam gezond verstand en volwassenheid in de plaats en ik kan nu gewoon sec van de knal genieten zonder die te testen op iets.

Dat jongeren meer baldadig zijn, en slopen, is een resultaat van de maatschappij iha. Jongeren zijn iin alles harder geworden. Dit kan komen door een combinatie van streng aanvoelende wetten en regels, gecombineerd met een door de ouders te veel vrijheid laten. Die dingen moeten dus juist andersom zijn; dan leer je moraliteit, van je ouders, een overheid moet reguleren, niet opvoeden.
Hierbij komt de impulsoverload van tegenwoordig. Een docent van de Vrije School zei mij ooit dat ze op zijn school niet geloofden in ADHD. Ze noemden het een overdaad aan impulsen. Snelle games, snelle muziek, snelle clips op tv, ga maar door. De 'mind' van de jongere past zich aan en gaat ook snel en hard. Combineer dat met de onvrede tov overheid, en de te grote vrijheid van ouders, en daar heb je de lont in het kruitvat.
Koppeling naar vuurwerk; een knal is saaaaai voor deze overstuurde jongeren en je valt er niet mee op onder je vriendjes, of het moet een eXplod of Cobra6 of Titania Delovia (of hoe dat ding ook heette) zijn. Nee, je moet iets maken van je knal om er plezier aan te beleven; ergens op testen, dingen slopen, afzetten tegen overheid (de ouders van tegenwoordig dus) en maatschappij. En daar kwam je met Oud en Nieuw altijd lekker mee weg.

Zie hier een maatschappelijk probleem. Het probleem ligt maar gedeeltelijk bij vuurwerk, bij illegaal knalvuurwerk. En zoals een Belgische forummer op FPM treffend zei; je gaat dit tegen door de regels te verruimen, niet te beperken, en de invoer strenger te controleren.

Nu hopen dat overheid ook eens denkt zoals ik hier, zoals jij daar, zoals de meerderheid van de Nederlandse burgers constructief kan redeneren.

Ik vind het ook zo raar van mensen, om te gaan slopen/mensen te verwonden met vuurwerk.. Daar is het toch niet voor bedoelt? Koop dan geen vuurwerk.. Hier in de buurt gebeurd het ook ieder jaar weer, weer de prullebak in de speeltuin kapot, weer het verkeersbordje kapot.. Word er zo moe van! Elk jaar weer 10x zeggen, jongens doe dat nou niet, dat is toch niks aan? En toch elk jaar weer is het kapot.. Bah..:frusty:

Ik vind het ook zo raar van mensen, om te gaan slopen/mensen te verwonden met vuurwerk.. Daar is het toch niet voor bedoelt? Koop dan geen vuurwerk.. Hier in de buurt gebeurd het ook ieder jaar weer, weer de prullebak in de speeltuin kapot, weer het verkeersbordje kapot.. Word er zo moe van! Elk jaar weer 10x zeggen, jongens doe dat nou niet, dat is toch niks aan? En toch elk jaar weer is het kapot.. Bah..:frusty:

En dan maar niet te spreken over een paar relschoppers die het nodig vonden om een illegaal stuk vuurwerk in een tuin te gooien waar een hondje op af liep.
Dit hondje heeft het voor zover ik begrepen heb niet overleeft.
En de herdershond met de groftybom.
Kotsmisselijk wordt ik er van.
bedankt voor je bijdragen.
:wink: Giron

Jah..

En dan zie je weer van die jongens (soms 10 jaar, soms zelfs 16!) naar de speeltuin lopen met een of andere nitraat / vlinder.. Dan weet je weer, het is weer zo ver.. Met oud en nieuw was er hier een jongentje uit de straat die grote pijlen van zijn vader jatte, en die vervolgens in de prullebak gooide, om zo maar bij de 'grote' jongens te mogen horen.

Nog zoiets: had op oudjaarsdag een mat van trueno no4's gemaakt, en daar stonden een paar kleine jongens op 10 meter afstand van. Toen hij was afgelopen waren er een paar niet afgegaan, wat denk je, die kleine jongens lopen erop af.. Toen waren ze ineens weer weg, en hoorde ik na 30 seconden een harde klap, wat bleek: hadden ze er 1 gevonden, en die in de prullenbak gegooit..:frusty:

Tja, vuurwerk is gevaarlijk, omdat het gevaarlijk kan zijn. Je kunt ermee omgaan waarvoor het bedoelt is, maar ook niet.
Zo is dat met veel dingen, jachtgeweren, messen; je kunt ze allemaal fout gebruiken en daarom worden ze als gevaarlijk gezien.
Er is een groep mensen die deze dingen fout gebruikt. Ik denk niet dat de écht vandalen alleen vuurwerk gebruiken om dingen kapot te maken. Dit zullen ze ook zonder dat vuurwerk doen.

En dat versterkt de nood om juist deze groep mensen te stoppen.
:bye:

zoals ik al zij.
Pas 8 reacties.
kom op mannen, geef je mening want dat kunnen we wel gebruiken als we naar Den Haag gaan.
Of willen jullie met ze alle op een schietveldje staan.
Kom op en geef je mening.
Giron

Ik denk dat je er vrij weinig aan kunt doen. zo zit de maatschapij in nederland nou eenmaal in elkaar! het is eigenlijk een grote *** zooi! nederland is gewoon ***!!
Laten we eerlijk zijn dat een groot deel van de bevolking het verneukt voor een klein gedeelte. We zien het terug bij voetbal wedstrijden, queensday en andere evenementen! Het is puur een cultuur die nederland zelf verricht heeft. Wat ook een Nederlandse cultuur is dat eerst iets fout meot gaan en vervolgens komt er een keiharde overdreven maatregel! en dat kan ons Freaks nu ook treffen. Ik denk dat je bij de kern moet beginnen, we houden ons bezig met vuurwerk maar mijn mening is dat het een cultuur is dat anders moet. en dat is gigantisch moeilijk. JE zal dus moeten beginnen bij evenementen en criminaliteit! als dit bereikt is snappen meer mensen dat ze niet ver meer kunnen gaan dus dan wordt de drempel voor criminaliteit hoger. Normen en waarden moeten beter worden bij de relschoppers en meelopers daarvan. Want vuurwerk is immers 1 keer in het jaar een aangelegenheid om voor deze mensen flink uit te pakken en stoer te doen. Begin bij een wetswijziging. Introduceer een politie elite die er flink op losklapt bij relschoppers zodat hun leren dat het niet hoort. DAN MAAR MEER MACHT BIJ DE OVERHEID IN PLAATS VAN DE RELSHOPPERS DIE OVERAL MEE WEGKOMEN EN ALLES KUNNEN MAKEN!!!.

Ik denk dat je er vrij weinig aan kunt doen. zo zit de maatschapij in nederland nou eenmaal in elkaar! het is eigenlijk een grote *** zooi! nederland is gewoon ***!!
Laten we eerlijk zijn dat een groot deel van de bevolking het verneukt voor een klein gedeelte. We zien het terug bij voetbal wedstrijden, queensday en andere evenementen! Het is puur een cultuur die nederland zelf verricht heeft. Wat ook een Nederlandse cultuur is dat eerst iets fout meot gaan en vervolgens komt er een keiharde overdreven maatregel! en dat kan ons Freaks nu ook treffen. Ik denk dat je bij de kern moet beginnen, we houden ons bezig met vuurwerk maar mijn mening is dat het een cultuur is dat anders moet. en dat is gigantisch moeilijk. JE zal dus moeten beginnen bij evenementen en criminaliteit! als dit bereikt is snappen meer mensen dat ze niet ver meer kunnen gaan dus dan wordt de drempel voor criminaliteit hoger. Normen en waarden moeten beter worden bij de relschoppers en meelopers daarvan. Want vuurwerk is immers 1 keer in het jaar een aangelegenheid om voor deze mensen flink uit te pakken en stoer te doen. Begin bij een wetswijziging. Introduceer een politie elite die er flink op losklapt bij relschoppers zodat hun leren dat het niet hoort. DAN MAAR MEER MACHT BIJ DE OVERHEID IN PLAATS VAN DE RELSHOPPERS DIE OVERAL MEE WEGKOMEN EN ALLES KUNNEN MAKEN!!!.

Goed gesproken man.
En zoals ik al eerder zij... dan is de bal weer rond.
Kijkhard aanpakken die relschoppers.
Niks geen mensenrechten want dat hebben de gedupeerde ook niet.
Die gasten moete zodanig aangepakt worden dat ze het daarna NOOIT meer doen.
Stelletje tuig mores leren.
Gooi maar gewoon van alles naar ze toe wat brand en met vuurwerk te maken heeft.
O nee dat mag niet.
Ze moeten netjes in een celletje met een drie gangen menu en als ze de boete betaald hebben kunnen ze vrij uit en doen ze het de volgende keer gewoon weer.
Wat dat betrefd zou ik die wet voor die relschoppers wel willen schrijven hoor.
Nou berg je dan maar.
Dan bedenken ze zich nog wel een keer voor ze wat uit halen, grrrrrrr :angry:
Giron

Laatst bewerkt:
Toch ben ik van mening dat freaks ook een bijdrage kunnen leveren aan dit gedoe!!!!

Ik denk dat er genoeg freaks zijn die vw doorverkopen/handelen. Ik heb hier niets op tegen. Immers moeten wij ook onze nooden voorzien :D:p .

Maar ik denk dat je al veel bereikt door illegaal vuurwerk niet door te verkopen aan kansloze jongeren.

Djara. Dat laatste is erg moeilijk in te schatten door vuurwerkverkopers in het buitenland of handeren in Nederland. Hoe kunnen mensen zien dat het een 'kansloos jongeren' is? Dat kan niet worden gezien aan het uiterlijk. Ik zie er ook misschien wel uit als zo'n persoon maar ik ben iemand die de gevaren van vuurwerk weet en deze niet will gaan openemen voor mijn risico en dat van anderen.

Mijn standpunt blijft toch echt dat vuurwerk leuk moet blijven, en niet te moet gaan worden. Kijk een harde knal kan heel leuk zijn voor de mensen die er blij mee zijn dat er zulke producten geproduceerd worden, maar als je dat niet hard genoeg vind, blijf ik het vinden dat er niet geexperimenteerd moet worden met vuurwerk (zoals bijvoorbeeld toevoegen van haarlakbussen, purschuimbussen of benzine).

Kijk dit is onmogelijk om tegen te houden, dat weet iedereen wel. Maar dit onderwerp onder ogen brengen bij anderen (wat het doel is van Giron) vind ik erg goed. Zie ook mijn topic.

Ik ben echt tegen het geweld van vuurwerk .
Iedereen doet wel eens iets wat niet mag .
Je komt er vanzelf wel achter net als ik .
Op een dag hadden we een oude vuurpijl liggen zonder stok .
We steken hem aan en toen .
Zoeff ! onder mijn broek .
Nu heb ik een 3e graads brandwond op mijn enkel .
En een heel lelijk litteken .
Doe dit dus nooit of pas teminste op !
iK lette goed op maar het kan misgaan zonder dat je het weet.
Ga dus goed om met vuurwerk en gooi het nooit naar dieren of mensen .
Als je wilt dat vuurwerk nog verkocht mag worden in Nederland !
En dan loopt iedereen te zeuren dat er te strenge regels komen.
DOE NORMAAL MET VUURWERK !

TEUN

Ik vind het ook ronduit belachelijk dat brandweer en ambulancepersoneel wordt bekogeld met (il)legaal vuurwerk :angry:

Ik heb zelf niks tegen illegaal vuurwerk, en ik vind dat illegaal vuurwerk te veel de schuld krijgt, want het is immers niet het vuurwerk dat de vernieling aanricht, maar de mensen die er verkeerd mee omgaan!!!

Daarnaast is het puur weer een overheidscontrole stap om 1 of een paar vaste afsteekplaatsen aan te stellen per gemeente, en ben hier absoluut tegen, of er vandalisten zijn of niet. En zelfs als ze dat zouden doorvoeren, stop je echt niet het vuurwerkvandalisme, want een flinke knaller of pijl stop je in no-time in een prullenbak of iets dergelijks, en binnen een paar seconden is het weer gebeurd.

Zoals ik al zei; Het is puur weer een excuus van de overheid om onze vrijheden in te perken!

Laatst bewerkt:
Ik zal aftrappen dan maar.
Gelukkig kan ik dat heel kort houden.
Vuurwerk is NIET GEVAARLIJK !!! mids je het gebruikt waar het voor gemaakt is.
Vuurwerk wordt pas gevaarlijk als je de verkeerde mensen met dat vuurwerk om laat gaan.
Gelukkig heb ik van mijn ouders normen en waarden mee gekregen waardoor ik respect heb voor mijn omwoonende, en zo ook voor de dieren.
Ik zelf heb dus ook mee gekregen dat vuurwerk gevaarlijk kan zijn als je het niet gebruikt waar het voor gemaakt is.
Er is dan ook in de afgelopen jaren (20 jaar) nog nooit wat gebeurd hier, bij mij nog bij mijn omwoonende.
Zo, nu mogen jullie.

Gooien jullie ook vlinders naar hulp verleners. :frusty:
Een hele boze Giron :angry:

HIER een bijdrage van Red Barron.
Let vooral op de openings zinnen.
Thanx Jack[/QUOTE]

Hele boze Grion een beetje laat ik weet het (ben ook langzaam uit mijn vuurwerkslaap aan het ontwaken)

Vuurwerk is ALTIJD GEVAARLIJK!!!! ook als je ver verstandig mee omgaat. zelfs sterretjes zijn gevaarlijk.

en ook al zijn wij netjes opgevoed. probleem jeugd is van alle tijden en zal er ook altijd zijn, alleen met de snelle media van tegenwoordig horen we alles op het nieuws en hebben we opeens geweldig grote problemen met oud en nieuw....

ik betijfel echt of het zo veel erger geworden is het afgelopen decenium......

Back
Bovenaan