Dit worden de 23 vuurwerk-vrije zones in Den Haag

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
In Den Haag zijn door het college van burgemeester en wethouders 23 vuurwerkvrije zones aangewezen. Het gaat hierbij om gebieden rondom ziekenhuizen en dierencentra. Dit aantal betekent geen uitbreiding ten opzichte van de vorige jaarwisseling.

Nieuw is wel de Haagse proef waarbij bewoners zelf hun straat, pleintje of speeltuin vuurwerkvrij mogen verklaren. Bewoners handhaven zelf, de gemeente faciliteert met borden die de zone markeren. De proef wordt gehouden in het stadsdeel Scheveningen en komt voort uit een enquête die de gemeente deze zomer hield onder 13.500 Hagenaars. 64 procent van de mensen is positief over het instellen van de vuurwerkvrije zones.

In de 23 vuurwerkvrije zones die de gemeente zelf heeft ingesteld, zal naleving worden gehandhaafd. Het gaat om deze 23 gebieden:

Centrum

Festivalterrein Hofvijver
Haaglanden Medisch Centrum (HMC) Westeinde
Stadsboerderij De Woelige Stal
Stadsboerderij Schildershoeve
Kinderboerderij ’t Beestenspul
Stadsboerderij Jacobahof

Escamp

HagaZiekenhuis Leyweg / Juliana Kinderziekenhuis
Stadsboerderij Op den Dijk
Stadsboerderij De Herweijerhoeve
Buurtboerderij De Nijkamphoeve
Dierencentrum Lozerlaan
Knaagdierenopvang Westhovenplein

Haagse Hout

Haaglanden Medisch Centrum (HMC) Bronovo
Stadsboerderij De Reigershof

Laak

Stadsboerderij Molenweide
Leidschenveen Ypenburg

Stadsboerderij Landzigt

Loosduinen

Stadsboerderij De Kakelhof
Kinderboerderij Pluk
Vogelasiel De Wulp

Scheveningen

Stadsboerderij ’t Waaygat
Kinderboerderij Beestenboel Tesselweide

Segbroek

HagaZiekenhuis Sportlaan
Stadsboerderij De Gagelhoeve

Bron

Prima toch? maar hoever vandaan mag je er niet stoken dan? Ik woon er niet maar ben er wel benieuwd naar hoe je dat gaat controleren

Top toch. Vuurwerk moet je sowieso niet bij kinderboerderijen of dierenopvangcentra afsteken. Er zijn genoeg andere plekken waar het gelukkig wel mag.

Controle hierop is wel heel lastig.

Als je normaal de 31ste belt voor vuurwerk overlast komt niemand kijken ''goh''. Ik denk echter dat zodra het om een vuurwerkvrije zone gaat dat men wel een kijkje komt nemen.

Op die manier is het te handhaven denk ik.

Zo vind ik het inderdaad prima en zit er logica in waar iedereen het wel mee eens kan zijn. Wel balen als je er dicht in de buurt woont en het niet duidelijk is wat nu precies de afstanden tot de locaties zijn. Moet alleen wel beetje lachen om de eerste, zullen veel festivals gegeven worden op het Festivalterrein Hofvijver als er door vuurwerk al overlast is :bonk:

Edit: lees net dat daar de centrale vuurwerkshow gegevens wordt dus nu ook logisch dat daar geen vuurwerk (tussen de mensen) afgestoken mag worden.

Laatst bewerkt:
Prima toch? maar hoever vandaan mag je er niet stoken dan? Ik woon er niet maar ben er wel benieuwd naar hoe je dat gaat controleren

Waar ik woon, gaat het om het terrein van de desbetreffende kinderboerderij, ziekenhuis, instelling etc. Dus tot het hek, zeg maar.

Back
Bovenaan