Dit jaar weer veel vuurwerk verkocht in Suriname

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
suriname-vuurwerk-veel-1-696x392.jpg

Afgelopen vrijdag begon in Suriname de verkoop van vuurwerk aan consumenten. Vrijdag begon ook de afschietperiode die duurt tot en met donderdag 2 januari 2020. In de afgelopen drie dagen is er al flink wat vuurwerk verkocht en afgeschoten.

Voorlopig is dat afschieten veilig verlopen. Vorig jaar raakten zeker tien personen door vuurwerk gewond. Bij de Surinaamse Eerste Hulp is dit jaar nog geen melding gemaakt van vuurwerk slachtoffers. Het streven is nog steeds ieder jaar, dat er geen slachtoffers vallen.

In de tussentijd gaat de verkoop stug door. Winkels die vuurwerk verkopen zijn tot laat ’s avonds open. En consumenten hoeven niet bang te zijn dat er de komende dagen geen vuurwerk meer is. Eerder werd namelijk bekend dat er dit jaar bijna twee keer zoveel vuurwerk is geïmporteerd vergeleken met vorig jaar.

De laatste dagen gaat het voornamelijk om verkoop van vuurwerk aan consumenten. Eerder deze maand konden handelaren hun partijen al inkopen bij de importeurs.

https://www.waterkant.net/suriname/2019/12/30/dit-jaar-weer-veel-vuurwerk-verkocht-in-suriname/

Apart he, daar knallen ze bijna een week en amper tot geen gewonden en in NL schijnen er 800 gewonden te zijn in 6 uurtjes. Ik kan een paar redenen bedenken: 1. daar tellen ze alleen echte gewonden mee (geen brandwondje, sneetje, o.i.d., 2. Doordat er zolang mag worden geschoten, zijn er minder mensen tegelijk bezig, dus minder kans op omstanders die gewond raken. 3. ze zijn zo gedreven, dat men gewoon echt goed oppast. 4. er is bijna tot geen illegaal vuurwerk (zo zwaar als cobra's, etc), want de import kan beter worden gecontroleerd.

Mis ik nog wat?

Apart he, daar knallen ze bijna een week en amper tot geen gewonden en in NL schijnen er 800 gewonden te zijn in 6 uurtjes. Ik kan een paar redenen bedenken: 1. daar tellen ze alleen echte gewonden mee (geen brandwondje, sneetje, o.i.d., 2. Doordat er zolang mag worden geschoten, zijn er minder mensen tegelijk bezig, dus minder kans op omstanders die gewond raken. 3. ze zijn zo gedreven, dat men gewoon echt goed oppast. 4. er is bijna tot geen illegaal vuurwerk (zo zwaar als cobra's, etc), want de import kan beter worden gecontroleerd.

Mis ik nog wat?

Er is bijna geen illigaal vuurwerk omdat er (veel) zwaardere matten, knallers, shellkitjes, voorgemonteerde shells en potten gewoon legaal zijn daar :)

Er is dus geen behoefte aan NOG zwaarder spul.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan