Dit jaar al meer illegaal vuurwerk gevonden dan in heel 2019

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Het jaar heeft nog 23 dagen te gaan, maar de politie heeft nu al meer kilo illegaal vuurwerk in beslag genomen dan in heel 2019. Dat valt af te lezen uit de vuurwerkbarometer van het Openbaar Ministerie (OM).

Inmiddels is er door de opsporingsdiensten meer dan 100.000 kilo aan illegaal explosief materiaal opgespoord. Dat is een forse toename in vergelijking met vorige week: toen stond de teller ‘nog’ op 44.284 kilo. De totale hoeveelheid is bovendien nu al flink meer dan vorig jaar: in heel 2019 werd er namelijk iets meer dan 61.000 kilo werd gevorderd.

De plotselinge stijging komt vermoedelijk door een partij van meer dan 50.000 kilo vuurwerk die afgelopen september door de politie in Noord-Nederland werd ontdekt. Waarschijnlijk is deze grote vondst, samen met het aantal kilo’s dat vorige week werd gevonden, woensdag bijgeschreven in de vuurwerkbarometer. Het OM was woensdagmiddag niet bereikbaar voor verdere uitleg.

Politie extra scherp
De politie let dit jaar extra scherp op de handel in illegaal vuurwerk, onder meer vanwege het landelijke vuurwerkverbod dat is afgekondigd vanwege de coronacrisis. Zo worden er met name in de grensstreek meer steekproefsgewijze controles gehouden dan normaal. De politie heeft daarvoor extra capaciteit gekregen.’

Daarnaast worden ook kanalen op social media nauwlettend in de gaten gehouden om verkoop van illegaal vuurwerk te onderscheppen. Ook advertenties op Marktplaats worden voortdurend gevolgd, waarschuwen politie en justitie.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/dit-jaar-al-meer-illegaal-vuurwerk-opgespoord/

Geweldig ze zijn van 2% naar 2,1% gegaan. Laten we ze allemaal feliciteren met deze geweldige overwinning!

Het is maar iets om trots op te zijn. De afgelopen jaren hebben ze er niet zoveel moeite voor gedaan....

Van de helft vraag ik me ook af of het waar is dat ze het gevonden hebben of dat het gewoon verzonnen is om mensen bang te maken...

Moet je de oorzaak van deze stijging misschien niet eerder toeschrijven aan de enorme toename in de handel van illegaal vuurwerk? Als handelaren aangeven dat hun handeltje dit jaar vervijfvoudigd is komt er ook veel meer illegaal vuurwerk Nederland binnen. De transporten van illegaal vuurwerk nemen toe, meer voertuigen met illegaal vuurwerk op de weg. Logisch dat er dan ook wat vaker illegaal vuurwerk onderschept wordt.

Laten we wel wezen, ten opzichte van de geschatte hoeveelheden illegaal vuurwerk van de afgelopen jaren (2 mln kg per jaar) is dit nog maar het topje van de ijsberg wat in beslag genomen is. Vorig jaar is 3% onderschept. En met de toename van de illegale handel vraag ik me af of dat percentage dit jaar heel veel hoger uit gaat vallen.

We moeten ook nuchter blijven en niet achter elk artikel en elke uitspraak wat gaan zoeken :wink:

Overigens zie ik het illegale vuurwerk als een van de hoofdoorzaken van de vuurwerkproblemen. Wat mij betreft mogen ze hier dan ook strikt op handhaven.

Back
Bovenaan