Digitale speurtocht naar makers vuurwerkbommen

Wat ik wel frapant vind is dat de taskforce vorig jaar iedereen waarschuwde dat ze hun filmpjes moesten verwijderen, en er anders een brief op de mat zou vallen met een officiele waarschuwing. Kennelijk heeft de taskforce dus gewoon lopen bluffen vorig jaar.Aangezien ze kennelijk niet alle middelen of rechten hebben om iemand zijn adres te achterhalen. Daarom vragen ze nu de hulp van het volk in, kennelijk hebben ze dan wel het recht om iemand aan te houden? Snap er echt ff geen kont meer van.

@ Jack je ziet mij nergens zeggen dat het niet goed is dat ze die bommenmakers oppakken. En als het daar nou alleen bij zou blijven zou ik er ook geen problemen mee hebben. Echter worden zoals hierboven al aangegeven ook pijlenrekken,doorlont projecten met cakes en andere onzin als bommen gezien. Alles word over 1 kam geschoren, en er word zelfs aan burgers opgeroepen om hun buurman te verlinken.Dat ze die mongolen die met wasbenzine, terpentine en andere rotzooi stunten opsporen terecht! Maar om hier zo'n media hype van te maken belachelijk!

En dan die landkaarten met die bommen wat een overdreven gedoe zeg. Ze moeten maar is op sites als chatplaza gaan kijken, daar kom 1000x ergere zaken tegen die ik nog niet eens in mijn mond durf te nemen. Maar daar word geen ene zak aan gedaan. Dat ze daar maar is een media hype van gaan maken onder de naam taskforce pedo team. :bonk:

Ik respecteer iedere mening en ben altijd in voor een goede discussie, maar ik begrijp het verzet tegen dergelijke campagnes uit "onze hoek" niet. Het is nu net alsof wij een lans breken voor de bommenmakers. Als het publiek betrekken bij deze maatschappelijke discussie geen optie zou zijn, hoe verander je dan het gedrag van deze gastjes? Het probleem gaat echt niet vanzelf over. Daarom steun ik het initiatief, maar sta ik ook open voor goede alternatieven. Iemand?

kheb zelf ook nooit bommen gemaakt, maar een paar kameraden van mij wel.
en dat had ik dus gefilmt en toen zeiden ze dat ik het op youtube moest zetten.
dus ik had het filpje op youtube gezet en een paar dagen erna kreeg ik ook een
taskforce filmpje toe gestuurd. ik ben maar zo vriendelijk geweest om het filmpje
er af te halen maar ik ben alleen de filmer er van dus wat zouden ze willen doen?
mijn youtube naam is tevens ook mijn echte naam dus als ze iets hadden willen
doen dan waren ze al lang bij mij aan de deur geweest.
http://www.youtube.com/watch?v=Su8Bjc8Wpuw&feature=email

Je bevestigd wat al bekend is, freddie; het betreft een campagne, net als de nieuwe actie.
Effect heeft het sowieso, al is het alleen al het feit dat wij er hier over praten.
Kan trouwens m'n lachen niet inhouden als ik die flapoor weer zie. Haha, hadden ze daar nu niet iemand anders voor kunnen kiezen?

@dennis-pyro, nu lees ik alweer iets over pedofilie, blijkbaar hèt voorbeeld als alternatief waar echt iets aan gedaan moet worden. Pedofilie is allang een mediahype, en zelfs een maatschappijhype geworden als ik het zo mag noemen. Als je niet in een "wereld" zit die daar iets mee te maken heeft lijkt dat misschien van niet, want dan heb je er geen last van. Maar zo is dat ook voor mensen die niks met vuurwerk te maken hebben. Ondertussen, ik denk dat niet veel mensen deze taskforce kennen, en ook niet het idee hebben dat er een mediahype over is. Joran van der Sloot, Project-X, enz. zijn pas echte mediahypes, die kent iedereen. Maar pedofilie kent iedereen eigenlijk ook wel, dus wat dat betreft... is het wellicht een grotere hype dan je zou denken.

Het een sluit het ander niet uit.

Prchtig voorbeeld wat je hier aangeeft Freddie..."ik was alleen maar de filmer"..."ze zeiden dat ik het op youtube moest zetten".....hier komt een probleem al om de hoek kijken...je HEBT het gefilmd en je HEBT het op youtube gezet, bewust, dus hoor je bij de groep die aansprakelijk gesteld kan worden. Elkaar opruien, leuke filmpjes maken ondertussen vuurwerk een slechtere naam geven.....dank voor dit prachtige voorbeeld....:D Dit is nu het echte probleem. Jij zegt, ik filmde alleen maar en intussen wat je filmt is idioot en wellicht slopen met vuurwerk....(ken het filmpje niet!)
(ik zeg hier niet mee dat jij de bom of wat dan ook gemaakt hebt hoor....., begrijp me goed, maar ik hoor iets te vaak...ik stond er alleen maar bij...)

Graag hoor ik als een eerlijke reactie wat je voelde, toen je een bericht kreeg om de film te verwijderen, want daar gaat het om.....laat eens horen....

kheb zelf ook nooit bommen gemaakt, maar een paar kameraden van mij wel.
en dat had ik dus gefilmt en toen zeiden ze dat ik het op youtube moest zetten.
dus ik had het filpje op youtube gezet en een paar dagen erna kreeg ik ook een
taskforce filmpje toe gestuurd. ik ben maar zo vriendelijk geweest om het filmpje
er af te halen maar ik ben alleen de filmer er van dus wat zouden ze willen doen?
mijn youtube naam is tevens ook mijn echte naam dus als ze iets hadden willen
doen dan waren ze al lang bij mij aan de deur geweest.
http://www.youtube.com/watch?v=Su8Bjc8Wpuw&feature=email

eerst wat in me op kwam was dat ik niet voor iemand anders zijn daden in de problemen ga komen, daarom heb ik het ook verwijderd

en geloof me, ik heb er zwaar op tegen dingen te slopen met wat voor vuurwerk of gereedschappen dan ook.
en ik was me op dat moment dat ik het heb gefilmt ook erg bewust van het gevaar waar ik mee bezig was. ik ben er ook zeer van overtuigd dat dit niet onder vuurwerk valt maar zoals ook ze zeggen bommen.

Hoewel er best ook kanttekeningen zijn bij dit initiatief juich ik het van harte toe. Juist het gestunt met al dan niet zelfgemaakte bommen geeft vuurwerk en de liefhebber een slechte naam. En brengt onze hobby in gevaar.

Niet het consumentensiervuurwerk of incidentele profblok in de wijk tijdens de jaarwisseling, maar de oorverdovende dreunen ver voor de jaarwisseling en het gesloop en vandalisme zijn de mensen zat. Tel daar het gevaar voor toevallige omstanders en de helden zelf bij op en je moet wat mij betreft inzien dat dit soort YouTube-gedrag niet bijdraagt aan een positief imago van vuurwerk in het algemeen.

De gekozen voorbeelden op de site mogen wellicht wat willekeurig zijn, er gaat wel een signaal van uit. In hoeverre de daders werkelijk opgespoord en gestraft worden is een tweede. En dat er in de echte grote boze wereld nog veel ergere dingen gebeuren weten we ook, maar het idee op zich kan zeker op mijn sympathie rekenen!

Op ad.nl staat ook nog een stukje. Maar er staat wel echt iets heel erg vreemds in.
Dit staat er: 'Bovendien vragen handelaren van de illegale spullen jongeren zulke filmpjes te maken. Om reclame te maken voor hun vuurwerk. Ze krijgen als dank gratis een zwaar knalvuurwerkpakket toegestuurd.'

Is dit echt zo? Of gewoon iets raars verzonnen.....?

Hier de bron:
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederla...lt-website-om-vuurwerkpiraten-te-pakken.dhtml

Maargoed, het loopt natuurlijk wel echt uit de hand met bommenmakers en ik keur het ook zeker af. In mijn omgeving heb ik jaren geleden dit al vaak genoeg gezien dat er weer één of de ander staafbom werd afgestoken. Nu gelukkig niet meer.....
Verder vind ik het raar dat ze ook zeggen dat het alleen maar met illegaal vuurwerk word gemaakt. In kan je vertellen.... Not.. Echt niet alleen hoor. Toen dertijds vertelde ze me hoe ze het gemaakt hadden en dat was echt niet van de spullen die hun op de site vermelden. Maar ik ga hier verder niet verder op in. :)
Het is weer een nieuwe aanpak van de mannen (taskforce) en we zullen zien wat hier weer uit gaat komen. Ik hoop alleen wel dat ik me doorlont projectjes niet hoef te verwijderen :).

Op ad.nl staat ook nog een stukje. Maar er staat wel echt iets heel erg vreemds in.
Dit staat er: 'Bovendien vragen handelaren van de illegale spullen jongeren zulke filmpjes te maken. Om reclame te maken voor hun vuurwerk. Ze krijgen als dank gratis een zwaar knalvuurwerkpakket toegestuurd.

LOL ik heb veel onzin gelezen van het AD maar dit slaat toch wel echt alles :bonk: :bonk: :bonk:

Ik denk dat dit slaat op vwf die volgens mij korting gaf wanneer je een unboxing video maakte.
Weet het niet zeker maar heb zoiets vernomen.

Jupilerfreak, vat dit niet verkeerd op. Jij post vaak zinnige zaken, maar ik kan je nu niet volgen.

Jij en wat oudere heren vinden dit initiatief lijken op die van NSB'ers? Kun je dit wat nader uiteenzetten? Als serieuze vuurwerkliefhebber ben jij toch ook niet blij met de imagoschade door gestunt of gerommel met zelfmaakbommen? Lijkt me dat WIJ het daarover eens kunnen zijn. Het enige dubieuze aan het verhaal is de Meld Misdaad anoniem lijn. Dat vind ik ook een stap te ver, al gingen NSB'ers nog wel wat verder ;)

Cameo

Dit wil ik best toelichten.

Ik heb louter de situatie voorgelegd aan twee heren. Zij reageerden dus met die uitspraak. Vandaar ook de toevoeging: ik citeer.
Je mag de uitspraak dus letterlijk opvatten uit de mond van de twee heren. Hier sta ik dus volledig buiten.

Persoonlijk ben ik geen fan van zelfmaak bommen nee. Ik ben echter bang dat met dit soort acties er helemaal geen maat op meer komt te staan, omdat alles ondergronds gaat. Je kan wel doen of dergelijke acties niet meer plaatsvinden door filmmakers op te sporen, maar het is maar de vraag of gestunt af zal nemen. Ja, naar de buitenwereld toe kan het plaatje voorgehouden worden dat er niet meer gestunt wordt, maar of dat daadwerkelijk zo is?

Tevens ontneemt de taskforce zo voorbeelden van hoe het niet moet. In dat opzicht vind ik dat zorgelijk, omdat jongeren hierdoor juist gaan experimenteren en dat wij liefhebbers niet de mogelijkheid hebben jongeren tijdig te corrigeren. Immers, we hebben geen materiaal meer om naar te verwijzen en uit te leggen waarom dit gedrag ongewenst is.

@ Dennis @ Danny.. Het begint mij zo stilletjes aan op te vallen zodra de politie succes boekt bij het opsporen van Illegaal vuurwerk. En waar men stuit op eventueel zeer gevaarlijke situaties. dat jullie de personen die dit met opluchting toejuichen meteen afschilderen als moraal ridders.

En dat als de politie een nieuw opsporingsmiddel introduceert (hoe slecht of goed het ook mag zijn) dat ten doel heeft om excessen uit de maatschappij te plukken, immers vinden jullie het dan goed dat er bommen gemaakt worden? al dan niet met benzine, deo bussen, cobras, en weet ik wat allemaal niet voor zooi?

Jullie gaan meteen met NSB termen smijten, Dennis meld dan maar meteen dat Nederland steeds verder wegzakt omdat ze er iets aan willen doen.. Sorry maar soms kan ik jullie echt niet volgen. Moeten we het dan maar goed vinden dat sommige de meest gevaarlijke dingen in elkaar flansen om indruk te maken bij de vriendjes? Met alle gevaarlijke gevolgen eventueel van dien ??

Van mij mag de politie nog wel meer opsporen, harder optreden en nog zwaardere straffen uitdelen aan dit soort zaken.

Jack, je reactie aan mijn adres vind ik storend. Nimmer heb ik het woord moraalridders genoemd. Dus ik vind het gewoon waardeloos dat je de reacties van Dennis toeschrijft aan mij! Dat Dennis en ik het op sommige punten eens zijn, wil niet zeggen dat dit jou het recht geeft uitspraken van Dennis aan mij toe te schrijven. Zou wat zijn zeg, als Gerdo een uitspraak doet om jou daar op af rekenen.

Je ondermijnt je eigen betoog overigens binnen één reactie.

1. Je geeft aan dat de politie succesvol illegale knallers opspoort en dat sommigen dit toejuichen.
2. Het is bekend dat stunten en zelfbouw, denk aan de ouderwetse bom gemaakt van meerdere strijkers in een potje, juist vaker voorkwam in de tijd dat zwaardere knallers niet op de markt waren.

Je haalt dus uit naar de zwaardere illegale knallers, terwijl die er voor zorgen dat stunten met strijkers en pijpbommen is afgenomen? Wat wil je nu dan? Cobra's en wat er nog meer is opsporen en aanpakken met als gevolg dat men weer gaat klooien met strijkers? Of dat er gewoon molotov cocktails gegooid worden die gemaakt zijn van spullen uit de supermarkt? Wat wil je met deze stellingname nou bereiken? Heb je enig idee waar je zelf nu op aanstuurt?

Goed initiatief. Ga gewoon met je vuurwerk om zoals het hoort. Ik heb geen probleem met mensen die cobra's of ander zwaar vuurwerk hebben zolang ze er maar normaal mee omgaan.

Jack, je reactie aan mijn adres vind ik storend. Nimmer heb ik het woord moraalridders genoemd. Dus ik vind het gewoon waardeloos dat je de reacties van Dennis toeschrijft aan mij! Dat Dennis en ik het op sommige punten eens zijn, wil niet zeggen dat dit jou het recht geeft uitspraken van Dennis aan mij toe te schrijven. Zou wat zijn zeg, als Gerdo een uitspraak doet om jou daar op af rekenen.

Je ondermijnt je eigen betoog overigens binnen één reactie.

1. Je geeft aan dat de politie succesvol illegale knallers opspoort en dat sommigen dit toejuichen.
2. Het is bekend dat stunten en zelfbouw, denk aan de ouderwetse bom gemaakt van meerdere strijkers in een potje, juist vaker voorkwam in de tijd dat zwaardere knallers niet op de markt waren.

Je haalt dus uit naar de zwaardere illegale knallers, terwijl die er voor zorgen dat stunten met strijkers en pijpbommen is afgenomen? Wat wil je nu dan? Cobra's en wat er nog meer is opsporen en aanpakken met als gevolg dat men weer gaat klooien met strijkers? Of dat er gewoon molotov cocktails gegooid worden die gemaakt zijn van spullen uit de supermarkt? Wat wil je met deze stellingname nou bereiken? Heb je enig idee waar je zelf nu op aanstuurt?

Ik snap dat je frustratie wat betreft het beschrijven van aan uitspraak van iemand anders aan jou. Maar ik moet wel zeggen dat je regelmatig iets uit een verhaal haalt en daarmee aan de haal gaat. Volgens mij is de strekking wel duidelijk. Dat gekloot mag van mij afgelopen zijn. Lukt dat helemaal? Waarschijnlijk niet,maar om vervolgens ieder initiatief aan te vallen vind ik het andere uiterste.
Ik heb graag dat datgene wat vuurwerk in een kwaad daglicht stelt verdwijnt. En als zoiets als dit helpt dan vind ik het prima.

Greep

Ik kreeg vorig jaar ook dreig berichten van "taskforce" ovb omdat ik een filmpje had van een doorlont project met Nederlandse kaarsen. Dat ze nou die idioten op pakken die liters benzine de lucht in laten gaan in een woonwijk begrijp ik volkomen. Maar of ze specifiek díe lui willen pakken, daar zet ik een vraagteken bij.

Ik snap dat je frustratie wat betreft het beschrijven van aan uitspraak van iemand anders aan jou. Maar ik moet wel zeggen dat je regelmatig iets uit een verhaal haalt en daarmee aan de haal gaat. Volgens mij is de strekking wel duidelijk. Dat gekloot mag van mij afgelopen zijn. Lukt dat helemaal? Waarschijnlijk niet,maar om vervolgens ieder initiatief aan te vallen vind ik het andere uiterste.
Ik heb graag dat datgene wat vuurwerk in een kwaad daglicht stelt verdwijnt. En als zoiets als dit helpt dan vind ik het prima.

Greep

Ik splitste mijn post aan Jack daarom ook bewust op in delen. Eén deel is bedoeld om hem van repliek te dienen omdat hij uitspraken van Dennis aan mij toeschrijft en ik daar niet van gediend ben. Het tweede gedeelte is gericht op het stunten met vuurwerk.

Heb je ooit gehoord van de Stepping Stone theory?
Als mensen ergens mee ingestemd hebben, vaak op een veel te naieve denkwijze, worden middelen vaker ingezet. Dit geldt voor opsporingsmogelijkheden in het bijzonder. Ik zal dan ook blijven ageren tegen disproportionele inzet van middelen.

Ik kan je een voorbeeld geven van hoe een middel wordt ingezet voor doeleinden waar het eigenlijk niet voor bedoeld is. Men neme: de voetbalwet. Op basis van deze wet krijgen mensen een meldingsplicht als ze rondom voetbal iets doen wat niet hoort. Lijkt me logisch. Echter, deze wet o supporters in bedwang te houden wordt ingezet om mensen waarvan een vermoeden heerst dat ze iets doen dat niet mag aan te pakken. Bij slechts een vermoeden of omdat iemand in het verleden lastig is geweest, wordt deze toegepast. Zelf heb ik een cliënt gehad die nimmer iets uit heeft gespookt bij voetbal, maar die zich tijdens wedstrijden voor Excelsior, Sparta en Feyenoord diende te melden op een bureau. Evenzeer zie je dat de voetbalwet disproportioneel ingezet wordt in gevallen die wel betrekking hebben op voetbal. De politiebureau's zitten tegenwoordig vol met mensen die een stadionverbod hebben gekregen voor wildplassen. Duidelijk een voorbeeld van een middel dat disproportioneel ingezet wordt en zelfs grote ongewenste bijwerkingen heeft. Als zelfs de KNVB hier al tegen ageert, nota bene de bond die zelf jaren lang om maatregelen heeft geroepen.

Nou, ik denk dus dat als je als burger continu instemt met verregaande bevoegdheden voor overheden, dat je je eigen vrijheid op aan het geven bent. Zoals reeds vermeld is, wat wordt straks verstaan onder een vuurwerkbom? Ja, nu is er nog sprake van nuancering die er eerder niet was. Men richt zich op dit moment op cobra's met flessen benzine eraan. Maar als dergelijke films niet meer gepost worden, wat gaat deze brigade dan doen om zijn eigen bestaan te legitimeren? Drie potjes doorgelont met visco bestempelen als zelfbouw? Enkel en alleen om te zorgen dat de geldkraan open blijft staan en dat ze hun eigen werk behouden? Het gaat hier niet alleen om zogenaamde veiligheid hoor. Die gasten moeten hun werkzaamheden keihard legitimeren anders hebben ze ook een probleem. Er is in dat geval duidelijk sprake van eigen belang bij de taskforce.

Als het die kant op gaat, dan kan je stellen dat er straks nog heel weinig te beleven zal zijn. Dan mogen we straks allemaal exact dezelfde 500 grammers kopen en verder niets. Het gaat er dus niet alleen om, om ******s die lopen te stunten te pakken. Het is belangrijker om verder te kijken dan de neus lang is.

Je stelt overigens dat hetgene dat vuurwerk in kwaad daglicht stelt moet verdwijnen. Nou, het is de mentaliteit van de mens die er voor zorgt dat vuurwerk in kwaad daglicht gesteld wordt. Mentaliteitsverandering is iets dat jaren duurt, zowel positief als negatief. Hier wordt al jaren gewerkt aan een politiestaat, dat is waar men mee bezig is. Men onderdrukt louter het ongwenste gedrag, er wordt niet gewerkt aan gedragsverandering in positieve zin. Op net moment dat de repressie op zal houden, zal ongewenst gedrag vanzelf weer terugkeren. Ergo: er verandert dus niets. Dus repressie zal blijvend nodig zijn. Conclusie: je komt in een politiestaat te leven waarin je als mens vooral geleefd wordt.

Maar als mensen tegenwoordig lekker bang gemaakt worden en daar voor blijkbaar kiezen... Ze zeggen: je krijgt als burger de samenleving die je zelf kiest. Nederland is bang en kiest voor dictatuur. Net zoals de oude Grieken en Romeinen dat ook deden in tijden van crisis. Alleen de middelen zijn nu wat anders...

Waar ik trouwens ook pissig om werd bij dat item in hart van Nederland gisteren, is dat ze beweerde dat die taskforce voor het terugdringen van het aantal vuurwerkslachtoffers heeft gezorgd. Dit is namelijk echt klinkklare onzin. Ik denk eerder dat het actievoeren voor de vuurwerkbril door sommige winkeliers en door de harde kern vuurwerkliefhebbers ervoor gezorgd heeft dat het aantal slachtoffers daalde.

In sommige steden en plaatsen is de politie vorig jaar zelfs gestopt met het geven van vuurwerklessen op scholen. Ze hebben absoluut het recht niet om te beweren dat zij verantwoordelijk zijn voor het terugdringen van het aantal slachtoffers!

Back
Bovenaan