Dieren en vuurwerk

Ik heb hier nog geen topic over gelezen, dus bij deze een topic voor informatie met mensen en dieren en hoe zij er mee om gaan met oud en nieuw.

Waar kan je zoal over discussiëren?
- zijn je huisdieren uberhaupt bang voor vuurwerk en hoe reageren zij erop?
- kalmeringsmiddelen voor dieren
- wanneer de hond en wanneer niet uit te laten
- etiquette omgang met vuurwerk in de buurt van dieren
- hoe om te gaan met mensen die vuurwerk richting dieren gooien
- et cetera.

Dit topic open ik naar aanleiding van een discussie op school over oud en nieuw, vuurwerk en huisdieren die van slag raken alsmede agressie van hondenbezitters richting mensen die vuurwerk afsteken. Ik zou zeggen discussieer er op los.

Ik heb 2 honden en die reageren al bij een rotje die ver weg wordt afgestoken.
- Mijn honden gaan huilen, blaffen, springen en rennen enz.
- Je kan kalmeringstabletten halen die ik rond 7/8 uur geef, bij de dierenarts op grond van het gewicht en hoe die reageert enz.
- Ik laat me honden normaal 8 uur 's avonds uit maar dan rond 6 uur en overdag zelfde tijd.
- Die vraag snap ik niet:P:$
- Meestal waarschuw ik als ze bezig zijn of ze even niks willen afsteken en dan wachten ze meestal wel even.
- Als je meer vragen heb stel ze gerust:D

:bye::bye::bye:

Ik heb hier nog geen topic over gelezen, dus bij deze een topic voor informatie met mensen en dieren en hoe zij er mee om gaan met oud en nieuw.

Waar kan je zoal over discussiëren?
- zijn je huisdieren uberhaupt bang voor vuurwerk en hoe reageren zij erop?
- kalmeringsmiddelen voor dieren
- wanneer de hond en wanneer niet uit te laten
- etiquette omgang met vuurwerk in de buurt van dieren
- hoe om te gaan met mensen die vuurwerk richting dieren gooien
- et cetera.

Dit topic open ik naar aanleiding van een discussie op school over oud en nieuw, vuurwerk en huisdieren die van slag raken alsmede agressie van hondenbezitters richting mensen die vuurwerk afsteken. Ik zou zeggen discussieer er op los.

Ik vind dit een zeer goed topic.
Bijna ieder huisdier is natuurlijk bang voor VW
Het gehoor van honden en katten is vele malen beter dat van een mens.
Ik bezit zelf 3 katten , waarvan er 1 giga bang is voor VW.
Desbetreffende kat was afgelopen O en N om 10 uur 's morgens de deur uitgegaan om 1 jan 2007 06.00 uur 's morgens door het slaapkamerraam
weer naar binnen te komen(helemaal apatisch).
De gehele familie weer blij !!
Een kat hou je echt niet binnen (een hond laat je uit aan de lijn).
Ik wil bij deze IEDERE VW freak oproepen om alleen te stoken tussen 10.00 uur
en 02.00 uur.
Indien mensen VW afsteken....kijk een beetje om je heen of je mensen ziet
die hun hond uitlaten......wacht dan ff ....
Wij dierenliefhebbers zijn jullie erg dankbaar .
Ik als pyrofreak houd hier ernstig rekening mee !!!!
Cheers:bye:
Mek

Idd, kijk eerst goed of er geen honden of andere dieren zijn.
Sommige honden worden dan echt helemaal gek, zelf steek ik sochtends heel weinig af en een stuk verder en savonds als de kalmerings tabeletten in gewerkt zijn ga ik voor de deur sier afsteken.

Mijn hond reageert er niet op. Als ik vijf meter verderop een nitraat afsteek en hij staat te pissen, dan blijft ie ongestoord doorgaan:shocked: Het interesseert 'm gewoon niet.
Daarom laat ik, terwijl ik vuurwerk afsteek, ook gewoon de hond uit:D

Mijn hond reageert er niet op. Als ik vijf meter verderop een nitraat afsteek en hij staat te pissen, dan blijft ie ongestoord doorgaan:shocked: Het interesseert 'm gewoon niet.

Whaha die zijn er idd ook eigenlijk wel chill maarja..:P:D
kan je 12 uur gewoon met heel de familie + hond buiten staan!
whaha:p

Ik vind dat als er oudere mensen, kinderen en dieren in het spel zijn je heel erg moet uitkijken. Deze groepen zijn gewoon gevoeliger voor vuurwerk dan andere doelgroepen.

De kat van mijn moeder was doodsbang voor vuurwerk, die kroop altijd weg achter/onder kasten enz. Ik vind dat je een beestje goed in de gaten moet houden en ze de ruimte moet geven om ergens weg te kunnen kruipen als ze het eng vinden. Let er alleen op dat ze niet naar buiten gaan dan.

Wat betreft mensen die honden uitlaten heb ik wel het advies de hond zo veel mogelijk uit te laten als het relatief rustig is. Bij voorkeur dus voor 10 uur in de ochtend en na 8 uur in de avond.

Ik vind het namelijk wel walgelijk dat er mensen zijn die hun hond gedurende het jaar ergens laten schijten, maar de ene dag dat de vuurwerkliefhebber mag stoken de hele dag aan het zeiken en ouwehoeren zijn tegen en op iedereen die iets afsteekt.

Maar ik zeg het maar zo: verbeter de wereld en begin bij jezelf. Stop gewoon even met stoken als er kinderen, ouderen en dieren in de omgeving zijn. Dan krijgen de mensen met kinderen en/of dieren ook wat meer tolerantie tegenover mensen die vuurwerk afsteken en heeft iedereen het wat meer naar zijn/haar zin.

mijn vorige hond (pasha die is 4 jaar geworden wegens epilepsie) nam ik altijd om 12 uur mee naar buiten en dan ging hij gewoon rustig naast me zitten , vond hij eerder leuk als vervelend :frusty: , de hond die ik nu heb is wel bang van 'n flinke illegale knal , maar hij heeft geen moeite met potten , pijlen en al het kleine rotzooi .

edit : ik kan me ook nog herrineren dat ik iemand op z'n bek sloeg omdat hij 'n pirat special naar 'n puppy gooide :bonk: , met als gevolg dat die hond nu (4 jaar later) nog steeds bang is van vuurwerk , en dat zie je niet zo vaak bij 'n duitse herder .

Laatst bewerkt:
tip: speel "elke" dag een vuurwerk dvd af,en praat vrolijk tegen de hond als hij schrikt van een knal. zo went de hond er vanzelf aan.
ja of hij moet dan nog bang zijn maar 9 van de 10x helpt het wat ik hierboven neer heb gezet.

- zijn je huisdieren uberhaupt bang voor vuurwerk en hoe reageren zij erop?Ik heb een hond en 3 katten, de hond komt vaak piepend en angstig naast je liggen en mijn katten blijven gewoon binnen..
- kalmeringsmiddelen voor dieren?Voor de katten niet nodig, maar voor de hond heb ik van die tabletten die je elk uur moet geven. Hier begin ik vaak al op 30 december mee omdat er dan hier in de buurt al zinks enzo worden afgestoken.
- wanneer de hond en wanneer niet uit te laten? 's Ochtends kan je gewoon de hond uit laten, 's middags moet je het toch wel voor 4 uur doen en 's avonds zou ik hem lekker binnen houden. En als het dan om 4 uur weer rustig wordt kan je hem nog een klein rondje geven.
- etiquette omgang met vuurwerk in de buurt van dieren? Erg postief, bijna iedereen in deze buurt heeft een hond en let ook op dat er geen honden/katten of andere dieren in de buurt van het vuurwerk staan als ze het afsteken. Wij hebben gelukkig ook absoluut geen last van vervelende kinderen die babypijltjes en rotjes naar honden toegooien, want als ik dat soms lees...
- hoe om te gaan met mensen die vuurwerk richting dieren gooien? Zoals ik al zei heb ik daar weinig ervaring mee, maar ik denk dat het slechtste is om met ze in discussie te gaan of zelfs gaan vechten. Dit is alleen maar ten nadele van de hond. Ik zou gewoon, als je ze aan de overkant van de straat ziet staan er met een grote boog omheen lopen.

Dit was het wel zo'n beetje, maar als je vraagt geef ik (waarschijnlijk) wel antwoord.

Ik zelf heb een dwerghamster maar die slaapt toch 24/7 (of is ie al dood :p kan ook) Die heb ik nog nooit vreemde dingen zien doen tijdens oud en nieuw :)

Maar vorig jaar heb ik tijdens demo's van winkels meegemaakt dat mensen hun dieren meenemen om te wennen aan de geluiden :) is ook een goed iets als ze maar niet vooraan gaan staan mar achteraan zodat de anderen er geen last van hebben :)

Ik zelf heb een dwerghamster maar die slaapt toch 24/7 (of is ie al dood :p kan ook) Die heb ik nog nooit vreemde dingen zien doen tijdens oud en nieuw :)

Maar vorig jaar heb ik tijdens demo's van winkels meegemaakt dat mensen hun dieren meenemen om te wennen aan de geluiden :) is ook een goed iets als ze maar niet vooraan gaan staan mar achteraan zodat de anderen er geen last van hebben :)

Gaat er vooral om dat je ze niet troost of gaat doen alsof ze zielig dan boeit het ze minder tenminste dat heb ik ergens gelezen...
Zelf geen huisdieren maar wel oudjes en kindjes dus is ook goed oppassen hier...
:bye:

Idd dat is ook waar niet troosten want dat is wat ze juist willen je moet ze er gewoon even doorheen laten bijten :)

Van ouderen geen last hier zijn er maar een paar hier en die zeggen ook van och het is maar 1 keer 31 dec :) Kinderen bij mij in de straat zijn net zo gek als mij dus das al helemaal geen probleem :)

Sorry, misschien een beetje offtopic, maar ik vind het zo grappig, moet het echt even zeggen. Ik kreeg net de folder binnen van onze dierenspeciaalzaak en die boden 2 "alternatieve" middelen aan om je dieren aan vuurwerk te laten wennen. Zo hebben ze "ontspannende" vuurwerk-cd's, maar nu komt het allerleukste, een soort hypnose waardoor je hond nooit meer bang is (á 75 euro)..

Weer even Ontopic, gewoon een dvd'je opzetten met vuurwerk of luisteren is allemaal leuk en aardig om je dieren te laten wennen, maar dan moet je het wel redelijk hard zetten, want anders is het nog niks waar. Van een ontspannende vuurwerk-cd kan ik me trouwens niks voorstellen.

dat heb ik hier ook, mijn hond reageert weinig op knalvuurwerk, maar oohh, als iemand een sterretje afsteekt, dan begint hij te blaffen als een gek :frusty:

Denk jullie ook nog aan andere dieren? Niet ieder dier is hetzelfde, dus dat er honden zijn die niet bang zijn wil niet zeggen dat andere dieren dat ook hebben.

Ik had een papegaai ik was wat jonger maar kan me herinneren dat die tussen 11uur en 2 uur toen het heel erg was het vuurwerk dat die veel krijsden.
Verder heb ik ngo veel dieren maar merk niks aan ze.
Ik heb ook een keer gehad dat ik me hamster te eten gaf om 10 uur 's avonds op 31 december en had nog even met hem gespeeld.
Om 1 uur keek ik naar de hok en lag die daar dood!:cry:
Lekker het jaar in! Was zo'n lief en mooi hamstertje, het zal wel gewoon toeval zijn maar het was wel balen.

Ik had een papegaai ik was wat jonger maar kan me herinneren dat die tussen 11uur en 2 uur toen het heel erg was het vuurwerk dat die veel krijsden.
Verder heb ik ngo veel dieren maar merk niks aan ze.
Ik heb ook een keer gehad dat ik me hamster te eten gaf om 10 uur 's avonds op 31 december en had nog even met hem gespeeld.
Om 1 uur keek ik naar de hok en lag die daar dood!:cry:
Lekker het jaar in! Was zo'n lief en mooi hamstertje, het zal wel gewoon toeval zijn maar het was wel balen.

ooh, dat is wel minder, sorry voor je...

Hamster en cavia's kunnen door de stress in een shocktoestaan komen en dan doodgaan.

Altijd voorzichtig met dieren en vuurwerk, dus als je een dier buiten ziet gelieve even geen vuurwerk afsteken :)

Gelukkig is onze hond niet bang voor vuurwerk, maar onze 2 katten zaten de hele dag aan het plafond van angst.
Maar de laatste 2 jaar geef ik ze gewoon een schoteltje met advocaat & slagroom,
vinden alle katten heerlijk :D
Als ze dat ophebben slingeren ze naar hun kussen bij de verwarming en je hebt er tot 1 januari geen last meer van.

Keep niet direct die hele fles leeg, want ook katten kunnen alcoholvergiftiging oplopen, maar probeer eerst een beetje en als dat niet helpt nog wat enz, enz.............

Ik doe altijd 2 a 3 eetlepels p.k. (per kat)

Ik zeg het nog maar ff, voordat ik allemaal schadeclaims krijg per 1 januari :rolleyes:

Back
Bovenaan