Mooi dat dit topic nog leeft.
Zal na een tijd ook maar weer eens een duit in het zakje doen dan.
Hier is het nog steeds zo dat als er ouderen, kinderen of dieren in de buurt komen, het stoken stil wordt gelegd. Vaak wordt dan expliciet vermeld dat we stoppen met afsteken totdat de kwetsbare partij weer weg is. Vrij kleine moeite en over het algemeen houdt iedereen zich hier aan. Vanuit de kant van de kwetsbare partij krijg je dan meestal wel een positief signaal terug.
Overigens heb ik afgelopen 31-12 nog wat gezeik gehad in mijn oude wijk (het was ook helemáál niet te verwachten daar...). Maar dat heb ik strategisch opgelost. We waren aan het stoken en een mevrouw kwam speciaal naar buiten dat het vuurwerk afsteken niet normaal was. In eerste instantie heb ik jongere gasten dit uit laten zoeken, zij moeten leren hoe ze tactisch met zeikende mensen om moeten gaan.
Maar goed, zij probeerden met allerlei logische argumenten mevrouw te overtuigen dat er vuurwerk afgestoken mocht worden. Dit sloeg totaal niet aan bij mevrouw, dus heb ik even in moeten grijpen. Door heel nadrukkelijk op het gevoel van mevrouw in te spelen; begrip tonen en gevoelens nadrukkelijk benoemen bij mevrouw, kalmeerde mevrouw al.
Ik heb toen direct een voorstel gedaan om het stoken een uurtje te staken zodat mevrouw de hond uit kon laten en wij een vers broodje kaas/brie/filet americain/salade en weet ik veel wat konden halen.
Tevens heb ik mevrouw de tip meegegeven haar hond uit te laten vóór 10:00uur, tussen 18:00 en 19:00 uur, omdat de meeste mensen dan eten (onruststokers dus ook

) en rond een uur of 23:00 uur. Mevrouw was blij met mijn voorstel en tips. Zij heeft de hond tijdens onze pauze rustig uit kunnen laten en wij hebben een broodje gegeten.
Conclusie: mevrouw blij, wij blij.
Let wel, dit vergt wat oefening wil dit lukken en het lukt zeker niet bij een ieder. Zelf een positieve houding en de ander met respect benaderen en begrip tonen voor diens emoties is de basis. Uiteraard zal niet iedereen hetzelfde erop reageren, maar voor 95% van de mensen met een huisdier werkt dit doorgaans wel. Ik zou jullie bijna een masterclass aanbieden, maar ik schijn nog te moeten studeren, werken en op de dag zelf te moeten stoken