Dertien ton vuurwerk onderschept

Dinkydau

VWC lid
De politie heeft dit najaar tot nu toe ruim dertienduizend kilo vuurwerk in beslag genomen. Dat blijkt dinsdag uit de vuurwerkbarometer van het Openbaar Ministerie.

Het OM houdt sinds de jaarwisseling van 2007 bij hoeveel vuurwerk er elk jaar in beslag wordt genomen. Rond de vorige jaarwisseling was dat bijna honderd ton. Het jaar daarvoor ging het nog om ruim 93 duizend kilo.

Hoe de dertien ton die tot nu toe in beslag is genomen zich verhoudt tot vorig jaar is onduidelijk. In 2011 werden de eerste cijfers pas rond 21 november bekendgemaakt. Toen ging het om bijna 57 duizend kilo.

In de jaren daarvoor werd een stuk minder onderschept. Zo stond de teller eind 2009 op ruim 241 duizend kilo en werd rond de jaarwisseling daarvoor 154 duizend kilo in beslag genomen.

http://www.nd.nl/artikelen/2012/november/13/dertien-ton-vuurwerk-onderschept

Goed artikel zeg, er staat dat er in de voorgaande jaren duidelijk minder vuurwerk werd onderschept, respectievelijk 241 en 154 duizend , maar dat is volgens mij toch stukken meer dan 100 ton en 93 ton. Of zou de schrijver van dit artikel niet weten dat een ton 1000 kilo is ?

Ik neem mijn petje weer af voor de media :D

Ze houden het bij vanaf 2007 dus die 241 duizend en die 152 duizend kilo zijn tussenstanden van de jaarwisselingen vanaf 2007 tot 2009 en 2008.

Nee, dat lees jij verkeerd mark, het zijn overzichten per jaar.
Terugloop heeft ongetwijfeld te maken met geen spektakelvuurwerk invoer meer vanuit Belgie.

2007 ~78
2008 ~78
2009 87
2010 93
2011 57 (tot 21 nov)
2012 13 (tot 13 nov)

Kleine stijgende lijn dus, maar we hebben nog geen cijfers van vorig jaar, en dit jaar is het belachelijk weinig ivm vorig jaar...

Ik weet van vorig jaar nog dat men steeds minder onderschept tov de voorgaande jaren, alleen deze lutser die de school van de journalastiek heeft gevolgd snapt er zelf weinig van wat hij neer kwakt.

Of het er nu ook daadwerkelijk minder in het illegale circuit komt of dat men slimmer is geworden weet ik niet, feit is dat deze cijfers niets zeggen over de hoeveelheid illegale zooi.

Nee, dat lees jij verkeerd mark, het zijn overzichten per jaar.
Terugloop heeft ongetwijfeld te maken met geen spektakelvuurwerk invoer meer vanuit Belgie.

Volgens mij zijn die 241 en 154 duizend kilo toch echt totale vangsten vanaf 2007. Het ziet er ook veel logischer uit als je naar de post van ChrissieOne kijkt...

Het is niet zo ingewikkeld. Volgens dit artikel waren de totalen per jaar:

2008: 154.000
2009: 241.000
2010: 93.000
2011: 100.000

Wat het artikel des te vager maakt is dat de schrijver stelt "In de jaren daarvoor werd een stuk minder onderschept", en dat moet dus "een stuk meer zijn."

Of de cijfers überhaupt kloppen weet ik niet; misschien heeft ChrissieOne het nog ergens anders gecheckt?

Het klopt inderdaad wat je zegt, Thunderstruck:

De hoeveelheden illegaal vuurwerk van dit jaar en 2010 zijn aanzienlijk kleiner dan van de jaren daarvoor. Toen ging het ook om honderden tonnen.

Daarnaast meldt Elsevier dat er vorig jaar (tot 30 december) 77.5 ton in beslag was genomen, en dat dit '8 ton meer dan vorig jaar' zou zijn.

Twee jaar geleden hebben agenten tot en met 31 december 241.440 kilo onderschept en in 2008 was op 8 januari totaal 154.000 kilo gevonden.

Nog een bevestiging van 2008/2009

2007:
In 2007 is in Nederland in totaal zo'n 80 ton illegaal vuurwerk in beslag genomen.

Back
Bovenaan