De weersverwachtingen

Heb al gezien dat de komende tijd veel regen en morgen sowieso ook heel veel wind zal zijn. Laten we hopen niet zulk weer met oud en nieuw!

Ik ben wel blij dat ze wat slechter weer voorspellen voor de komende dagen, dat perfecte weer van vandaag houdt toch geen weken stand, dus liever nu 10 dagen regen, en dat het daarna weer opknapt.

Heb er dit jaar wel een goed gevoel bij, hopelijk een topdag!

Nu de temperaturen in België weer wat zachter geworden zijn, vriest het stevig in de Russische stad Novosibirsk. Volgende week moeten de 1,5 miljoen inwoners het stellen met maximaal min 25 graden. Toch verliezen de mensen hun gevoel voor humor niet.

Dat bewijst onderstaande video waarbij een inwoner van de stad in Siberië een kookpot met heet water vanaf zijn balkon leeggiet, terwijl de thermometer een berekoude min 41 graden aanwijst. En wat gebeurt er? Al na een fractie van een seconde wordt het water omgezet in ijs. Straf!

Mpemba-effect
Volgens wetenschappers is dit gevolg van het Mpemba-effect waarbij warm water onder bepaalde omstandigheden eerder bevriest dan kouder water. Het fenomeen is vernoemd naar de Tanzaniaanse scholier Erasto B. Mpemba, die het in 1963 waarnam bij het bevriezen van roomijs, leert Wikipedia.

bron

De eerste kaarten voor de 31e, ver achter de betrouwbaarheidshorizon trouwens, komen vanaf vandaag langzaam binnendruppelen. DavidH zal jullie hier ongetwijfeld over bijpraten de komende dagen en weken.
Voorlopig moeten we het doen met GFS data, later (over een week ongeveer) komt daar ook ECMWF bij en kunnen we wellicht al een grof weerbeeld of een trend schetsen. Leuk om dus de komende dagen en weken het eea te blijven volgen :D.

Hoe groot is de kans eigenlijk dat we een witte kerst hebben? :) Is daar al wat meer over bekend? :p

Hoe groot is de kans eigenlijk dat we een witte kerst hebben? :) Is daar al wat meer over bekend? :p

Klimatologisch gezien moet ik je dan teleurstellen met een kans van maar 7%. Op beide dagen een gesloten sneeuwdek in De Bilt is de voorwaarde voor een landelijke witte kerst. Dit jaar moeten we afwachten...voorlopig is de zachte lucht aan zet. Wel wordt de spreiding (en dus de onzekerheid) in de verschillende EPS data vanaf volgende week vrijdag zodanig groot (Tmax tussen -10 en +10) dat we even voorzichtig moeten zijn om een witte kerst helemaal af te schrijven.
Wel blijft een groot deel van de leden gewoon voor zacht weer gaan t/m de 29e december...
Pluimke EHDB.JPG

EDIT, hoe krijg ik een afbeelding daadwerkelijk zichtbaar? En niet met een linkje? Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Nou denk alleen met 100% zekerheid de dag naar oud&nieuw, uit verleden blijkt dat men er altijd nog wel wat naast kan zitten.

Kerst gaat warm verlopen zo te zien :(
chart (1).png

ensemble-tt6-wageningen.gif

Laatst bewerkt:
Op dit moment ziet het er voorzichtig optimistisch uit. Tussen de 4 en 6 graden overdag, graad of 2 in de avond de laatste week van 2012.

Wanneer kunnen de 'prof'weermannen/vrouwen de weersverwachtingen voor O&N vertellen?

Zodra ik ergens deze week begin met de EPS te beschrijven voor de 31e, wellicht met behulp van Dabombe. Soms kom het voor dat we nog niet eens een dag van te voren weten wat het weer wordt .:)

Het weer. 1 van de belangrijkste factoren voor de dag.
Ben blij dat het er tot nu toe goed uitziet.
Maar er kan altijd wel iets veranderen.

Ah ja we zien het wel. Nog 2 weken te gaan kan nog van alles veranderen. Kan me der niet druk om maken. Komt zoals het komt. Als het maar in de avond droog is

Ik word er weinig vrolijk van als ik nu naar de 14-daagse kijk op weeronline.nl, weer.nl, weerplaza.nl en buienradar.nl. Buienradar is nog het meest positief met 50% kans op neerslag de 31ste.

Back
Bovenaan