De vuurwerkslag om Hilversum

Jorn89

VWC lid
Mag een gemeente een vuurwerkvrije zone instellen of niet? Over die vraag staan de burgemeester van Hilversum en vuurwerkhandelaar Johan Witbaard al jaren lijnrecht tegenover elkaar in de rechtbank. Aan die juridische strijd komt morgen een einde: dan komt de Raad van State met een uitspraak in de zaak.

En die beslissing zal een precedent scheppen voor de rest van Nederland. In 2014 stelt Hilversum als eerste grote gemeente een vuurwerkverbod in rond de jaarwisseling. In het centrum mag knal- en siervuurwerk niet afgestoken worden; tot grote frustratie van vuurwerkhandelaar Johan Witbaard, die besluit naar de rechter te stappen.

In eerste instantie geeft de rechter hem gelijk, maar in 2015 spreekt de rechtbank in het voordeel van burgemeester Broertjes. Het is nu aan de Raad van State om een definitief oordeel te vellen in de strijd tussen de burgemeester en de vuurwerkboer.

Ondertussen hebben veel andere gemeenten een voorbeeld genomen aan Hilversum: inmiddels zijn er al zo’n 60 gemeenten waar vuurwerkvrije zones worden gehanteerd. Met als gevolg dat de uitspraak van aanstaande woensdag ook effect kan hebben op het vuurwerkbeleid in andere gemeenten.

Bron: http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-items/70931/de_vuurwerkslag_om_hilversum

Ik heb eerder eens voorbij zien komen dat mr. Witbaard de opname van de vuurwerktraditie op de nationale inventaris van het culturele en immateriele erfgoed als extra argument zal gebruiken om zijn gelijk te halen.

Hou deze uitspraak nauwlettend in de gaten! Hier uit kunnen we straks opmaken hoe zwaar de opname weegt in de ogen van een rechter.

Ik hoop op een goede afloop!

Ik als inwoner van Hilversum heb het niet zo met deze Burgemeester. Hij heeft zich publiekelijk uitgelaten dat hij een hekel aan vuurwerk heeft. Een paar jaar geleden heeft er weliswaar een zwaar incident plaatsgevonden in het centrum van Hilversum maar verder geen noemenswaardige klachten en overlast. Broertjes grijpt dit incident aan om een vuurwerkverbod in te willen stellen. En het liefst voor heel Nederland. Want Broertjes laat zich maar al te graag zien in Den Haag.
Mocht Broertjes door de rechter morgen in het gelijk worden gesteld dan volgt er volgend jaar een flinke uitbreiding van de vuurwerkvrije zones in Hilversum. Om de woorden van Broertjes zelf te gebruiken: De vuurwerkvrije zone smaakt naar meer.!!
Ik hoop voor Witbaard en alle vuurwerkliefhebbers in Hilversum dat het niet zover komt.

En dan te bedenken dat Broertjes in het verleden, toen hij nog geen burgemeester was, zelf vuurwerk heeft afgestoken ...

deze burgermeester, als publiekelijk figuur hoor je niet je eigen mening op dezr manier te laten wegen in je standpunt wat betreft gemeente zaken.

Ben zeer benieuwd wat de uitspraak gaat worden. Dit kan of heel positief uit pakken of heel negatief.
Igg dikke complimenten voor Witbaard dat hij zo ver gaat.

Ja gvdikke ! Hoe is het toch mogelijk??
Nederland is nederland al lang niet meer. Bahbahbah...
Al die ondernemers diep in de buidel laten tasten voor bunkers en k*t regels en dan vervolgens de strop om de nek leggen.
En niet alleen dat natuurlijk.

En dan die achterlijke kop van die rat die bonte heet gister op tv.. dat hij zich nog durft te laten zien. denk niet dat ik me kan inhouden als ik hem tegenkom. Gelukkig woont hij hier ver vandaan..

De rechtstaat maakt echt de ene fout na de andere.. Nu het hoger beroep neem ik aan

Op 1 vandaag ook.. 17% was voor vuurwerk.. de rest eigenlijk min of meer tegen.. Aaarchh.. ik word er niet goed van..

En nog steeds beginnen ze over die centrale shows en alles.. terwijl dit dus helemaal nooit zal kunnen!! Maar wel iedereen elke keer voorschotelen om die mensen dus maar voor zich te winnen.. en straks is er een verbod en dan zegt men ook van ja maar hallo.. dit is niet de afspraak en dan koopt iedereen massaal illegaal.. ach misschien moet dat eerst maar gebeuren.

Achja, ik woon al jaren in een vuurwerkvrije zone dus ga of 20 meter verderop staan of steek het elders af. Liever zones dan een totaalverbod;-)

Achja, ik woon al jaren in een vuurwerkvrije zone dus ga of 20 meter verderop staan of steek het elders af. Liever zones dan een totaalverbod;-)

True, ik ben alleen bang dat dit weer een stapje verder richting een totaalverbod is...

ben alleen bang dat dit 2 stappen naar gedonder en meer illegaal vuurwerk gaat totaal verbod denk het niet zolang het elders te verkrijgen is zal er vuurwerk zijn, dan komt de aap uit de mouw, jeetje wat hard jeetje wat een vernielingen....hadden we toch het vuurwerk maar zo gelaten, dan zie je geen arno of al die tegenstanders die zijn pleite of halen de schouders op wijzend naar elkaar het is jouw idee geweest.

True, ik ben alleen bang dat dit weer een stapje verder richting een totaalverbod is...

Ik heb de uitspraak gelezen. Het fop en scherts vuurwerk kon niet verboden worden.(stoken! ��)
Dus cat 1 mag dus nog steeds worden gestookt.
En waar de raad van state naar verwees is het recht op een apv voor een aangewezen gebied met een goede onderbouwing.(de onderbouwing van de winkeliers was niet sterk genoeg)
Dus als broertjes denkt alle apv' s aan elkaar te kunnen knopen voor een stedelijk verbod begeeft hij zich toch op glad ijs, er moet namelijk een goede reden zijn. (Dat is ook duidelijk gesteld)
En het winkel/uitgaans gebied heeft al behoorlijk in het nieuws gestaan in hilversum vanwege diverse shit dus is hier aannemelijk te maken dat de apv degelijk tot doel heeft de gemeenschap te dienen. (zo word er dan gedacht)
Neemt niet weg goed op te blijven letten.

En het vuurwerk besluit blijft verder landrlijk van kracht en staat hier geheel los van, dit is ook duidelijk gesteld.

Hij wil nu heel Hilversum vuurwerkvrij hebben.. Gelukkig kan hij alleen wat zones aanwijzen.
Ik hoop voor Hilversum dat deze 'gevaarlijke man' zo snel mogelijk is afgezet als burgemeester.

Hij wil nu heel Hilversum vuurwerkvrij hebben.. Gelukkig kan hij alleen wat zones aanwijzen.
Ik hoop voor Hilversum dat deze 'gevaarlijke man' zo snel mogelijk is afgezet als burgemeester.

Wat sneu zeg deze burgermeester , hij laat zn eigen voorkeur spreken omdat hij een hekel heeft aan vuurwerk moet de rest van Hilversum maar geen vuurwerk afsteken

Back
Bovenaan