De verlangenlijst (de evolutie van keuzestress)

Zoals beloofd vóór kerst het vervolg op "Nog een, nog een". Veel leesplezier gewenst.

DE VERLANGENLIJST - DE EVOLUTIE VAN KEUZESTRESS

Zaterdag 18 november. Nietsvermoedend scroll ik door de berichtjes in de shoutbox op het VWC forum wanneer mijn oog valt op een post van Knettermans. Mijn hartslag schiet acuut omhoog. De Full Assault is in Ulft te krijgen voor een waanzinnig scherpe prijs. Ik heb ‘m ooit eerder in bestelling gehad, maar Corona gooide toen roet in het eten. Bestelling geannuleerd. Zwaar klote. Sindsdien staat ie in de top drie van “must-haves”. Het hele jaar al heb ik deze compound op het oog, maar ik heb ‘m eerlijk gezegd nog niet tegen deze prijs voorbij zien komen. Je hoopt er stiekem op bij de (freak)winkels en adressen die je nauwlettend in de gaten houdt, en dan duikt deze deal ergens op waar je het totaal niet verwacht. Wat een verrassing. Dit is zo’n buitenkansje dat mijn hele lijf direct in actiemodus komt te staan.

Ulft? Waar ligt dat? Mijn topografische kennis is best op orde al zeg ik het zelf, maar Ulft kan ik lastig plaatsen. Ik ben hier in ieder geval nog nooit geweest. Ik open snel Google Maps en typ het plaatsje in. De pin beweegt naar de Achterhoek. Winstpakker! Dit biedt perspectief. Ik moet voor mijn China Red spullen al in Twente zijn, en deze extra stop lijkt te doen. De route wordt 50 minuten langer, enkele reis. Ik heb weinig tijd om na te denken. Mogelijkerwijs zijn er maar een paar boxen tegen deze prijs te krijgen en zal ik het mijzelf nooit vergeven wanneer ik nu niet toesla. De adrenaline heeft de overhand. Ik ga het gewoon doen! Snel bestellen…..

Snel bestellen is geen sinecure. Ik moet eerst een account aanmaken, het account activeren, en dan pas kan ik beginnen met het kiezen van producten. De tijd tikt voorbij. Hopelijk hebben ze nog genoeg op voorraad. Ik kan maximaal twee keer de Full Assault kiezen. Ik hou het bij eentje, en druk snel de bestelknop in. De pagina wordt ververst, ik kom in het betaalscherm. Gauw afrekenen… eventjes wachten en dan komt de bevestiging in beeld: ik heb een Full Assault kunnen bemachtigen. Mijn hart maakt een vreugdesprong. Wat krijg ik hier veel energie van. Een box waar je eigenlijk niet meer op gerekend had komt zo ineens binnen handbereik en maakt direct de puzzel compleet. Heerlijk!

Veel leden en lezers zullen misschien wel hun schouders ophalen bij bovenstaand verhaal – de Full Assault is qua kruitinhoud niet echt een dikke bak – maar zeker binnen mijn budgetruimte betekent het scoren van juist deze topper tegen deze prijs heel veel. Qua betaalbaarheid ligt mijn grens voor compounds anno 2023 rond de 110 Euro. Blokken die meer dan 110 Euro kosten krijg ik niet weggeslikt. Ik kom dan ernstig in conflict met mijzelf, omdat het zo’n enorme hap uit de pot is (circa 600 Euro). 110 Euro, daar heb ik normaal gesproken vier dikke 500 grammers voor. Het rationele verstand wint bijna altijd.

Toch denk ik dat de echte freaks het gelukzalige gevoel van het opsporen en kopen van buitenkansjes herkennen – ongeacht het budget. Gedurende het hele jaar de kleine succesjes vieren wanneer zulke momenten zich voordoen. Want die kansen komen, gegarandeerd. Niemand weet echter precies wanneer en waar, om maar te zwijgen over het product. Zo brengt rond hetzelfde tijdstip dat mijn kop gek wordt gemaakt door Knettermans de Kingsmen een grote groep liefhebbers in extase. Een winkel in Zuid-Drenthe zorgt ervoor dat freaks in de hoogste staat van paraatheid worden gebracht en in een “split second” een belangrijke keuze moeten maken. Uitloopartikel, uniek product – het is nu of nooit. Wachten is tricky, het is “wie het eerst komt wie het eerst maalt”. Dat is het “freak” zijn in een notendop: 365 dagen bezig zijn met de laatste dag van het jaar om het beste binnen de mogelijkheden in de straat te hebben staan, ongeacht het budget. Het samenstellen van de collectie- dat is topsport.

In vergelijking tot vroeger, en dan praat ik over zo’n 40 jaar geleden, is de wereld wel gigantisch veranderd, ook in vuurwerkland. In een tijd zonder internet, slechts een select aantal importeurs en een stuk minder keus werd de jaarwisseling pas eind november tastbaar. Het was wachten totdat etaleurs de winkeletalages gingen inrichten met dummy’s. Elke dag fietste ik vanuit school langs de vuurwerkwinkel om te kijken of er “eindelijk” al vuurwerk uitgestald stond. Het duurde en duurde maar voor mijn gevoel. Een gigantische spanning bouwde zich op en als het zo ver was, en ook het krantje met alle producten in de winkel lag, kon het dromen, plannen en rekenen beginnen. Filmpjes waren er begin jaren 80 niet, dus je moest het doen met de pakkende effectbeschrijvingen in de folder. Er ontstond een dagelijks patroon waarbij ik Iedere dag met mijn gezicht tegen het etalageraam gedrukt stond om alle potten tot me te nemen. De Cloud Dragon, Green Bamboo, Big Snow – dat was de crème de la crème van het vuurwerk dat je toen kon krijgen. Het is nauwelijks meer voor te stellen in deze tijd, maar dat was echt het maximale kaliber wat te koop was voor de consument. Nu 40 jaar later komt er toch weer een geluksmomentje naar boven borrelen. Zo’n, anno nu volstrekt onbeduidend potje afsteken was enorm spannend hoor. Zou ie net zo presteren als in het krantje omschreven stond? Het was de klapper van de avond, het stukje vuurwerk wat het heilige moment om 00.00 uur rechtvaardigde. Man, wat was dat kicken na een hele dag als een grote mijnheer rond gelopen te hebben met een dikke tas astronauten, kanonslagen, jumping jacks en lilliput pijlen om mijn nek. Als alles op was, snel naar huis en weer bijvullen. Stoken alsof je leven er van af hing, mooie tijden waren dat.

De komst van internet zorgt voor een nieuwe, extra dimensie. Vuurwerk komt tot leven via videobeelden en filmpjes, zeker wanneer het zwaarder kaliber vuurwerk zijn intrede doet. Eerst 500 grammers, daarna compounds. “Professioneel” vuurwerk komt ineens binnen handbereik. Het gevolg, in mijn geval althans: het zoekveld wordt een stuk groter. Naast het doorspitten van de folders ga ik ook kijken wat er in de wijdere omgeving te koop is. Wat dat betreft is de jaarwisseling van 2014 achteraf gezien wel bepalend geweest voor de collectiedrift die in mij losgebarsten is. Vlak voor kerst (toen kon dat nog) raak ik betoverd door de Oriental Collection van Bonfireworks na een bezoek aan de website van Van Der Giezen vuurwerk in Hoogkerk… nog steeds een begrip in Groningen en omstreken. Dit is vuurwerk van een andere orde. 25 shots, 25mm kaliber, 375 gram kruit. Potten met stuk voor stuk “bijzondere” effecten. Ik bestel er drie om te proberen.

De anticipatie is groot en het relatief korte ritje naar Hoogkerk (dik 30 minuten) een eerste kennismaking met een traditie die zich daarna ieder jaar, met uitzondering van de twee Corona jaren, in steeds hevigere mate zal gaan ontwikkelen. In de fietsenzaak ben ik op de tweede verkoopdag van het jaar in alle vroegte een van de eersten. Het aanbod is overweldigend, de service top. Eventjes later ben ik weer op weg naar huis met exclusief spul. Ik kan niet wachten om het af te steken.

De Bonfire producten overtreffen de verwachtingen. De allereerste crossette cake die ik in mijn leven afsteek is een schot in de roos: De Splitting Comets. Een pareltje. Het geeft een enorme kick om na een behoorlijke zoektocht zo’n lekker blokje in de straat te hebben staan.

IMG_1045.jpg

Sindsdien heb ik de grens steeds verder verlegd. Een half uur rijden werd al snel een uur, nog niks vergeleken met de kleine 5 uur die ik dit jaar moet afleggen om in Ulft welgeteld één compound op te halen. Het wordt een dag waarvan ik keihard ga genieten.

De eerste voorbereidingen voor de 2023 collectielijst tref ik al op de allereerste dag van dit jaar, 1 januari. Met alle indrukken nog vers in het geheugen voorzie ik mijn 2022 afsteeklijst van het nodige commentaar, én kleurtjes. De goud gemerkte artikelen zijn de toppers die ik absoluut nog een keertje wil hebben, de groene zijn dikke prima, en de rode vallen tegen. Dik omcirkelt is de Bull van China Red. Die moet sowieso later in het jaar weer in de straat staan, en dan hopelijk onder iets gunstigere omstandigheden. Een enorm brute, zeer gevarieerde waaier. I like.

Na het bijwerken van de administratie ontbijt ik rustig en ga ik naar buiten. De rest van de familie verkeert nog in diepe slaap maar ik ga op inspectie en kijken wat de nabije omgeving de lucht in heeft gepompt. Ik zie veel compounds van Lesli, Broekhoff en GBV-Weco – merken die bij de dichtstbijzijnde vuurwerkwinkels worden verkocht. Thuis herinnert de nasmeulende vuurkorf nog aan het zeer geslaagde feestje dat slechts luttele uren daarvoor is beëindigd. Samen met de buren veeg ik de straat weer schoon en kijken we samen terug op een geslaagde jaarwisseling met veel mooi vuurwerk.

Onder het genot van een paar koppen koffie neem ik rustig alle belevenissen en filmpjes die op het forum worden geplaatst in mij op. Ik ben benieuwd hoe andere leden de producten die ik zelf geschoten heb hebben ervaren en deel hier en daar mijn commentaar ook. Deze posts geven direct al een soort van indicatie van artikelen die interessant zijn voor de eerstvolgende jaarwisseling en in dat kader zijn ook de compilatiefilmpjes van mede VWC leden van onschatbare waarde als het gaat om prestaties en beleving. Niks is mooier dan op een donkere avond in januari of februari met de kachel aan vuurwerkcompilaties te kijken en de magische jaarwisseling nog een keertje her te beleven.

De eerste online shops zijn nauwelijks open of mijn eerste bestelling is alweer een feit. We schrijven begin maart 2023. Mijn vrouw schudt met het hoofd wanneer ze op het digitale rekeningafschrift de term “vuurwerk” ziet staan maar ze weet ondertussen: er tegenin gaan heeft geen zin. “Abort mission” is kansloos. Dit hoort allemaal bij het hogere doel, de eindstreep, 31 december. “One hell of a ride”, een emotionele achtbaan waarin talloze obstakels overwonnen moeten worden. Een proces van vallen en opstaan, een traject met de nodige tegenslagen. Een onderneming die in draait om één ding: De verlangenlijst.
De verlangenlijst. Ik vind deze term wel goed passen bij het bij elkaar zoeken van de collectie. Een lijst met producten die je bezig houden in je hoofd. Een lijst die constant verandert, door één mindere review of juist een filmpje waar een product ontzettend goed uit de verf komt. Een lijst die gelukkig ook beetje bij beetje gestalte krijgt. Want uiteindelijk moeten er knopen doorgehakt worden. Het blijft lastig, en het is steeds weer spannend. Wat ga ik bestellen, waar en vooral wanneer. Weekacties, Mystery Deals en Black Friday zijn “killing” om waar te zwijgen over de verrassende opruiming van uitloopartikelen door winkels die veelal onder de radar blijven. Oktober en November vergen wat dat betreft het uiterste. We krijgen ontzettend veel voor de kiezen. Nieuwe filmpjes, nieuwe info, nieuwe deals. De verlangenlijst is constant in beweging.

Bij besteld vuurwerk verschuiven de kriebels naar anticipatie. Hoge verwachtingen, teleurstelling en gelukkig ook een stille kreet van opluchting wanneer een product wel erg lekker uit de verf komt tijdens een demo. Het loeren op pareltjes, op bijzondere uitloop producten om producten die je altijd al een keer had willen hebben maar prijstechnisch simpelweg niet haalbaar zijn. In de eerste uren van het nieuwe jaar is het cirkeltje pas echt rond, maar ik zou de voorbereiding en de reis door het land tijdens de afhaaldagen voor geen goud willen missen.

Na de twee Coronajaren is 2023 weer een jaar waarin de markt overspoelt wordt met nieuwe producten. Extra keuzestress!!!! Wat voor nieuwe producten worden gelanceerd, hoe zullen ze presteren, en zijn ze betaalbaar? Een aantal niet, terwijl er zo veel mooie nieuwe producten voorbij komen. De Unbeatable van Wolff is super interessant - maar dat is een variant op de Kingdom die ik al heb.

In voorgaande jaren heb ik vaak genoeg de gok gewaagd en “blind” gekocht en dat heeft eigenlijk altijd wel goed uitgepakt. Dit jaar heb ik voor het eerst, op de El Padrino en Fuego del Mar na, geen enkel nieuw product in de collectie. Is dat een bewuste keuze? Nee, maar met de snel veranderende regels in Nederland wil ik paar artikelen toch nog een keer schieten voordat ze niet meer te krijgen zijn. De “Rat” (China Red) en de “Mega Mine” (Magnum) zijn daar twee concrete voorbeelden van.

De storm in mijn hoofd is gaan liggen. De verlangenlijst is namelijk af en wordt als alles goed gaat over precies 7 dagen werkelijkheid. Het geeft een relaxt gevoel. Het ophalen wordt een feestje. Het afsteken ook. Laat de dag der dagen maar komen. Waarbij ik vurig hoop op iets minder wind dan afgelopen jaar.

Bijlagen

• IMG_1052.jpg
    IMG_1052.jpg
    163,9 KB · Weergaven: 9
Geweldig stuk om te lezen kerel, thnx daar voor en Fijne kerstdagen en alvast een goed uiteinde :kerst:

Mooi geschreven verhaal. Herken mij in veel dingen, vooral de dat de reis naar Oud en Nieuw al op 1 januari begint (al kwamen de freakwinkels dit jaar wat laat online). Iets wat mijn omgeving niet (goed) begrijpt. Fijne kerstdagen en alvast een goed uiteinde:kerst:

Mooi beschreven en heel herkenbaar! Het scoren van koopjes, uitloop producten is ongeacht het budget een wezenlijk onderdeel van het freak zijn 365 dagen per jaar. :D

Wat een fantastisch geschreven stuk! Ik heb echt genoten bij het lezen! Wat vuurwerk wel niet met een mens kan doen:shocked: we gaan weer met zijn allen er van genieten en ik kan niet wachten!

Met tranen in m'n ogen dit verhaal gelezen. Werkelijk fantastisch geschreven. Heel herkenbaar allemaal. En die Apache is je heel erg gegund.

Wat betreft die bonfire cakes, dat waren echt toppers! Staan nog heel veel filmpjes van op mijn kanaal. Uit 2010. Deze was echt mooi:

Kippevel, je kan het gevoel van een freak niet beter omschrijven en veel mensen zullen het niet begrijpen.

Topverhaal geschreven door een echte freak! Veel dingen waarin veel andere freaks zich in herkennen! Geniet van je gewonnen Apache box!

Geweldig verslag heb je gemaakt zeg waarvoor dank. Geniet van je dikke prijs straks.

Fantastisch verhaal! Zeeer herkenbaar, je raakt voor mij de kern van de vuurwerkliefhebberij. Die prijs is je van harte gegund! Fijne kerstdagen!

Heerlijk om de hele beleving met je mee te lezen. Geniet van het afhalen en alvast een hele mooie jaarwisseling. Ik kijk nu al uit naar het verslag begin januari

Dank iedereen voor de enthousiaste en mooie reacties. Ik vind het ontzettend leuk om te schrijven en ben blij dat ik op deze wijze een bijdrage kan leveren aan het forum. We doen het namelijk samen hier. Via het maken en uploaden van filmpjes, commentaar geven, het delen van nieuwtjes en deals, communiceren met de freaks, afstruinen van YouTube voor beeldmateriaal, elkaar helpen, prijzen ter beschikking stellen. Dat inspireert om te schrijven. Iedereen met een vuurwerkhart haal er 't zijne uit, of het nu consumenten zijn, de branche, importeurs, vuurwerkverkopers, moderators of freaks. Elk jaar weer worden ± 50 onder ons blij gemaakt met een prijs. Het is een prachtig geschenk, een extraatje die alleen maar nog meer bijdraagt aan de beleving.

De laatste paar dagen van 2023 zal en wil ik graag met jullie delen en kunnen jullie ergens in Januari tegemoet zien

Het heeft een hele tijd geduurd, het vervolg op “de verlangenlijst”, waarvoor direct mijn verontschuldigingen. Na een voortvarende start in januari is verhaal een paar maanden blijven liggen maar nu het seizoen weer helemaal los is en de kriebels volop aanwezig zijn neem ik jullie graag mee terug naar de laatste week van het afgelopen jaar.

THE 7 DAY FIREWORKS ROLLERCOASTER

Een paar uur eerder heb ik mijn euforische ervaringen omtrent de totstandkoming van “de verlangenlijst” op het forum gedeeld wanneer ik laat op kerstavond de site nog een keertje aanklik. Ik moet mijzelf een paar keer flink in de arm knijpen om mijzelf ervan te overtuigen dat ik dit niet droom. Mijn nickname staat als vierde in het rijtje van prijswinnaars van een China Red Apache. Een formaat box dat ik nog nooit van mijn leven (ik ben de vijftig inmiddels gepasseerd) heb afgestoken. Emoties vliegen alle kanten op. Wat een verschrikkelijk mooi en onverwacht cadeau is dit. De blijdschap thuis is enorm. Het is haast niet te bevatten dat dit enorme apparaat over 7 dagen in de straat staat te shinen.

Een goede nachtrust is richting de afhaaldagen sowieso al een dingetje en ik merk dat ik dit jaar nog een tikkeltje zenuwachtiger ben dan anders. Mijn collectie is groter dan ooit, de route strak op elkaar gepland, welhaast een militaire operatie. 28 december nadert gelukkig met rasse schreden. Een paar nachten slaap ik minder goed dan anders, maar dan is het eindelijk weer zover. De jaarlijkse triomftocht, want zo zie ik het toch eigenlijk wel een beetje, gaat van start. Niet midden in de nacht, maar ‘gewoon” aan het eind van de ochtend, lekker relaxed na een goed ontbijt, een kop koffie en een krantje. Met een volle tank benzine, de nodige energierepen, twee afgevulde flesjes water en niet te vergeten alle bestelbonnen in een mapje op de achterbank kan het binnenslepen van al het moois dat ik de afgelopen maanden bij elkaar heb gesprokkeld beginnen.

De route brengt me dit jaar langs vijf winkels, een rondje van 450 kilometer in totaal verdeeld over twee dagen. Naast mijn reguliere vaste adressen staan dit jaar ook Intratuin Enschede en Katan in Ulft op de planning en ik ben benieuwd hoe de sfeer op deze verkoopplekken zal zijn.

In Enschede is het in ieder geval druk. De ruimte is groot opgezet waardoor liefhebbers en (aspirant) kopers rustig op hun gemak de ruime collectie kunnen bekijken. Zover ik weet werken alle Intratuin vestigingen die vuurwerk verkopen met zeer nauwe tijdslots van 15 minuten, en gezien de behoorlijke lange reisafstand die ik heb ben ik natuurlijk véél te vroeg op de plek van bestemming. Een beetje marge inbouwen kan geen kwaad… Na een tijdje sfeer snuiven, waarbij mij opvalt dat een behoorlijk groot aantal artikelen, waaronder het gros van de dierenreeks, al is uitverkocht. Er worden tassen vol naar buiten gesleept, waarbij het mooiste beeld toch steeds jonge kinderen zijn die samen met vader of moeder zo trots als een pauw hun spulletjes overhandigd krijgen. Elk jaar weer werpt dat aandoenlijke gezicht me terug in de tijd, aan de eerste keer dat ik vuurwerk uitzocht en afhaalde. Een bij elkaar geraapt assortiment van klein siervuurwerk in een witte plastic tas, bestaande uit onder andere één grondbloem, één happiness, 12 babypijltjes met fluit, een tri-color fontein, een Dancing Silver Ball potje, één jumping jack, één 10-shots romeinse kaars, een Dancing Butterfly, een draaizon en niet te vergeten een Star Ball Contribution. Het zaadje was geplant, ik voelde me helemaal de “king” ook al mocht ik zelf nog niets afsteken…. Man wat was dat mooi.

Wetende dat ik te vroeg ben besluit ik toch maar mijn afhaalbon én de mailcorrespondentie met VWC aan de jongedame achter de kassa te overhandigen. Ik voeg eraan toe dat ik weet dat ik te vroeg ben maar gelukkig tonen ze in Twente begrip en flexibiliteit en wordt mijn bestelnummer doorgegeven aan de orderpickers in de bunker. Nadat ik plaats heb genomen op een bankje (speciaal voor afhalers) en het ene naar het andere nummer omgeroepen hoor worden zie ik dat er achter de schermen koortsachtig wordt gebeld over de Apache en de voorbereidingen voor de overhandiging van de prijs worden getroffen. Er volgen hartelijke felicitaties van de filiaalmanager en een fotomoment waarop de box officieel wordt uitgereikt. Een speciaal moment, het is niet niks, zo’n vette prijs winnen! Het loopt allemaal fijn en vlotjes in Enschede en mijn bestelling is, bijna vanzelfsprekend zou ik zeggen, wetende hoe goed de organisatie is, compleet. Het is ongetwijfeld hard bikkelen deze dagen maar de mensen zijn enthousiast en de sfeer op deze eerste verkoopdag is uitermate goed. Met de Apache en de rest van mijn bestelling in de hand verlaat ik superblij, en nog steeds beduusd van wat ik zojuist heb meegemaakt het pand.

Via de N18 zet ik koers naar Ulft, diep de Achterhoek in, ver van huis. Daar ga ik mijn tweede hoogtepunt van de dag beleven. Bij Katan vuurwerk ligt namelijk de felbegeerde en zolang gekoesterde Full Assault te wachten die ik voor een superscherpe prijs heb weten te bemachtigen. Dat de benzinekosten om in Ulft te komen het inkoopvoordeel een klein beetje drukken neem ik op de koop toe. Het landschap is mooi en ondanks de geldende snelheidslimieten in de streek (veelal 60 kilometer per uur) vliegt de tijd voorbij. De Top 2000 zorgt voor de perfecte muzikale omlijsting.

Terwijl de laatste hit van Dua Lipa uit een paar enorme geluidsboxen schalt begeef ik me naar de riante balie waar vol ongeloof mijn afhaalbewijs wordt bestudeerd. Het team kan mijn postcode en woonplaats niet plaatsen en concludeert dat ik wel “van ver weg” moet zijn. Zo’n reislustige vogel hebben ze vandaag nog niet over de vloer gehad, en ook nog eentje die komt voor maar één doosje. Wat dat is het, een kleine maar fijne box. Eindelijk heb ik ‘m. Over drie dagen mag ik deze kleine krachtpatser van dichtbij, als onderdeel van mijn eigen collectie, aanschouwen.

Na de vele kilometers een etmaal eerder is het rondje op dag 2 een stuk relaxter. Ik haal de resterende bestellingen op bij de vertrouwde adresjes in de buurt, splits daarna de boel en kan daarna eventjes rustig achterover leunen tot de dag der dagen, 31 december aanbreekt. Met uitzondering van 2x de WCKD Warlord zijn alle uitlevering conform bestelling en compleet. Als vervangers krijg ik nummers 2 en 4 van het Poker 6 assortiment.

Oudejaarsdag staat normaliter in het teken van oliebollen bakken met de familie, maar die plannen kunnen de ijskast in. Corona heeft toegeslagen en met uitzondering van het jongste lid van het gezin ligt iedereen compleet knock-out in bed.

Het lijkt wel of we in een lokale lockdown zitten, zo rustig is het op en in de straat. Naast verscheidene corona gevallen hebben de naaste buren rond kerst laten weten de jaarwisseling dit jaar elders te vieren en zo sta ik er in mijn eentje voor om een uurtje of zeven ’s avonds, met junior als assistent. Door alle perikelen géén vuurton, géén feestje, alle focus ligt op het vuurwerk en er beloven een paar mooie dingen de lucht in te gaan. Ook dit jaar, uitgerekend dit jaar, nu ik de grootste collectie ooit heb, zijn de weersgoden de pyro’s niet goed gezind. Het regent en de wind is krachtig. De kerstverlichting in de straat zwiept op en neer. Heel erg jammer, maar het is geen beletsel voor een memorabele avond, in meerdere opzichten.

Het haast solistisch afsteken is eigenlijk wel een vreemde gewaarwording. De beleving is toch anders. Waar het normaal gesproken samen genieten en napraten is, blijft het nu stil, ook geen applaus, geen oliebollen of andere hapjes tussendoor en stapelt de bult aan afgestoken cakes zich gestaag op. Tja, geen vuurton geregeld, dat wreekt zich.

Bij mijzelf bespeur ik dat ik zo druk ben met afsteken dat ik haast vergeet te genieten. De Turbo Display Box is voorbij voordat ik er erg in heb en ik heb moeite om de film die dit kleine doosje met zijn moordende tempo heeft achtergelaten te reproduceren.

Ik blijf koortsachtig de ontwikkelingen van het weer in de gaten houden, en dan vooral de kracht van de wind. Want die lijkt toch iets toe te nemen. De Apache moet nog op de film en ik besluit om niet tot 00.00 uur te wachten, wanneer (volgens de voorspellingen althans) windkracht 5 a 6 door de straat zal gaan gieren.

Met gepaste trots haal ik de 168 shots tellende compound op en plaats ik de doos tussen twee zware tegels, die ik al jaren apart heb liggen om mijn vuurwerk mee vast te zetten. Mijn hartslag schiet omhoog en in alle extase (en hectiek, ik ben geen expert in het filmen van vuurwerk) vergeet ik de Apache een kwartslag te draaien waardoor het filmpje minder goed uit de verf komt. De beleving is echter niet minder groot – zeg maar rustig next level. Gewoon kippenvel! Met ontzag en verwondering kijk ik naar de prestatie van dit gigantische apparaat. Ongelooflijk, wat een bruut ding. Qua tempo, qua klappen, qua spreiding, qua effecten. In één woord fantastisch! Door de grote variatie in schietrichtingen weet ik onderhand niet waar ik moet kijken. Zelden heeft vuurwerk zo’n indruk op mij gemaakt.

Het geweld en spektakel van deze Apache is dusdanig dat mensen die verder op in de straat lekker binnen TV zitten te kijken alsnog naar buiten komen om de finale van de box “live” te ervaren. Zo’n krachtpatser in de straat hadden ze nog nooit gezien. Mijn hele lijf tintelt na afloop. Wat mooi om zo’n vette compound een keertje zelf in de straat en van zo dichtbij mee te mogen maken. Een onvergetelijke belevenis dankzij China Red en VWC.

De impact van de Apache dreunt nog lang na. De cakes die ik direct daarna schiet kunnen qua beleving niet tippen aan de imposante waaierbak van China Red. Een regenfront doet mij besluiten om eventjes te stoppen en binnen alle ervaringen te laten bezinken en de inwendige mens te verzorgen. Iets voor middernacht begin ik aan het slotaccoord.

Op het menu staan onder andere nog de Bull, de Rat en niet te vergeten de Full Assault. Waaiers zijn er in alle soorten en maten, en ik krijg weer een glimlach op mijn gezicht wanneer ik terugdenk aan de Mega Maxi, die als een soort supersoaker in minder dan 20 seconden 192 gekleurde parels in Z-shape de lucht in schoot. Nu ik ‘m voor de tweede jaar op rij geschoten heb weet ik het zeker: De Bull is mijn nieuwe favoriet. Alles klopt aan deze waaiercake, maar vooral het tempo maakt ‘m steengoed. De effecten komen hierdoor perfect uit de verf. Deze cake is slechts bij een handjevol CR dealers te bestellen dit jaar, maar ik kan ‘m 100% aanbevelen.

Nog zo’n topper uit de Chinees Nieuwjaar dierenlijn van China Red is de Rat. Lekkere spinners, heldere kleuren en mooie opbouw van 1 naar 2 en 3 shots salvo’s. Deze is uitloop, zo zonde, maar wie goed zoekt kan er misschien nog wel eentje vinden.

Net na middernacht is er even een korte opleving in de straat, 50 meter verderop gaan haast obligaat twee compounds de lucht in, waarna het gezelschap snel weer naar binnen duikt om de feestelijkheden te hervatten. Ik trotseer de wind, die nog steeds met vlagen de kerstverlichting op en neer doet schommelen, voor de apotheose van deze jaarwisseling, de Full Assault. Er is geen kop te bekennen, iedereen zit binnen of ligt ziek in bed. Dit is mijn eigen geluksmomentje.

Tja, wat moet ik zeggen? Ik heb met open mond staan te kijken. Non-stop rammen, wat een arsenaal aan effecten en knallen komen er uit dit doosje, verbluffend gewoon. Wauw. Dit was genieten met een hoofdletter G. Een onuitwisbare herinnering. Van binnen lach ik van oor tot oor. Ook al was ik alleen en miste ik de sfeer die er anders met familie en de straat in overvloed is, qua vuurwerk was dit ongeëvenaard.

Het opruimen een paar uur later gaat ook in stilte maar wel vanaf een roze wolk. Het zaadje voor de jaarwisseling 2024/2025 is gelegd, doorpakken met als voornemen de intense beleving weer te evenaren en misschien te overtreffen.

Wordt vervolgd….

Back
Bovenaan