Cadbury Coaster
VWC lid
Zoals beloofd vóór kerst het vervolg op "Nog een, nog een". Veel leesplezier gewenst.
DE VERLANGENLIJST - DE EVOLUTIE VAN KEUZESTRESS
Zaterdag 18 november. Nietsvermoedend scroll ik door de berichtjes in de shoutbox op het VWC forum wanneer mijn oog valt op een post van Knettermans. Mijn hartslag schiet acuut omhoog. De Full Assault is in Ulft te krijgen voor een waanzinnig scherpe prijs. Ik heb ‘m ooit eerder in bestelling gehad, maar Corona gooide toen roet in het eten. Bestelling geannuleerd. Zwaar klote. Sindsdien staat ie in de top drie van “must-haves”. Het hele jaar al heb ik deze compound op het oog, maar ik heb ‘m eerlijk gezegd nog niet tegen deze prijs voorbij zien komen. Je hoopt er stiekem op bij de (freak)winkels en adressen die je nauwlettend in de gaten houdt, en dan duikt deze deal ergens op waar je het totaal niet verwacht. Wat een verrassing. Dit is zo’n buitenkansje dat mijn hele lijf direct in actiemodus komt te staan.
Ulft? Waar ligt dat? Mijn topografische kennis is best op orde al zeg ik het zelf, maar Ulft kan ik lastig plaatsen. Ik ben hier in ieder geval nog nooit geweest. Ik open snel Google Maps en typ het plaatsje in. De pin beweegt naar de Achterhoek. Winstpakker! Dit biedt perspectief. Ik moet voor mijn China Red spullen al in Twente zijn, en deze extra stop lijkt te doen. De route wordt 50 minuten langer, enkele reis. Ik heb weinig tijd om na te denken. Mogelijkerwijs zijn er maar een paar boxen tegen deze prijs te krijgen en zal ik het mijzelf nooit vergeven wanneer ik nu niet toesla. De adrenaline heeft de overhand. Ik ga het gewoon doen! Snel bestellen…..
Snel bestellen is geen sinecure. Ik moet eerst een account aanmaken, het account activeren, en dan pas kan ik beginnen met het kiezen van producten. De tijd tikt voorbij. Hopelijk hebben ze nog genoeg op voorraad. Ik kan maximaal twee keer de Full Assault kiezen. Ik hou het bij eentje, en druk snel de bestelknop in. De pagina wordt ververst, ik kom in het betaalscherm. Gauw afrekenen… eventjes wachten en dan komt de bevestiging in beeld: ik heb een Full Assault kunnen bemachtigen. Mijn hart maakt een vreugdesprong. Wat krijg ik hier veel energie van. Een box waar je eigenlijk niet meer op gerekend had komt zo ineens binnen handbereik en maakt direct de puzzel compleet. Heerlijk!
Veel leden en lezers zullen misschien wel hun schouders ophalen bij bovenstaand verhaal – de Full Assault is qua kruitinhoud niet echt een dikke bak – maar zeker binnen mijn budgetruimte betekent het scoren van juist deze topper tegen deze prijs heel veel. Qua betaalbaarheid ligt mijn grens voor compounds anno 2023 rond de 110 Euro. Blokken die meer dan 110 Euro kosten krijg ik niet weggeslikt. Ik kom dan ernstig in conflict met mijzelf, omdat het zo’n enorme hap uit de pot is (circa 600 Euro). 110 Euro, daar heb ik normaal gesproken vier dikke 500 grammers voor. Het rationele verstand wint bijna altijd.
Toch denk ik dat de echte freaks het gelukzalige gevoel van het opsporen en kopen van buitenkansjes herkennen – ongeacht het budget. Gedurende het hele jaar de kleine succesjes vieren wanneer zulke momenten zich voordoen. Want die kansen komen, gegarandeerd. Niemand weet echter precies wanneer en waar, om maar te zwijgen over het product. Zo brengt rond hetzelfde tijdstip dat mijn kop gek wordt gemaakt door Knettermans de Kingsmen een grote groep liefhebbers in extase. Een winkel in Zuid-Drenthe zorgt ervoor dat freaks in de hoogste staat van paraatheid worden gebracht en in een “split second” een belangrijke keuze moeten maken. Uitloopartikel, uniek product – het is nu of nooit. Wachten is tricky, het is “wie het eerst komt wie het eerst maalt”. Dat is het “freak” zijn in een notendop: 365 dagen bezig zijn met de laatste dag van het jaar om het beste binnen de mogelijkheden in de straat te hebben staan, ongeacht het budget. Het samenstellen van de collectie- dat is topsport.
In vergelijking tot vroeger, en dan praat ik over zo’n 40 jaar geleden, is de wereld wel gigantisch veranderd, ook in vuurwerkland. In een tijd zonder internet, slechts een select aantal importeurs en een stuk minder keus werd de jaarwisseling pas eind november tastbaar. Het was wachten totdat etaleurs de winkeletalages gingen inrichten met dummy’s. Elke dag fietste ik vanuit school langs de vuurwerkwinkel om te kijken of er “eindelijk” al vuurwerk uitgestald stond. Het duurde en duurde maar voor mijn gevoel. Een gigantische spanning bouwde zich op en als het zo ver was, en ook het krantje met alle producten in de winkel lag, kon het dromen, plannen en rekenen beginnen. Filmpjes waren er begin jaren 80 niet, dus je moest het doen met de pakkende effectbeschrijvingen in de folder. Er ontstond een dagelijks patroon waarbij ik Iedere dag met mijn gezicht tegen het etalageraam gedrukt stond om alle potten tot me te nemen. De Cloud Dragon, Green Bamboo, Big Snow – dat was de crème de la crème van het vuurwerk dat je toen kon krijgen. Het is nauwelijks meer voor te stellen in deze tijd, maar dat was echt het maximale kaliber wat te koop was voor de consument. Nu 40 jaar later komt er toch weer een geluksmomentje naar boven borrelen. Zo’n, anno nu volstrekt onbeduidend potje afsteken was enorm spannend hoor. Zou ie net zo presteren als in het krantje omschreven stond? Het was de klapper van de avond, het stukje vuurwerk wat het heilige moment om 00.00 uur rechtvaardigde. Man, wat was dat kicken na een hele dag als een grote mijnheer rond gelopen te hebben met een dikke tas astronauten, kanonslagen, jumping jacks en lilliput pijlen om mijn nek. Als alles op was, snel naar huis en weer bijvullen. Stoken alsof je leven er van af hing, mooie tijden waren dat.
De komst van internet zorgt voor een nieuwe, extra dimensie. Vuurwerk komt tot leven via videobeelden en filmpjes, zeker wanneer het zwaarder kaliber vuurwerk zijn intrede doet. Eerst 500 grammers, daarna compounds. “Professioneel” vuurwerk komt ineens binnen handbereik. Het gevolg, in mijn geval althans: het zoekveld wordt een stuk groter. Naast het doorspitten van de folders ga ik ook kijken wat er in de wijdere omgeving te koop is. Wat dat betreft is de jaarwisseling van 2014 achteraf gezien wel bepalend geweest voor de collectiedrift die in mij losgebarsten is. Vlak voor kerst (toen kon dat nog) raak ik betoverd door de Oriental Collection van Bonfireworks na een bezoek aan de website van Van Der Giezen vuurwerk in Hoogkerk… nog steeds een begrip in Groningen en omstreken. Dit is vuurwerk van een andere orde. 25 shots, 25mm kaliber, 375 gram kruit. Potten met stuk voor stuk “bijzondere” effecten. Ik bestel er drie om te proberen.
De anticipatie is groot en het relatief korte ritje naar Hoogkerk (dik 30 minuten) een eerste kennismaking met een traditie die zich daarna ieder jaar, met uitzondering van de twee Corona jaren, in steeds hevigere mate zal gaan ontwikkelen. In de fietsenzaak ben ik op de tweede verkoopdag van het jaar in alle vroegte een van de eersten. Het aanbod is overweldigend, de service top. Eventjes later ben ik weer op weg naar huis met exclusief spul. Ik kan niet wachten om het af te steken.
De Bonfire producten overtreffen de verwachtingen. De allereerste crossette cake die ik in mijn leven afsteek is een schot in de roos: De Splitting Comets. Een pareltje. Het geeft een enorme kick om na een behoorlijke zoektocht zo’n lekker blokje in de straat te hebben staan.

Sindsdien heb ik de grens steeds verder verlegd. Een half uur rijden werd al snel een uur, nog niks vergeleken met de kleine 5 uur die ik dit jaar moet afleggen om in Ulft welgeteld één compound op te halen. Het wordt een dag waarvan ik keihard ga genieten.
De eerste voorbereidingen voor de 2023 collectielijst tref ik al op de allereerste dag van dit jaar, 1 januari. Met alle indrukken nog vers in het geheugen voorzie ik mijn 2022 afsteeklijst van het nodige commentaar, én kleurtjes. De goud gemerkte artikelen zijn de toppers die ik absoluut nog een keertje wil hebben, de groene zijn dikke prima, en de rode vallen tegen. Dik omcirkelt is de Bull van China Red. Die moet sowieso later in het jaar weer in de straat staan, en dan hopelijk onder iets gunstigere omstandigheden. Een enorm brute, zeer gevarieerde waaier. I like.
Na het bijwerken van de administratie ontbijt ik rustig en ga ik naar buiten. De rest van de familie verkeert nog in diepe slaap maar ik ga op inspectie en kijken wat de nabije omgeving de lucht in heeft gepompt. Ik zie veel compounds van Lesli, Broekhoff en GBV-Weco – merken die bij de dichtstbijzijnde vuurwerkwinkels worden verkocht. Thuis herinnert de nasmeulende vuurkorf nog aan het zeer geslaagde feestje dat slechts luttele uren daarvoor is beëindigd. Samen met de buren veeg ik de straat weer schoon en kijken we samen terug op een geslaagde jaarwisseling met veel mooi vuurwerk.
Onder het genot van een paar koppen koffie neem ik rustig alle belevenissen en filmpjes die op het forum worden geplaatst in mij op. Ik ben benieuwd hoe andere leden de producten die ik zelf geschoten heb hebben ervaren en deel hier en daar mijn commentaar ook. Deze posts geven direct al een soort van indicatie van artikelen die interessant zijn voor de eerstvolgende jaarwisseling en in dat kader zijn ook de compilatiefilmpjes van mede VWC leden van onschatbare waarde als het gaat om prestaties en beleving. Niks is mooier dan op een donkere avond in januari of februari met de kachel aan vuurwerkcompilaties te kijken en de magische jaarwisseling nog een keertje her te beleven.
De eerste online shops zijn nauwelijks open of mijn eerste bestelling is alweer een feit. We schrijven begin maart 2023. Mijn vrouw schudt met het hoofd wanneer ze op het digitale rekeningafschrift de term “vuurwerk” ziet staan maar ze weet ondertussen: er tegenin gaan heeft geen zin. “Abort mission” is kansloos. Dit hoort allemaal bij het hogere doel, de eindstreep, 31 december. “One hell of a ride”, een emotionele achtbaan waarin talloze obstakels overwonnen moeten worden. Een proces van vallen en opstaan, een traject met de nodige tegenslagen. Een onderneming die in draait om één ding: De verlangenlijst.
De verlangenlijst. Ik vind deze term wel goed passen bij het bij elkaar zoeken van de collectie. Een lijst met producten die je bezig houden in je hoofd. Een lijst die constant verandert, door één mindere review of juist een filmpje waar een product ontzettend goed uit de verf komt. Een lijst die gelukkig ook beetje bij beetje gestalte krijgt. Want uiteindelijk moeten er knopen doorgehakt worden. Het blijft lastig, en het is steeds weer spannend. Wat ga ik bestellen, waar en vooral wanneer. Weekacties, Mystery Deals en Black Friday zijn “killing” om waar te zwijgen over de verrassende opruiming van uitloopartikelen door winkels die veelal onder de radar blijven. Oktober en November vergen wat dat betreft het uiterste. We krijgen ontzettend veel voor de kiezen. Nieuwe filmpjes, nieuwe info, nieuwe deals. De verlangenlijst is constant in beweging.
Bij besteld vuurwerk verschuiven de kriebels naar anticipatie. Hoge verwachtingen, teleurstelling en gelukkig ook een stille kreet van opluchting wanneer een product wel erg lekker uit de verf komt tijdens een demo. Het loeren op pareltjes, op bijzondere uitloop producten om producten die je altijd al een keer had willen hebben maar prijstechnisch simpelweg niet haalbaar zijn. In de eerste uren van het nieuwe jaar is het cirkeltje pas echt rond, maar ik zou de voorbereiding en de reis door het land tijdens de afhaaldagen voor geen goud willen missen.
Na de twee Coronajaren is 2023 weer een jaar waarin de markt overspoelt wordt met nieuwe producten. Extra keuzestress!!!! Wat voor nieuwe producten worden gelanceerd, hoe zullen ze presteren, en zijn ze betaalbaar? Een aantal niet, terwijl er zo veel mooie nieuwe producten voorbij komen. De Unbeatable van Wolff is super interessant - maar dat is een variant op de Kingdom die ik al heb.
In voorgaande jaren heb ik vaak genoeg de gok gewaagd en “blind” gekocht en dat heeft eigenlijk altijd wel goed uitgepakt. Dit jaar heb ik voor het eerst, op de El Padrino en Fuego del Mar na, geen enkel nieuw product in de collectie. Is dat een bewuste keuze? Nee, maar met de snel veranderende regels in Nederland wil ik paar artikelen toch nog een keer schieten voordat ze niet meer te krijgen zijn. De “Rat” (China Red) en de “Mega Mine” (Magnum) zijn daar twee concrete voorbeelden van.
De storm in mijn hoofd is gaan liggen. De verlangenlijst is namelijk af en wordt als alles goed gaat over precies 7 dagen werkelijkheid. Het geeft een relaxt gevoel. Het ophalen wordt een feestje. Het afsteken ook. Laat de dag der dagen maar komen. Waarbij ik vurig hoop op iets minder wind dan afgelopen jaar.
DE VERLANGENLIJST - DE EVOLUTIE VAN KEUZESTRESS
Zaterdag 18 november. Nietsvermoedend scroll ik door de berichtjes in de shoutbox op het VWC forum wanneer mijn oog valt op een post van Knettermans. Mijn hartslag schiet acuut omhoog. De Full Assault is in Ulft te krijgen voor een waanzinnig scherpe prijs. Ik heb ‘m ooit eerder in bestelling gehad, maar Corona gooide toen roet in het eten. Bestelling geannuleerd. Zwaar klote. Sindsdien staat ie in de top drie van “must-haves”. Het hele jaar al heb ik deze compound op het oog, maar ik heb ‘m eerlijk gezegd nog niet tegen deze prijs voorbij zien komen. Je hoopt er stiekem op bij de (freak)winkels en adressen die je nauwlettend in de gaten houdt, en dan duikt deze deal ergens op waar je het totaal niet verwacht. Wat een verrassing. Dit is zo’n buitenkansje dat mijn hele lijf direct in actiemodus komt te staan.
Ulft? Waar ligt dat? Mijn topografische kennis is best op orde al zeg ik het zelf, maar Ulft kan ik lastig plaatsen. Ik ben hier in ieder geval nog nooit geweest. Ik open snel Google Maps en typ het plaatsje in. De pin beweegt naar de Achterhoek. Winstpakker! Dit biedt perspectief. Ik moet voor mijn China Red spullen al in Twente zijn, en deze extra stop lijkt te doen. De route wordt 50 minuten langer, enkele reis. Ik heb weinig tijd om na te denken. Mogelijkerwijs zijn er maar een paar boxen tegen deze prijs te krijgen en zal ik het mijzelf nooit vergeven wanneer ik nu niet toesla. De adrenaline heeft de overhand. Ik ga het gewoon doen! Snel bestellen…..
Snel bestellen is geen sinecure. Ik moet eerst een account aanmaken, het account activeren, en dan pas kan ik beginnen met het kiezen van producten. De tijd tikt voorbij. Hopelijk hebben ze nog genoeg op voorraad. Ik kan maximaal twee keer de Full Assault kiezen. Ik hou het bij eentje, en druk snel de bestelknop in. De pagina wordt ververst, ik kom in het betaalscherm. Gauw afrekenen… eventjes wachten en dan komt de bevestiging in beeld: ik heb een Full Assault kunnen bemachtigen. Mijn hart maakt een vreugdesprong. Wat krijg ik hier veel energie van. Een box waar je eigenlijk niet meer op gerekend had komt zo ineens binnen handbereik en maakt direct de puzzel compleet. Heerlijk!
Veel leden en lezers zullen misschien wel hun schouders ophalen bij bovenstaand verhaal – de Full Assault is qua kruitinhoud niet echt een dikke bak – maar zeker binnen mijn budgetruimte betekent het scoren van juist deze topper tegen deze prijs heel veel. Qua betaalbaarheid ligt mijn grens voor compounds anno 2023 rond de 110 Euro. Blokken die meer dan 110 Euro kosten krijg ik niet weggeslikt. Ik kom dan ernstig in conflict met mijzelf, omdat het zo’n enorme hap uit de pot is (circa 600 Euro). 110 Euro, daar heb ik normaal gesproken vier dikke 500 grammers voor. Het rationele verstand wint bijna altijd.
Toch denk ik dat de echte freaks het gelukzalige gevoel van het opsporen en kopen van buitenkansjes herkennen – ongeacht het budget. Gedurende het hele jaar de kleine succesjes vieren wanneer zulke momenten zich voordoen. Want die kansen komen, gegarandeerd. Niemand weet echter precies wanneer en waar, om maar te zwijgen over het product. Zo brengt rond hetzelfde tijdstip dat mijn kop gek wordt gemaakt door Knettermans de Kingsmen een grote groep liefhebbers in extase. Een winkel in Zuid-Drenthe zorgt ervoor dat freaks in de hoogste staat van paraatheid worden gebracht en in een “split second” een belangrijke keuze moeten maken. Uitloopartikel, uniek product – het is nu of nooit. Wachten is tricky, het is “wie het eerst komt wie het eerst maalt”. Dat is het “freak” zijn in een notendop: 365 dagen bezig zijn met de laatste dag van het jaar om het beste binnen de mogelijkheden in de straat te hebben staan, ongeacht het budget. Het samenstellen van de collectie- dat is topsport.
In vergelijking tot vroeger, en dan praat ik over zo’n 40 jaar geleden, is de wereld wel gigantisch veranderd, ook in vuurwerkland. In een tijd zonder internet, slechts een select aantal importeurs en een stuk minder keus werd de jaarwisseling pas eind november tastbaar. Het was wachten totdat etaleurs de winkeletalages gingen inrichten met dummy’s. Elke dag fietste ik vanuit school langs de vuurwerkwinkel om te kijken of er “eindelijk” al vuurwerk uitgestald stond. Het duurde en duurde maar voor mijn gevoel. Een gigantische spanning bouwde zich op en als het zo ver was, en ook het krantje met alle producten in de winkel lag, kon het dromen, plannen en rekenen beginnen. Filmpjes waren er begin jaren 80 niet, dus je moest het doen met de pakkende effectbeschrijvingen in de folder. Er ontstond een dagelijks patroon waarbij ik Iedere dag met mijn gezicht tegen het etalageraam gedrukt stond om alle potten tot me te nemen. De Cloud Dragon, Green Bamboo, Big Snow – dat was de crème de la crème van het vuurwerk dat je toen kon krijgen. Het is nauwelijks meer voor te stellen in deze tijd, maar dat was echt het maximale kaliber wat te koop was voor de consument. Nu 40 jaar later komt er toch weer een geluksmomentje naar boven borrelen. Zo’n, anno nu volstrekt onbeduidend potje afsteken was enorm spannend hoor. Zou ie net zo presteren als in het krantje omschreven stond? Het was de klapper van de avond, het stukje vuurwerk wat het heilige moment om 00.00 uur rechtvaardigde. Man, wat was dat kicken na een hele dag als een grote mijnheer rond gelopen te hebben met een dikke tas astronauten, kanonslagen, jumping jacks en lilliput pijlen om mijn nek. Als alles op was, snel naar huis en weer bijvullen. Stoken alsof je leven er van af hing, mooie tijden waren dat.
De komst van internet zorgt voor een nieuwe, extra dimensie. Vuurwerk komt tot leven via videobeelden en filmpjes, zeker wanneer het zwaarder kaliber vuurwerk zijn intrede doet. Eerst 500 grammers, daarna compounds. “Professioneel” vuurwerk komt ineens binnen handbereik. Het gevolg, in mijn geval althans: het zoekveld wordt een stuk groter. Naast het doorspitten van de folders ga ik ook kijken wat er in de wijdere omgeving te koop is. Wat dat betreft is de jaarwisseling van 2014 achteraf gezien wel bepalend geweest voor de collectiedrift die in mij losgebarsten is. Vlak voor kerst (toen kon dat nog) raak ik betoverd door de Oriental Collection van Bonfireworks na een bezoek aan de website van Van Der Giezen vuurwerk in Hoogkerk… nog steeds een begrip in Groningen en omstreken. Dit is vuurwerk van een andere orde. 25 shots, 25mm kaliber, 375 gram kruit. Potten met stuk voor stuk “bijzondere” effecten. Ik bestel er drie om te proberen.
De anticipatie is groot en het relatief korte ritje naar Hoogkerk (dik 30 minuten) een eerste kennismaking met een traditie die zich daarna ieder jaar, met uitzondering van de twee Corona jaren, in steeds hevigere mate zal gaan ontwikkelen. In de fietsenzaak ben ik op de tweede verkoopdag van het jaar in alle vroegte een van de eersten. Het aanbod is overweldigend, de service top. Eventjes later ben ik weer op weg naar huis met exclusief spul. Ik kan niet wachten om het af te steken.
De Bonfire producten overtreffen de verwachtingen. De allereerste crossette cake die ik in mijn leven afsteek is een schot in de roos: De Splitting Comets. Een pareltje. Het geeft een enorme kick om na een behoorlijke zoektocht zo’n lekker blokje in de straat te hebben staan.

Sindsdien heb ik de grens steeds verder verlegd. Een half uur rijden werd al snel een uur, nog niks vergeleken met de kleine 5 uur die ik dit jaar moet afleggen om in Ulft welgeteld één compound op te halen. Het wordt een dag waarvan ik keihard ga genieten.
De eerste voorbereidingen voor de 2023 collectielijst tref ik al op de allereerste dag van dit jaar, 1 januari. Met alle indrukken nog vers in het geheugen voorzie ik mijn 2022 afsteeklijst van het nodige commentaar, én kleurtjes. De goud gemerkte artikelen zijn de toppers die ik absoluut nog een keertje wil hebben, de groene zijn dikke prima, en de rode vallen tegen. Dik omcirkelt is de Bull van China Red. Die moet sowieso later in het jaar weer in de straat staan, en dan hopelijk onder iets gunstigere omstandigheden. Een enorm brute, zeer gevarieerde waaier. I like.
Na het bijwerken van de administratie ontbijt ik rustig en ga ik naar buiten. De rest van de familie verkeert nog in diepe slaap maar ik ga op inspectie en kijken wat de nabije omgeving de lucht in heeft gepompt. Ik zie veel compounds van Lesli, Broekhoff en GBV-Weco – merken die bij de dichtstbijzijnde vuurwerkwinkels worden verkocht. Thuis herinnert de nasmeulende vuurkorf nog aan het zeer geslaagde feestje dat slechts luttele uren daarvoor is beëindigd. Samen met de buren veeg ik de straat weer schoon en kijken we samen terug op een geslaagde jaarwisseling met veel mooi vuurwerk.
Onder het genot van een paar koppen koffie neem ik rustig alle belevenissen en filmpjes die op het forum worden geplaatst in mij op. Ik ben benieuwd hoe andere leden de producten die ik zelf geschoten heb hebben ervaren en deel hier en daar mijn commentaar ook. Deze posts geven direct al een soort van indicatie van artikelen die interessant zijn voor de eerstvolgende jaarwisseling en in dat kader zijn ook de compilatiefilmpjes van mede VWC leden van onschatbare waarde als het gaat om prestaties en beleving. Niks is mooier dan op een donkere avond in januari of februari met de kachel aan vuurwerkcompilaties te kijken en de magische jaarwisseling nog een keertje her te beleven.
De eerste online shops zijn nauwelijks open of mijn eerste bestelling is alweer een feit. We schrijven begin maart 2023. Mijn vrouw schudt met het hoofd wanneer ze op het digitale rekeningafschrift de term “vuurwerk” ziet staan maar ze weet ondertussen: er tegenin gaan heeft geen zin. “Abort mission” is kansloos. Dit hoort allemaal bij het hogere doel, de eindstreep, 31 december. “One hell of a ride”, een emotionele achtbaan waarin talloze obstakels overwonnen moeten worden. Een proces van vallen en opstaan, een traject met de nodige tegenslagen. Een onderneming die in draait om één ding: De verlangenlijst.
De verlangenlijst. Ik vind deze term wel goed passen bij het bij elkaar zoeken van de collectie. Een lijst met producten die je bezig houden in je hoofd. Een lijst die constant verandert, door één mindere review of juist een filmpje waar een product ontzettend goed uit de verf komt. Een lijst die gelukkig ook beetje bij beetje gestalte krijgt. Want uiteindelijk moeten er knopen doorgehakt worden. Het blijft lastig, en het is steeds weer spannend. Wat ga ik bestellen, waar en vooral wanneer. Weekacties, Mystery Deals en Black Friday zijn “killing” om waar te zwijgen over de verrassende opruiming van uitloopartikelen door winkels die veelal onder de radar blijven. Oktober en November vergen wat dat betreft het uiterste. We krijgen ontzettend veel voor de kiezen. Nieuwe filmpjes, nieuwe info, nieuwe deals. De verlangenlijst is constant in beweging.
Bij besteld vuurwerk verschuiven de kriebels naar anticipatie. Hoge verwachtingen, teleurstelling en gelukkig ook een stille kreet van opluchting wanneer een product wel erg lekker uit de verf komt tijdens een demo. Het loeren op pareltjes, op bijzondere uitloop producten om producten die je altijd al een keer had willen hebben maar prijstechnisch simpelweg niet haalbaar zijn. In de eerste uren van het nieuwe jaar is het cirkeltje pas echt rond, maar ik zou de voorbereiding en de reis door het land tijdens de afhaaldagen voor geen goud willen missen.
Na de twee Coronajaren is 2023 weer een jaar waarin de markt overspoelt wordt met nieuwe producten. Extra keuzestress!!!! Wat voor nieuwe producten worden gelanceerd, hoe zullen ze presteren, en zijn ze betaalbaar? Een aantal niet, terwijl er zo veel mooie nieuwe producten voorbij komen. De Unbeatable van Wolff is super interessant - maar dat is een variant op de Kingdom die ik al heb.
In voorgaande jaren heb ik vaak genoeg de gok gewaagd en “blind” gekocht en dat heeft eigenlijk altijd wel goed uitgepakt. Dit jaar heb ik voor het eerst, op de El Padrino en Fuego del Mar na, geen enkel nieuw product in de collectie. Is dat een bewuste keuze? Nee, maar met de snel veranderende regels in Nederland wil ik paar artikelen toch nog een keer schieten voordat ze niet meer te krijgen zijn. De “Rat” (China Red) en de “Mega Mine” (Magnum) zijn daar twee concrete voorbeelden van.
De storm in mijn hoofd is gaan liggen. De verlangenlijst is namelijk af en wordt als alles goed gaat over precies 7 dagen werkelijkheid. Het geeft een relaxt gevoel. Het ophalen wordt een feestje. Het afsteken ook. Laat de dag der dagen maar komen. Waarbij ik vurig hoop op iets minder wind dan afgelopen jaar.