[De kennis van nu] Reportages over wetenschappelijke onderzoek - 11 - Explosieve pak

bolle-040

VWC lid
Voor de liefhebber:

Reportages over wetenschappelijke onderzoek.
Politie en postpakketbedrijven zoeken naar de nieuwe routes van handelaren in illegaal vuurwerk om te voorkomen dat de explosieven in postcentra, bezorgbusjes uiteindelijk bij de consument belanden. Inspecteurs controleren steekproefsgewijs pakketten, want "als het misgaat, gaat het ook echt goed mis," zegt Albert Heijgen van Inspectie Leefomgeving en Transport. Forensisch onderzoeker Rikus Woortmeijer laat zien hoe hij drie 'Cobra's' een heel bed opblazen en Karlijn Bezemer (Nederlands Forensisch Instituut) toont hoe gemakkelijk het flitskruit daaruit ontbrandt. Arian van Asten (NFI) demonstreert een methode om postpakketjes aan de buitenkant te onderzoeken op flitskruit. Zwaar vuurwerk heeft ook zijn weg gevonden naar zware criminaliteit als plofkraken en aanslagen. Terrorismeverdachte Jaouad A. had bijna driehonderd Cobra's, die opgeslagen lagen in de kamer van zijn zoontje.

https://www.tvgids.nl/tv/de-kennis-van-nu/72198091

NPO 2 VANAVOND 21:15 - 21:45

En hoe tenenkrommend was het?

Ik vond het nog wel meevallen. Had het idee dat tijdens het testen van de cobra's, het ook echte cobra's waren. Daardoor zie je dat de impact minder heftig is al bij allen andere vergelijking van de media.

Tevens viel mij op bij de inspectie van de pakketjes dat de inspecteur zei dat het gevaarlijk pakketjes kunnen zijn. Die maar weinig nodig hebben om te ontploffen. Op een gegeven moment vindt ie een verdacht pakketje, ipv van rustig neerleggen, gooit ie hem redelijk. Had zo maar fout kunnnen gaan :p

Miste alleen in het onderzoek dat flits kruit kan af gaan door statische lading. Dat kwam namelijk de hele tijd terug in het programma.

Miste alleen in het onderzoek dat flits kruit kan af gaan door statische lading. Dat kwam namelijk de hele tijd terug in het programma.

En de dame van TNO had als voorbeeld een cobra doorgesneden.
Leuk dat je anti statische kleding aan hebt, maar je gebruikt wel een mes om die cobra open te maken.
En ze had voor de voorbeelden ook een aantal Cobra's leeggehaald.
Ik vind het allemaal nogal link.

Maar ik vond het een interessant programma.
Snap alleen niet dat er niet voor 100 procent gecontroleerd wordt.

het was geen slechte uitzending ging voornamelijk over de cobra 6 en wat voor schade het kan aanrichten, de cobra onder het bed die afgaat maakt op de meeste kijkers wel indruk denk ik. er was nog een leuk fragment van vroeger tijdens de vuurwerk verkoop.

Back
Bovenaan