De jaarwisseling met een verbod..

Ik blijf erbij dat een jaarwisseling zonder vuurwerk geen jaarwisseling is. Het is dat ik nu al weet dat ik dit jaar ergens ben waar genoeg afgestoken gaat worden maar anders was ik net zo lief vroeg naar bed gegaan. Wat mij echter het meeste raakt is dat ik terugkijk op pakweg 40 jaar plezier met vuurwerk en bovenal voorpret. De hele evolutie van wekenlang lijstjes maken met folders naar beginnen met bestellingen voor de nieuwe collectie in de eerste dagen van januari. Dat zijn mooie herinneringen waar geen nieuwe bij zullen komen en die mijn kinderen ook niet meer kunnen maken. Die voorpret is zo'n belangrijk onderdeel en iets wat ook zo vaak zo goed te zien was tijdens de verkoopdagen; al die mensen met een glimlach op hun gezicht bij het in ontvangst nemen van hun bestelling, kinderen waarbij je het geluk en de spanning op het gezicht af kon lezen, die onbeschrijflijke en unieke sfeer. De gezelligheid bij importeurs- en winkeliersdemo's waar we met z'n allen maar al te graag naartoe gingen was ook zo'n mooi deel van de voorpret.

Vuurwerk zal er nog steeds zijn, zowel in de buitenlandse winkels als het illegale circuit zal het aanbod alleen maar groter worden. Maar daarbij zal de voorpret (grotendeels) ontbreken. Het zal nooit meer hetzelfde zijn. En als er dan nog een goede reden voor was maar het is enkel omdat een groep haters net zo lang heeft lopen drammen met kromme argumenten tot ze hun zin hebben gekregen wordt het ons allemaal afgepakt. Dat voelt, en is, oneerlijk en dat maakt me zo pissig...

Wij hebben met de buren wel een vereniging opgericht. Niet alleen voor vuurwerk, maar voor meerdere redenen eigenlijk. We gaan het wel proberen om een ontheffing te krijgen, en als dat lukt voor onze locatie (grasveld voor de deur) dan gaan we ons ook aan die regels houden. Dat is overigens voor ons niet zo lastig, we hebben vanuit onze huizen zicht op het veld, en we staan toch altijd voor de deur op de oprit de hele avond.

Mocht de burgemeester om wat voor reden dan ook geen toestemming geven, dan hebben we een plan B, die ik hier niet openbaar zet 😂
Dit jaar gaan we het zo doen.

Mijn vrouw wil eigenlijk al jaren tijdens kerst en oud&nieuw op vakantie naar de zon. Wat ik altijd geblokkeerd heb uiteraard. Voor volgend jaar is dit dan wel een optie. We hebben vrienden uit Suriname die wel elk jaar juist voor het vuurwerk terug gaan naar Suriname met de jaarwisseling. Ze hebben ons ook al uitgenodigd, (omdat ze weten dat ik van vuurwerk houd) dus dat is zeker een optie voor de komende jaren.
De vuurwerk verkoop duurt daar een week, je hebt er veel meer soorten vuurwerk eigenlijk, ( onder andere shellkitjes, ratelbanden met flashen etc) en wanneer de verkoop begint mag je ook meteen stoken.

Ergens heb ik er spijt van dat ik een aanzienelijk deel van mijn leven klakkeloos de mening heb meegenomen van de maatschappij en vervent vuurwerk hater was. Desondanks dat ik er mijn jeugd wel hele leuke herinneringen aan had.

In 2023 dacht ik een keer voor de gein "ach waarom niet een keertje wat meenemen", nam gewoon wat troep op de voorbestelling (begin december). Toen begon de voorpret eigenlijk al een beetje te borrellen. Dat is jaarwisseling die ik dicht bij mij houdt tbh. In 2024 was ik eigenlijk al helemaal hooked, zelfs op zo'n punt dat ik tegen mijn vriendin de classic "ja dit is nog onder de 25kg hoor, rustig" moest zeggen nietwetende dat ik al sterk boven de 30 zat. 2025 net zo erg, misschien zelfs erger want de voorbereiding was dat jaar heel vroeg (en bestelling kwamen ook best vroeg binnen). Dan nu in de grote 26 is het dan bijzonder genoeg voorbij.

Het was van korte duur en ik heb er spijt van dat ik niet voor 2019 nog iets heb gedaan op een oudere leeftijd, dat ik niet voor het verbod van knalvuurwerk het laatste eruit heb kunnen halen.

Ik moet eerlijk toegeven dat het verbod op knalvuurwerk eigenlijk alles al had vernaggeld. Cijfermatig heeft dit niks verholpen (te zien in diverse rapporten) en je ontneemt een lichtere en mogelijke veiliger variant van idk een 5g flitspoeder knaller of iets dergelijks. Bovendien zette het de toon, bij genoeg bitchen, klagen en lobby-en kom je een heel end.

Ik denk niet dat ik iets meer met vuurwerk wil gaan doen binnen Nederland, tenzij ze het ineens wel legaliseren, maar dat lijkt mij heel sterk. Ik wil ook niet de effort doen om naar Duitsland te gaan, dat voelt ook dan weer niet hetzelfde.

Het is wat is en daar laat ik het dan bij. Het was een beetje een rant, voor zij die het nog wel doorzetten. More power to you, blijf er nog van genieten, mij lukt het niet meer.

Voor een groot deel kan ik je verhaal volledig plaatsen in mijn leven. (ben wel altijd liefhebber geweest)

Vroeger (20 jaar geleden) was ik het mannetje met de babypijltjes en astronauten die ik constant ging bijvullen.
Niet veel later kwamen de single shots en was het zaadje geplant voor vuurwerk met een knal.

De jaren erop werden er lawinepijlen, zinkpijlen, nitraten en super vlinders gekocht.

En uiteraard de hele dag door kerstbomen rauzen.

Na een aantal jaren ben ik ook eens naar het grote vreugdevuur van Duindorp geweest.
Iets wat nu ook weer aantrekt als er een vuurwerkverbod is, dan heb je toch nog een enigszins leuke viering.

Mijn laatste Oudjaar met vuurwerk was dan ook zo 15 jaar geleden.
Onderweg naar huis in me uppie rond een uur of 04:00 strooide ik nog met de ene na de andere super vlinder.

Toen kwam er eigenlijk een besef momentje en ik dacht bij mezelf: ik ben er wel klaar mee.
Zo maar 15 jaar geen vuurwerk gekocht! (door verschillende redenen)

Nu achteraf heb ik niet perse spijt, maar wel zoals jij zegt: Het was van korte duur en ik heb er spijt van dat ik niet voor 2019 nog iets heb gedaan op een oudere leeftijd, dat ik niet voor het verbod van knalvuurwerk het laatste eruit heb kunnen halen.

Mijn 'tijdlijn' is een beetje identiek verder.

2023/2024 :

Mama was weer eens vrij met Oudjaar en er ontstond spontaan het idee om één potje voor 00:00 te halen.
Dit werd de Mastermind 100 van Wolff, online besteld.

Tijdens het afhalen riep ze spontaan: heb je nog zo vergelijkebare pot?
Het werd de Booster 500, en zo geschiede die jaarwisseling.

Het smaakte naar meer. En ook deze jaarwisseling koester ik erg.

2024/2025 :

De reden dat ik dit forum ontdekte.

Er ging geen dag voorbij dat er hier niet een discussie was over de Color Hypnose van Rubro.

Naar overleg thuis en het ontdekken van Freak shops moest deze er toch wel komen.
Uiteindelijk net geen 500 euro aan vuurwerk gekocht dat jaar maar echt super genoten die avond.

Ook ik moest hem gebruiken: "ja dit is nog onder de 25kg hoor, rustig"

Wel ging ik wat meer letten op berichtgeving in Januari en die was veelal negatief met de roep om een vuurwerkverbod.

2025/2026 :

De roep en dwang vanuit de politiek was een feit, wet veilige jaarwisseling iets later aangenomen.

Alles en iedereen riep dan ook: waarschijnlijk laatste jaar.

Dit maakte dat ik al voor 1.000 euro in de Freak acties op 10 Januari had besteld.

Wat volgde was een jaar met heel veel ups & downs, maar zeker één voor de boeken.
Mijn waarschijnlijk eerste en laatste, grootse collectie ooit, iets meer dan 4.000 euro in de Freak.

Ik heb het ooit eens omgerekend naar 'reguliere' prijzen voor de gein, en ik kwam dacht ik op bijna 6.000 + uit, maar weet ik niet meer zeker.

Een flinke collectie dus! En een jaarwisseling die ik nooit meer zal vergeten.

Ik ben wel door iedereen voor gekk verklaard maar dat neem ik voor lief hahaha.

Ik moest gewoon de sfeer en gekte meemaken, stad en land af met volle kofferbakken, etc!

-

Zoals je kan lezen hebben we dus vooral de laatste jaren eigenlijk een identieke tijdlijn!

'Dan nu in de grote 26 is het dan bijzonder genoeg voorbij'

Ik houd nog een sprankje hoop dat ze het dit jaar niet rond krijgen maar volgend jaar is die er sowieso.

Hier kun je nog genieten van mijn foto's: https://forum.vuurwerkcrew.nl/threads/collectie-fotos-2025-2026.1801725/post-1981974

Ik ga me vooral bezighouden hoe ik het toch kan vieren, cat 1 in nl. mag gewoon, dus voor mij ga ik weer terug naar hoe het vroeger was.Daarnaast ga ik de grens over en steek daar wat af bv vanuit de kofferbak, mooie lokatie uitzoeken, niemand tot overlast zijn, en je hoeft niet over je schouder te kijken..

Back
Bovenaan