De grootste klap komt na de vuurpijl

moontan

VWC lid
De grootste klap komt na de vuurpijl

Uitzending Kruispunt, 6 december 2011

Video: 24 minuten : http://www.katholieknederland.nl/kruispunt/archief/2011/detail_objectID722280.html

Vuurwerk moet verboden worden
Kruispunt heeft rond de jaarwisseling de artsen van Oogziekenhuis in Rotterdam gevolgd. Hoofdpersoon is dokter Tjeerd de Faber, een man met een missie. “Vorig jaar verloren 25 mensen een oog door vuurwerk, het jaar daarvoor 24. Consumentenvuurwerk moet verboden worden. Het is munitie en dat moet je niet in handen geven van burgers.”

Negatief reisadvies tijdens jaarwisseling
Sinds 2008 registreren oogartsen landelijk de schade. In twee jaar tijd telde men meer dan 500 gevallen van oogletsel door vuurwerk. "Het is totaal absurd” zegt dokter De Faber, “Het Amerikaanse leger heeft in drie jaar Golfoorlog minder schade aan ogen dan wij in twee avondjes vuurwerk gooien. Er zou een negatief reisadvies moeten komen voor Nederland tijdens de jaarwisseling. Het is echt gevaarlijk!” Meer dan de helft van de vuurwerkslachtoffers is nog niet volwassen. Het zijn vrijwel allemaal jongens. De Faber: “Alcohol, adrenaline, hormonen en buskruit, dat is een buitengewoon gevaarlijke combinatie. Het is triest. Je ziet dat levens verwoest worden. Het jongste slachtoffer dat ik heb gezien was drie. Een jongetje zat gewoon bij opa op z’n arm buiten te kijken naar het vuurwerk. Een vuurpijl schiet in zijn oog. Hij is vijf keer geopereerd. Uiteindelijk ziet het oog licht en donker, meer konden we niet redden. Die jongen moet naar het speciaal onderwijs, de impact op zijn leven is enorm. Ik zeg altijd: de grootste klap komt na de vuurpijl.”

Omstanders vaak slachtoffer
Het Nederland Oogheelkundig Gezelschap becijferde dat 53 procent van de slachtoffers omstander is. De Faber: “Mensen die niet zelf met vuurwerk lopen te klooien, maar toch geraakt worden. Zij worden slachtoffer van het pretpakket van iemand anders. Dat is natuurlijk dubbelzuur.” Tjeerd de Faber is een zeer betrokken arts. Waar hij maar kan, houdt hij zijn pleidooi voor een verbod op consumentenvuurwerk. “Ik heb met mijn eigen kinderen het nodige meegemaakt. De oudste werd met een handicap geboren. Ons tweede kind, een dochter, is overleden aan wiegendood. Ik weet wat ouders kunnen meemaken, ik weet wat verlies betekent. En als je dan ziet dat er op één avond 25 mensen een oog kwijt raken, terwijl dat makkelijk te voorkomen is. Zo zinloos! Vorig jaar stonden wij hier met dubbele bezetting te wachten. Tot half één ‘s nacht was er eigenlijk niks te doen. Maar toen kwam er een lawineaan patiënten binnen. Dan moet je alle zeilen bijzetten. ’s Nachts opereren en soms moet je in de OK besluiten: hier is geen redden aan, dat oog moet er uit. Dan denk je: wat zonde dat zo’n leven verknald is. Je wordt er wel eens moedeloos van. Een vader schiet met een vuurpijl zijn eigen zoontje blind. Dat zal hij altijd meedragen."

Het nieuwe jaar in met een handicap
Slachtoffers van vuurpijlen, rotjes, duizendknallers en gillende keukenmeiden beginnen het nieuwe jaar met een handicap die nooit meer weg gaat. Kruispunt volgt dokter de Faber en zijn team in de nacht van Oud op Nieuw en filmt in 2011 de lange, moeilijke revalidatieperiode van deze nieuwe oogpatienten

kn_722282_tjeerd-de-faber2.jpg

Erg schokkend dit zeg, laat deze beelden maar zien aan mensen die het vertikken om een vuurwerkbril op te zetten!!!

Als je normaal met cons. vuurwerk omgaat is er niks aan de hand. Veel slachtoffers komen doordat kinderen fluitpijltjes gooien, waardoor ze elke kant op kunnen vliegen. En dat is nog maar 1 oorzaak van slecht omgaan met vuurwerk.

Verbiedt die babypijltjes gewoon. Sorry hoor maar die dingen kunnen alle kanten op gaan. Nee, babypijltjes neem ik nooit meer. Vage dingen. Sorry voor de liefhebbers, maar het zou wel schelen. + Vuurwerkbril.

Vuurwerkbril inderdaad. En logisch dat er in Amerika minder ogen zijn verloren dan in Nederland. De meeste mensen sterven namelijk naar een kogel. Dat is echt appels met peren vergeleiken.

Zulke artikelen brengen eigenlijk niets nieuws. Het is een slapende hond wakker maken.

Ik heb ook zo mijn ideeen over veiliger vuurwerk.

Voor kleinere cakes (voornamelijk de cakes uit paketten) standaard voetjes eronder. Deze beginnen sneller aan de wandel te gaan.
Vuurpijlen verbieden, hier gaat het snel mee fout en wanneer het fout gaat gaat de pijl nog even door.
Vuurwerkbrillen verplichten/ gratis bij aankoop van vuurwerk en voorlichting daarover.

Misschien juist goed denk om een 'slapende hond weer wakker te maken'. Als je goed kijkt is het gewoon erg schokkend hoeveel mensen hun ogen kwijt raken met oud&nieuw, gewoon omdat er niet goed wordt omgegaan met vuurwerk.

Wij (hier op het forum) zijn ons er van bewust wat de gevaren zijn van vuurwerk, maar bij de gemiddelde Nederlander is dit niet het geval.
Ik vind dan ook dat deze oogarst niet het constant moet hebben over 'munitie', maar voorafgaande het oud&nieuw duidelijk moet laten zien wat de gevaren zijn van vuurwerk (in dit geval voor je ogen) en daarbij de vuurwerkbril veel beter moet promoten, landelijk.
Het is belangrijk dat het dragen van een vuurwerkbril wordt gezien als 'stoer' en het niet voor losers is.

Met nogmaals gezegd: Wij weten het allemaal wel, maar de gemiddelde Nederlander heeft er geen benul van en staat niet bij de gevaren stil die ontstaan bij het verkeerd omgaan met vuurwerk.

Vuurwerk brillen verplichten lijkt me ook niet echt een idee. Ze verplichten al genoeg, het is natuurlijk wel gewoon slim om er een te dragen.

vuurwerkbril verplichten lijkt me wel een stuk beter,heb zelf ook een ongeluk gehad in 2004 en loop nu nog dagelijks te klieren met mijn ogen helaas.

Een vuurpijl is zo gemaakt en getest dat hij simpelweg àltijd de lucht in schiet. Er moeten dus mensen zijn die het vuurwerk op een verkeerde manier afsteken. Daarnaast moet iedereen gewoon verplicht een vuurwerkbril dragen, aangezien er altijd mensen blijven die vuurwerk misbruiken.
Als je het verbied wordt het legale vuurwerk vervangen door illegaal vuurwerk, en dàn zullen er pas veel slachtoffers vallen. Volgens mij wordt oud en nieuw dan een enorme chaos van rondvliegend zwaar vuurwerk.

Rotje in mn linker oog,en heb nu zwarte vlekken in mn zicht al 6 jaar.En nog wat meer klachten.

Dat was het in het kort.

Dat heb ik ook (die zwarte vlekken), maar niet door vuurwerk. Er zit dan een soort weefsel los vertelde de oogarts mij, kan ernstig zijn, maar hoeft niet.

Het verplichten lijkt me niks omdat er in Nederland al genoeg verplicht wordt. Straks mag de burger helemaal niks meer zelf bepalen, want dat doet de overheid wel. Het is wel erg verstandig, en ik hoop dan ook dat mensen dit zelf in gaan zien.

Een vuurpijl is zo gemaakt en getest dat hij simpelweg àltijd de lucht in schiet. Er moeten dus mensen zijn die het vuurwerk op een verkeerde manier afsteken.

Consumenten potjes die breder als hoger zijn en toch omvallen, is dat ook verkeerd afsteken? Het kan met ieder vuurwerk stuk gebeuren, ook al ga je er juist mee om. Of iedereen moet op 30 meter afstand staan maar dat gebeurd natuurlijk niet...
Als ik potjes om zie vallen is het 90% nederlands consumenten spul, laten ze daar eerst maar eens werk van maken!

Consumenten potjes die breder als hoger zijn en toch omvallen, is dat ook verkeerd afsteken? Het kan met ieder vuurwerk stuk gebeuren, ook al ga je er juist mee om. Of iedereen moet op 30 meter afstand staan maar dat gebeurd natuurlijk niet...
Als ik potjes om zie vallen is het 90% nederlands consumenten spul, laten ze daar eerst maar eens werk van maken!

Ik heb in mijn leven ongeveer 100 cakes afgestoken, en ik heb het nog nooit meegemaakt dat er èèn omviel. Want ik zet cakes altijd tussen stenen of andere (afgeschoten) potten op een harde, vlakke ondergrond. Dat hoort voor mij ook bij er "juist" mee omgaan. Helaas ben ik de enige in de buurt die met vuurwerkbril stookt, cakes vastzet en pijlen uit een pijlenrek schiet.

vuurwerkbril verplichten lijkt me wel een stuk beter,heb zelf ook een ongeluk gehad in 2004 en loop nu nog dagelijks te klieren met mijn ogen helaas.

Ik heb in mijn leven ongeveer 100 cakes afgestoken, en ik heb het nog nooit meegemaakt dat er èèn omviel. Want ik zet cakes altijd tussen stenen of andere (afgeschoten) potten op een harde, vlakke ondergrond. Dat hoort voor mij ook bij er "juist" mee omgaan. Helaas ben ik de enige in de buurt die met vuurwerkbril stookt, cakes vastzet en pijlen uit een pijlenrek schiet.

Bovenstaande quotes geven een mooie samenvatting. Maar verplichten heeft helemaal geen zin. Als je bij wet iets verplicht moet je ook handhaven. Vuurwerk steken we (uiteraard) massaal af en daardoor is het onmogelijk om controles uit te voeren. Hiervoor zijn simpelweg teveel agenten of andere vorm van handhavers nodig. Hetzelfde geldt voor het vastzetten van potten zodat ze niet omvallen.

Ik ben van mening dat dit vooral begint met zelf het goede voorbeeld te geven zoals Snutareen dat doet. Het succes van de Vuurwerkbril is ook grotendeels aan "normale" mensen te danken die de bril uit eigen belang zijn gaan gebruiken en niet zozeer aan commerciële campagnes of oogartsen. De bekendheid heeft daar natuurlijk wel aan bijgedragen, maar als niemand er één opzet wordt het nooit een succes.

"Een beter milieu begint bij jezelf" was/is een bekende slogan, dat geldt ook voor je eigen gezondheid rondom O&N. Je moet er zelf iets aan doen!!

Ik heb gemerkt dat je echt een bril moet dragen!
Een vriend van mij heeft een babypijltje afgestoken, alleen die ging niet omhoog, maar richting mijn oog. (Hé, dat rijmt ook nog:)) Maar gelukkig had ik mijn gewone bril op (dus met sterkte), en heeft die het babypijltje een andere kant op geboemerd (k weet er geen woord voor:p). Ik had alleen kruit in m'n oog, maar dat ging er bij de huisarts al weer meteen uit, en ik was gelukkig om 24:00 gewoon thuis!:p Dus een gewone bril bied al genoeg bescherming! (Dus ik hoef geen ombenullig ding op wat echt niet staat:D)

Meneer wilt gewoon vrij hebben met oud en nieuw.
Nietemin pleit ik voor een bril met oud en nieuw voor ieder. Dan kan deze meneer eens een rustige jaarwisseling thuis meemaken.

Daar komen de oogartsen weer en hoe zat het ook al weer met oogschade als gevolg van champagnekurken die knallen?? :frusty:

Back
Bovenaan