De feiten over verboden vuurwerk

ylke

VWC lid
De producteisen die gelden voor consumentenvuurwerk zijn bedoeld om het afsteken van vuurwerk door particulieren zo veilig mogelijk te maken. Als toegestaan consumentenvuurwerk wordt afgestoken volgens de gebruiksaanwijzing, is de kans op ongelukken minimaal.

Bij onzorgvuldig afsteken of 'stunten' met vuurwerk, kan toegestaan consumentenvuurwerk wel leiden tot ernstige ongelukken, waarbij met name moet worden gedacht aan brandwonden en beschadiging van de ogen. Daarbij geldt dat zichzelf voortdrijvend vuurwerk in potentie de grootste risico's meebrengt.

Verboden consumentenvuurwerk heeft over het algemeen een veel zwaardere lading dan toegestaan consumentenvuurwerk en ook ontbreekt vaak de gebruiksaanwijzing. Uit een rapport van TNO blijkt dat verboden consumentenvuurwerk vanwege de explosiekracht gemakkelijk beschadigingen aan het gehoor of de longen kunnen veroorzaken. Bij een ontploffing op 1 meter afstand van mortierbommen of lawinepijlen kan longschade ontstaan. Dit vuurwerk kan bij ontploffing op 2 meter afstand trommelvliesbreuk veroorzaken. Bepaalde soorten strijkers geven bij een ontploffing op 1 meter afstand kans op trommelvliesbreuk.

Een veilige afstand voor het gehoor is voor mortierbommen 35 meter, voor lawinepijlen 30 meter, en voor strijkers en Chinese rollen ruim 20 meter. Bepaalde soorten strijkers en mortierbommen hebben een explosieve kracht die gelijk is aan die van een vergelijkbare massa TNT-springstof. Bepaalde lawinepijlen en mortierbommen hebben de kracht van handgranaten. Het is duidelijk dat ondeskundig gebruik van dergelijk vuurwerk gemakkelijk tot ongelukken leidt met zware verwondingen en schade.

Bron: www.om.nl

Volgens mij klopt er weer eens helemaal niks van die afstanden. Zo lijkt me 35 meter voor een shell erg weinig, er kan vanalles gebeuren als je op die afstand staat, komt niet vaak voor maar als het voor komt... En 20 meter voor een chinese rol en voor strijkers lijkt me dan weer teveel van het goede.

Lijkt misschien veel maar je gehoor kan al aan heel wat zachtere dingen kapot gaan. Zo hebben ze eens bij mijn oom op het werk gemeten wat schadelijk voor het gehoor was en daar bleek het geluid wat van de pneumatische (lucht) apparatuur ver boven het maximale te liggen van wat mag. Het is niet percé hoe hard iets is om je gehoor te beschadigen het ligt aan meerdere factoren.

Zie ook bijv wikipedia voor meer info.

Ik zelf heb op maat gemaakt oordoppen omdat ik helaas te laat was. In een discotheek was een dj zo aardig om het geluid flink te oversturen op het moment dat ik net langsliep. Resultaat is dat ik nu bij hard geluid last krijg van mijn rechteroor alsof er iemand steeds staat te trommelen.

Mijn kameraden steken mij soms ook de gek aan dat ik die oordoppen draag bij hardcore/hardstyle feesten maar ik weet nu wel beter. Daarnaast eenmaal beschadigd kun je dit niet fixen.

Laatst bewerkt:
Volgens mij klopt er weer eens helemaal niks van die afstanden. Zo lijkt me 35 meter voor een shell erg weinig, er kan vanalles gebeuren als je op die afstand staat, komt niet vaak voor maar als het voor komt... En 20 meter voor een chinese rol en voor strijkers lijkt me dan weer teveel van het goede.

Misschien klopt het wel hoor alleen het is wat vaag omschreven want een shell kan er ook eentje zijn van 2 Inch. Het staat hier niet omschreven wat de maat van de shell is. Daar valt dus weer over te twisten.

Over de afstand tot een strijker valt ook weer wat te zeggen. Als jij een Corsiar naast je laat knallen heb je gewoon gehoorschade opgelopen. Dat valt niet te ontkennen. Maarja een ''baby/mini strijker'' zal die schade niet geven.

Er zit een kern van waarheid in dit verhaal maar het is allemaal wat onduidelijk beschreven.:bye:

Ik heb vorig via FPM voor Fallas en ook voor oud en nieuw een setje Alpine oordoppen gekocht.

Ik werd het zat om steeds met me vingers in me oren te zitten, als er een harde knaller werd afgestoken.
Ik krijg al snel last van oorsuisen en ik word er ook chaggel van.
Gelukkig werken die oordoppen perfect, je kan een stuk relexer stoken.

Gerwin groot gelijk dat je oordoppen draagt tijdens houseparty´s.
Het aantal decibellen die je gehoor aan kan, wordt daar ruimschoots overschreden.
Laat ze maar lachen, over 10 jaar zeggen die lachers... he, wat zeggie!?

Ik heb vanmorgen een Setje Alpine Party Plugs gehaald t.w.v € 10,95, mede door mijn werk ( werk @Evenementen en die muziek grens word daar zwaar overschreden, het is niet fijn als je enkele meters zomaar een uur of 3/4 staat zonde oordopjes, ik had eerst van die E-A-R dopjes die werden daar uitgedeeld aan iedereen maar niemand nam ze aan, ik ben blij dat de organisatie ze ook aan ons medewerkers uitdeelden, want ik heb er mijn profeit uitgehaald. )

Tevens is er hier vorig jaar zwaar vuurwerk afgestoken in de richting van Cobra's etc.. en sommige mensen staken hem niet ver genoeg af of je zag ze nergens liggen en liep er zomaar langs, waardoor je dat wel even voelt op je oren.

Ben ook van plan om ze in 2012 mee te nemen naar Fallas.

Voor de mensen Die evt. oordopjes hebben van Alpine, na goed onderhoud gaan ze 1.5 tot 2 jaar mee, er word aangeraden om zo'n reinigingsspray te kopen maar je kan ook gewoon een glas nemen en een kunstgebit tablet bij doen dat reinigd even goed en is een stuk goedkoper ! mocht je ze niet bijhouden dan zijn ze eerder op en zal je dit wel horen.

Ik draag zelf ook met o en n wel eens oordoppen. Zeker als je met bepaalde mensen bent die niet kunnen nadenken en vuurwerk te dicht bij laten knallen ( van die buren die om 12uur snachts supervlinders gaan afsteken......) Het haalt de scherpe randjes van de knal af en zorgt ervoor dat je geen piep in je oren hebt aan het eind van de avond. Maar mensen moeten het zelf weten. Afstand moet je altijd nemen. Zeker met het nederlandse vuurwerk, waarbij je potten hebt waar het effect net boven de grond knalt... :bonk::frusty:

Ik heb vorig via FPM voor Fallas en ook voor oud en nieuw een setje Alpine oordoppen gekocht.

Ik werd het zat om steeds met me vingers in me oren te zitten, als er een harde knaller werd afgestoken.
Ik krijg al snel last van oorsuisen en ik word er ook chaggel van.
Gelukkig werken die oordoppen perfect, je kan een stuk relexer stoken.

Gerwin groot gelijk dat je oordoppen draagt tijdens houseparty´s.
Het aantal decibellen die je gehoor aan kan, wordt daar ruimschoots overschreden.
Laat ze maar lachen, over 10 jaar zeggen die lachers... he, wat zeggie!?

2585xqu.jpg

riep u baas?
oh, ik dacht dat ik wat gehoord had...

Wat Gerwin zegt over pneumatisch speelgoed klopt als een bus. Bij mijn buurman was er eens een brand in de keuken en ik stond op het balkon om te kijken of dat klopte. Kwam de brandweer met hun speeltje. Wat een dreun om de buitendeur open te krijgen zeg. Ik werd haast van het balkon geblazen. Naast housefeesten en vuurwerk zijn er zat andere zaken die erg veel decibel veroorzaken ja.

Als wij carbid gaan schieten dan hebben we ook altijd oorbeschermers op.
Nu doen wij het maar met 1 bus, maar het eerste jaar heb ik regelmatig met een piep in mijn oren gestaan en ik heb mijn gehoor liever nog wat langer dan een paar jaar.
Dus geen overbodig luxe die oorbeschermers/dopjes.
Helemaal met O&N als je met zwaar spul aan het werk gaat dan is veiligheid ook in dit opzicht belangrijk.

greetzzz

Gehoorschade hangt mede af van de duur en waar je bent dit zal ik maar even uitleggen.

Waar je bent:

Op festivals staat de muziek hard ik weet het, maar als je in een tent staat dan hebben je oren wat te verduren, als je buiten staat kan het geluid zich meer verspreiden en heb je er minder last van.

De duur:

Als je de hele dag door aan 120 dB blootgesteld wordt kan ik met zekerheid zeggen dat je doof bent. Dit is overdreven natuurlijk.
Maar het is zo dat als je aan een geluid van ong 70dB blootgesteld wordt een paar uur dat dat wel gehoorschade oplevert.

Nu met vuurwerk dat produceert voor een korte tijd een grote piek aan dB's dit maakt niet zoveel uit als je zelf buiten staat te stoken en er ver genoeg vanaf staat, maar als je bij Fallas bent dan zou ik geheid oordopjes meebrengen.

Back
Bovenaan