De charme van een 'slechte traditie'

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Twentse burgermeesters wijzen vuurwerkplan minister masaal af.

Twenste burgermeesters grepen de kans om de traditie van het langdurig afsteken van vuurwerk te verdedigen. Als het volk dit wil, dan moet het kunnen.
B. Kobes(Wierden)`, Wie kan zo iets bedenken! Het mist elke realiteit. Het heeft geen gevoel voor traditie. We moeten de charme van oudejaarsdag behouden.
P. den Oudsten Enschede, Niet aan beginnen. Het is niet te handhaven. Als je ook nog eens terreinen zou aanwijzen waar wel afgestoken mag worden, dan creeer je volgens mij juist openbaare ordeproblemen. Gebieden aanwijzen waar geen vuurwerk mag worden afgestoken, kunnen we nu al.
J.Westendorp Losser, Ik herken het probleem niet. Er word vaak gesproken over de gevaren van carbidschieten, maar het aantal ongelukken daarmee is al jaren nul
H. van Overbeeke Hellendoorn, Ik zie er geen heil in. 31 december komt elk jaar langs.Het zij zo.
H.Koetje Twenterand, Waanzinig. Een te Haags gedacht voorstel. We hebben nu al in de week voor oud en nieuw moeite om de boel rustig te houden. Een verbod is niet te handhaven!
C. Brekelmans Borne, We moeten enegie steken in het weren van gevaarlijk vuurwerk. Vuurwerk afsteken is een kennelijk onuitroeibare behoefte van mensen.
K. Loohuis Haaksbergen, Ik voel meer voor een versoepeling van de regels. Je moet het mogen afsteken vanaf het moment dat je het kunt kopen. Of je mag het alleen op oudejaarsdag verkopen.
H. Kok Hof van Twente, Het vuurwerkbesluit is een gedrocht, een gelegenheidsbesluit naar aanleiding van heel vervelende dingen, zoals de vuurwerkramp. Ik voel meer voor een verruiming.
F. Backhuijs Oldenzaal, Ik heb nog nooit een euro uitgegeven aan een rotje. Maar ik wil niet gaan verbieden. Met vernielingen hebben we allemaal te maken. We hebben een ander, socialer gedrag nodig. Met verbieden bereiken we niets.

Alleen B. Koelewijn van Rijsen Holten was postitief. Is vuurwerkvandalisme uniek in twente. Vuurwerk kost ons door vernieling van speeltoestellen, verkeersborden en afvalbakken jaarlijks 36.ooo euro. Minder afsteektijd helpt zeker. Je ziet ze met een tasje lopen. In het begin is de ontploffing leuk, later moet er meer gebeuren. We kunnen dit niet goedkeuren omdat het een traditie is. Het is dan een slechte traditie. We hebben geexperimenteerd met verschillende controles. De grootste finaciele winst zit in verbeterde verkeersborden. We hebben ook proeven met verkeersborden gedaan. Daaruit bleek dat ze alleen kapot gaan door illigaal vuurwerk. Dat zou niet verkrijgbaar moeten zijn in Duitsland of Belgie. In het verleden kreeg ik weinig steun voor een Europese aanpak. Maar sinds de rellen laatst, wil de minister zich ook daarvoor inzetten. Ik ben blij met de iniatieven van de minister.

Bron. tctubantia

Back
Bovenaan