'Daling vuurwerkslachtoffers stagneert'

Babiloot

VWC lid
De daling van het aantal vuurwerkslachtoffers lijkt te stagneren. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL en de NOS onder de ziekenhuizen in Nederland.

Op de bijna negentig spoedeisende hulpafdelingen werden in totaal 473 mensen met vuurwerkletsel behandeld. Dat is iets minder dan vorig jaar toen op dezelfde posten 480 mensen werden geholpen met verwondingen door vuurwerk. In zowel 2015 als 2016 daalde het aantal vuurwerkslachtoffers met 14 procent, mede doordat er pas vanaf oudejaarsavond vuurwerk afgestoken mag worden.

Bijna twee derde van alle vuurwerkslachtoffers stak het vuurwerk niet zelf af, maar was toeschouwer. Vorig jaar was dat nog iets minder dan de helft.

Er werden wel meer mensen meer behandeld vanwege ernstig alcoholmisbruik. Dit aantal steeg van 380 naar 473.
Teleurstellend

De Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulpartsen (NVSHA) vindt het teleurstellend dat zij dit jaar rond de jaarwisseling ongeveer evenveel vuurwerkslachtoffers moesten behandelen als een jaar eerder. ,,Er werd gerekend op een verdere afname van het aantal vuurwerkslachtoffers. Voorafgaand aan Oud en Nieuw is immers veel aandacht besteed aan de gevaren van vuurwerk. Bovendien was het weer tijdens de jaarwisseling relatief vochtig, waardoor een verdere daling verwacht mocht worden.''

Bron: http://www.ad.nl/home/daling-vuurwerkslachtoffers-stagneert~a87b0190/

Er zullen altijd mensen blijven die vuurwerk niet gebruiken zoals je het hoort te gebruiken. Op Nederland 1 zag ik ook op het journaal hoe een mafkees om 00:00 een vuurpijl afstak vanuit een buis die hij in zijn handen had. Waarom kan ik er als liefhebber wel normaal mee omgaan? Tis toch niet zo moeilijk?

Er zullen altijd mensen blijven die vuurwerk niet gebruiken zoals je het hoort te gebruiken. Op Nederland 1 zag ik ook op het journaal hoe een mafkees om 00:00 een vuurpijl afstak vanuit een buis die hij in zijn handen had. Waarom kan ik er als liefhebber wel normaal mee omgaan? Tis toch niet zo moeilijk?

is het ook niet vaak de combinatie van alchol en vuurwerk?

Helaas heb je altijd een kleine groepering idioten die de stomste dingen doen waardoor vuurwerk in kwaad daglicht komt te staan. En dan roepen ze allemaal zie je wel vuurwerk is gevaarlijk.

Vuurwerkslachtoffers zullen helaas altijd blijven bestaan. Daar ontkom je niet aan. Het is jammer om te zien dat de daling in vuurwerkslachtoffers gestagneerd is. Ik had graag gezien dat deze daling verder ging om zo het anti- vuurwerk verbond de mond te snoeren.

Ik denk dat er een zekere correlatie is tussen alcoholmisbruik en vuurwerkslachtoffers. Expliciet werd gezegd dat alcoloholmisbruik tijdens de jaarwisseling een duidelijke toename heeft de laatste jaren.
Net tijdens het NOS journaal werd duidelijk dat de meeste slachtoffers omstanders zijn en dat de slachtoffers niet zo zeer aan illegaal vuurwerk zijn te wijten. Uiteraard alle gevallen van amputatie wel.
Dan nog rest dan de vraag of het door het artikel zelf kwam of door verkeerd gebruik.

Laatst bewerkt:

Waarschijnlijk had hij (teveel) alcohol op. Daardoor gaat men de gevaren van vuurwerk onderschatten en gekke dingen doen. Vervolgens gaan ze "huilen" wanneer het dan uiteindelijk misgaat.

Het is niet gestagneerd, alleen de daling is iets minder groot. Nog altijd 7 mensen minder dan vorig jaar.

en ook niet vergeten dat vrij veel mensen al naar de eerste hulp gaan als ze al een brandblaartje hebben van bv het lont.
mensen die ECHT gewond zijn zijn op 1 hand te tellen.

Back
Bovenaan