Container uit grond geblazen in Breda: 'Het gaat om zwaar vuurwerk'

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
image-6589983.jpg

image-6589635.jpg

image-6589358.jpg

BREDA - In de Bredase Hudsonstraat is op de nacht van zaterdag op zondag een afvalcontainer uit de grond geblazen. Daarbij zijn geen gewonden gevallen. De politie heeft de zaak in onderzoek, de ruimte rond de containers is met hekken en linten afgesloten.
De politie heeft de zaak in onderzoek. En hoewel omwonenden ‘een verdacht chemisch luchtje’ geroken hadden voorafgaand aan de explosie, sluit de politie uit er sprake is van gedumpt drugsafval dat vlam heeft gevat. “Het gaat om zwaar vuurwerk”, aldus woordvoerster Jiske van Pelt.

Op 15 september 2015 trilden de woningen in De Heuvel en omgeving ook al op hun grondvesten. Bij een gasexplosie vloog de complete voorpui van een flat in diezelfde Hudsonstraat de lucht.

Zondagmorgen is de nieuwe knal het gesprek op straat. Aanvankelijk werd gesproken over een vuurwerkbom, maar één ding weten omwonenden zeker: het was geen vuurwerk. “Dan zie of hoor je wel iemand wegrennen, nou niemand heeft zo iets opgemerkt.”

Toch gaat de politie daar wel van uit, ondanks de ‘acetonlucht’, die vooraf geroken is. “Er wordt natuurlijk van alles in een container gegooid, dat kan gaan stinken. Wij gaan uit van vandalisme en dat heeft niet onze hoogste prioriteit. Maar er volgt natuurlijk wel een wijkonderzoek, misschien heeft iemand toch iets verdachts gezien.”

Oorlog
De jonge vrouw die pal tegen de containers aanwoont, doet open. Ze is net wakker, maar kan nog lachen. “Het was op het moment van de knal wel schrikken. Even dacht ik dat het oorlog was, maar vrij kort daarna ben ik eigenlijk gewoon weer gaan slapen. Zo op het eerste oog heb ik geen schade opgelopen in huis.”

Gasexplosie
Vorig jaar, toen bij een gaspexplosie de voorpui van een flat verder eruit vloog, zat de schrik er meer in. “Toen heb ik wel even gedacht: moet ik hier nog wel blijven wonen? Nu heb ik dat niet zo. En ach, de woningen hier worden binnen een paar jaar toch gesloopt.” Zij heeft ook niemand gezien rond middernacht, het tijdstip van de knal, zegt ze.

Glasgerinkel
Dat het om een daverende knal ging, blijkt wel uit verklaringen van omwonenden. In de naburige Oranjeboomstraat trilden de ramen. “Ze hoorden de knal tot in de Haagse Beemden!”, zegt een andere bewoonster van de Hudsonstraat. “Ik dacht even dat er weer een voorgevel uitknalde, dacht ook dat ik glasgerinkel hoorde.”

Bron

Lijkt me sterk dat illegaal vuurwerk zo'n kracht heeft dat het een lood zware container kan optillen.

Jammer dat ze tegenwoordig overal het woordje vuurwerk aan linken in de media.

aceton: Licht ontvlambaar. Ontploffingsgevaar bij menging met oxyderende stoffen. Reageert heftig met chloroform in basisch milieu met kans op brand en explosie. Risico van statische electriciteit.

lijkt me toch dat Politie Breda dat iets verder mag uitzoeken... alvorens een onderzoek af te schuiven op vuurwerk

Dus de hele buurt zegt dat het niets met vuurwerk te maken heeft, een volledige container is weggeblazen en toch blijft de politie volhouden dat het vuurwerk was? Ik ben benieuwd waar ze dat dan op baseren :S Een cobra of lawinepijl krijgt dit namelijk niet voor elkaar.

ik vind haar sowieso niet helemaal zuiver.
in het verleden heeft ze genoeg kritiek gehad omdat onderzoeken niet goed waren.
dus wat is er makkelijker om vuurwerk de schuld te geven, en daar is dus de kous mee afgedaan, en dus geen verdere onderzoeken.

http://www.bndestem.nl/regio/etten-...brandjes-in-etten-leur-zegt-politie-1.4032203

http://www.omroepbrabant.nl/?video/...ske+van+Pelt+over+de+brand+in+Oosterhout.aspx

vooral de laatste link. ze heeft geen idee wat er in de vaten ligt, en er zijn geen schadelijke stoffen vrijgekomen BIJ DE BRAND VAN EEN CHEMISCHE OPSLAGPLAATS.

Bij de verbrandingsreacties van vuurwerk komen relatief gezien maar weinig permanente gassen vrij. Dus de kans dat deze verplaatsing van dit grote zware object te verklaren is door het afgaan van vuurwerk lijkt minimaal. (Maw je hebt heel veel vuurwerk nodig om dit object te lanceren...)
Daarnaast, vuurwerk geeft na 'reactie' altijd enige sporen (papier etc). Dit moet vrij makkelijk te herkennen zijn (voor deskundigen).

Zoiets als dit, naast het genoemde aceton afval, lijkt waarschijnlijker:
http://science.howstuffworks.com/environmental/energy/exploding-manhole.htm

Misschien lezen ze mee? :-)

Ik zag het op het nieuws al voorbij komen.
En dit is absoluut niet mogelijk met consumentenvuurwerk en zelfs met professioneel vuurwerk lijkt dit me sterk.

gr
Marchel

om dit op dze manier uit de grond te krijgen zou je toch bijna zeggen dat de lading onder de container heeft moeten liggen en het lijkt me sterk dat mensen eerst een gat graven zo dat ze onder de container een lading kunnen plaatsten ?

Inderdaad zelf met een 6 inch Salute lukt dot nog niet ik vraag me af wat hier gebruikt is Absoluut geen consumenten/prof vuurwerk.
Ik zag het op het nieuws al voorbij komen.
En dit is absoluut niet mogelijk met consumentenvuurwerk en zelfs met professioneel vuurwerk lijkt dit me sterk.

gr
Marchel

Kan zeker wel van vuurwerk zijn hoor. Hier is van de week een heel flatgebouw opgeblazen met nitraatbommen, kun je nagaan.
Haha inderdaad pas maar op straks zijn het geen nitraatbommen maar alles vernietigende kernnitraatbommen die in staat zijn een heel woning blok op te blazen triest gewoon dat de Nederlandse media zo geilt op dit soort benamingen.

Kijkende naar de onderkant van de container, deze is mijn inziens niet ontzet of gescheurd. En ik zie alleen brandschade aan de bovenkant. Kan ik maar tot een conclussie komen dat namelijk de container op een later moment omhoog is getild na dat de brandweer heeft geblust.

De titel is dus in mijm ogen misleidend en overdreven. Puur voor andere doeleinden!

Ik ben geen bom expert maar volgens mij als je een cobra of een shell of iets dergelijks in een container gooit creeer je een implosie en zal de container uitdeuken onder de grond en waarschijnlijk de bovenkant open klappen. Hier is de complete container in zijn geheel omhoog gekomen.
Beetje vreemd verhaal. Zal eerder een gaslek zijn of zoals werd omschreven restafval van een drugs lab of iets dergelijks.
Al met al is dit artikel puur gericht om de mensheid angst in te zaaien over vuurwerk, met name het zware vuurwerk....zucht :bonk:
DE politie agente in kwestie stemt vast groen links.

Ik durf met mijn zeer geringe kennis:angel: wel een weddenschap of discussie aan te gaan met deze van Pelt:bonk:
Het lijkt er qua uitspraak op dat deze persoon zeer veel kennis van de materie heeft.

Gr
Marchel

Kijkende naar de onderkant van de container, deze is mijn inziens niet ontzet of gescheurd. En ik zie alleen brandschade aan de bovenkant. Kan ik maar tot een conclussie komen dat namelijk de container op een later moment omhoog is getild na dat de brandweer heeft geblust.

De titel is dus in mijm ogen misleidend en overdreven. Puur voor andere doeleinden!

Zie ik het verkeerd, of is de containter op de 3e foto wel stuk aan de onderkant? Ik geloof uiteraard ook niet dat dit door vuurwerk komt hoor.. maar volgens mij is hij wel wat beschadigd

Back
Bovenaan