Consumenten Vuurwerk show (Pop Podium)

maartendd

VWC lid
Beste mensen,

Ik ben dit jaar begonnen aan een nog groter project. Sinds enkele jaren organiseer ik een showtje voor mijn jongeren pop podium (vrijwilligers) in ridderkerk. Elk jaar gaat de lat omhoog en wilde jullie graag informeren over mijn plannen en eventueel hebben jullie nog tips.

Onderdeel 1: Opbouw van de show:

Totaal: 108 cakes, 5 fontijnen, 300 single shots (dragon thunder, bonfire)

1: Mascleta mat
2: 5 fontijnen op een rij (30sec)
3: Event Stage Maker (Rubro) 2*L &R (18 sec)
4: BIG 19 geschoten per 2, (6 maal in totaal) (per 2 44 sec.)
5: Super 4-16 geschoten per 4 (4 maal in totaal) (per keer 25sec)
6: Silver dragon (evuco) 6* + Barcelone (Wolf) 4* (50 sec)
7: Splittings comets (Bonfire) 3* (midden) + Crosette queen 2* (Rubro) L & R (27 sec)
8: Buurtassortiment 3* (elke pot wordt per 3 geschoten) (6 maal totaal) (totaal 3 min)
9: Earcatcher 2* (bonfire) + Concerto rosso 3* (Wolf) + Space shooters 2* (wolf) (45 sec)
10: Wodka blue 10* (begin met 1, daarna 3, daarna 6 tegelijkertijd) 1min
11: Wall of china 1* (bonfire) + Tressure Island 10* tegelijk (41sec)
12: Silver Salute 12* + 100 dragon thunder tegelijktijd + 5* Thundertruck topper (hardix)(27sec)

Tijdens de show heb ik ook muziek tot mijn beschikking.
Vuurwerk zal niet op tempo gaan van de muziek, maar er worden wel wat leuke nummers gedraaid als ondersteuning. Afsluiter is in ieder geval Katty perry met Firework.

Onderdeel 2: Opbouw doorlonten
Idee is om platen van 2,44m bij 1,22m te gebruiken.
Alles wordt aan de onderkant middels dubbelzijdig tapijt tape vast gemaakt een daarna met normale tape extra aan de zijkanten verstevigd.
Voor het doorlonten, heb ik;

- Visco groen, 1cm 1 sec
- Rode lont, 1m in 8sec.
- Quickmatch, 8m in 1 sec.

Vastmaken van lont:
- Tyraps
- Schilders tape
- Alu foli voor afdekken

Onderdeel 3: Opbouw

Hieronder komen de visio plaatjes van de verschillende platen + opbouw en uitwerking doorlonten.
Idee is om het project niet 100% door te lonten. Elke fase is doorgelont maar moet handmatig aangestoken worden. op deze manier hou ik zelf controle over de timing per fase.

Eerste opzet, fase 3t/m 7
- Groen = Visco
- Rood= snel lont
- Blauw= Quickfuse

Laatst bewerkt:
Zo lekkere show wordt dat, timing zal het moeilijkst worden ben ik bang. Je hebt gelukkig meerdere soorten lont tot je beschikking. Maar het is met de calculator erbij, helemaal als je one fuse gebruikt.

Zo lekkere show wordt dat, timing zal het moeilijkst worden ben ik bang. Je hebt gelukkig meerdere soorten lont tot je beschikking. Maar het is met de calculator erbij, helemaal als je one fuse gebruikt.

Ja alles is timen vanaf meerdere product filmpjes.
Maar dit is puur rekenwerk, en dat is niet echt een probleem.
Zolang je het is delen doorberekend is het vrij simpel om het op te bouwen.
Uiteindelijk wordt het wel veel handwerk om alles goed te knippen en aan te leggen.

Maar heb hier al wat ideeën voor.

Persoonlijk zou ik nooit ervoor kiezen om er een lont naast te leggen en maar gokken dat het goed getimed is. Zeker wanneer je er zoveel geld in steekt. Fakkelen lijkt mij een betere optie.

Persoonlijk zou ik nooit ervoor kiezen om er een lont naast te leggen en maar gokken dat het goed getimed is. Zeker wanneer je er zoveel geld in steekt. Fakkelen lijkt mij een betere optie.

Dat valt denk ik toch wel mee ??
De enige onvoorziene vertraging is de vertraging binnen de Cake.
De ene cake gaat bijna direct af en de andere heeft intern nog een extra seconden. Maar dit probleem heb je ook met afsteken per fakkel. toch ???

Wat je wel zou kunnen doen is een hybride vorm.
Meerder potten die tegeldijktijd moeten van te voren door verbinden.
Zodat je per serie maar 1 lont hoeft aan te steken.
De timing per serie (wanneer de nieuwe serie aangestoken moet worden) moet je zelf in de gaten houden.

ps: eerste opzet hybride door lonten. is op de start post geplaatst.

Laatst bewerkt:
Leuke plannen hoor :) Als alles gaat zoals je wilt dat het gaat, zul je een mooie show hebben! Maar het is altijd de truc om te zorgen DAT het gaat zoals je zelf wil :p

Ik heb wel wat opmerkingen over de laatste series:
12: Silver Salute 12* + 100 dragon thunder tegelijktijd + 5* Thundertruck topper (hardix)(27sec)

De ene Wodka Blue die eerst begint valt natuurlijk totáál in het niet bij de voorgangers van Earcatchers en Space Shooter. Dan kakt je show opeens weer helemaal in. Of moet die eerste Wodka Blue al afgaan als die vorige serie nog bezig is?

Die Wall of China gaat ook totaal in het niet vallen bij Tresure Island. Is gewoon uit verhouding, 10 vs. 1 Maak er 7 vs. 3 van ofzo, of desnoods 11 vs. 0

Timing wordt in nummertje 12 cruciaal. Allemaal single shots soorlonten is bijzonder lastig te timen. Die Silver Salutes geven wel genoeg herrie; voegen die 100 single shots nog wat toe? Vergroot dat niet alleen maar het risico op te lang doorlopen van die single shots? Dat je karton Salutes allang afgelopen zijn als die single shots nog steeds doorknallen.

Denk ook goed na over hoe je de cakes aan de plaat hout vastzet. Alleen dubbelzijdig tape zou wel eens te weinig kunnen zijn. Probeer in elk geval groepjes cakes samen te tapen.

Tip: misschien wat cakes (zoals Treasure Island) in fanshape monteren?

Leuke plannen hoor :) Als alles gaat zoals je wilt dat het gaat, zul je een mooie show hebben! Maar het is altijd de truc om te zorgen DAT het gaat zoals je zelf wil :p

Ik heb wel wat opmerkingen over de laatste series:

De ene Wodka Blue die eerst begint valt natuurlijk totáál in het niet bij de voorgangers van Earcatchers en Space Shooter. Dan kakt je show opeens weer helemaal in. Of moet die eerste Wodka Blue al afgaan als die vorige serie nog bezig is?

Die Wall of China gaat ook totaal in het niet vallen bij Tresure Island. Is gewoon uit verhouding, 10 vs. 1 Maak er 7 vs. 3 van ofzo, of desnoods 11 vs. 0

Timing wordt in nummertje 12 cruciaal. Allemaal single shots soorlonten is bijzonder lastig te timen. Die Silver Salutes geven wel genoeg herrie; voegen die 100 single shots nog wat toe? Vergroot dat niet alleen maar het risico op te lang doorlopen van die single shots? Dat je karton Salutes allang afgelopen zijn als die single shots nog steeds doorknallen.

Denk ook goed na over hoe je de cakes aan de plaat hout vastzet. Alleen dubbelzijdig tape zou wel eens te weinig kunnen zijn. Probeer in elk geval groepjes cakes samen te tapen.

Tip: misschien wat cakes (zoals Treasure Island) in fanshape monteren?

Hey bedankt voor de feedback.
Zal even puntsgewijs je feedback beantwoorden.

- Tape:
- Wil de cakes tape aan de onderkant middels dubbelzijdig tapijt tape, en daarna de randen met normale tape extra vastmaken. Zal zoals je aangeeft sommige cakes ook met elkaar vast tape.

- Wodka blue wil ik laten starten tegen het einde van de vorige fase zodat de doorloop er is in zit. Start met 1 tegen het einde, daarna nog 3 er bij en dan na enkele seconden de rest.

- Tressure island zal gelijk er in knallen, denk dat je wel gelijk zal hebben met de wall of china, kan deze er beter uithalen en plaatsen waar hij beter tot zijn recht komt (thanks)

- Salute fase,
- Gelukkig zijn de SS en de Thundertruck even lang. Deze tegelijkertijd afgaan middels quickfuse. De single shots wilde ik proberen te monteren en dan of in 1 keer afschieten of opbouwen met 10 per keer en steeds sneller. Voordat de SS en thunder afgaan. (misschien iets te gewaagd)

- Shapes:
-fase 5: per 4 schieten waarbij de buitenste Een beetje gekanteld zijn voor een W effect
- Zelfde met fase 7: (crossette)
- Wodka en Tressure zullen ook in W komen te staan.

Ps, nogmaals bedankt voor je feedback.

Ziet er veelbelovend uit alleen zou ik regel 4 aanpassen, je schiet nu 6 keer 2 tegelijk de lucht in ik zou het 3 x 2 in W shape doen. 6x2 gaat een rommelig effect geven.
Maar het is mijn mening, doe wat je er mee wil doen.

Ziet er veelbelovend uit alleen zou ik regel 4 aanpassen, je schiet nu 6 keer 2 tegelijk de lucht in ik zou het 3 x 2 in W shape doen. 6x2 gaat een rommelig effect geven.
Maar het is mijn mening, doe wat je er mee wil doen.

die 6*2 is niet tegellijktijd.
Bedoeling is dat omdat ik er 12 (big 19)heb, per soort pot waarvan ik er dan 2 heb, die 2 dan ook tegellijktijd schiet. En dan overga naar de andere pot waarvan ik er 2 schiet met ander effect en zo verder totdat ze op zijn.

Opening is dan even wakker worden, en daarna creëer ik door de big 19 karton.
Een rustige terug gang en opbouw.

Update:

- Big 19 wordt aangevuld door 6 extra potten (ook big 19) hierdoor worden ze per keer met 3 potten schoten van het zelfde effect. W

- Na de mascleta, komen de fonteinen. Hiervoor is het even afwachten wat de winkel doet maar hopelijk worden het 4 a 6 Coral Beauty van Wolff en 3 vette marja's.(marja's had ik nog liggen). Moet denk ik wel een leuke start worden.

- Daarnaast zijn er 3 potten bij gekomen. (Heavy Legend 25) Deze alleen nog even plaatsen. in waar ik ze wil afsteken in mijn lijstje.

- a.s weekend het opberg hok opruimen en leeg maken om ruimte te maken voor de spullen. Volgende week even kijken waar en wat voor soort platen ik ga halen. Zo zijn dan de meeste zaken geregeld voor de kerst.

- ps: Mijn originele plan was om een volledig alles door te lonten. Hiervan ben ik afgestapt. Ik ga per fase de cake's doorlonten en hou dan zelf het tempo in de hand door handmatig zelf ze fases aan te steken.

Maarten dat klinkt een stuk beter dan je eerste plan, die croal beautys gaan ook een mooie effect geven, dan wordt een muur van vuur en knetters.
Top, ik ben ook aan bedenken of ik het handmatig ga ontsteken, of middels doorlonten met groene en grijze visco.

De meeste fases in mijn show zijn vooral tegen het einde zijn meerdere cakes tegellijktijd. Dit is vrij simpel, dat lont ik door met quickmatch.
De big 19 . 4-16 en buurtassortiment shiet ik per effect. Dan zijn het wel meerdere cakes maar lont ik alleen die cakes bij elkaar en steek ik per effect ze aan.
De manier van lonten, is zoals het filmpje hieronder. bijvoorbeeld 3* effect 1 big 19. Quickmatch over de groene visco, bij elkaar tapen. En dan middels snel lont (rood) verbinden. Omdat het drie ronde potten zijn zitten de lonten dicht bij elkaar dus is de vertraging bijna een enkele seconden (1,5 sec) tussen de 3 potten wat juist een mooi constant effect geeft. (Roze lont brand 8 sec over meter, dus dat is 12,5cm per sec. dit zelf ook getest)

Ik zal uiteraard alles documenteren. Kan misschien als een soort "how to" handleiding gebruikt worden.

Idee van de opbouw heb ik uit een filmpje. (ook van dit forum)
+ http://www.youtube.com/watch?v=m5GMO5PSeYU" title="View this video at YouTube in a new window or tab" target="_blank">YouTube Video
http://www.youtube.com/watch?v=m5GMO5PSeYU"> http://www.youtube.com/watch?v=m5GMO5PSeYU" /> ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Update:
Omdat ik de start post niet meer kan aanpassen zal ik een vernieuwde schiet lijst plaatsen. Er zijn wat kleine aanpassingen.

Foto's van de opbouw zullen later komen zo ook het filmpje.

1: Mascleta mat
2: 6 fontijnen, (Royal beaty)
3: Event Stage Maker (Rubro) 2*L &R (18 sec)
4: BIG 19 geschoten per 3, (6 maal in totaal) (per 2 44 sec.)
5: Super 4-16 geschoten per 4 (4 maal in totaal) (per keer 25sec)
6: Silver dragon (evuco) 6* + Barcelone (Wolf) 4* (50 sec)
7: Splittings comets (Bonfire) 3* (midden)
8: Buurtassortiment 3* (elke pot wordt per 3 geschoten) (6 maal totaal) (totaal 3 min)
9: Earcatcher 2* (bonfire) + Concerto rosso 3* (Wolf) + Space shooters 2* (wolf) (45 sec)
11: Tressure Island 10* tegelijk (41sec)+ 5*Heavy legend 25 shot
12: Silver Salute 12* + 100 dragon thunder tegelijktijd + 1* secret salute

Muziek:(voor nu, moet nog aangevuld worden)
- Levels van Avicii link:
+ http://www.youtube.com/watch?v=GJ91VPOgasQ" title="View this video at YouTube in a new window or tab" target="_blank">YouTube Video
http://www.youtube.com/watch?v=GJ91VPOgasQ"> http://www.youtube.com/watch?v=GJ91VPOgasQ" /> ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

-Firework van Katy perry (mix)
+ http://www.youtube.com/watch?v=eEvT0AJTTWU&feature=related" title="View this video at YouTube in a new window or tab" target="_blank">YouTube Video
http://www.youtube.com/watch?v=eEvT0AJTTWU&feature=related"> http://www.youtube.com/watch?v=eEvT0AJTTWU&feature=related" /> ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Sow vandaag de voorbereidingen gedaan.

Ruimte ingedeeld, opgezet, platen gehaald en alles ingericht.
De kartons zullen geplaatst worden op de stelling en daarna zal alles uigezet worden op de platen, ingetekend en daarna aanelkaar getaped worden.
Daarna doorlonten en definitief vast zetten op de platen.

Meer foto's volgen.

Hierbij een post van het eerste filmpje (plaat 1)

Als de rest binnen is zal ik alles aan elkaar zetten.
Dus voor nu de teaser.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Back
Bovenaan