Compleet vuurwerkverbod in Hilversum juridisch onmogelijk

ylke

VWC lid
HILVERSUM - Hinder, overlast en onveiligheid door vuurwerk sterk verminderen. Met dat doel gaat burgemeester Broertjes in landelijke overlegorganen pleiten voor aanpassing van het vuurwerkbesluit. Hij wil de mogelijkheid om als gemeente een algeheel vuurwerkverbod af te kondigen.

Het college van burgemeester en wethouders roept daarbij de Hilversumse fracties in de gemeenteraad op dit idee te ondersteunen door contact te zoeken met de landelijke politieke partijen, die dan kamervragen kunnen stellen of moties indienen.

Ook wil B&W plaatsen aanwijzen waar het afsteken van vuurwerk verboden is. Een compleet vuurwerkverbod in de gehele gemeente, iets waar GroenLinks enkele weken terug voor pleitte, is juridisch gezien niet mogelijk. 'Dit is namelijk een onevenredige maatregel (disproportioneel) en we moeten kunnen aantonen dat er in alle buurten en wijken ernstige problemen zijn of dreigen.'

GroenLinks stelde in januari vragen, met name door de vuurwerkbom die op het Gooilandplein (foto) voor een enorme ravage zorgde en de vervolgens 'stevige uitspraken' van Broertjes in de media. Volgens de partij is een vuurwerkverbod noodzakelijk, omdat de inzet van hulpdiensten ieder jaar enorm is en de schade aan gemeentelijke eigendommen groot.

Naast de mogelijkheid om vuurwerk te kunnen verbieden, wilde de partij weten of Hilversum het recht heeft om vergunningen voor de opslag en verkoop van vuurwerk te weigeren. Als antwoord meldt B&W dat het met de huidige regelgeving niet mogelijk is de vijf ondernemers die nu een vergunning hebben, zo'n vergunning te weigeren.

Wel is Hilversum bereid om samen met (horeca)ondernemers tijdens de jaarwisseling een centraal evenement te organiseren. De kosten daarvan komen dan grotendeels op last van andere organisaties en niet van de gemeente. Aan de andere kant levert dit ook geen kostenbesparing op. Ook bij zo'n nieuwjaarsfeest zijn de hulpdiensten en toezichthouders nodig.

Bron

Ik wil de discussie wel aan met de mensen die consumentenvuurwerk willen gaan laten verbieden.
Vandaag heb ik weer heel veel artikelen gezien die in heel Europa vrij te koop zijn.
Ga consumentenvuurwerk aan banden leggen en NL wordt binnen de kortste keren overspoeld met het vuurwerk waar het meest mee gesloopt wordt en waar de dodelijke ongelukken mee gebeuren.
Dit werkt dus averechts en dat kan nooit de bedoeling zijn tenzij ze er nu stemmen mee kunnen winnen en dan na afloop hun wonden kunnen likken omdat er dan blijkt dat het gigantisch uit de klauwen gelopen is.

Mocht er inderdaad een verbod komen dan zoek ik langs deze weg personeel voor mijn winkels in Belgie en Duitsland die er dan echt gaan komen.

Sterkte Burgemeester.

Fritsie ik meld me graag aan als jou personeel!
Alleen kan ik een schoon straf blad dan niet garanderen..
Want tegen die tijd ga ik eerst nog ff een dagje knallen in denhaag voordat het echt niet meer mag!

Ik wil de discussie wel aan met de mensen die consumentenvuurwerk willen gaan laten verbieden.
Vandaag heb ik weer heel veel artikelen gezien die in heel Europa vrij te koop zijn.
Ga consumentenvuurwerk aan banden leggen en NL wordt binnen de kortste keren overspoeld met het vuurwerk waar het meest mee gesloopt wordt en waar de dodelijke ongelukken mee gebeuren.
Dit werkt dus averechts en dat kan nooit de bedoeling zijn tenzij ze er nu stemmen mee kunnen winnen en dan na afloop hun wonden kunnen likken omdat er dan blijkt dat het gigantisch uit de klauwen gelopen is.

Mocht er inderdaad een verbod komen dan zoek ik langs deze weg personeel voor mijn winkels in Belgie en Duitsland die er dan echt gaan komen.

Sterkte Burgemeester.

Ik meld me graag aan als compagnon.
Anders worden we zeker conculegas bij een verbod:p

wat goed dat die regel er is zeg .
maar goed als den haag het in hun bol krijgt , wordt daar heus wel aan gesleuteld

Back
Bovenaan