Column: Vuurwerkverbod? Een bom erop!

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Het afsteken van vuurwerk tijdens de viering van oud en nieuw heeft een sterk agressie-regulerend karakter. Door je één etmaal een ware oorlogsheld te wanen, hulpdiensten te belemmeren, en te trachten zoveel mogelijk oogbollen aan flarden te knallen, haal je de druk een beetje van de ketel. De rest van het jaar zullen gewone, hardwerkende Nederlanders zich keurig gedragen en dat is goed voor het landsbelang en de economie.

Een vuurwerkverbod zou dit effect teniet doen en daardoor zal het land het gehele jaar worden blootgesteld aan agressie en geweld. Het zou bovendien de doodsteek betekenen voor de bond van blinden en slechtzienden die zich al jaren geconfronteerd ziet met teruglopende ledenaantallen. Voor oogartsen is het pure broodroof.

Tijdens carnaval was het tot voor kort geheel geaccepteerd om in willekeurig langswiegende billen te knijpen. Ook borsten, en zo af en toe een schaamstreek kon zonder problemen betast worden. Het seksueel regulerend effect daarvan is niet te onderschatten. We bleven de rest van het jaar redelijk verschoond van extremiteiten door de norm tijdens carnaval opzij te schuiven. Na de ‘MeToo-campagne’ is de preventieve werking van carnaval voorgoed verdwenen en zullen we ons moeten verhouden tot een sterke stijging van het aantal ongewenste intimiteiten.

https://punt.avans.nl/2020/02/column-vuurwerkverbod-een-bom-erop/

Ik snap echt helemaal niets van deze tekst. Kan aan mij liggen hoor, maar dit zijn wat kreten en woordspelingen volgens mij, maar meer lijkt het niet te zijn. Ik kan hier ook geen achterliggende gedachte achter vinden. Help me out:bonk:

Bovenstaande tekst leest voornamelijk weg als sarcasme, doorspekt met cynisme.

Er wordt geopperd dat mensen zich gedurende het gehele jaar relatief normaal gedragen, juist doordat zich een korte periode als een complete maniac 'mogen' gedragen.

Vervolgens wordt gepoogd om eenzelfde verband aan te tonen tussen seksueel overschrijdend gedrag en carnaval: omdat het vroeger, schijnbaar, oogluikend werd toegestaan om tijdens carnaval her en der eens ongevraagd in een kontje of borst te knijpen, konden mensen zich volgens de auteur de rest van het jaar beter gedragen, omdat de druk van de zogenaamde ketel was gehaald. Een effect, wat volgens de auteur verloren gewaand wordt sinds de laatste metoo campagne in de samenleving.

Wat ons weer terug brengt bij het vuurwerkverbod. De auteur denkt dat de samenleving in plaats van een piek van hufterigheid doorgaans een hogere mate van hufterigheid te verduren zal krijgen, als je mensen hun eenmalige uitlaatklep (het vuurwerk) ontneemt.

De auteur benoemd alleen de rode draad in zijn column niet en dat is: Drank
Ik voel me niet geroepen om mij op 31dec als een debiel te gedragen of als ik met carnaval in de kroeg sta al het vrouwelijk schoon te betasten, (ik heb ook geen carnavals bloed en ik drink ook niet)

Die auteur zal zelf wel aan de waterpijp ofzo hebben gehangen.
Ik kwam ook niet zo goed uit zn tekst. iig vakjournalisten tekst onwaardig.
Ik snap de link met carnaval en vuurwerk sowieso al niet.
Iets met appels en peren.
Hij zal iig met zo'n vaag bericht (voor velen) te weinig lezers kunnen bekoren.

Back
Bovenaan