Chinees nieuwjaar Den Haag

Chinees Nieuwjaar 2006

Chinees nieuwjaar of lentefestival is het belangrijkste Chinese feest en duurt wel 15 dagen. Oorspronkelijk was het Chinees nieuwjaar het symbool voor het begin van het landbouwseizoen. Tegenwoordig is het een nieuw begin. Maar voor dat aan het nieuwe jaar kan worden begonnen, wordt het oude afgesloten. Schulden worden betaald en het huis wordt schoon gemaakt. Dit gebeurt allemaal op Oudejaarsdag en zeker niet op Nieuwjaarsdag omdat anders geluk wordt weggeveegd. Ook veeg je, om dezelfde reden, van buiten naar binnen en niet andersom.

Het nieuwjaarscadeau is een rood zakje, hong bao. In dit rode zakje zit natuurlijk een geldbedrag. Ouders en volwassenen geven deze hongbao aan kinderen.Het geldbedrag in de hongbao is altijd een even getal, dat brengt geluk. Het rode zakje wordt nooit geopend in bij zijn van de gever, dat getuigt van slechte manieren! De kleur rood is sowieso de kleur van het nieuwe jaar. Het ziet er met al die rode banieren en versierselen niet alleen vrolijk uit, het jaagt ook nog het kwaad weg.

Rond het Chinees nieuwjaar zijn er veel gewoonten en gebruiken, zo mag je niet vloeken en schelden en kun je ook maar beter scherpe voorwerpen vermijden. En niet te vergeten het vuurwerk, symbool van welvaart en geluk en bescherming tegen het kwaad.

Typisch nieuwjaars lekkernij is de niangao, nieuwjaarscake. Nian betekent jaar en gao hoog, het nieuwe jaar heeft een hogere status dan het oude jaar. De cake is gemaakt van kleefrijst en symboliseert goede vriendschap. Tot slot is de cake zoet, voor een zoet leven. Een goed cadeau voor vrienden

De datum waarop het Chinese nieuwjaar wordt gevierd wordt vastgesteld volgens de Chinese maankalender. Deze kalender bestaat uit een cyclus van 12 jaren. Elke jaar is genoemd naar een dier. Na twaalf jaar begint de cyclus opnieuw. Iedereen die in hetzelfde jaar geboren is zou een aantal gemeenschappelijke karaktereigenschappen hebben, net als bij onze horoscopen.

In 2006 begint het nieuwe jaar op 29 januari. Dit is het jaar van de hond. De Chinese jaartelling begint veel eerder dan de onze. Ons jaar 2006 is het Chinese jaar 4703.

2006 jaar van de hond
2007 jaar van het varken
2008 jaar van de rat
2009 jaar van de os
2010 jaar van de tijger
2011 jaar van het konijn
2012 jaar van de draak
2013 jaar van de slang
2014 jaar van het paard
2015 jaar van de geit
2016 jaar van de aap
2017 jaar van de haan

Dit jaar wordt Chinees Nieuwjaar in Den Haag op twee dagen gevierd. In de Wagenstraat, in het Haagse China Town wordt op zaterdag 28 januari op traditionele wijze Chinees Nieuwjaar gevierd, compleet met draken en leeuwendansen.

Programma 28 januari
12.30-13.00 Openingsceremonie: muziekact, speech, ritueel to leven wekken van de draken en leeuwen en vuurwerk
13.00-16.00 Optocht Draken en Leeuwen (route: Gedempte Burgwal, Wagenstraat,
St. Jacobstraat, Gedempte Gracht, Spui, Spuiplein
16.00-17.30 Demonstraties Chinese vechtsporten, leeuwendans op palen, drakendans op het Spuiplein

Op zondag 29 januari is de landelijke viering van het Chinees Nieuwjaar in het Atrium.

Programma 29 januari
13.00-13.10 Acrobatiek en dansoptreden
13.10-14.45 Parade van Chinese verenigingen

bron

Jaja, als het goed is gaan Guy en ik erheen zaterdag, wordt zeker gezellig! :wink:

Ik hoop dat het niet zó druk is dat je overal wordt geduwd enzo. In Rotterdam is het rustiger als je de foto's vergelijkt, maar dat is dan ook wel doordeweeks. :wink:

Ik ben even non-actief geweest op het forum....
Proefwerkweek en als ik de posts nakeek alleen even gelezen.

Maar over zaterdag, njah ben zeer benieuwd, vrij op mijn werk is geregeld :) (kon gelukkig iemand invallen) Ik rij vrijdag op naar Utrecht, vertrek daar dan zoals het nu uitziet met trein naar den haag. Maar mijn ouders hadden het er ookal over om in den haag te gaan winkelen en gewoon gezellige dag te maken. Zodat ik als zij door de stad liepen gewoon naar chinees nieuwjaar kon.

Maar ze zeiden vandaag nog ga er maar vanuit dat jer met de trein gaat, kunnen we altijd nog kijken.

Lijkt me zeer leuk weer eens wat mensen te zien. Er is een hele kleine kans dat een maat van me meekomt hij twijfelt nog. We hebben namelijk vrijdag avond school feest, maarjah doe mij dan tochmaar chinees nieuwjaar :p

Ik moet zo werken ga erna na utrecht... om vanuit daar morgen naar Den Haag te
gaan. Wordt wel oke heb ik zo'n gevoel.

@t mattenfreak - ik bel je anders vanaaf nogwel eventjes ofzo, namelijk geen mogelijkheid om meer op msn of forum te komen :rolleyes:

Jupilerfreak zei:
ik zie jullie morgen misschien wel
probeer de cam mee te nemen om eventueel iets te filmen

Dat zou erg tof zijn, ik heb sowieso fotocamera mee, Guy denk ik ook wel. :wink:
Wij komen om 11:53 aan op Den Haag HS meen ik. Vanaf daar nog een 1,1km lopen. :wink:

Zo, was een gezellige dag! :D
Uiteindelijk ben ik samen met Guy gegaan, mijn vriendin was ziek, en hebben we Jupilerfreak samen met zijn vriendin ook nog even gesproken. Die gingen uiteindelijk de stad even in en Guy en ik zijn toen de hele route van de draken en de leeuwen maar mee gaan lopen natuurlijk.

Het was echt ontzettend druk en vooraan gaan staan was aan het begin erg lastig en daarnaast ook ongelooflijk koud! We zijn zelfs winkels in geweest om af en toe op te warmen en dat was echt nodig.
De rollen waren goed te noemen. Waren Horse Brand, LYFC en dacht nog een onbekend iets. Knalden allemaal toch wel hard, maar zat af en toe een slechte tussen. De knallen waren dan nog wel redelijk, maar het tempo was echt te ernstig. Soms was 3 minuten weleens nodig voor zo'n rol geloof ik! :wink:

Ze waren wel ernstig aan het zeiken over de afstanden en dergelijke. De ene keer stond je er 8 meter vanaf, dan weer 20, de laatste zelfs 100 onderhand. Heel vervelend, maar Guy en ik hebben het na een tijdje even anders aangepakt. Wij zijn een winkel binnen gestapt, hebben enkele rollen goed kunnen bekijken en er werd er zelfs een recht voor onze voeten uitgerold. Lag voor de ingang van de winkel, wij stond uiteraard vooraan (de rest nam ook behoorlijk afstand trouwens) om lekker die druk goed te voelen enzo. :D Ze zeiden toen helemaal niets, nouja, waarom al die moeite dan wel als we ergens anders lopen?
Wij hebben dus enkele rollen van redelijk dichtbij kunnen bekijken ook al was dat niet de bedoeling. In het begin waren we zelfs binnen die afzettingen weten te komen en ze begonnen pas te zeiken toen de rol klaar was... Nouja, dan mag het, is dan toch al voorbij. :wink:

Ook hebben we nog wat souvenirs meegenomen; 1 dik rotje met lont, een lint van een 100k en 13 etiketten van eindbommen. :bonk: Achja, je bent freak of je bent het niet he. Veel mensen keken wat raar natuurlijk, maar hoort erbij he. Mijn tas ruikt nu in ieder geval top! :cool:

Al met al dus een topdag. Leuk om een keer een "hele" dag met Guy op te trekken. Gebeurt niet vaak als je op zulke afstanden woont helaas.

Foto's komen volgende week erop te staan, evenals de foto's van Rotterdam a.s. maandag. :D

Het is nu zondag, dus het is officieel: Gelukkig 4703!!! :bye:

Laatst bewerkt:
Echt super vet om zo iets eens meegemaakt te hebben! :D
Ook alles wat er omheen hangt... (Draken/leeuwen/offers/muziek)

Enjah ik kan het hele verhaal typen, maar alles wat ik dan zou type staat al in mattenfreak zijn post :wink:. Enjah was inderdaad zeer geslaagde dag, zoals mattenfreak al zei. Die 1/2 keer per jaar dat je elkaar dan eens ziet op een "show". Maarjah dan maken we daar gewoon een geslaagde dag van he :wink:

De etiketten worden morgen even glad gestreken :cool: en dan op mooie plekjes opgehangen :)

Zoals ik het nu zie, zou ik zeggen: "Volgend jaar weer :wink:"

Edit// Ps:Nog bedankt he voor die lekkere croissant en drinken :cool: Volgende keer neem ik limburgse vlaai mee :wink:

Laatst bewerkt:
heb nog een klein stukje film van zo'n rol te pakken gekregen. was later in de middag toch nog even terug gegaan naar de knallen, heb er nog een aantal mooie meegemaakt.

en inderdaad, heb enkele matten gehoord die echt 2 minuten bleven gaan
steeds een serie van 3/5 schoten en dan een stilte. en dat de gehele tijd

Hier nog enkele van de beloofde foto's, de rest is uiteraard in ons foto-album te vinden:

http://www.vuurwerkcrew.com/album/thumbnails.php?album=33

Den_Haag_20060010vwc.jpg

Den_Haag_20060006vwc.jpg

Den_Haag_20060020vwc.jpg

Den_Haag_20060029vwc.jpg

Den_Haag_20060046vwc.jpg

Den_Haag_20060078vwc.jpg

Den_Haag_20060085vwc.jpg

Den_Haag_20060108vwc.jpg

Den_Haag_20060109vwc.jpg

Back
Bovenaan