Chinees Nieuwjaar 2026 Den Haag. (video's)

Super gaaf hoe je die matten, die ze opgehangen hadden, zo op beeld hebt zeg!

Mijn filmpje daarvan was helaas mislukt in/door de drukte.
Ze gingen niet helemaal perfect die matten maar was een leuke manier van afsteken zo.

De Chinezen draaien zich om in hun graf bij het horen van die rollen :cry:

Ach, je kan aan alles een negatieve draai geven.

Denk dat we anno 2026 in de handjes mogen wrijven dat er überhaupt nog een paar matten mogen klappen.

In 2030 ofzo is het enige dat dan nog klapt de Babi Pangang en Tja Sieuw, de volgende ochtend in de schijtdoos.

Vroeger iemand in elke straat wel zo’n rol. Tegenwoordig zie en en hoor je ze bijna nooit meer.
Ik heb afgelopen jaarwisseling toch een paar gehoord.
Maar vroeger had in sommige straten van tapijten en een uur later knalde de blindgangers nog steeds vanwege het smeulende papier.
Maar dat was wel in jaren 90.

Wat ik vooral mis, is een echte 'eindknal'.

Die matten uit BE van Horsebrand en dergelijke zijn wel leuk maar vind ze echt wel (te) duur tegenwoordig.

Jaren geleden rolde iemand hier een mat door de straat, ik gok dat die een metertje of 10/15 lang was.
Die ging echt keihard er zaten ook meer van die grote rotjes aan dan dat ik gewend was en met een prachtige eindknal/eindbom.

Vorig jaar getwijfeld om er één te gaan halen in BE maar toch niet gedaan.

Die matten uit BE van Horsebrand en dergelijke zijn wel leuk maar vind ze echt wel (te) duur tegenwoordig.

Jaren geleden rolde iemand hier een mat door de straat, ik gok dat die een metertje of 10/15 lang was.
Die ging echt keihard er zaten ook meer van die grote rotjes aan dan dat ik gewend was en met een prachtige eindknal/eindbom.

Die ga je niet snel meer vinden, met tamboer

Een tamboer?

Ik kan daar zelfs niks over vinden op google enzo.
eind jaren 70 begin jaren 80 regen wij matten aan elkaar met onze Indische buurman (een renteng) hij noemde dat eindsalvo de tamboer en dat is een mooie benaming ervoor en dus altijd zo door ons genoemd (of het “officieel” zo heet ga ik niet beweren.) salute is de term geloof ik 😉

Die versies met de grotere knallers en eindknal zijn in België ook al lang niet meer te krijgen. Dan kom je uit bij de rollen van triplex en iskra in F3

eind jaren 70 begin jaren 80 regen wij matten aan elkaar met onze Indische buurman (een renteng) hij noemde dat eindsalvo de tamboer en dat is een mooie benaming ervoor en dus altijd zo door ons genoemd (of het “officieel” zo heet ga ik niet beweren.) salute is de term geloof ik 😉
Zoals mijn dealer in de jaren 90 altijd op zijn lijstje had staan.
Tamboerijnmat van 2500 tot en met 5000000.
Als je later die lijstjes terugkijkt, wat heb ik gemist zeg. 😳

Grappig om te weten! :thumbsup:

Die versies met de grotere knallers en eindknal zijn in België ook al lang niet meer te krijgen. Dan kom je uit bij de rollen van triplex en iskra in F3

Ja dat wist ik wel, maar daar neem ik dan genoegen mee, dat er geen eindknal aan zit.

Ik vind het gewoon oprecht een gemis met Oudjaar zo'n mat, of twee.
Hoeft niet de hardste of wat dan ook te zijn, wat ze laatst met Chinees Nieuwjaar in Den Haag afstaken heb ik erg van genoten.

Maar wat me tegen houd is de prijs...

Kan je vaak een leuke compound voor hebben.

Zoals mijn dealer in de jaren 90 altijd op zijn lijstje had staan.
Tamboerijnmat van 2500 tot en met 5000000.
Als je later die lijstjes terugkijkt, wat heb ik gemist zeg. 😳

Tamboermat of Tamboerijnmat?

Geen sarcasme ofzo hoor maar tot zojuist had ik nog nooit van een Tamboer gehoord, maar ken wel een Tamboerijn haha.

Die term tamboer voor de eindknal hanteerden wij ook altijd. Waar het vandaan kwam weet ik niet en of het de juiste naam is net zo min.

Afgelopen jaarwisseling had er iemand zo'n Iskra 100.000 rolletje bij ons in de straat en dat was toch wel weer heerlijk :)

Back
Bovenaan