Chinees Nieuwjaar 2009

moontan

VWC lid
Chinees Nieuwjaar Den Haag

Op deze site kunt u alles lezen over de festiviteiten rond het Chinees Nieuwjaar 2009 in Den Haag. De officiële opening gebeurt in het stadhuis op zaterdag 24 januari. Daarbij worden draken en leeuwen tot leven gewekt en vindt een optreden plaats van een dans- en acrobatiekgroep uit China. De gehele dag vinden er leuke en gezellige activiteiten plaats voor groot en klein in en rond Chinatown.

De festiviteiten worden gedurende de gehele daaropvolgende week gehouden met demonstraties tai-chi, een kunst- en cultuurmarkt, workshops, tentoonstelling, etc.

Op 31 januari wordt de viering in Chinatown gehouden met een optocht met vuurwerk.

Meer info:
http://www.chinesecultuur.nl/

voorblad2008.jpg

Als het op een doordeweekse dag was gevallen wel. Alleen nu moet ik weer een zaterdag vrij vragen. Kan me niet super veel vrij meer permiteren:p.

Als het op een doordeweekse dag was gevallen wel. Alleen nu moet ik weer een zaterdag vrij vragen. Kan me niet super veel vrij meer permiteren:p.

Zelfde probleem hier, maar ik sluit nog niets uit. :wink: Voordeel is dat het om 13:00 begint, een hele ochtend vrij zal niet lukken, paar uurtjes eerder weg misschien wel. :rolleyes:

Het programma:
Chinees Nieuwjaar 2009 | Zaterdag 31 januari 2009

12:30-13.00 uur Openingsceremonie traditionele Draken- en Leeuwendans - Gedempte Burgwal
13.00-16.00 Vuurwerk gevolgd door een spectaculaire optocht door de binnenstad met draken en leeuwendans
16.00-17.00 Grote demonstratie op het Spuiplein met Tai Chi, Kung Fu, Drakendans en Leeuwendans-act op palen
18.00 Afsluiting van het programma op de dagelijkse groenmarkt met chinese drakendans en vuurwerk

Voor meer informatie kijkt u op http://www.chineesnieuwjaarfestival.nl

Gaat hem voor mij niet worden helaas...
Is er dit jaar wel weer eentje in Rotterdam of weer zonder rollen? :rolleyes:

Als er in die week 1 is in één van de andere steden dan wil ik daar best aanwezig zijn.
Heb toch die week vakantie.

Chinees Nieuwjaar Amsterdam 31 januari 2009

De Leeuwendans is een traditioneel onderdeel van het Chinees Nieuwjaar. Vervaarlijk uitziende leeuwen dansen door de buurt van de Nieuwmarkt, vergezeld met veel tromgeroffel en knallend vuurwerk om de boze geesten voor het komende jaar te verdrijven.

De tocht start op de Zeedijk en komt onder andere langs de Geldersekade, de Kloveniersburgwal, de Jodenbreestraat en de Antoniusbreestraat. De tocht heeft geen afsluitingen van wegen tot gevolg, maar wellicht moet men soms even wachten tot de stoet voorbij is.

De Leeuwendansoptocht is bijzonder leuk om mee te maken, dus komt allen. Het is verstandig om oordopjes mee te nemen, want het Chinese vuurwerk is oorverdovend!

Copyright 2008, Novum

(Novum) - Hoewel het Chinese Nieuwjaar maandag begint, wordt de jaarwisseling zaterdag in Den Haag al officieel gevierd. Volgens de jaartelling die uitgaat van de maankalender wordt komende week het jaar 4706 ingeluid. Een woordvoerder die betrokken is bij de organisatie verwacht vijfduizend in het rood gestoken bezoekers.

Traditiegetrouw gaat het inluiden van het Chinese Nieuwjaar gepaard met veel rood. Bij het officiële gedeelte op het stadhuis in Den Haag worden draken- en leeuwendansen opgevoerd. Hierbij zijn onder meer minister van Cultuur Ronald Plasterk (PvdA) en burgemeester Jozias van Aartsen aanwezig. Na het officiële gedeelte wordt een optocht gehouden. In de loop van volgende week vinden meer activiteiten plaats in de hofstad.

In Amsterdam wordt volgende week zaterdag het Chinees Nieuwjaar gevierd op de Nieuwmarkt. Ook bij dit feest gaan draken en leeuwen de boventoon voeren. Daarnaast wordt vuurwerk afgestoken.

Chinezen baseren hun jaartelling op de stand van de maan. Om die reden varieert de datum van de jaarwisseling elk jaar tussen 21 januari en 20 februari. De Chinezen vieren met het ingaan van het nieuwe jaar de komst van de lente. Ook staat elk jaar in het teken van een dier. Er zijn twaalf verschillende dieren die op een bepaalde volgorde zijn gerangschikt. Na twaalf jaar wordt weer begonnen met het eerste dier. Het jaar 4706 is het jaar van de Os. Het afgelopen jaar gold als het jaar van de Rat.

http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/article.aspx?cp-documentid=13209784

'Rotterdam verliest status van Chinatown aan Den Haag'
27 januari 2009

De West-Kruiskade in Rotterdam verliest steeds meer van z’n status als hét China Town van Nederland aan Den Haag, vrezen Rotterdamse Chinezen. Voor het tweede achtereenvolgende jaar wordt woensdag geen uitbundige drakenshow opgevoerd ter begroeting van het nieuwe Chinese Nieuwjaar.
Chinese ondernemers in Rotterdam zouden onvoldoende samenwerken, waardoor er dit jaar geen geld is voor het feest. Dit in tegenstelling tot hun Haagse collega’s.

In 2006 was de eerste woensdag in het Chinese Nieuwjaar nog een ware happening. Met de drakenshow en het vuurwerk gold de Rotterdamse Kruiskade als het hart van de Nieuwjaarsviering in Nederland. En dat moet volgend jaar terug komen als het aan de Chinese gemeenschap in het Oude Westen ligt.

Om het vuurwerk en de draken terug te krijgen willen de Chinese ondernemers voor volgend jaar een beroep doen op gemeentelijke subsidie. In combinatie met sponsorgeld, benadrukt de organisatie.
Volgens de Chinese astrologie is net het jaar van de Os en de stier begonnen. En wanneer alles goed gaat wordt volgend jaar, het jaar van de Tijger, dus ook weer in Rotterdam uitbundig gevierd.

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nie...am verliest status van Chinatown aan Den Haag

Er was niet 1 grote lange optocht met mat na mat maar op diverse plaatsen werd tegelijk afgestoken. Zo miste je dus een hoop rollen her en der. Was ook weer behoorlijk druk moet ik zeggen, weinig goed te zien. Ben uiteindelijk ziek (griep) weg gegaan en weet niet of ik ooit nog een keer in Den Haag ga kijken, het werd toch wat langdradig met die drakendansen tussendoor.

Leuke foto's Michael, complimenten aan Damian.

Kwam ook nog een film tegen;

http://vimeo.com/3031919?pg=embed&sec=3031919

Let vooral even op 6:20, daar staat meneer de pyrotechnicus met de rol in de hand om hem aan te steken, houd hem lekker lang vast en loopt niet direct weg... Geniaal voorbeeld mensen, zo moet dat!!! :frusty::bonk:
De meeste consumenten zijn bij deze dingen blijkbaar nog wijzer dan de pyrotechnicus die het hier zo doet...

Back
Bovenaan