Checkpoint van z@pp

Golddigger

VWC lid
Vanmorgen zat ik wat zappen en toen kwam ik het programma Checkpoint tegen van de kinderzender z@pp. In deze aflevering hebben ze een item over vuurwerk en dan met name hoe hard vuurwerk nu knalt. Hierbij testen ze een aantal stukken vuurwerk aan de hand van een decibel meter.

Leuk en aardig en denk voor kinderen/jongeren ook wel informatief, alleen de afsluiting vind ik een beetje vreemd. Ze gaan dan namelijk testen wat een astronaut voor knal geeft in je hand. Door de test blijkt dat heel je hand uit elkaar kan knallen!!!! Het is alleen wel duidelijk dat ze hiervoor geen gewoon rotje hebben gebruikt, maar wel iets sterkers wat knalt.
Vind jammer dat deze informatie onjuist is, maar aan de andere kant maakt het wel duidelijk aan kinderen/jongeren dat ze geen vuurwerk in de hand moeten houden.

Filmpje vanaf min 15.30: http://player.omroep.nl/?aflID=10028553

Ook slim om aan kinderen te laten zien dat je zonder probleem een 100k om je heen kan uitrollen en aansteken.
Dit zijn nou de mensen die op 31-12 in het ziekenhuis komen te liggen.

Dit slaat ook nergens op:sad: Ze zeggen er een rotje in te doen, maar vervolgens zit er gewoon een illegale knaller in de hand.

En ze lachen zich dood bij de knallen en laten zo ook zien dat het leuk/mooi vinden, en andere mensen willen het dan ook wel is proberen:frusty:

Maarja verder wel leuk om te zien hoor:D

eerst doen ze een rotje in een glas het glas gaat niet kapot en datzelfde rotje zou wel je hele hand wegblazen?:bonk:

Je zag zelfs ti vonken.... Ik ben toch benieuwd wat voor vuurwerk dit was.

Gr
Zag ik ook, dit kan nooit een rotje zijn en als je vuurwerk onderwater laat afgaan dan brengt het een grotere schokgolf voort omdat water niet kan samenpersen en gassen waaronder dus gewoon luch dat absorbeert een deel van de klap.

Gr Koevis

Die harde knallers waren PSE artikelen als je het mij vraagt. maroon met flash ti sparks, wel leuk maar die op het einde was niet die kanonslag haha ;-)

Het was inderdaad zeker geen kanonslag.

Maar als het op deze manier weer een paar ongelukken voorkomt doordat sommige kinderen het nu laten om een kanonslag in hun handen te laten afgaan, heb ik er geen bezwaar tegen.

Elk ongeluk wat met vuurwerk voorkomen wordt is weer een standpunt minder voor de tegenstanders van vuurwerk.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel weer zo dat sommige mensen door dit soort filmpjes banger worden voor 'legaal'vuurwerk.

Interessant en leuk stukje televisie, Golddigger. Bedankt voor het attenderen. Wetenschappelijk gezien zijn de tests vrij waardeloos. Dat ze jeugd willen laten zien wat er mis kan gaan is een goede zaak. Alleen is het jammer dat ze flink valsspelen om hun punt te maken. Eerst laten ze een astronaut zien in een bierglas: nauwelijks effect. Daarna, zogenaamd eenzelfde astronaut, in een siliconenhand, gevuld met kipfilet. Het is al genoemd, maar de Ti-vonken alsmede de dikke flits verraden dat dit geen Nederlands knalvuurwerk betreft.

Men hanteert de tactiek van het overdrijven om een punt te maken. Dit doet HALT al meer dan een decennium. Op scholen wordt bijvoorbeeld nog steeds verteld dat een strijker onherroepelijk ledematen afrukt. WIJ weten beter, maar een groen ventje, dat voor het eerst met vuurwerk te maken krijgt, is daarvan onder de indruk zonder de feiten te checken.

Goed bedoelt en ik respecteer de tactiek. Het moet alleen niet verheven worden tot wetenschap. Want dan gaat het hele verhaal mank.

Cameo

kijk iedereen weet hier wel dat dat geen nitraat of iets dergelijks was maar duidelijk iets zelfgemaakt door een prof met explosieve stoffen.Mmet een supervlinder ofzo knal jij niet even een tafel doormidden.

inderdaad jammer van de onwaarheden, maar daarentegen: mensen worden hierdoor wel goed gewaarschuwd hoe sommige vuurwerken echt zijn(kijk naar explod ed.)

als ze tests gaan doen met xtc en laten zien op tv zullen ze ook niet zeggen: tering, wat is dit goed spul! ik raad u aan om drugs te gebruiken.

er wordt gewoon veel overdreven om mensen bang te maken en dat is naar mijn zeggen helemaal niet verkeerd.

zolang wij zelf weten wat de krachten ervan zijn is het toch goed:D?

ik vind bovendien dat vuurwerk door zoiets niet echt een slechte naam krijgt.

Ook lekker handig om ander vuurwerk zo dicht bij die rol aan te steken (vooral die crackling dingen).
Het mag inderdaad wel duidelijk zijn dat die laatste geen rotje was (anders was de helft hier op het forum al z'n hand kwijt :p), zag er meer zo uit als die knal van dat stuk illegaal vuurwerk wat ze hadden, en dan nog, die hand was nou niet echt realistisch.

er wordt gewoon veel overdreven om mensen bang te maken en dat is naar mijn zeggen helemaal niet verkeerd.

Met dezelfde manier van "overdrijven" (a.k.a. leugens) wint Arno Bonte ook zijn zieltjes. Maar voor de rest nou niet bepaald negatief over vuurwerk dit programma.

ook hier overdrijven ze wederom
maar vind dit filmpje wel leuker!
blijft leuk kijk voer

Waar slaat dat nou weer op? Zo ziet je er uit als je ouder word, dan krijg je grijs haar en een bril...

Wel grappig gedaan weer dit programma, ook is het is wat anders dan die reportages in december waar mateloos word overdreven om kinderen af te schrikken.

Back
Bovenaan