• BELANGRIJK!

De media maakt graag gebruik van aannames, vaak kloppen feiten niet en worden onderwerpen en stellingen op een andere manier opgesteld waardoor vuurwerk sowieso negatief in de media komt. De media kan flinke ergernissen opleveren, maar alle media mag en zal geplaatst blijven worden, of het nu positief of negatief is m.b.t. vuurwerk.

Er zijn de laatste jaren tal van discussies op het forum ontstaan bij nieuws over verkeerd gebruik, gevaar, vernielingen en overlast waarbij de sfeer onderling ook vaak gespannen werd. Wij zullen vanaf dit jaar ook strenger toezien op de sfeer in de topics en waar nodig waarschuwen en topics sluiten.

CDA in Den Hoorn wil verkoop en afsteken cat 1 vuurwerk aan banden leggen.

Guusje

VWC lid
IMG_0781.jpeg

Praat mee: jonge kinderen steken vaker vuurwerk af, moeten er strengere regels komen?​

Er werd afgelopen jaar in de aanloop naar oud en nieuw veel meer vuurwerk in Den Hoorn afgestoken dan in eerdere jaren, volgens CDA. Ook door ‘zeer jonge’ kinderen onder de twaalf jaar. Verslaggever Debbie Valstar (Midden-Delfland) wil van jou weten: moeten er meer regels komen voor kindervuurwerk?

Debbie Valstar 13-01-25, 16:31

Zowel jongeren als jonge kinderen zouden vaker met een aansteker in de weer zijn gegaan. Over het categorie 1-vuurwerk, ook wel bekend als ‘kindervuurwerk', schrijft CDA Midden-Delfland-raadslid Desirée Langeveld: ,,Het is opvallend dat dit vuurwerk al begin november verkrijgbaar was bij een lokale ondernemer in Den Hoorn.” Dit vuurwerk mag het hele jaar door worden verkocht en afgestoken.

Overlast​

Het afsteken van dit voorwerk heeft volgens Langeveld ,,gevolgen voor de veiligheid van onze jeugd, maar veroorzaakt ook overlast voor met name onze oudere inwoners en huisdieren.”

De fractie wijst erop dat kindervuurwerk alleen mag worden afgestoken door personen vanaf 12 jaar en stuurt met vragen aan op strengere regels. ,,Gemeenten kunnen specifieke regels hebben over waar en wanneer categorie 1-vuurwerk mag worden gebruikt. Overweegt het college om dergelijke regels binnen onze gemeente in te voeren?”

Iedere keer als je denkt dat het niet triester kan komt er toch weer een heel lelijk konijn uit de hoge hoed...🥴

Tsja, mijn zoontje van 6 heeft afgelopen oud en nieuw voor het eerst vuurwerk cat 1 afgestoken. Ik leer hem vanaf het begin af aan de gevaren, ook van cat 1. Hij deed het keurig, gestrekte arm en stond op een goede afstand. Als meer ouders dit nou eens zouden doen, dan voorkom je dat je kind later zonder vingers thuis komt omdat hij een gevonden nitraat/cobra nog even af wou steken.

Leer je kinderen om te gaan met vuurwerk. Dan voorkom je dat ze later zelf gaan lopen kloten.

Wordt6 het niet tijd om daar met paar 100 vwc leden heen te gaan om cat 1 af te steken? Beetje imponeren zeg maar? Minder gaat niet helpen! Overigens, zoveel mogelijk kinderen meenemen, heb neefje die het geweldig vindt 4 jaar! Dan staan we al snel met 1000+! Als je dat mooi menneke ziet met het genieten, dan smelt je uberhaubt met hoe genieten eruit ziet! Dat is wat het leven zo mooi maakt!

Volgens mij kunnen ze dat niet lokaal verbieden omdat F1 vuurwerk in heel de EU heel het jaar door toegestaan is. Daarnaast moet je toch wel een hele grote azijnpisser zijn om daar al van overlast te durven spreken.

Wat ik hiervan denk: laat zo'n mens lekker oppleuren naar Noord-Korea, alles verboden, toppie geregeld, je hoort daar nooit iemand klagen :shy:

Dit maakt me een beetje boos en verdrietig. Maar dan bedenk ik mij weer wat voor een licht verstandelijk beperkte mensen raadslid kunnen worden in een gemeente. Dat is dan wel weer komisch.

Deze mevrouw Langeveld heeft dus 22 jaar als jeugdbeschermer gewerkt en vindt dus dat F1 vuurwerk hetgeen is waarvoor het kind beschermd dient te worden.

1736809979947.jpeg
Raar.

"Gevolgen voor de veiligheid van onze jeugd, maar veroorzaakt ook overlast voor met name onze oudere inwoners en huisdieren.”
Gevolgen voor de veiligheid van onze jeugd en de overlast voor huisdieren? De algehele maatschappelijke discussie ontspoort steeds meer op deze manier en de normale 'nietsvermoedende' burger krijgt steeds meer opgelegd in plaats van zelfstandig en weldenkend te kunnen handelen. Er ontstaat zo (het beeld van) een extreem kwetsbare (linkse) en zwakke samenleving die het liefst alle eigen verantwoordelijkheid afschuift en anderen de schuld geeft van wat hen allemaal 'overkomt'. Er is ook gewoon geen ruimte meer voor een constructieve discussie / dialoog, alles moet maar populistisch meewaaien en meebewegen naar een samenleving die uiteindelijk kapot gaat aan cynisme, misgunnen, controle en vooral het totale gebrek aan zelfreflectie.

Maar mijn glas blijft gewoon halfvol hoor, al wat bestellingen gedaan en verder gewoon genieten van wat er komen gaat dit jaar met soms een duidelijke mening maar wel geleerd ook 'shit' van me af te laten glijden en door te blijven ademen :d

Back
Bovenaan